Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

hehe, stygt å si, men det er litt godt å høre :D

 

i går var jeg lei før jeg gikk ut. og sa til meg selv at det var siste runde i år. og ga opp ganske fort. men da jeg gikk hjem i nysnøen så jeg sylferske spor på vei mot der jeg satt. men jævelen hadde bråsnudd midt på et jorde. ca200m unna hvor jeg lokket.(mye trær og vei i mellom)

så han hadde faktisk blitt lokket, men blitt skremt av noe (sikkert meg som ga opp for tidlig) og tatt samme spor tilbake. så det funker faktisk :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lykkes stort sett en gang pr år(har ca 10 turer pr år). Maaaaange ganger jeg sliter med motivasjonen ja, men når det lykkes er det maaagisk! Jeg har tidligere kun hatt anledning til å lokke på veldig åpne jordbruksområder på jæren, der jeg må få reven inn over store åpne flater. I år har jeg fått tilgang på et skogsterreng, og to markaterreng der det er skog/utmark innenfor 200m. Trua er dermed mye større.

Det er ikke til å stikke under en stol at noen områder har mer rev, og er bedre egnet for lokking. Hvis det i tillegg ligger snø litt mer enn 3 dager av gangen, så kan en lokke på natta, og har dermed bedre mulighet til å treffe på mikkel.

Link to comment
Share on other sites

Her er en video om hvordan bygge din egen elektroniske Mp3 lokker og her finner du også Mp3-filer for nedlastning...

" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Noen som har forslag om hvor vi i Norge kan finne en billig batteridrevet forsterker???

Tenkte jeg kunne finne høytaler og det jeg trenger for å sette i hop noe lignende av deler jeg kan finne på retur stasjonene hos elektrobutikkene og søppelselskapene så hvis det er forslag på forsterkere å finne på slike steder så kom med forslag, Mp3 spillere og ledning har jeg.

Hva med deler til å lage en slik maskin med skinnbit som spinner rundt å distraherer/lokker reven.... :D kan vi finne deler til å lage det???

En liten el-motor og ett stykke gardin vire med pels på enden???

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg tatt kun to rev hittil denne sesongen, og begge på lokk. Første var med Crit`r Call PeeWee fløyta i oktober og den siste tok jeg torsdag forrige uke med Weisskirchen trippel fugleskrik fløyta i ellevetida på kvelden i måneskinnet. :D

Crit`r Call fløyta har jeg prøvd maaaange ganger men uten å se noe rev bortsett fra den ene jeg tok.

Den tyske fløyta fikk jeg forrige uke og blåste bare noen få minutter og plutselig satt han der midt på jordet og titta i min retning! :P Denne fløyta skal prøves mye mere fremover, utrolig enkel å bruke også.

 

 

8770AF4C-A5E6-4DB1-AD9F-32079CA76AFA-5956-000005C129434F8A.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt inn Weisskirchenfløyta, og er spent på utfallet. Hvordan lokket du med tanke på intervaller osv? Er HELT fersk når det gjelder lokkejakt på rev.

 

Har forresten fått laget ei revebu som nesten er ferdig i disse dager. Har snakket med en grisebonde om åte o.l. så nå er det duket for revejakt i litt større skala enn jeg har pleid og gjøre.

 

Er egentlig rådyrjeger, men liker ikke konkurrenter i matfatet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lokka i 20-30 sekunder, så venta jeg like lenge før neste runde, og etter 5 minutter så satt han der, mer enn det rakk jeg ikke denne gangen. :lol:

Kjøp lokkefilmen av Ulf Lindroth, den er veldig lærerik med tanke på alt som har med lokkejakt på rev å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det innkjøp av et par lokkefløyter her også, kjøpte en syco tweety og thompson igår, prøvde litt idag og joggu fikk jeg se rompa til Mikkel luskende i skaukanten, jeg hadde dog nok postert litt dumt i forhold der jeg så reven, men dette ga mersmak i en sesong som har vært prega av mange timer i glugga uten uttelling

