Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Prøvde meg på lokking igår kveld.

 

Resultatet var 1stk Nabo og 30stk Kuer som kom på lokken, følte meg ikke noe særlig dum der jeg satt. Så enten bør jeg øve meg mere på lokke fløyta el så bør jeg sitte et sted det ikke er kuer ;)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testa den lille grønne musepip-fløyta fra Brunst?

 

Klarer ikke helt skjønne hvor hardt jeg skal blåse i den... Lyden blir mest realistisk hvis jeg bare dytter litt luft gjennom den, men da blir jo og lyden veldig lav...?

 

Denne det er snakk om:

http://brunst.mystore.no/ds_product_inf ... cts_id=125" target="_blank

 

 

Denne har jeg og. Har alltid hatt den i lomma, og nå er den selvsagt borte når jeg skal bruke den... Finner den vel igjen...

 

Har hørt litt på musepiplyder på Youtube, blant annet denne:

.

 

Synes ikke Hubertuspipa ligner veldig egentlig. Ikke så museaktig lyd.

 

Den lyden i linken fikk forresten bikkja til å storme inn i stua og snuse rundt, så den fløyta kan fort virke på rev og! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har den samme fløyta, men den har aldri blitt brukt pga urealistisk lyd.

 

Lokka inn 3 stk inatt med bare musepip. Tysk musepipfløyte, skjærte ut fløyta fra en hundeleke, og har tatt ut fløyta fra den kombinerte hare- og musepipfløyta. Effektive greier på hvalper disse musepipene.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testa den lille grønne musepip-fløyta fra Brunst?

 

Klarer ikke helt skjønne hvor hardt jeg skal blåse i den... Lyden blir mest realistisk hvis jeg bare dytter litt luft gjennom den, men da blir jo og lyden veldig lav...?

 

Denne det er snakk om:

http://brunst.mystore.no/ds_product_inf ... cts_id=125" target="_blank" target="_blank

 

 

Denne har jeg og. Har alltid hatt den i lomma, og nå er den selvsagt borte når jeg skal bruke den... Finner den vel igjen...

 

Har hørt litt på musepiplyder på Youtube, blant annet denne:

.

 

Synes ikke Hubertuspipa ligner veldig egentlig. Ikke så museaktig lyd.

 

Den lyden i linken fikk forresten bikkja til å storme inn i stua og snuse rundt, så den fløyta kan fort virke på rev og! :lol:

 

 

Jeg var i dag på Winge våpen, snakket med sjefen i huset.. Han anbefalte meg denne MAD Mity Mouse:

http://armisteadguns.com/mad-calls-mad- ... oaxer.html

 

Denne kan tapes på kolben, og virker meget bra..! :D Blir spennende å teste..

Link to comment
Share on other sites

Lag først noen smattelyder med leppene, mens du suger inn, uten å ha fløyta i munnen. Så legger du fløyta akkurat der leppene møtes.

Tor Ola fra www.storfangst.no viser hvordan denne blir brukt, og hvordan lydene bør høres ut på "lokkeskolen" i den nye versjonen av appen til NJFF. Absolutt å anbefale

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter 4 turer/ca. 10 poster i skumring/grålysning har jeg fortsatt tilgode å se rev :? 2 av postene vet jeg det nylig er sett flere rev, vettafan hva som mangler. De må vel dukke opp snart.

Hvor lenge bør man vente mellom hver gang man prøver samme post igjen? Jeg "bruker opp" alle fløytene unntatt hareskrik (Buttolo dobbelfløyte rådyr/rev, twisted syco, trøndermusa) på hver post., rekkefølge mus->fugl->killing. Har fått inn to rådyr på buttoloen killingskrik, skjærer på twisted sycoen, og ugle på musa, så lydene kan vel ikke være helt på jordet.

Ganske utfordrende å finne gode poster i tråd med hva man har sett på film og kurs der jeg lokker, da det er vanskelig å finne skikkelig store åpne flater i grenda her Kan vel kanskje de har kommet inn uten å komme ut i det åpne. Bruker x3m1 camo og sitter rimelig drypp stille. Har ikke kamuflert børsa, men syns det er rart hvis en såpass liten detalj er forskjellen på aldri å se rev og ikke.

 

Sannsynligvis er vel uansett en salve med tålmodighet det som skal til !

