Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

er nok mulig og lokke rev med den,(er folk som har lokket inn rev med balonger og)men er så utrolig mange andre bedre fløyter på markede.

jeg er bare ærlig.noen ganger kan det slå sjevt ut,og høres egoistisk ut,men slik er jeg bare....vil ikke at noen av nybegynnerne skal bli lurt til dårlige valg.

takker mannen i gata.

Link to comment
Share on other sites

+1 til V-max fra meg også. Kjøpte nordic fløyta som min første fløyte selv. Den står nå hjemme i jaktrommet og samler støv (selv om det er plass til den i snora rundt halsen). Den er og blir ubrukelig... Tungblåst og altfor skarp og mørk lyd.

Til nye lokkejegere anbefaler jeg Red River Fox (mest lettblåste og naturtroe fløyta jeg har hørt pdd) eller critr call peewee. PC2 har jeg også, men denne får jeg ikke helt hellet med meg på. En annen fløyte jeg har fått inn en del rev på er den gule twisted psycho fløyta! Den er alltid med, men er vanskelig p bruke for nybegynnere.

Link to comment
Share on other sites

Nordic fløyta funker jo den også, men den er tung å blåse i. Red riverfløytene er mye lettere å blåse i, og da er det jo like greit å heller anbefale disse. Lyden er vel noenlunde lik. Støtter det som er skrevet om demmels fløyter, men irriterer meg at kaninskrikfløyta hans henger seg etter 3-4 serier.

 

Du har det med å havne i basketak v-max :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke vært mer enig med v-max. Det er mye bedre å kjøpe kvalitetsfløyter som demmel eller red river serien.

Og når clausen lager "Clausen Predatorcall" begynner jeg å lure på om han er i ferd med å konk, for makan til knep for å tjene penger :roll:

 

Når det er sagt, burde folk som lurer på om fløyter er bra, lese igjennom alle sidene i denne tråden. Da burde man få et bilde av hva som fungerer og ikke.

Link to comment
Share on other sites

jeg nevner det med en gang også. det trengs trening med alle typer fløyter en har. jeg har rundt 20 fløyter liggendes hjemme og skulle jeg vært som flere her hadde det vært 12-13 fløyter som er helt ubrukelig. alt kommer med trening og jeg er så heldig at jeg får trent en del på fløytene hjemme når morsan og farsan er borte og bikkjene jagd ut. da er det lettere å få til riktig lyder og samtidig kunne glo på lokkevideoer og kunne snappe noen tips og triks derrifra :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk en sånn revebrunst fløyte igår til å putte i munnen, sliter fælt med å få riktig lyd med den, utvilsomt en artig sak, unga tror jo nå at jeg greier å lage disse lydene helt på egen hånd :D

Må nok øves litt på både den og red river banditen, Thompson fløtene synes jeg dog ikke låter så gæli på tross av at jeg er helt fersk.

Link to comment
Share on other sites

hadde akkurat en morsom hendelse. jeg bor i et boligfelt med en godt trafikkert vei og gangvei rett ved en liten skog.

skogen er også velbrukt av folk med hunder og barnehager/skoler.

 

jeg, kjerringa og bikkja(en staff) var der og gikk en tur nå. bikkja går alltid løs der og løper tulling(så må rope på den innimellom). så etter å ha gått litt frem og tilbake i 40min og sett masse revespor, tenkte jeg å prøve den lokkeappen til NJFF. har prøvd den såvidt på jakt før, uten hell.

hadde ikke store forhåpninger i dag heller med alt bråket vi hadde laget, kjerringa lo av meg også.

men etter 5 sekunder med tispebrunst-rop ser jeg det kommer en rev løpende i den tette skogen ca 50m foran meg! fortsatte og lokke, hunden blir helt vill, og reven prøver å gå rundt å få vinden av oss(tror jeg). ser den flere ganger mens jeg lokker. helt til bikkja løper i den retning og da forsvinner den.

var jævlig morsomt siden jeg har lokket så mye på jaktplassen og kun sett rev 1 gang, så jeg den etter 10sek rett ved der jeg bor :D

Link to comment
Share on other sites

Bare for å få opp trykket ditt v-max, registrerer at clausen har skutt en rev ikveld også med den dårlige fløyta si, og han har vært i utlandet og hamret ned endel i uka som var. Kan denne fløyta være så udugelig som du påstår, eller er det bare det at du blei så skuffa når han ikke var den villmarkshelten du trodde? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk en sånn revebrunst fløyte igår til å putte i munnen, sliter fælt med å få riktig lyd med den, utvilsomt en artig sak, unga tror jo nå at jeg greier å lage disse lydene helt på egen hånd :D

Må nok øves litt på både den og red river banditen, Thompson fløtene synes jeg dog ikke låter så gæli på tross av at jeg er helt fersk.

