Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

fungerer det like godt å lokke i skumring på kveldstid (19-20 tida) som i skumringen tidlig på morgenen?

 

Min erfaring er at i lysningen om morgenen er klart best.

Reven har da i løpet av natten gjort seg trygg på omgivelsene og kommer da mye lettere på lokk.

 

Får inn rev på rundt hver 2. forsøk på morgenen, og langt sjeldnere på kveldsøktene.

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at det er flere av oss! Fikk pangstart høsten 2011 med en rev som jeg ikke fant igjen etter skuddet og en rev som datt i smellen til sist. Men etter det har jeg ikke sett rev engang, er 3 områder jeg jakter på og jeg veit at det skal være rev der, men begynner jo å tvile når jeg ikke har sett en reveskrått siden august ifjor.

Men jeg gir meg ikke, fortsatt noen uker igjen. :)

Link to comment
Share on other sites

...æ byr på perspektiv: i 2008 skaut jeg min første lokke-rev... på post nr 53.!!!

Anser meg selv som seriøs lokkejeger, jeg har ubegrenset med terreng å lokke i, bestanden er ok, men jeg har allikevel snitt på litt mindre enn en rev pr 10 poster.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips ang. skyting til høyre side på post...

 

Jeg har fulgt rådet om å stille opp børsa så langt til høyre som mulig helt til i dag tidlig... :oops:

 

Etter flere kvelder uten respons fant jeg ut at jeg skulle skremme meg sjøl ut av loppekassa vederstyggelig tidlig i dag, og gjøre ett andre forsøk på den første posten jeg lokket frem rev på for 3 uker siden. Denne posten er på oversiden av ei hogstflate som har en innsnevring på midten. Ettersom det var i denne innsnevringen reven kom ut av skogen sist, plasserte jeg meg der. Og ettersom posten er såpass trang fant jeg etterhvert ut at det var best å stille opp børsa rett frem mot nærmeste skogkant 80-90 meter unna, ettersom det var der jeg i såfall ville få dårligst tid til å legge ann. Begynte med hareskrik, men fikk en følelse at denne reven ikke ville gå på den en gang til etter at jeg bommet på den sist. Så i stedet for å bytte post, bytta jeg til twisted syco etter en halvtimes tid. Jeg synes foreløpig ikke at jeg håndterer denne spesielt bra, men etter nok en halvtime dukker mikkel opp. Den kommer bakfra og opp på... HØYRE!!! side av meg på 5-6 meters hold og ser meg rett i øynene. Camoen må tydeligvis fungere for den får ikke panikk, men humper av gårde mens jeg begynner å flytte riggen. Etter to stanser hvorav den siste på 30-40 meter får jeg omsider lagt ann, men ser at jeg har grove tørrkvister i mellom oss. Deretter kaster mikkel seg rundt å humper videre. Denne gangen noe raskere, men langt fra panikkfart! Etterpå klokskapen forteller meg at jeg burde sittet dørgende stille til den var kommet lenger unna før jeg begynte å flytte riggen, men den gang ei...

 

Hva tror dere? Blir det mulig å lokke inn denne en tredje gang innen sesongslutt, eller er løpet kjørt?

 

Artig å se at lokkinga funker, men må innrømme at det begynner rykke i fingeren nå... Har vært ute 9 ganger med hareskrik siden slutten av februar, og lokket inn 3 stk. = 3-0 til Mikkel

 

Til dere som er enda mer frustrert: Bytter dere mellom poster/områder? I dag er første gangen jeg lokker på tidligere benytta post med samme lyd. Nå er jeg litt i tvil om når man kan ta i bruk en tidligere benytta post med samme lyd. Jakter bare i skogen på åsene, så det er nok ikke denne tetteste bestanden. Noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Problemet mitt er at jeg ikke har store områder å jakte på. Har tre gårder jeg kan jakte på og da har det blitt til at jeg har rullert på disse stedene. Ifølge det andre folk sier så jakter jeg altfor mye på de samme stedene, men jeg varierer veldig på lydene så føler jeg ikke nødvendigvis skremmer den reven som er der.

Det jeg har lest meg til er ihvertfall at sjangsene dine for å få lokket frem denne reven nok en gang er små, men hadde det vært meg hadde jeg ihvertfall prøvd.

Link to comment
Share on other sites

HAHA!!!

 

Jaggu datt'n i kveld.

