Jump to content

Skudd mot allerede påskutt elg


Hjortelusa

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle dele en liten historie med dere og høre om jeg oppførte meg helt på trynet eller ikke.

 

Posterte ut på en påskutt kvige som hadde fått totalt 3 skudd mot seg før den dukket opp hos meg.

 

Den kom ut på hogstfeltet ca 80 m nedenfor meg,plystra så den stoppa,ga den et skudd i bogen,men var ikke noe anslag å se,den bare snudde fra meg og gikk rett fra meg opp en ganske bratt skråning.

Plystra igjen og ga den ett skudd i nakken,som førte til at den stivnet til og sto i ro,så jeg sikta på ryggen,langt fremme og ga den et skudd,da datt den sammen og rørte seg ikke mer,elgjakta var over.

 

Siden kom alle kommentarene som" det holder med ett skudd!" , "faan,tok du med AG3en på jakt idag?" osv osv.

 

Det hører med til historien at jeg posterte på naboterrenget,det er attpåtil i en annen kommune,fylke og jaktvald.

 

Da jeg skjøt visste jeg ikke om de andre hadde truffet,hvor de evt hadde truffet osv,det var ikke funnet blod av betydning.

Den var på vei bort fra meg og det var ingen flere poster bak meg.

 

Skal legge til at dette ble min første elg,så litt heit i toppen ble jeg nok,men følte jeg hadde kontroll på skytinga.

Ved flåing viste det seg at den hadde et vomskudd fra tidligere på dagen,og et høyt ryggskudd som hadde ekspandert dårlig etter en tur innom en post før meg.

 

Med tanke på at vi ikke var i vårt vald,skutt på fra før,og på vei bort fra meg valgte jeg altså å skyte til den lå rolig,siden holdet var kort og jeg hadde kontroll.

 

Er jeg en skyteglad idiot av en førstegangs elgskytter,eller hadde dere gjort det samme i mitt sted???? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hjortelusa, ein bruker så mange skudd, som det er nødvendig for å felle viltet, på kjappest vis. I din posisjon som førstegongs jeger, så er du kanskje ikkje den som er flinkast å sjå verken etter skuddtegn hvis dei i det heile tatt kom fram.

Du gjorde absolutt det rette, uten tvil, grattis med første felte elg !!

 

Dei som fokuserer på minst mulig kjøttødeleggelse kontra å slippe lidelse for dyra og mulige ettersøk, dei kan få lov til fortsette med det for min del, men du kan iallefall sove godt om natta. :)

Link to comment
Share on other sites

bry deg ikke om utalelser fra jakt kompiser, de mener det sikkert ikke seriøst :wink:

har samme "problemet" hos meg vist jeg skyter mere enn ett skudd på et dyr

 

 

hadde en som brukte å være VÆLDIG stor i kjæftn om akkurat det..

men det ble fort stille da han i fjor høst skøt en okse med 4skudd

2bom 1 snert i ryggen som la dyret i bakken og siste satt i hodet fra 2m hold :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bare tenk deg kommentarene dersom du hadde nøyd deg med ett skudd og ettersøket måtte fortsette inn i annet vald :wink:

Slike kommentarer er som regel kun humoristisk og ikke så mye mer enn det..veldig populært å jekke litt ned på ferskinger :mrgreen:

Føler man at man har full kontroll på situasjonen kan man jo ha litt is i magen, men poenget er at dyret SKAL legges flatt

Link to comment
Share on other sites

Du handla heilt riktig etter mi meining, og eg hadde gjort det same sjølv.

 

I dei situasjonane der er kjøt omtrent det siste ein skal tenke på. Då er det om å gjere å få avslutta lidelsar og spare vilt og jegerar for eit vanskeleg ettersøk.

 

Dei kommentarane du fekk var rett og slett tåpelege. Eg hadde blitt forbanna om nokon hadde kome med slike kommentarar på mitt lag i ein slik situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Har du vært med på et resultatløst ettersøk, som har gått over flere dager, blir du aldri i tvil; man skyter til det ligger.

 

Noen har kanskje lest artikkelen til Jørun Lien, Skyt eit skot tel. Til og med elg som ikke er påskutt er det bedre å følge opp med ekstraskudd, enn å risikere ettersøk

Link to comment
Share on other sites

godt jobba :!::!::!::D

ingen tvil, man skyter til det detter om man bruker 1 eller 10 kommer på det samme dyret skal ned og det fort :!:

 

Jeg var selv borti en lignende situasjon men der var det jeg som skadesjøt og som fikk avlivet dyret det er kansje det beste jeg har sett på jakt når dyret gikk i bakken :D

Fikk også stress skyting da jeg kom innpå dyret etter det var på skutt, vi møttes i et kratt da så jeg at det var rett dyr hivde opp å skøyt eit skudd som traff bakfoten så den knakk hvorfor skuddet havnet der vet ikke jeg men mest sannsynlig kvist.