 

Der var et plaster på såret at det ble vellykket kråkelokking idag :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute i dag tidlig, etter ca 10 minutter med vogelklage lokk kom det en rev på 90 meters hold. reven datt sammen men spratt opp igjen og beinte avgårde ifra meg, fikk kiling og fikk ikke skutt oppfølgings skudd. men reven datt sammen flere ganger i flukten og jeg mistet den av syne da den kom inn i et område med krattskog. Regnet med å finne den der men gikk og trålet området i over en time uten å se snurten av den. fant ikke blodspor på skuddplassen men jeg skjøt med .222 og 55gr vmax. opplever skjelden gjennomskytning med den og derfor kanskje ikke så unaturlig å finne lite med blodspor. Kjedelig når man ikke finner dyret men mener skuddet satt der det skulle.

Noen som har en ide om skuddtegn når reven tydeligvis har problemer med å holde seg oppreist? tror ikke jeg traff den i beinet, da skulle den vel ikke ha greid å springe som et uvær innimellom??

Link to comment
Share on other sites

hvordan var skuddvinkelen? forfra?

Syntes det hørtes mystisk ut, kjenner ingen med hund der, slik at du får prøvd å sporet den?

 

Perfekt skuddvinkel med breisia til, rimelig sikker på bra treff, men bruker være knall og fall med vmax, har ikke tilgang på hund i dag desverre.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en ekstern høytaler (musicangel.com, 199 hos expert) til mobilentelefonen, så nå er det bare å spille av mp3filer med lokkelyder, lokke appen til njff, eller spille direkte av fra youtube :wink:

 

Kun prøv dette en gang på rev, å da kom det bare 6 harer hehe. synd det ikke er jakttid på de enda.

 

Men på kråke funker det helt topp, moderne lokking kaller jeg det 8)

 

Kommer tilbake når jeg har fått prøvd litt mer, men fint å kunne sitte klar med rifla/hagla istede får å blåse .

 

noen andre som har brukt denne løsningen?

Link to comment
Share on other sites

hvordan var skuddvinkelen? forfra?

Syntes det hørtes mystisk ut, kjenner ingen med hund der, slik at du får prøvd å sporet den?

 

Perfekt skuddvinkel med breisia til, rimelig sikker på bra treff, men bruker være knall og fall med vmax, har ikke tilgang på hund i dag desverre.

 

Har du en hund tilgjenglig dagen etter så sporer hunden den fint opp.. :)

Skøyt en rev for noen dager siden selv å reven ble borte etter skuddet å så ikke mer til den. Fant heller ikke noe blod, å det mørknet til.

Regnte natten å neste dag, men bestemte meg for å ta et søk. Satte bikkja på sporet (ca 14timer etter skuddet) å lot den få jobbe.. joda ca 80m hadde revetassen klart å løpt inn i skogen, før den hadde tippet om.

Link to comment
Share on other sites

Skadeskutt en tev i dag desverre... Blir ettersøk i morra med hund. Fulgte blodsporet 200m gjennom ei potetåker. Fant til slutt ikke mere blod og reven er søkk borte. Mye kjøtt/pels/biter fra reven på skuddplassen. Skutt med 70gr ballistic tip så får håpe den ikke har løpt veldig mye lenger.

Link to comment
Share on other sites

Skal på jakt- og fiskedagene på Elverum om et par uker. Der har jeg tenkt å kjøpe meg et par gode lokkefløyter.

 

Hvilke TO skal jeg kjøpe!? Tenkte på en med noe slags skadet-fugl-lyd og en med musepip. Det ryktes at Syco Tweeter er bra, hva med Twisted Syco Tweeter? Andre som fungerer bedre?

 

Musepipfløyte som faktisk minner om musepip, finnes det?

 

Er lei av ræl... Kjøpte to fløyter i fjor og har hatt en fra før. Den eldste, en mini Hubertus muselokk, har jeg aldri fått noe inn på. Prøvde en flott en jeg kjøpte i fjor, i treverk og greier, men gudene vet hva den skal forestille... Høres mer ut som andelokk enn revelokk, enda en kan justere på den. Lydene jeg fikk til med den har jeg aldri hørt i skogen i hvert fall! Den siste, en liten blåsebelg med musepip, kjøpt i vår på Villmarksmessen, røk etter et kvarter...