 

Plasser tennene på spora på tuten, legg leppene over. Lag en "bolle" av hendene over bakpartiet(dårlig forklart kanskje, men slik vi gjorde når vi laget gjøkelyder som barn) som du åpner på slutten av lyden. Ved å bite igjen tennene får du lysere lyd. Bruk njjf-appen, vixenlyden, til å øve inn. Var ikke så vanskelig da synes hvertfall jeg.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å få opp trykket ditt v-max, registrerer at clausen har skutt en rev ikveld også med den dårlige fløyta si, og han har vært i utlandet og hamret ned endel i uka som var. Kan denne fløyta være så udugelig som du påstår, eller er det bare det at du blei så skuffa når han ikke var den villmarkshelten du trodde? :mrgreen:

 

jeg kunne også ha tadd bildet av skavelen jeg hadde 10 rever på i vinter,og stådd med en ku-klauv i munnen og sagt at de ble lokket inn med den.... :wink:

 

utrolig hva enkelte folk lyver om hvis dem kan tjene noen snuskete kroner...en gang løgner,altid løgner i mine øyne...og med innstillingen på bilder fra jakt rundt om i verden,med det fårete gliset,så tenker jeg at det er lurepengen som går til turene....

skuffet,ja...med tanke på at han gir råd til ungdom,som indirekte fører til hans produkter,er skikkelig råttent.....

Link to comment
Share on other sites

Enig i all kritikk av Clausen; ser ut til å være en j... snik. For min del vrenger det seg i magen når jeg ser hans salgsannonsen med overskriften BRUKES AV MEG, KRISTOFFER CLAUSEN.

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29495513" target="_blank" target="_blank

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32666118" target="_blank

 

Like ekkelt som da Martin Brenne skulle selge drillingen sin og annonserte stort for at den hadde vært med i en jaktfilm eller to...

 

Jeg skal heller lokke med en ku-klauv fremfor å kjøpe noe av slike folk....

Link to comment
Share on other sites

Det er vel det alle som legger ut bilder eller sier de har skutt noe gjør. Alle lyver, men du snakker sant v-Max.

 

Her er et eksempel på at fløyta ikke fungerer og er noe drit:

 

:winke1:

 

Det er kanskje bedre å stole på statistikken du har regnet ut fra innleggene i denne tråden?

 

Clausen har driti seg ut, men det betyr vel ikke at fløyta hans er dårlig?

 

Tror du bør prøve den før du avfeier den som ubrukelig...du blir ikke veldig troverdig når du uttaler deg om et produkt du umulig kan ha prøvd. Eller tar jeg feil og du har brukt den gule?

 

Nå har du nevnt at Clausen tjener penger så mange ganger, at vi forstår at du er misunnelig.

Link to comment
Share on other sites

Når vi først er inne på lokkefløyter, så gikk jeg også i fella og kjøpte Nordik Predator. I dag samler den støv. Lyden er litt mer "plastikk", hvis man kan si det. Om reven bryr seg, vites ikke da det kan ha vært meg som var problemet, men jeg har i hvertfall ikke fått inn rev på den. Tredje turen med Red River Bandit smalt det... Edit: Fløyta (Nordik) er veldig tungblåst og under lokking sees landskapet mest som håndholdt film av en noe nervøs kameramann, grunnet massive vibrasjoner i skallen :roll:

 

Dette med disse reveskrikfløytene, som jeg synes høres veldig spennende ut, hvilken av fløytene anbefaler dere? Weisskirchen, Demmelsfløyta eller reveskrikdingensen til storfangst.no?

 

Har noen sistnevnte? Den høres mildt sagt noe ukomfortabel ut under bruk, med tanke på at hele saken skal puttes i munnen. Gir på en måte assosiasjoner til tannlegens grufulle "røntgenbakgrunner" :mrgreen:For å ikke snakke om svelgningsfaren...