Da fikk jeg redusert dyret såpass at jeg tok igjen det og fikk avlivet det med et velrettet skudd mot nakke/hode regionen.

 

For å si det sånn ingen på jaktlaget mitt sa noe på at det gikk 4 skudd men alle var fornøyde med at kalven endelig var død.

Link to comment
Share on other sites

Vel, regner med at vomskytteren var rimelig "happy" etter at dyret datt, uansett hvor mange skudd som ble brukt... :wink:

Gratulerer med elgen Hjortelusa, påskutt elg skytes til en er sikker på at den har "fått det".

 

P.S. Påskutt elg viser liten reaksjon på nye treff, enda en grunn for ikke å holde igjen skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jada,klart det var litt humoristisk fleip,men jeg skjønte på de at det syns det var drøyt med høl i elgen men...

Greit å være tøff i kjeften når det går bra og totalt 4 av 6 skudd mot elgen var dødelig......... etter noen timer/døgn :roll:

 

Godt å få debut-elgen unna,ingen drømmedebut akkurat,men sånn ble det for meg :D

 

Bare 11 mnd igjen til neste elg detter :lol:

Link to comment
Share on other sites

[...]men jeg skjønte på de at det syns det var drøyt med høl i elgen men[...]

 

Du får tenke som så at om elgen hadde slaktevekt på 70 kg og 8 kg "gikk bort som sveitserost", så har du ikke ødelagt 8 kg kjøtt, men reddet 62 kilo... Dyret var allerede skadeskutt, og hadde du også bomma/hatt dårlige treff ville elgen fort vært borte i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Jada,klart det var litt humoristisk fleip,men jeg skjønte på de at det syns det var drøyt med høl i elgen men...

Greit å være tøff i kjeften når det går bra og totalt 4 av 6 skudd mot elgen var dødelig......... etter noen timer/døgn :roll:

 

Godt å få debut-elgen unna,ingen drømmedebut akkurat,men sånn ble det for meg :D

 

Bare 11 mnd igjen til neste elg detter :lol:

 

Jeg har formidlet en grattis før, men gratulerer igjen. Enig med resten her. Skyt til du er sikker på at dyret er nede. Antall skudd er helt uvesentlig så lenge sikkerheten blir ivaretatt. Det er bedre med tolv skudd i bogen enn ett i vomma. Du har faktisk noe å lære bort til de kara som skyter et skudd i vomma eller mellom ræva og skauen. Skyt igjen!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Du har jo et veldig godt svar å gi til de som fleiper til deg; det er jo bare å spørre hvor skuddene deres satt :mrgreen: !!! Det bør sette en stopper for komentarene visst de har noen form for selvinnsikt!! :twisted:

 

Uansett gjorde du helt rett i mine øyne, har ikke vært borti en slik situasjon selv men gjør jeg det vil jeg helt klart følge ditt gode eksempel!! Og grattis med elg!!

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at vi ikke var i vårt vald,skutt på fra før,og på vei bort fra meg valgte jeg altså å skyte til den lå rolig,siden holdet var kort og jeg hadde kontroll.

 

Er jeg en skyteglad idiot av en førstegangs elgskytter,eller hadde dere gjort det samme i mitt sted???? :shock:

 

Det eneste som tyder på at du er førstegangs elgskytter av det du har fortalt, er vel at du ikke skjønner at kommentarene " det holder med ett skudd!" , "faan,tok du med AG3en på jakt idag?" osv. er obligatoriske under all elgjakt.

:mrgreen:

 

Har vært borti en episode der en jeger skjøt et marginalt skudd på en elgokse og fulgte opp med resten av magasinet mer eller mindre bakfra - hvorpå vedkommende jeger fikk blodkjeft av jaktleder (som forsåvidt også smelte i vei et skudd etter samme elg i samme skuddsekvens). Den neste elgen til samme jeger brukte vi en og en halv dag på å få livet av - da skjøt han bare ett skudd...

 

Nå er det jeg som er jaktleder på dette laget, og jeg deler rundhåndet ut skryt både til de som får elgen i bakken med et velrettet skudd, og de som garanterer resultatet med litt ekstra varmt bly. I år fikk bl.a yngstemann på laget skryt for å ha gjennomført et 100% perfekt texas heartshot, uten å være borti vomma. Hvordan han fikk til den bragden vet jeg ikke, men inngangen var i allefall midt i rævhølet og noen utgang var vi ikke i stand til å finne, så kula lå et eller annet sted inne i motorrommet...

Link to comment
Share on other sites

Hjortelusa her synes jeg det bare er å gratulere deg med elgen og for en riktig bedømmelse av situasjonen.

Herlig følelse å få livet av skadeskutt vilt.