Åh for en lettelse for å få det til igjen. Alt fungerte perfekt, det som var annerledes i dag var at jeg fikk jakt på en gård til. :) Og der kom den jammen med etter 15min med lokking. Brukte Red River Fox og blåste så naturtro jeg bare var kar om, ganske lyse toner med skurring i stemmen på slutten av tonen. Innimellom la jeg til en skjelvende lyd med hånda som hjelpemiddel. Lokka i 2 minutter ca og var stille i 1 minutt. Etter ca 15 min kom reven inn fra en grøftekant langs en skogsbilvei på min venstre side. Kom tydelig rett mot meg. Hadde på forhånd målt opp avstanden med avstandsmåler frem til grøftekanten der reven dukket opp og dit var det 78meter. Jeg la .243'n opp og med rødpunktet i Zeiss'en hvilende på reven i påvente på at den skulle stoppe opp. Da den ikke ga tegn til å stoppe bjeffet jeg klart og tydelig en gang og reven vinklet opp med snuta mot høyre og stoppet opp mens den kikka på meg.

Fikk lagt rødpunktet der det skulle og sendte en 80grs Barnes TSX for å hjelpe reven over til den andre siden kjapt. Reven datt i smellen og rørte ikke en muskel etterpå. Perfekt skudd i hjerte regionen, utgangshull på strl med en litt stor 5 kroning på 35meters hold så det var jeg fornøyd med. Ei tispe med flott pels stoppet vekta på 6.1kg og du verden så bredt jegeren smilte hele veien hjem. :)

Tur nr 21 i år og da stemte det, fikk jo også bekreftet at lokkingen min er upåklagelig! :D Det er jo virkelig stas.

 

P3150018.jpg

 

P3150016-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lastet ned lokke appen og gikk til innkjøp av en liten høytaler. på plass ikveld ca 1730, etter kun kort tid kom det ei diger tispe, Pang.

 

Flytta meg 500 meter. 10min og pang. :) dette var jaggu morro. Aldri før prøvd lokk på rev. og resultatet etter under en time er 2 rev:)

 

Hvor lenge bør man vente til man prøver i de samme teigene igjen ?

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk folkens. Det morsomste var jo å få bekreftet at jeg lokker riktig. Tispa kom uten tvil på lokkinga mi så noe riktig må det ha vært! :) Trur også jeg har fått jackpot på den nye gården. Store områder og fint terreng. Bonden virks sjeleglad når jeg sa jeg var ute etter reven. Grunnen var nok fordi reven hadde gjort et ganske godt innhugg i hønsegården hans det siste året. :P

 

Må også legge til at det er første viltet som er blitt fellt med ny rifla mi. Remington 700 VTR .243... Jakttur nr 4 med rifla og som sagt første villt felt blei jo denne reven! :)

 

Når det gjelder hvor lenge du bør vente er jeg usikker. Mange som sier en uke eller lengre mellom hver gang på lokkeplassene, men å prøve igjen om et par dager eller slikt er vel ikke dumt. Da rekker det å komme inn ny rev i området i mellomtiden innbiller jeg meg?!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til Dusty og 7x75R med lokkerever. Man får igjen for å ikke gi opp, Dusty :winke1:

Sjøl har jeg også vært ute mange turer siden siste lokkerev, uten å se så mye som snurten av Mikkel, hverken på post eller fra bilen på tur mellom de ulike postene. Mister jo litt motet når en ikke ser rev, men da får en heller prøve på helt nye områder.

Idag tok jeg turen opp på storskogen, for å se om det kunne gi bedre resultater. Det er langt mellom hver rev oppå skauen her, men med fin skare og greie vindforhold skulle det jo absolutt være muligheter til å lokke fram en med litt kraftigere hareskrik.

 

Ikke no annet enn kråker på de to første postene, men på 3. posten får jeg se en rev på 380 m hold som løper på isen langs kanten av vatnet jeg lokker utover. Den er tydelig på tur rundt for å sjekke vinden, og vil ikke komme rett over isen. Den blir borte bak et nes, og da benytter jeg muligheten til å flytte posisjon litte grann, så skytinga ville bli litt mer komfortabel hvis den dukka opp til høyre der vinden min gikk. Fortsetter å lokke, og der dukker den opp litt inne på myra i kanten av vatnet på tur mot vinden. Jeg var veldig redd for at den ville få lukta av meg hvilket øyeblikk som helst, så jeg skjønte at her ble det langholdsskyting. Reven stoppa så opp og satte seg ned på 196 meter, og da kunne jeg ikke vente lenger. Sikta på hakespissen og det ble fulltreff med V-max'n. Ei tispe på 5,1 kg. Skutt kl 0710. Uten tofoten så kunne jeg glemt den reven hvertfall :D

Fløyta var Red River Bandit. Liker den best oppå skauen, da den bærer litt lenger enn PC 2 som er favoritten nedi bygda.