Er det noen som har sammenlignet flere av fløytene? Hvilken vil dere anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Må ærlig innrømme at jeg også, som rykende fersk jeger har gått i fella og kjøpt nordik predator. Sku vist være verdens beste fløyte, fikk vist inn rev hver gang med den.. Så fort den kom i hus ble jeg jo mere interessert i å lære meg den, så jeg begynte å lese her, og skjønte fort det at det ikke var et helmaks valg :) Kjøpte meg syco tweety for en uke siden, men den var jommen meg vanskelig :o Kommer seg gradvis, men er ikke helt i mål enda :) Vurderer å kjøpe meg et par til, til ulike anledninger :)

Link to comment
Share on other sites

Fattern har den reveskrik fløyta raspy old hen heter den gule membranfløyta som kan kjøpes hos storfangst. Prøvde den såvidt. Fikk lyd etter litt prøving og feiling.Ikke så ubehagelig å ha i kjeften men skal si det ble spytt produksjon så denne krever mye øving tror jeg. Er egentlig en kalkunlokk. Blir imponert over folk som finner ut at denne kan jeg kanskje lokke rev med.

Skal ha en selv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Klart Clausen må tjena penger, det er jo dette han lever av!! Jeg tror ikke han tjener mye penger, men nok til å fortsette livsstilen jeg er messunt på :mrgreen:

 

Og til alle dere som kritiserer "året i villmarka" så høres det ut som om han har ligget på hotell et år. Ikke glem at det dreide seg om et par korte avbrekk, og at et familiemedlem havnet på sykehus. Synes at dere kan prøve å kopiere Clausen, eller jeg utfordrer dere til å prøve 1 måned. Tror ingen av dere hadde klart det engang. Hva sier du V-max? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes folk bør holde seg til å skrive om fløyter og jaktmetoder de bruker / ikke bruker i denne tråden. Jeg vurderer å begynne med revelokk og leser med interesse folks erfaring med ulike fløyter. Innlegg som går kun på Claussen er uinteressant, og bør tas i en annen tråd!

Hvorvidt folk ikke liker hans fløyter er opp til hver enkelt, og er ikke en indikasjon på noe annet enn at de ikke liker fløytene hans. La det nå være med det.... :roll:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd den litt og får det til innimellom. Men må ha den "feil" vei i munnen for å få lyd - slik at fløyta ikke passer med tennna.

Men kom ikke noe rev da jeg prøvde den, tror man bør ha øvd litt på dette instrumentet for å få suksess. Fort gjort at reven ligger på ryggen og gapskratter av han amatøren som sitter å bråker i jordekanten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte nett Clausen fløyta- men må innrømma av eg slit litt med å få vetig lyd frå den. Men skal "øva" litt meir. Synes det vart vel mykje plastikklyd. Samstundes har andre fløyter og krevd litt "innøving", til dømes pee-wee og syco tweety. Andre som har prøvd Clausen predatorcall og fått den til?

 

Ser fløyta har 3 ekstra membraner som skal gja endra lydbilete. Men førebels har eg kun prøvd den som står i fløyta og synes lyden blir anten tynne pip eller litt for grov/djup når eg får fram "raspelyd". Får trena i bilen på veg til og frå jobb 8)

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Artig at lokkejakt har tatt helt av og det er moro og lærerikt og lese om erfaringer som andre jegere gjør.

 

En ting tror jeg at man skal ha helt klart for seg, Fløyter, kamo og annet utstyr kan handles inn for en stor penge...eller ikke :winke1: det er så enormt mange faktorer som spiller inn her om denne jakta lykkes at jeg blir helt matt når noen er helt bastante i sine uttalelser om fløyter og ditt og datt.

 

Kos dere med jakta, forsking og prøving av utstyr hører med, men ikke la det ta helt overhånd. Har selv mange fløyter og har fortsatt ingen som peker seg ut som fasit. Tar det jeg har tro på den dagen jeg jakter og bruker det. ps: dette er ingen pekefinger fra meg, men la Mr Clausen være ifred . den delen av tråden greier vi oss uten..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spørs hva du mener med forholdene, men det største problemet er at revene i området hører lokken din, men ikke bryr seg noe om det. (nettopp pga brunsten) Så når du lokker igjen når brunsten er over, har reven hørt lyden før og er ikke nysgjerrig og tror lokken er noe vanlig.