 

Med tanke på at vi ikke var i vårt vald,skutt på fra før,og på vei bort fra meg valgte jeg altså å skyte til den lå rolig,siden holdet var kort og jeg hadde kontroll.

 

Er jeg en skyteglad idiot av en førstegangs elgskytter,eller hadde dere gjort det samme i mitt sted???? :shock:

 

Det eneste som tyder på at du er førstegangs elgskytter av det du har fortalt, er vel at du ikke skjønner at kommentarene " det holder med ett skudd!" , "faan,tok du med AG3en på jakt idag?" osv. er obligatoriske under all elgjakt.

:mrgreen:

 

Det kan vel sies av mange jaktlag men håper og tror de fleste er flink til å poengtere at dette er kun fleip og selvfølgelig er det viktigste å få dyret avlivet kjappt og humant selv om man må ofre et par kilo.

 

Nå er det jeg som er jaktleder på dette laget, og jeg deler rundhåndet ut skryt både til de som får elgen i bakken med et velrettet skudd, og de som garanterer resultatet med litt ekstra varmt bly. I år fikk bl.a yngstemann på laget skryt for å ha gjennomført et 100% perfekt texas heartshot, uten å være borti vomma. Hvordan han fikk til den bragden vet jeg ikke, men inngangen var i allefall midt i rævhølet og noen utgang var vi ikke i stand til å finne, så kula lå et eller annet sted inne i motorrommet...

 

Når det gjelder texas heart shot tror jeg ikke jeg hadde fått like mye skryt av jaktleder som yngstemann her fikk.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jørund Lien var allerede nevnt en gang her, den samme personen skal ved en anledning ha uttalt at:

"Maksimal kjøttødeleggelse er når elgen råtner i skogen."

 

Når det gjelder skadeskutt elg, som sjelden gir skuddtegn, så er det aldri et skudd for mye!

Et skudd for lite derimot kan være det som skiller elgfall, eller lengre ettersøk og dårlig nattesøvn...

 

Godt skutt!

Link to comment
Share on other sites

påskutt elg skal felles så fort det er forsvarlig (sikkerhet) . Synes du har gjort det eneste riktige, Den som skyter første skudde som ikke har gjort jobben godt nok,Dette er noe somneste alle erfarerføreller senere. Men dem som tilstadighet skyter og det ender opp med ettersøk må enten finne pånoe annet eller byne og trene og bli mer intresert og ansvarlige på hva dem driver med.

Du blir ikkenoe bedre jeger omdu gjør feilog du er så arrogant og ikke legger om på feilenedu gjør er min erfaring.på laget jeg er med på har vi to somnesten uten untak skyter skudda sine for laft i dyret, den ene er veldig bevist på dette,mens han andre slenger bare ut at andre gjør feil, Det er jo egentlig riktig det.men han burde være mer ydmyk og innrømme feila sine og gjøre noe med det. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Elg og hjort som er skadeskotne er meir hardføre når det gjeld oppfølgjingsskot.

Dette kjem av ein stor dose med adrinalin som er slept laus.

 

Kvifor skal eit skot vera nok?

Ta jegeren som skyt eitt skot rett i hjorten på innmarka.

Jegeren ventar medan dyret går mot gjerdet.

No dett sikkert hjorten!

Dyret står litt ved gjerdet, for så å hoppa over og forsvinn inn i skogen.

Skot to kom aldri!

Kvifor blei det ikkje løyst eit nytt skot medan hjorten stod roleg ved gjerdet?

 

"Eg har skote mange hjortar her og alle har dotte etter eitt skot."

Link to comment
Share on other sites

Var i en lignende situasjon for et par år siden. Skadeskutt rådyrgeit som vi hadde gått langt ettersøk på. Til slutt slapp vi hunden og rett på nedsiden av meg tok losen slutt. Jeg gikk ned for og titte og fikk se hunden løpe tilbake mot eieren. Gikk mot der jeg så hunden og plutselig fikk jeg se geita ligge i sårleie bak ei velta gran ca 10 m unna meg. Kasta opp kombien og dro hagleskuddet gjennom grankvistene mot hue på den. Dyret ble slengt over ende men var veeeeldig lei og ligge rolig. Var veldig usikker på hvor mye av den haglesværmen som kom gjennom buska. Skøyt da rifleskuddet mot hals/nakke uten at det egentlig hjalp noe særlig. Sa ifra på radioen om at dyret lå men sparka en del. Fikk beskjed om og gi det et hagle skudd til for sikkerthets skyld... i etterkant følte jeg meg litt dum, 3 skudd på et dyr som egentlig var dødt etter 1... Men jeg var uerfaren (mitt 2. rådyr). Heldigvis var alle bare glade for at jeg fikk det i bakken..MEN, poenget er at jeg skjønner godt hvordan du har det. Der og da føles det riktig, men etterpå føler du deg litt dum. Du gjorde det rette, det viktigste er at skada dyr blir avliva så fort som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...