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg endelig rapportere om 1. felling av rev på lokk!

 

Startet lokkinga veldig forsiktig i morges. Kun 5-6 blås veldig lavt, og der kom mikkel luskende på grøftekanten etter maks 1 min. Rett på. Lite skår i gleden med dårlig skyting, så det må bli en tur på banen å sjekke utstyret i helga.

 

Ellers er det vanskelig føre på skogen om dagen. 10+ grader og pil råtten sukkersnø ser ikke ut til å motivere mikkel. Kun skare tidlig på morgenen når det som vanlig er veldig ålreit i loppekassa også..

 

Score: 3-1 til mikkel

 

Noen som har erfaringer med å poste både med rifle og hagle? Synd skyte i filler så fin pels, hvis man ikke må!

 

Dedikert revebørse er uaktuelt..

Link to comment
Share on other sites

Grattis grattis med første revefelling! :) det er jo så sinnsykt gøy når man får det til! :)

Hvilket kaliber bruker du? Etter det jeg har forstått skal man kunne finne ammo som er skånsom for skinnet nesten uansett kaliber?!

Skøyt min siste rev nå med .243win med Barnes TSX som det visstnok skal være en del ekspansjon i. Hastighet på litt over 1000ms og 35m hold så blei det ikke mye skade på skinnet altså...

Ellers funker hagle supert det, men du er da avhengig i å få reven veldig tett på. Inntil ca 30-40m er det som regel aldri problem å få reven inn på med gunstig vind, men noe nærmere er vanskelig har jeg forstått.

Link to comment
Share on other sites

Takker!

 

Bruker 308. og 180 grains Lapua Mega. Har skutt alt fra hare til elg med dette, og har erfart at det fungerer relativt bra til mindre vilt også. Ettersom kula da ikke rekker å ekspandere. Haren jeg engang skjøt hadde ikke større utgangshull enn inngangshull. Håpet at jeg ville få omtrent samme effekt på reven, men så skal det også sies at skuddet gikk innom ryggen. Det kan forklare stort utgangshull denne gangen. Har vurdert helmantel, men har ikke lyst til å bruke mye tid på ettersøk.

 

Når jeg var i tyskland i vinter fikk jeg tildelt en type helmantel med en form for trappeformet spiss på. Har ikke sett dette før i norge, og aner ikke hva det heter, men det var i hvert fall godkjent jakt-ammo der nede. Skjøt en killing med denne kula og 9,3 kaliber, og det så ikke aller verst ut. Noen som kjenner til denne type ammo? evnt. hvor man får kjøpt? Lader ikke selv...

 

Forslag til god reve-ammo i 308. mottas med takk!! hvis noe sånt finnes?

 

Med hagle tenkte jeg på å sitte på post med begge deler samtidig. Bruker to-fot på rifla, og hviler kolben på låret mens jeg lokker. På de to siste episodene kunne jeg like gjerne skutt med hagle. Selv om å få i reven inn på 5 meters hold som forrige gang trolig hører til unntakene.

 

Jeg ser imidlertid for meg at det blir vel mye å holde styr på med en hagle i fanget i tillegg til rifla på to-foten. Noen som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Om du har fått reven så nærme så er det jo bare å ta med hagla. Med rifla hvilende på låret med tofot og hagla i fanget tror jeg ikke det blir altfor mye å holde styr på. Man får jo som regel noe betenkningstid fra første blikk på reven til man må skyte. Ellers høres det jo ut som at du har en god patron, men uheldig med treffpunktet sist. Ville prøvd igjen før noen dom er gjort. Selv har jeg veldig lite peiling på ammo.

Link to comment
Share on other sites

Ai ai ai...