 

Jakter for øvrig i skog-/myrområder med et par skogsbilveier. Hvor posterer jeg!? Begynner å bli lei av å koseprate med knotten nå...

Link to comment
Share on other sites

En fløyte jeg har fått inn rev på og som alltid er med er den gule sycho flyta, den er vanskelig å bruke, men med litt trening kan du etterligne en noe spesiell og sykelig skadet harelyd, skadet hakkespett og skadet småfugl. Jeg har den andre sycho fløyta også, men jeg får den ikke til, selv om alle sier den er enklere å få til enn den gule.

 

Så hadde fløyte nr to stått mellom 3 forskjellige.

Enten Red River Bandit, god rekkevidde og du kan variere mellom skadet hare og kaninskrik. (se på instruks på njff appen) Har fått inn rev på denne når jeg laget hareskrik i vinter. Veldig lettblåst fløyte.

Eller critr call standard, kjempefin lyd fra denne, skadet hare lyd som når langt.

Eller til sist Dan Thompson PC2, denne er også en lettblåst fløyte som etterligner hareskrik. (du kan også etterligne brunst lyden til reven, men dette er vanskelig)

 

For meg hadde det vært vanskelig å velge mellom de tre siste, men jeg hadde nok valgt Red River bandit... Rett og slett pga at jeg har fått inn rev på denne før og fordi du har to forskjellige lyder på denne samt god rekkevidde.

 

Når det gjelder musepip så er det vel ingen som er ute på markedet som faktisk høres ut som musepip.

Alikevel så har jeg da senest på søndag fått inn en rev på Trøndermusa. Denne reven så jeg ute på ett slått jorde før jeg lokket. Den kom rett inn mot lyden jeg laget med trøndermusa så det var tydeligvis en lyd som virket, men at det høres ut som mus, det stiller jeg meg tvilende til!

Link to comment
Share on other sites

må bare spørre...når man lokker alene, er det bare jeg som har totalt noia for vinklene man ikke klarer å dekke selv? :P

Tenker da på bakområdet.

Pleier som regel å ha en som sitter på bakpost med hagle/rifle, alt etter området. Men er jo ikke bestandig man er flere ilag, så når jeg

skal ut å lokke for meg selv så blir jeg litt småparanoid :P

Link to comment
Share on other sites

men at det høres ut som mus, det stiller jeg meg tvilende til!

 

Høres det mer ut som en hundeleke?

 

Jeg har en slik musepip-belg fra MAD som egentlig bare høres ut som en HELT vanlig hundeleke.. Har ikke fått noe inn på den enda, men gir ikke helt opp enda. Eller bør jeg like gjerne det?

Link to comment
Share on other sites

men at det høres ut som mus, det stiller jeg meg tvilende til!

 

Høres det mer ut som en hundeleke?

 

Jeg har en slik musepip-belg fra MAD som egentlig bare høres ut som en HELT vanlig hundeleke.. Har ikke fått noe inn på den enda, men gir ikke helt opp enda. Eller bør jeg like gjerne det?

 

Jeg gjør mitt beste for å skape en så lys lyd som mulig i den derre trøndermusa! Hvis du kutter av den tuten som lyd-lageren sitter i og smatter på den vil du få en bedre lyd.

Link to comment
Share on other sites

Var ute å lokket idag tidlig. Fikk inn en fin råbukk på første posten hadde den på 20m til slutt. Så prøvde jeg en plass til,ikkeno. Men da jeg gikk derfra fulgte jeg samme vei ut som da jeg gikk dit. Tror du f@#n ikke det stinke rævpiss der da. Det gjorde det ikke da jeg gikk dit. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skaffet meg en Syco Tweety og et par "hundelekeventiler" (tror han kalte de Trøndermusa) på jakt- og fiskedagene hos Dehli. Kan hende jeg skal til hytta i helga, og da er det visse muligheter for at jeg tar med rifla og prøver å lokke litt. I tillegg har jeg et par andre.

 

Dette er i skog-/myrområde. Er vel neppe mengder av rev der som i kulturlandskap, men kan jo se. Hva bør jeg prøve? Fugleskrik? Musepip? Hareskrik? Tenkte å postere ved en skogsbilveg i området (privat veg som er stengt med bom, så da er det vel lov). Eller burde jeg postere i myrkanten? Har jo bedre oversikt da enn langs en veg.