Link to comment
Share on other sites

jeg lokket natt til fredag med denne fløyta på filmen,hørte svar ca 2km ute,kom inn på 300m før den forsvant :roll: .lokket igjen etter 2 timer og etter 10min kom den skutt på 60 m :D .ventet 2 timer ny lokking etter 15min kom ny rev skutt på mens den luktet på sin døde venn,denne reven kom seg av sted,har hatt ettersøk 2 ganger blodsporene stopper etter 250m i en gammel søppeldynge m vaskemaskiner,avdanket landbruksredskaper og mye dritt :trist:

Link to comment
Share on other sites

DSC_0066_zps6170fe3a.jpg

DSC_0070_zps91422c6e.jpg

 

Da ble det en liten hannrev i kveld :lol: . Vært ute å lokket med fugleskrik og revebjeff. Etter 10 minutter hørte jeg noe i gresset ti meter ifra meg. Snudde meg mot lyden og så reven løpe ut på jordet. Prøvde på ett nytt bjeff uten hell. Vet ikke om den stoppet for å le av ulyden, men det holdt til skudd på ca førti meter.

Fjerde gangen jeg er ute å lokker i år, så er rimelig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noen spesialist på dette men jeg synes jeg har fått mye ut av filmen (Rett lete på rett plats) med Ulf Lindroth.

NJFF sin lokkeapp er også bra. I dag brukte jeg pc2 til bjeffing og reveskrik og ei fuglefløyte, men har fått inn flerebare med telefon. Har da brukt mest fugleskrik. Er vel i brunst nå kanskje siden den kom når jeg bjeffet.

Link to comment
Share on other sites

KJøpte denne brunst fløyta av Klaus Demmel også, men sliter skikkelig med å få samma lyden av den som Klaus Demmel selv gjør i videoen litt lenger opp her.. For meg høres det mer ut som ei and som skriker. Kjøpte samtidig dvdèn hans hvor han forklarer hvordan man skal blåse i de forskjellige fløytene hans, men det var ikke enkelt, nesten så jeg lurer på om det er noe feil med fløyta mi... Men det er nok bare jeg som ikke får det til.

 

Hva med dere andre som bruker denne, får dere til å bruke denne riktig? Mye trening som må til?

Link to comment
Share on other sites

Tror mitt største problem har vært at jeg lokker for høyt slik at det blir en enkel sak for reven å finne meg på langt hold uten at jeg ser den. når jeg har brukt telefon er det jo ikke spesiellt høyt, men reven kommer ut for å finne ut av lyden. Igår lokket jeg mer forsiktig. får da også en renere tone på fløyta tror jeg.

Tror også det krever mye trening på mange av fløytene for å få den lyden en hører på film.

For min del er det ikke så lett å få trent uten at kjærringa bli sur eller bikkjene lider :lol:. Vil tro mange jeg møter når jeg kjører bil lurer på om jeg er helt god når jeg sitter der å trener :oops: .

Link to comment
Share on other sites

KJøpte denne brunst fløyta av Klaus Demmel også, men sliter skikkelig med å få samma lyden av den som Klaus Demmel selv gjør i videoen litt lenger opp her.. For meg høres det mer ut som ei and som skriker. Kjøpte samtidig dvdèn hans hvor han forklarer hvordan man skal blåse i de forskjellige fløytene hans, men det var ikke enkelt, nesten så jeg lurer på om det er noe feil med fløyta mi... Men det er nok bare jeg som ikke får det til.

 

Hva med dere andre som bruker denne, får dere til å bruke denne riktig? Mye trening som må til?

 

jeg lager et hulrom rundt fløyta m begge hender og blåser forsiktig får en hulere lyd som funker,i natt lokket jeg inn først 1 så 2 på likt.min høres også ut som ei and :lol: hvis ikke jeg holder hendene rundt,gjør et oppptak av din lokking og hør lyden på litt avstand så skjønner du at lyden er riktig,men litt trening må jo til

Link to comment
Share on other sites

For meg høres det mer ut som ei and som skriker
samme her, følte meg som en dårlig donald-kopi der jeg satt.

Synes at lyden ble bedre når jeg beit ned munnstykket en del, uten at reven virket å bli særlig imponert så det er mulig det bare er noe jeg innbiller meg, men prøv det ut..