 

Lokketur i dag tidlig resulterte i BOM. Så utrolig typisk... Red River Bandit igjen! Reven kom opp bakfra og vinklet på oversiden da den så meg. Den hadde ikke blitt skremt, men var litt skeptisk der den luntet avgårde i en stor bue rundt meg. Den stoppet opp og kikket på meg rett før den skulle forsvinne bak en stor kul på jordet og da forsøkte jeg meg på et skudd. Glemte helt arbeidsoppgavene mine da selvfølgelig, glemte godt anlegg til skulderen og nappet av avtrekkeren. Skøyt over reven så torva spratt bak den... 156m var holdet. Ulikt meg å bli så stressa, men må nok bare øve mere nå. Lenge siden jeg har bomma på noe som helst av skuddsjangser nå så dette skal ikke skje igjen! :P

Utrolig gøy å se at lokkinga mi fungerer ihvertfall.

 

Er det noen her som har opplevd et helvetes kråke/skjæreleven ved bruk av hareskrik? Hadde det i dag begge stedene jeg lokka så kom det kråker over meg og var helt ville...

Link to comment
Share on other sites

Kråkene ble helt ville hos meg også idag. De satte seg så fint på skuddhold alle sammen siden det nå ikke er jakttid på kråke :P Lokker med red river bandit i dag og fikk inn en som jeg også bomma på. Kom inn bakfra og jeg ble stressa. Men utrolig gøy å få inn rev da.

Link to comment
Share on other sites

@Dusty: At kråkefuglene går bananas når du lokker tror jeg du kan ta som et tegn på at du gjør ting riktig. Nå har ikke jeg hatt tid til å dra så ofte på lokking i år, men ifjor la jeg merke til at det var ofte de gangene kråkene holdt leven at det falt rev på posten min.

Artig når man lykkes med å få lurt reven inn til posten, men det er jo slett ikke alle gangene en får skuddsjanse på den.

Stå på videre du, Dusty, du har jo knekt koden på lokkingen, det eneste du mangler nå er flaks :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål, har som regel bra med snø ut revejakta i områder jeg jakter.. Men nå kommer våren for fullt og snøen forsvinner fra jordene. Blir da revene vanskeligere å få inn på lokk når de begynner å finne mat, eller har dette ikke noe å si? Største problemet er vell at elver i området åpnes og lager noen begrensninger

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe snø igjen i det hele tatt der jeg jakter rev. Har vært reveløs i hele vinter med fint skareføre osv osv, men nå som snøen blei borte tok jeg en nesten med en gang og i dag tidlig bomma jeg på en til og denne kom løpende over et pløyd jorde.

Link to comment
Share on other sites

totalt min 3. lokketur, midt på dagen idag.

 

Kom opp på den lille åsryggen jeg skulle sitte, kikket meg litt rundt å fant ut at ved treet ca 15m bortenfor meg var en fin plass. Akurat da jeg tenkte det sprang det en rev ut fra like nedenfor treet. Støkkjeger som jeg er hiver jeg opp kombin, å banker iveg en S&B 173gr i 7x57R som soleklart må betegnes som vomskudd.

Da jeg får bytta ut den tomme med en ny, så har jeg vett nok til å sette meg på kne, da skyter jeg den i nakken og den blir liggende der.

 

Er vel en overdrivelse å kalle dette en lokkerev, men den ble skutt der jeg tenkte å lokke.....

må vel gjøre et forsøk senere en dag på lokk der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært lite på revejakt, men det jeg har vært med på til nå har vært så spennende at jeg bare vil ha mer :)

Jeg var sammen med en kompis på onsdagsmorran å lokka på reven .

Det skal sies at i forkant av jakta så vi den siste filmen til Lindroth om revelokking. Det teiteste av alt var at det som skjedde i filmen skjedde oss som var på jakt, det var helt surrealistisk :mrgreen:

 

Vi labba opp til en post med god oversikt oppe på en kant med et gjerde løpende langs kanten og en bitteliten furu der vi skulle ligge.

Han satte seg inntil furua på kne med tofoten og jeg la meg 90 grader andre veien slik at vi dekket 90-100 grader hver.

Vi lå i ro i fem seks minutter så begynte han å lokke. Det skjedde lite en stund men etter kanskje fem minutter retta jeg på hetta på jakken og fikk MIKKEL REV i sidesynet! Jeg har liten tro på meg selv som jeger (synes jeg selv bråker altfor mye) og ble så forfjamsa over at en rev kom at jeg bare stirra i vantro i 10-12 sekunder...