 

Men det finnes selvfølgelig unntak : - )

Link to comment
Share on other sites

Mente selvfølgelig med forholdene å lokke i brunst tiden. Ja, det var det jeg var litt redd for at reven venner seg til lyden. Har noen plasser jeg har sett mye revspor som jeg har skutt rev på lokk tidligere. Føler at dette temaet er viktig å diskutere i disse brunst tider.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som fersk revelokker vert ute og prøvd 5 kvelder med hareskrik di siste to ukene og har fått rev inn to ganger. Første kvelden hadde jeg bare hagla med og den snudde på ca 50m. Men den kom fort inn til den avstanden. Satt seg ned der i 5min før den sprang til skogs da jeg ble utolmodig:(

Ikveld prøvde jeg i måneskinnet på ett islagt vann. Rev kom det jaggu da også. Så den på på ca 300m og den kom full fart rett mot meg men stoppet på 150m, snudde og tok samme ruta tilbake i skogen. Men for en opplevelse.. Dette er morro:) Så noen av di kommer selv om di er i brunst som er sagt.. Hørte en annen rev som gikk og bjeffa lengre oppi skogen.

Link to comment
Share on other sites

Var ute i natt, var knall måne og lyst. Lokket på reven med parringsrop hadde kontakt med flere rev både han og tisper. Satt og pratet med flere rev i mange timer men de kom aldri nærme. Sitter i ett jakttårn med god oversikt og har foret endel på reven der i vinter og der er mye trafikk der. Bruker Njff sin lokke app og reven svarer uten tvil. Men hører jo godt at reven er mye grovere i lyden enn det appen er. Burde jeg bruke ett høyere lyd nivå eller være mer intens. Lokket forsiktig for å ikke virke overivrig eller skremme.. Merker å at visst jeg bruker lyden til en hannrev er det ofte den som svarer å..

Link to comment
Share on other sites

Prøvde Demmels brustlokk igårkveld på ein hannrev som gjekk og skreik,denne kom til skogskanten,men ikkje ut på jordet...

Akkrat som Sako75 skriver om lokke app,så er demmels brunstfløyte også eindel lysere stemt.

Usikker på om ein skal lokke mykje eller lite??? Nokon som har erfaring med dette??

Link to comment
Share on other sites

ut å prøve igjen i natt.. Blir tøft, kjerringa jobber turnus så jeg må opp med guttungen i morgen tidlig.. får vel prøve å sove litt nå :)

Har fått en litt kraftigere høytaler idag så blir moro å prøve. Kan være reven fikk lukta av meg igår, for den eneste veien inn til tårnet er en skogsvei og der tråkker reven å mye, så kan ha noe å si.. vi får se :) knall forhold i natt å kan det se ut til..

Link to comment
Share on other sites

Hei. Er heilt ny her. Visste ikkje om denne sida, men vart guida her etter ein google søk eg hadde:-))

 

Veit det er masse rev i området og er perfekte forhold no om dagane med skare og månelys.

Eg har aldri skutt verken skutt eller lokka rev før, har berre brukt fløyta eit par ganga frå tunet heime.

Eg har Crit`r-Call pee wee og var ute for eit par timar sidan med berre sokkar på for å bevege meg mest mulig lydlaust.

 

Hadde sett meg ut ein bra plass tidligare i dag og la meg til. etter 3-4min kjem reven over vatnet.. Pulsen stige. Problemet var at eg ikkje låg heilt utpå kanten slik eg burde, så vart ei "blindsone" når reven kom nært, før den plutselig kom til synet igjen 4Meter !!!!!!! frå meg. Fy søren for ein sjuk situasjon.. men er ikkje lett når den er så nær..

Det vart ikkje lett med kikkertsikte, men eg trekte av, men var for høg og vart bom. Låg igjen noke små hårdottar, men ingen blod.

 

Faen og.. Eg burde kanskje ikkje trekt av i det heile, men eg følte det var ok, men når eg tenker etter så såg eg at eg var for høg.

 

Og no kjem det som er spørsmåle som eg no etter å ha lese tråden 1time endå ikkje har fått svar på. Er MANGE som har stilt spørsmål, om kor lang tid kan ein venta med å lokke på samme plass igjen. No hadde eg tross alt reven på 4-5meter hold og fekk barbert av den eit par hår. Kan eg då forvente å lokke den tilbake i morgen??!

 

Noken som har erfaring med dette??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...