 

Har ikke kommet i gang med lokkejakt langs åkerkanter og lignende enda, så får prøve andre ting enn så lenge. Blir vel sikkert litt revejakt utover høsten, for fuglejakt ser det dårlig ut med, med tanke på hvor lite det er.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rever er hovedsaklig nattaktive dyr, så hvis du ikke har kjennskap til hvor reven tar dagleie i ditt område ville jeg valgt å lokke på en tid når reven er aktiv. Det vil si på kvelden mens det ennå er skytelys og på morgenen når det er blitt forsvarlig å skyte..

 

Så kan du velge mellom kveld og morgen, alt ettersom hva som passer deg best :)

 

Jeg ville valgt å postere i myra, for oversiktens skyld. Liker å ha litt oversikt når jeg er ute.

 

Når det gjelder ditt spørsmål om hvilke fløyter du burde bruke ville nok jeg hvert fall gått rett på syco tweety (om du får til en bra lyd) denne gir deg en god rekkevidde og skremmer knapt nok noen rev... Du kan prøve å lokke i 10-15 minutter, hvis det ikke kommer noe kan du prøve en liten serie med forsiktige hareskrik bare for å eventuelt nå en rev utenfor hørehold, og dermed lokke noen minutter (5-6) med syco tweety igjen...

 

Skjer det ikke noe innen da tror jeg du kan flytte deg, eventuelt gå hjem...

 

Hvis du har flere aktuelle poster ville jeg valgt å kutte ned litt på lokketidene jeg har beskrevet over for å rekke over så mange poster som mulig ;)

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i dag tidlig.

 

Satte meg på et gressjorde hvor jeg hadde god oversikt. Vil påstå at jeg hadde en svak, noe skiftende sidevind fra øst. Begynner å lokke med Demmels fugleskrikfløyte og etter 3-4 minutter får jeg øye på Mikkel som kommer tassende nordfra. Reven fortsetter rett mot lyden, men blir borte bak en liten forhøyning ute på jordet. Om han hadde fortsatt rett frem og kommet til syne igjen oppe på forhøyningen hadde jeg hatt han på 15 meter. Synes det drar ut før jeg ser reven igjen og forsøker å se rundt den lille jordvollen, da er reven, småjoggende, på vei tilbake hvor han kom fra og jeg forsøker å ta et frihåndsskudd på den når den er på rundt 70 meter før den forsvinner igjen.. Klar bom!

 

Uansett artig å få inn rev, hadde jeg ikke tullet bort tofoten hadde nok revebestanden i Nord-Trøndelag vært redusert med en i løpet av morgenen.

 

Vanskelig for meg å si hvorfor den forsvant, men antar at den enten hørte noe eller fikk været av meg, men her oppe er det hvert fall rev, så til neste helg blir det nye sjanser! :)

Link to comment
Share on other sites

Etter mange turer uten å se snurten av no Mikkel datt endelig min første på lokk ikveld litt før 8 :D satt egentlig og prøvde å få ut en råbukk jeg hadde fått inn uten å få skuddsjanse kl 6 imorges(kanskje ingen god ide å lokke på bukken så nære og så kort tid etter å ha fått den inn?). Jeg vet den holder til i en skogkledd kolle, hvis nærmeste side ligger 200 meter over et jorde i forhold til posten min. Rak sidevind.

 

Satt en snau time, der jeg hadde veksla mellom geitelyder, killing og slang inn skada småfugl m syco tweety innimellom.fikk øye på reven komme luskende i ei myrglenne på sida av kollen, og brukte bare småfugllyder for å få den helt inn. Den snek seg fram og tilbake i skogkanten på andre sida av jordet gode 5 minutter før den i korte etapper med masse spaning våget seg ut på jordet. Jeg har veldig lav fast forstørrelse på siktet så jeg måtte få den rimelig nære (60 meter) før jeg var sikker nok på skuddet(pulsen var også litt høy siden det var første skuddsjanse jeg har hatt på rev :) )

 

60 meter, 308win federal fusion, sittende m tofot, kanskje 10 meter høydeforskjell, litt på skrå ift rett sideskudd.

 

c3ccb830-67d3-3209.jpg

 

c3ccb830-6808-d417.jpg

 

Størrelsen var valp(tispe), men jeg syns den var ganske så tung, veide den til over 5 kg.

 

Det tok sin tid og mange turer, men fifan så arti når det endelig ble :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...