Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Ok.. Er det noen spesielle forhåndsregler du tar ut over det jeg skrev over?

 

Ja man er jo helt klart mer eksponert, men det at man har bedre oversikt veier jo tyngre.. :)

 

Noen som kan si forskjellen på Red river bandit og Red river fox? Er det noe vits å kjøpe inn fox om man har bandit? Veldig fornøyd med bandit nemlig... :)

Link to comment
Share on other sites

Om dykk ikkje veit det,så er det mogleg å lage hareskrikfløyte sjøl

Finn ein ca 20 mm tjukk bjørkekvist,ca 20 cm lang,og kløyv halve lengda av kvisten.

Deretter skaver du ein tynn flis på den eine halvdelen,denne vil fungere som membran,på den andre halvdelen fjerner du litt

masse slik at det blir ein liten åpning som skal sørge for at membranen kan vibrere og dermed lage lyd

Det er tykkelse og breidde samt lengde på membranen som bestemmer om det blir ei lys eller mørk tone,denne vil også fungere utmerket til lokking av rådyr

Denne fløyta har blitt brukt i århundrer og blei,frå gamalt av, kalla for haukepipe.....

Dette stend omtala i boka til Reidar Sevåg,"lyd og læte" trur eg den heitte

Link to comment
Share on other sites

var ute å prøvelokket med weisskircen fugelskrik og kombinert fløyta med musepip og hareskrik i går og lokket inn to ungrever:)) lokket på en plass vi ikke får lov å jakte senere da de som eier jordene der er imot jakt, men de sa jeg fikk lov å øve meg på lokking:)) den ene reven kom inn på haglehold:))

Link to comment
Share on other sites

Ja se der ja... Tror nok det kan være greit å prøve seg fram litt, man må jo øve. Det som kanskje ikke er det greieste er å sitte på de plassene det er jaktposter å lokke inn. Skal sies at om du ikke holder treninga til bikkja ved like, så glemmer vel den også litt etter litt... så det er jo håp :)

Link to comment
Share on other sites

Når reven hører hareskrike så kan det være at en større rev eller et stort rovdyr har tatt haren. Reven vil da vite hva som har tatt den og kommer mot vinden. En mus eller en småfugl derimot så er ikke reven like skeptisk og kommer ofte rett på uansett vind. Da er det en fordel å ha vind i ansiktet. Er man i tilegg godt kamuflert kan man få de inn svært nærme!

Link to comment
Share on other sites

Nå nærmer det seg veldig mye.

Tenker å ta en tur ut om ikke det regner.

 

Blir å lokke i skogen, noen som har tips til hva man skal bruke av lyder?

Ser som en over skriver at NJFF har oppdatert app'en sin, frister å prøve noe lyder derifra..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal i hvertfall prøve appen til njff i morra!!

 

Men har og kjøpt faulks settet for revelokk som jaktfall selger, noen som har erfaring med dette??

 

Har også crittr call og musepip...

 

hadde og en syco tweet men den finner jeg seff ikke her nå!!

Link to comment
Share on other sites

Hadde virkelig trua i dag tidlig, men ingen rev noen av stedene desverre. Fikk dog se en stor flott råbukk i bukketerrenget mitt da, så det var oppløftende. Må prøve igjen i kveld/natt... Litt vanskelig mtp at bøndene ikke har fått slått noe gras nylig og høy åker ellers er umulig å jakte på...

Jaja

Link to comment
Share on other sites

Var på plass litt før klokka 3 på første av i alt 6 poster i natt. Null respons. Hadde trua her da jeg hadde sett valper på viltkamera ikke langt unna.

 

Dro videre til post 2 der bonden hadde sett 2-3 valper under innhøstinga av gras. Litt vanskelig å finne en optimal post pga for langt gras der jeg bruker å sitte. Ingen respons på mus og fugl, men så fort jeg dro igang med rådyrkillingskrik med Demmel rådyrfløyta stod det plutselig en rev rett ved sida av meg i traktorvegen, helt uventa at den skulle komme fra den kanten. Jeg snudde meg rundt, og den begynte å løpe, men jeg fikk den likevel. Ca 30 sekund seinere kommer en ny rev rusende ut fra krattskauen bak meg. Den kolliderer nesten i meg og setter selvsagt opp en viss fart rett i fra meg. Bom!