Jeg fikk summa meg og dulta med albuen i sida på han andre og han snudde seg forsiktig og fikk også lagt trådkorset på Mikkel.

Den var nå ca 150 meter unna så vi måtte han den nærmere for å kunne skyte. Vi jakta begge med .17HMR.

Han lagde litt revebjeff/parringsrop med fløyta og Mikkel kom nærmere.

Jeg har som regel kikkerten på 5x zoom når jeg bruker den til å bare spotte med og skulle vri den på maks (9x)for et sikrere skudd. Det gjorde jeg ikke, jeg skrudde den i forfjamselsen til 3x...

Når Mikkel var på 120 meter tenkte jeg med meg selv: Det var da fan hvor liten den var...

Men jeg hadde god kontroll på rifla, bra anlegg og jeg lå selv bra til så jeg var sikker på skuddet. Jaktkompisen bjeffa og Mikkel stilte seg opp med bredsida til. Jeg skjønta at nå skjer det og dro av rett etter at jaktkompisen min skjøt. Jeg bomma. Han bomma. Og Mikkel... Jeg hadde aldri trodd at et levende vesen kunne ha en så EKSTREM kondis. Han sprang 7-800 meter før han stoppa og så etter oss, hvorpå han jogga lett og ledig videre...

 

Feilen min: Feil zoom og skvatt da han skjøt.

Hans feil: Feilbedømte avstanda og skjøt over.

Link to comment
Share on other sites

lokka inn min første rev i dag tidlig. Hadde lokket med tysk fugleskrik i 2-3minutter da reven kom tuslende ut på jordet jeg lokket utover. Han stoppet å kikket flere ganger og gikk sakte over jordet og mot skogen på andre siden. Til slutt klarte jeg ikke holde igjen og lot skuddet gå... Reven gjorde ett byks å forsvant i full gallopp samme vei som den kom fra. Holdet var nok i lengste laget og etter å ha gått ettersøk med hund er jeg sikker på at det var bomskudd. Desverre....kjipt at ikke den første datt, men morro at den kom på lokken! :)

 

Noen som har ide om når jeg kan prøve den samme posten igjen? Å når man får reven inn på ett jorde sånn og du vil ha den inn på kortere hold, bytter dere fløyte feks da for å se om den kan komme nærmere? I dette tilfellet virket det som den var mer opptatt av å finne ut hva lyden var for den kom ikke rett mot lyden...

 

morro å få rev inn på lokk! kjipt med bomskudd! :(

Link to comment
Share on other sites

Pleier ikke bytte jeg ihvertfall, men jeg gir noen korte litt svakere lyder i fløyta når jeg ser den.

 

Ute i dag også forresten... Kjøpte Crit'r call peewee på villmarksmessa i dag for å ha ei fløyte som ikke er så kraftig. Etter 10min kom jammen mikkel rett på, men jeg så den for seint, og fikk ikke lagt opp børsa da den stoppa opp og glana iherdig på meg. Til slutt synes han tydeligvis det var for skummelt og lunta inn i skauen igjen. :( Selv om jeg hadde full løvcamo dress synes han det så skummelt ut...

Vel, da har jeg ihvertfall vært på det nye stedet 3 ganger og fått inn rev alle 3 gangene. Skutt en, bomma på en og sett en! :P

Link to comment
Share on other sites

Pleier ikke bytte jeg ihvertfall, men jeg gir noen korte litt svakere lyder i fløyta når jeg ser den.

 

Ute i dag også forresten... Kjøpte Crit'r call peewee på villmarksmessa i dag for å ha ei fløyte som ikke er så kraftig. Etter 10min kom jammen mikkel rett på, men jeg så den for seint, og fikk ikke lagt opp børsa da den stoppa opp og glana iherdig på meg. Til slutt synes han tydeligvis det var for skummelt og lunta inn i skauen igjen. :( Selv om jeg hadde full løvcamo dress synes han det så skummelt ut...

Vel, da har jeg ihvertfall vært på det nye stedet 3 ganger og fått inn rev alle 3 gangene. Skutt en, bomma på en og sett en! :P

 

Når du snakker om det "nye" stedet, er dette en spesiell post eller ett terreng? hvor lenge har det vært mellom hver gang du har vært der da?