Link to comment
Share on other sites

Det virket som det hjalp litt iallefall, laget hulrom samtidig som jeg beit sammen munnstykket litt, reven svarte iallefall, men kom ikke fram, men den var også et godt stykke unna også da.

Får prøve litt mere seinere igjen, synd det ikke er fullmåne hver natt. :)

Link to comment
Share on other sites

Noen av dere som har erfaring med disse? Og vil de ha noe fortrinn ihht vanlig fløyte?

Tenker man får mer riktig lyd og man sitter ikke der hvor lyden kommer da osv.

 

Men har disse riktig lyd til revejakt her hjemme? (jeg vil tro det)

 

Ser at de har fått god feedback på kommentarene..

 

Alpha Dogg:

http://www.amazon.com/Primos-Alpha-Dogg-Electronic-Predator/dp/B005A3FWNW/ref=cm_cr_pr_product_top

 

Fox Pro

http://www.amazon.com/FoxPro-Hunting-Accessories-WF1-Digital/dp/B0054LTMYU/ref=sr_1_2?s=sporting-goods&ie=UTF8&qid=1360062821&sr=1-2&keywords=fox+pro

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det virket som det hjalp litt iallefall, laget hulrom samtidig som jeg beit sammen munnstykket litt, reven svarte iallefall, men kom ikke fram, men den var også et godt stykke unna også da.

Får prøve litt mere seinere igjen, synd det ikke er fullmåne hver natt. :)

 

Jeg biter ikke på munnstykket men har det så langt inn i munn at jeg dekker hele munnstykket,slet også med at de ikke kom nær nok for skudd(200m) :trist: men etter hulrom og plassering av munnstykket hjalp det,nå stopper de på 60/70m :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker alpha dogg innimellom og har fått inn rev på den. Den funker fint, men den kan levere mye mer volum en du bør bruke på rev.

Har faktisk brukt den mest på kråke, de kommer som et skudd, bare husk å ladde hagla FØR du starter den :winke1:

 

Den stor fordelen med alpha dogg er at du kan sette den opptil 150ish meter unna deg ilag med en decoy.

 

Har noen noen tanker om det røde lyset, vil reven se rødt lys?

Link to comment
Share on other sites

Flott at noen her har testet den. Vurderer å bestille en.

 

Hvordan tror den den står mot vått vestlandsvær? Her regner det jo 360 dager i året :-)

 

Kan ikke tenke meg at det røde lyset skal være avgjørende, kan eventulet sette en tape over.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har noen noen tanker om det røde lyset, vil reven se rødt lys?

 

Tror ikke det er noe stort problem, de har vanskelig for og ta opp farget lys. De er mer skeptisk til gult og hvit.

I USA og UK bruker de gjerne rødt eller grønt til lamping av rev og coyoter.

Link to comment
Share on other sites

Lokket inn en rev fredag kveld. Den kom på revebjeff/skrik med pc2. når jeg så reven hadde jeg akkurat lagt fløyta i lomma å satt med hareskrikfløyta i hånda. Prøvde da med litt svake hareskrik, men det var den mer skeptisk til og gikk ned for å få vinden av meg. Så ikke mer til den.

Noen som vet hvor lenge det lønner seg å vent før nytt forsøk, eventuelt med andre lyder?

Link to comment
Share on other sites

Ja fugleskrik skal funke bra på vinterstid. Jeg bruker det først før jeg går over til bjeff/skrik. Det kal komme lettere rett inn på fugl enn noe annet. Reven skal ikke være så nøye på vinden heller da.

 

Det kan jeg også bekrefte, brukte weisskirchen trippel fugleskrik fløyte og den kom med en gang (og det var i ellevetida på kvelden også). Skal testes igjen i kveld, har trua da det er vanvittig mye rev i området jeg jakter her.

Link to comment
Share on other sites

og er det noen som har prøvd den nye fløyta til Clausen, funker den bra?

 

samme som med nordicfløytene...udugelige plastdingser som er laget kun for å tjene penger,men som ikke bærer noe kvalitet over seg.kjøp heller godt utprøvde fløyter som demmels,dan thompson,red river,verminator psyko tweety osv....les tråden,og finn ut av hvilken fløyter som er mest populære....går litt igjen hvilke fløyter som faktisk funker....