 

Jeg ser den på 150 meter i lav fart, og rett utenfor synshold blir den stående å skrike. Jeg følger med på om den skal dukke opp igjen, og da får jeg se en ny rev i øyekroken der den første kom. Jeg vrir meg sakte rundt og får tatt den mens den står rolig.

 

Den jeg bomma på dukka aldri opp igjen, men den fortsatt å skrike 10 minutter.

2 valper og sesongen er i gang. Nok en gang opplever jeg at revene totalt ignorerer noen type lyder, og så plutselig kommer de stormende når du lager en annen lyd. Så det er ikke bare utstyrshysteri å ha med seg mer enn ei fløyte ut ;)

 

Så ingenting på de neste 4 postene, heller ikke rådyr, noe jeg syns var veldig merkelig.

Link to comment
Share on other sites

årets første lokketur unnagjort, ble derimot hverken rev eller kråke. "Sannsynligvis kom den bak meg".. som vanlig.. Fikk derimot lokka inn ca 15 småfugler på njff appen sin fugleskrik lokk. Alle ble sittende rundt meg å lagde et sabla liv, noe som gav håp, men atter ei.

 

Heldigvis i underkant av 1år med lokketid igjen:)

Link to comment
Share on other sites

Rådyrlokken var den eneste lokkeføyta jeg ikke hadde med i dag tidlig, men da skal den jaggu være med i kveld/natt. Takker for godt tips Tor Ola... Merker det er ganske vanskelig mtp postvalg på områdene jeg har å jakte på da det også er tildels høyt gress der som bonden ikke har slått ennå. Skal klekke ut noen nye planer angående posteringene mine i ettermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen fortelle meg hvor langt dere har mellom postene, ser noen har både 4 og 6 forskjellige poster!

 

Er det død født å bruke hareskrik på denne tiden?

 

Og når er det vits å gå ut for å lokke på døgnet??

 

Så for meg å gå ut ved midnatt, men det er vel kanskje litt for dårlig lys da!?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lokker fra 0300-0700 på morran, og fra 2130-2330 på kvelden..Midt på natta er det for mørkt her på Hadeland hvertfall...

Sitter ca 10 min på hver post, kanskje 15 min en sjelden gang.

 

Men så tar det jo mye tid å gå til og fra post, og kjøre fra en post til neste, så jeg rakk bare 6 poster på ca 4 timer i natt..

 

Les bloggen forresten, artig historie om en som skjøt en rev med noe rart i munnen i natt :D

Link to comment
Share on other sites

takk for svar på spm!

 

Men lurer på to ting til!

 

Hvor lang tid må det gå før man kan lokke på samme postene på nytt??

 

Der jeg har terreng er det en dal med relativt bratte lier med noe åpent landskap og en del tett skog... De åpne landskapene ligger ca 300m fra nærmeste hus, vei!

 

Det går en traktor vei opp i lia... Noen tips om hvor en bør sattse på å lokke det terrenget?? Vi er to stk som skal jakte i lag!

Link to comment
Share on other sites

Ingen rev på morrasøkta i dag, men lokka inn grevling på 2 poster (Demmels fugleskrik og Demmels kaninskrik), så 2 til fra bil, så 4 rådyr deriblant en pen sekstagger som kjeppjaga en spissbukk. Så også snurten av en rev med kjeften hardstappa av mat, den reagerte ikke i det hele tatt på lokkelydene, så den var nok allerede fullasta :D

Rapportene strømmer derimot inn fra hele landet. Lokkejakt er populært for tida :)

 