Link to comment
Share on other sites

Nytt terreng, fikk jakt på en stor gård forrige tirsdag. Skøyt en rev da den tirsdagen. Var ute igjen lørdag morgen og bomma på en da, og var ute igjen i går kveld og så en rev da også som jeg ikke fikk skudd på. Den kom altfor fort på meg desverre. Regner også med at den reven jeg så i går kveld er samme rev jeg bomma på lørdag morgen, men kan jo ikke være sikker der. Nå skal jeg vente helt til slutten av jakta for å la områdene på den gården roe seg ned litt. Så nå blir det å kikke de andre stedene jeg har jakt fremmover, skal være rev i områdene der, men har ikke sett noe der i hele vinter.

Link to comment
Share on other sites

Pleier ikke bytte jeg ihvertfall, men jeg gir noen korte litt svakere lyder i fløyta når jeg ser den.

 

Ute i dag også forresten... Kjøpte Crit'r call peewee på villmarksmessa i dag for å ha ei fløyte som ikke er så kraftig. Etter 10min kom jammen mikkel rett på, men jeg så den for seint, og fikk ikke lagt opp børsa da den stoppa opp og glana iherdig på meg. Til slutt synes han tydeligvis det var for skummelt og lunta inn i skauen igjen. :( Selv om jeg hadde full løvcamo dress synes han det så skummelt ut...

Vel, da har jeg ihvertfall vært på det nye stedet 3 ganger og fått inn rev alle 3 gangene. Skutt en, bomma på en og sett en! :P

 

Prøv å ha våpenet skyteklart i skulderen...

Link to comment
Share on other sites

Nåønsker jeg IKKE å sette igang en stor diskusjon her, men jeg er overasket over hvor mange som bommer på reven her..! Et par tips:

-Dra ofte på skytebanen, og skyt ALLTID inn på papp (med samme ammunisjon som du jakter med), ikke elektronikk da disse kan vise feil

-Vent til reven står i ro før skuddet løsnes

-Skaff en avstandsmåler og mål opp punkt på 100 og 200 meter. På skytebanen dagen før har du sjekket kulefallet på 200 meter. Har du et flattskytende kaliber og rifla er innskutt på 100 meter holder det trolig å sikte helt øverst på skuldra på reven (på 200 meter altså).

-Øv på raske omladninger og å holde målet i siktet etter skuddet har gått. Dette er verdifullt i et tilfelle hvor oppfølgingsskudd kreves.

-Aldri bruk helmantlede kuler, eller hulspisskuler som Scenar osv. To grunner: de har ikke samme drepeevne og blir det skadeskyting blir det svært lite blod.

 

Dette er hva jeg kommer på av tiltak JEG har gjort for å forbedre meg. Det er tross alt levende ting vi skyter på her. Tanken min er at om det er så vanlig å bomme, må det nesten være like vanlig å skadeskyte?

Link to comment
Share on other sites

Du glemte det viktgste, Fredrik.. Bruk TOFOT!!! Skyting uten tofot på så liten blink som en rev er, ofte lange hold og ofte MYE puls, er garanti for bom og skadskyting med jevne mellomrom. Jeg erfarte det sjøl første sesongen jeg dreiv med lokkejakt og ikke hadde fått kjøpt meg tofot ennå. Selvsagt kan man bomme med en tofot også, men det skjer mye,mye sjeldnere.

Link to comment
Share on other sites

Klart! Evt. skytestokk! Selv bruker jeg tofot til vanlig, men i morgen tidlig blir det skytestokk og jaktkrakk, da jeg er lei av å ligge i gjørma.. :winke1:

 

Men jeg mener fortsatt at det er viktigere å smelle avgårde et tresiffret antall skudd årlig enn å ha tofot. Man blir ikke automatisk en god skytter med tofot ;)

Link to comment
Share on other sites

Men det går fortsatt an å bomme selv om man skyter et firesifret antall skudd på bane, man har tofot, reven står på 70 meter, rifla er innskutt på papp på 100 meter med sierra varmint osv. Det gjorde jeg, selv om jeg nevnte hva jeg gjør for å bli bedre.. av og til skjer sånne ting for jakt er ikke det samme som bane og alle reagerer ulikt når reven står der på 70 meter.

Link to comment
Share on other sites

Er tildels enig i det. Men jeg VET at det er mange som drar på jakt (være seg elg, rev, bever, rotte osv) med kun noen få skudd på banen. Er mange elgjegere som skyter sine obligatoriske skudd, og thats it. Og det er helt sikkert mange revejegere som ikke skyter det antallet skudd en gang.