Link to comment
Share on other sites

He he, å si at fløytene er udugelige blir for dumt. Har prøvd flere av de du nevner og de er gode. Clausen predator call 1 er den desidert beste jeg har prøvd. Har ved flere anledninger lokket med andre fløyter først, men reven har først kommet frem ved bruk av den gule fløyta. Den har meget god rekkevidde og du kan bytte membraner for å variere lyden. Ser den vel også i bruk i filmen lokkejakt på rev og rådyr, ser ut til å virke vedlig godt der.

 

Ps

Lest litt mer i tråden og ser at v-Max aldri vil kjøpe noe av jukseren Clausen. Lite trolig at han da har prøvd lokkefløyta hans. Det viktigste er vel å ta seg en tur ut og prøve fløytene selv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener man ikke skal dømme lokkefløyter for tidlig. Mye skal klaffe for å få inn en rev på lokk, og ei fløyte bør brukes på mange turer før man gjør seg opp ei mening om den. På denne tiden av året er min erfaring at reven kan være vanskeligere å få inn pga paringstiden. Men etter at denne er over går jaktlysten til reven opp, og det er lettere å få den inn på lokk. Ifra slutten av februar og utover er det ei fin lokketid.

Dette gjelder selvfølgelig ikke for brunstfløyter o.l.

Link to comment
Share on other sites

He he, å si at fløytene er udugelige blir for dumt. Har prøvd flere av de du nevner og de er gode. Clausen predator call 1 er den desidert beste jeg har prøvd. Har ved flere anledninger lokket med andre fløyter først, men reven har først kommet frem ved bruk av den gule fløyta. Den har meget god rekkevidde og du kan bytte membraner for å variere lyden.

 

trenger ikke å være rakettforsker for å finne ut at du enten er clausen,eller har nære relasjoner/egeninteresser fra ham...en kjapp titt på dine innlegg i tidligere tråder,og utspill der gjør at det lukter ugler i mosen på lang vei....

 

men tilbake til tråden,så er det mange udugelige fløyter som blir laget,og som uerfarne jegere vil kjøpe,før dem finner ut det samme som meg,da jeg kjøpte nordik predator,at dem er totalt udugelige....

hadde jeg vist bedre å gått for kvalitet,som claus demmel har på beinfløytene sine feks,så hadde jeg hatt hele samlinga hans med fløyter for samme sum,som jeg har brukt på drittfløyter,som er byttet ut med kvalitetsfløyter....mye bortkastede penger i mine øyne.derfor anbefaler jeg dem uerfarne å lese seg gjennom tråden,for å finne ut hvilke fløyter folk faktisk får rev med....det kommer ganske klart fram.

Link to comment
Share on other sites

fordi den blir reklamert med i nordens første lokkefilm lockjakt på ræv,faller det naturlig for meg og mange andre (da) uerfarne,og smelle til å kjøpe den fløyta.

den har en 17 mai lignende lyd,lite realistisk,og alt for skarp.i tillegg er den utrolig tungblåst,og vibrere i munnen slik at det kiler på en slik måte at man kvier seg for å blåse.....

er sjelden man ser folk her skrive suksess med den fløyta,kontra dan thompson,red river,criter call osv....og da faller det naturlig å si at folk må styre unna,med både egenerfarin,og andres erfaring....står mye om nordic,og 80% av tilfellene er negativt,og samsvarer med mine personlige erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg lokket inn rev med 17. mai fløyte! Var nok en festglad rev...Jeg ble ikke kilt på tunga.

 

Hva var galt med den gule fløyta?

 

Å basere sitt valg kun på det som skrives her inne tror jeg kan slå litt feil ut for folk. Smaken er som baken....

Link to comment
Share on other sites

Støtter det v-max skriver. Du skriver mye fornuftig du v-max. Har selv ikke prøvd den gule, men uttaler meg generelt i forhold til hva du har skrevet oppgjennom årene. Fulgte tipset ditt fra tidligere i tråden og kjøpte pc2 fløyta. Fuglefløyta til Demmel som du også anbefalte i samme innlegg har jeg også gode erfaringer med, den er veldig bra spesielt om sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...