Fredrik: En fra Rogaland lokka inn en på PC 3 i går. Sjøl har jeg ikke fått inn no på den, men er første sesong jeg prøver den nå. Liker lyden, men veit fortsatt ikke om det er lyd smårevene liker. Den han fra Rogaland skjøt var voksen.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute i gluggen disse to første nettene, prøvte nyinkjøpt hare skrik fløyte "double cottontail" ingen reaksjon første kveld men i natt fikk jeg inn en 6 takker og ei årskolle hjort!!! Men dei såg meir skremt ut enn intresert. Så når Mikkel svikta tok jeg en sjekkerunde på hjorteterenget, og resultatet var over forventning :P:twisted: (satte øremerke på en 10 takker).

Link to comment
Share on other sites

Min fyrste rev på lokk datt i kveld.

kom fyrst ein som eg ikkje fekk skote på pga høgt gras.

Venta ca 10 min før eg byrja å lokke på ny.

Etter 5-6 min kom det ein rev til, eller same reven, kva veit eg.

Denne kom på ein stad med litt kortare gras, slik at hovud og hals var fri.

Lokka inn med syco Tweety.

Kor store er kvelpane no? Synst denne var stor for kvelp og vera.

Link to comment
Share on other sites

Gikk ut i 22-tiden i går i lag med brodern(Ripp90), på veg til jordet begynte det å hølje ner, men vi tok sjangsen på at regne skulle slutte i det vi kom fram, det gjor det og det ble endelig revejakt. Satt oss ner, eg som lokka og brodern litt bak hvis det kom nåkken luringa. Gikk ikk mer enn 5-7 min med intensiv kanin lokking før det kom et jævlig skrik fra skogen, faen tenkte eg no har han oppdaga oss!!!!!!! lokka litt te og 10sek ettepå kom ein liten revekvalp ut av skogen 50 meter foran meg. Opp med børsa fant bogen og trykte av(nappa) :oops: , KJEMPE BOM!!!! Dessverre kom det ikk flere reva denne dagen heller, men artig å se at revelokking faktisk fungerer, så dette kommer vi til å gjøre flere ganger definitift :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk storfangst på jakt i natt.

 

To stk tjuvjegere som skjøt en råbukk. De forsvant fra stedet så jeg hentet elghunden og gikk ettersøkt. Fant fort bukken.

Den skal pent leveres til grunneierlaget i morgen. :D

 

Fy fa.. så godt jobba! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal kanskje til hytta i helga og lurer på å ta med børsa og sette meg til.

 

Problemet er at det er heller få jorder i omegn (Østby i Trysil), så lurer på hvordan det er å sette seg til i skogkanten mot myra (rett og slett skogsfuglterreng dette). Er det noe poeng, eller kan jeg likegodt la være?

 

Har ellers tre forskjellige fløyter, hvor jeg kan bruke hareskrik, fuglelyder og musepip. Blir det for mye av det gode om jeg prøver et par forskjellige, eller er det bare tull, slik at jeg bør holde meg til èn lyd?

 

Når på morgenen rusler dere ut, evt når på kvelden?

 

Står sikkert noe om dette ellers i tråden, men det begynner å bli et par sider å bla gjennom... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt gode erfaringer med å lokke i slikt terreng du beskriver, så det er nok neppe et problem, jeg ville helt klart prøvd!

 

Forsøk med den mest "forsiktige" lyden først, for ikke å skremme eventuelle rever som befinner seg nær deg, eller revevalper som generelt sett er ganske pinglete når det gjelder å komme på kraftigere lyder. Om du lokker i f.eks. 5 minutter med musepip uten å se rev, ville jeg gått over til fuglelyder eller kaninskrik og lokket 10-15 minutter med det, før du eventuelt flytter deg til neste post.

 

Jeg ser det er mye forskjellige meninger om når på døgnet det er best, men fra 10 på kvelden og ut til 8 på morgenen burde være ei grei tid å prøve. Unntak finnes jo da selvsagt, folk skyter jo rev når som helst på døgnet, men noe må man jo forsøke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...