 

Men uansett, uhell skjer, og puls og alt slikt er såklart en helt annen i jaktsituasjon, men akkurat dette må man være bevisst på FØR reven står der. Mental forberedelse er hva som skal til, for å få ned stressnivået.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i mye av det dere skriver. For min del må jeg ta bomskuddet på litt mangel på erfaring (avstand, puls, liten "blink" etc). Skuddtreninga er det ikke noe i veien med.

Uansett vet alle som jakter at bomskudd/skadeskudd forekommer uansett hvor godt forberedt man er. Det er nok at reven gjør en liten bevegelse i det skuddet går...

 

Tor Ola Dehli: når ville du brukt samme post igjen? Dersom reven prøver å gå rundt slik som i dette tilfellet mitt (hadde sidevind og reven gikk mot vinden, helt sikkert for å gå rundt å sjekke) har du da noen tips for å få den til å gå rett mot meg i stedet. Tenker da når den har kommet til syne for å få den til å endre litt retning. Eller er ikke dette noen vanlig problemstilling? Han merket vertfall ikke meg hverken med synet eller lukt.

Link to comment
Share on other sites

Har nå ikke mangel på skuddtrening jeg heller selv med nytt våpen. Skutt 200skudd siden våpenet var nytt for 4 uker siden.

Jeg bruker konsekvent stoney point sittende tofot når jeg sitter på stolen min og stoney point liggende tofot når jeg ligger. Kjøpte dem av Tor Ola i elverum i fjor! Alikevel bommet jeg på reven lørdags morgen, og jeg vet det var pga at eg slurvet med arb oppgavene mine som skytter.

På posten på søndag satt jeg som vanlig, børsa hviler på tofoten og kolben hviler da på fanget mitt for at jeg skal manuvrere fløyta med høyrehånda mi... Synes det er utrolig kjeitete å lokke med venstrehanda!

Link to comment
Share on other sites

Bare for å sagt det med en gang, så er jeg enige i tipsene til fredrik og Tor Ola...

 

På den annen side er jeg postivt overrasket over at takhøyden i denne tråden, i hvert fall inntil nå, har vært høy nok til at man har kunnet tillate seg å fortelle om erfaringene som de er. Og ikke feie blemmer og feil under teppet.

 

For min del har jeg jaktet alt fra hare til Elg (primært rein) med rifle i 20 år nå, og jeg har heldigvis ikke opplevd å skadeskyte med rifle. Jeg skadeskjøt en rev med hagle på åte for 17-18 år siden. Meget ubehagelig opplevelse!

 

Jeg regner meg selv som en gjennomsnittlig skyter, og er litt ujevn med mengde på treninga. Når jeg skulle i gang med lokkejakta nå i slutten av februar, tok jeg med meg salongen for å trene i mangel på åpne skytebaner.

 

Likevel 1. rev på post ble bom. Hastig skudd med skytestokk på 60-70 meter. 2. rev på post 2 skudd, begge dårlige, men reven ble felt. Skutt med to-fot, 40-50 meter.

 

Etter dette stolte jeg ikke lenger på børsa, så det ble en tur på banen i helga. Avvik 2 klikk ned og til høyre = marginalt!

 

Unnskyldning = ingen

 

Mulige forklaringer: dårlig avtrekk, rev i bevegelse eller i ferd med å skulle bevege seg i skudd øyeblikket, ugunstig skytestilling og dårlig tid som følge av at reven stort sett ser ut til å dukke opp alle andre steder enn der man forventer.

 

Rev fortjener en like verdig avsluttning som alt annet vilt. Men av og til skjer det som ikke skal skje, og så blir det opp til den enkelte jeger å lære av dette. Noe jeg tror de fleste gjør. Jeg tror ingen som har innrømmet bomskudd i denne tråden er fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Nei Streamdip, jeg hadde tenkt å skrive det, men glemte det helt. Jeg setter og veldig stor pris på at det ikke er noen stor skam å innrømme bomskudd her på Kammeret, og jeg ønsker veldig gjerne at det skal fortsette slik. Det jeg har skrevet var aldri ment som dømmende, mer som konstruktive tips. :)

 

Men for litt siden var jeg i ei bygd her i Hedmark og snakket med en herremann i sin beste alder om revejakt. Da fortalte han at han dagen før hadde sittet på post etter rådyr hvorpå en rev hadde kommet løpende. Han fortalte så at han skjøt etter reven selv om han ikke trodde han ville treffe. Slikt liker jeg svært dårlig, og gav uttrykk for det og.

 

Men men; jeg startet denne off topicen og kan vel og avslutte den :) Bare ha fokus på å bli god, tren på reelle situasjoner og avstander og ikke vær redd for å holde igjen et skudd så blir dette bra :) Og for all fremtid så skal man ikke være redd for å innrømme bomskudd! Sånn skjer den beste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skøt på en rev idag tili, avstand 110m målt med laser.(med 2-fot) Reven datt i skuddet og blo/hår overalt. Men så reiste reven seg igjen, og da ble det hurtig skyting med blaseren.... 4 skudd på 0,9sek (nei da, målte ikke) men reven kom bort i mitt synsfelt...

 

Ble usikker på om jeg skulle la den være i 30minutter eller ta ettersøket med en gang da jeg ikke trodde den hadde dratt langt og var hardt skadet... Jeg begynte ettersøket med det samme, og når jeg nermet med skuddplassen så jeg reven stikke av foran meg... Veldig mye blod i sporet.... Da jeg hadde gått etter i 300m angret jeg at jeg startet ettersøket så fort....

 

Jeg skaffet da en støver å slapp på sporet, fant reven hengende i noen tre i enn fjellvegg nede ved ei elv... Ca 600m unna (reven var da død)

 

 

Jeg skyter mye, er på banen 2 ganger i uken... Hele året... Brukte V-max kuler. Er også ivrig langholds skytter, å skyter gjerne på avstander opp til 900m. (ikke under jakt) Så ting kan skje den som trener, men da gjelder det å gjøre ett skikkelig ettersøk. Har jaktet så mye at jeg vet skadeskyting kan / kommer til å skje. Så jeg er ikke redd for å si jeg skadet ett dyr, men jeg har tilgang på ettersøks hunder, noe jeg ser på som viktig. Ellers er jeg enig i at man bør forhindre skade skyting med å bruke riktig utstyr og trene.

 

(skuddet hadde snertet reven på undersiden mellom for føttene, så hadde ikke v-max kulene blitt brukt hadde jeg ikke hatt reven hengende hjemme)

Link to comment
Share on other sites

Det er godt vi er enige om det fredrik! :)

 

Jeg kan tenke meg til at litt av årsaken til at bomskyting evnt, dårlig skyting blir nevnt med litt større frekvens i denne tråden enn andre (uten at jeg har noe belegg for å påstå det som relativt ny på forumet), kan være en kombinasjon av det som erikr er inne på. Nemlig størrelsen på målet. Alternativ til å flå er og duppe mikkel i vann, så ser du hvor mye som er igjen... :lol: , og det som kanskje er litt spesielt med lokkejakt fremfor åtejakt, at reven har en lei tendens til å dukke opp på de minst ventede steder.

 

Til anbefalingen om å lokke med børsa til skulderen noen innlegg tilbake, kan jeg bare understreke at dette ville hatt 0 effekt på de revene jeg så langt har lokket inn.

 

Enda ett moment er at dette er en tråd om en jaktform som kanskje i større grad enn andre er lettere tilgjenglig for unge/ferske jegere, og som atpåtil handler om tips/erfaringsutvekslinger. Jeg understreker imidlertid at jeg har null innsikt i de andre forumdeltakerne sine erfaringer og fartstid som jegere. Selv er jeg ikke spesielt fersk, men har ikke spesielt mye å skryte av skytemessig i revejaktsammenheng enn så lenge! :? Satser tungt på å få vise til bedre resultater innen jaktslutt!

 

Poenget mitt er at det kanskje er færre tråder tilsvarende denne for bukkejegere, elgjegere, reinsjegere etc. Og følgelig blir negative erfaringer fra andre jaktformer/miljøer mindre fremhevet???

 

Ellers så ser jeg frem til litt snø mot slutten av uka i hht. yr.no, og kuldegrader f.o.m. helga. Dette tilsammen med voksende måne burde tilsi kanonforhold fra helga og fremover en stund. :clap: Avventer videre jakt til bedre forhold.

 

Skitt jakt folkens!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...