Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

Endelig ble børsa ferdig og jeg kan melde meg inn.

Var og hentet en custombygget Victory hos J og F i Asker.

 

Syntetstokk bygget av Rafdal våpen

8*57JS pipe kappet på 50 cm coated i Arendal

Hansen picatinnyskinne

QRW ringer

A-tec Hertz 119

 

Toppet med to stk Zeiss som jeg hadde fra før.

 

Bilder av herligheten ligger på facesidene til J&F

 

Et prosjekt som har tatt litt tid, men artig å ha noe ikke alle andre har! Nei, det ble ikke helt billig, men skal man ha litt ekstra må man betale.

 

Skyter som en stråle, samme treffpunkt med og uten demper. Skal teste jaktammo til uka.

 

Strålende service fra butikken i Asker v/Egil fra start til slutt. Nå skal sparegrisen fylles igjen, så kommer det en til i KKC og 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Nå som jeg har fått tilbake børsa fra børsemaker så er det på høytid å melde meg inn her. For en stund siden solgte jeg min Sauer 202 for å komme meg på samme platform som resten av familien. Jeg endte opp med:

En Schultz & Larsen Tactical i KKC.

Ett stykk løp i 6.5x55, 55cm, 15mm bredt, 14x1 gjenger.

Ett stykk løp i .26 Nosler, 65cm langt, 17mm bredt.

På toppen har jeg plassert en Zeiss Terra, 2-7x.

Satt på "Norma 2-foten" og har ett stykk A-Tec Hertz lyddemper.

I tillegg måtte jeg også rive i ett magnum sluttstykke, og det viser seg at jeg må kjøpe ett magnum magasin. Trodde egentlig jeg kom til å klare meg uten, da skuddene passet helt perfekt i magasinet, men fordi hylsene er så forbannet tjukke så blir vinkelen feil, og jeg kan ikke kammre fra magasinet. Noen som har ett magnum magasin de vil kvitte seg med? :)

Skal en tur på banen på mandag og er spent på å begynne å kronografere den første stigen jeg har liggende i .26 Nosler.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det endelig en schultz på meg også. Etter en tur på J&F Arendal endte jeg opp med følgende:

 

Schultz & larsen hunter Takedown kaliber 6,5x55 med kkc.

 

Zeiss victory v8 1,8-14x50.

 

Hausken JD 184

 

Kommer nok ett bilde eller to når bedding og kapping er ferdig og jeg får den i hus

 

Ble litt dyrere enn jeg hadde tenkt siden dette er min første jaktrifle. Men etter bedding og kapping blir ferdig ender prisen på 35000 å jeg syntes det var en grei pris.

Link to comment
Share on other sites

Har en S&L M-97DL i 30.06. Var på banen i dag og skjøt de første obligatoriske 15 skuddene.

Serie en var god, serie to var litt dårligere og siste serie var dårlig.

Fikk skikkelig varmgang og det flimra voldsomt i kikkerten. Noen andre som har erfart det samme?

Kan jeg gjøre noe for å forhindre det?

Link to comment
Share on other sites

Ev sjekke bedding. Om det er for trangt mellom løp og stokk.

Jeg skjøt 20 ganske raske skudd med min SL semitakedown med 6,5x55 og skjøt prøven på direkten. Fine samlinger. Så tok jeg av løpet (auau, varmt) monterte på .338wm-løpet og skjøt 10 skudd før prøven. Samlet veldig bra. Det skal sies at det var veldig mye flimmer over demperen hos meg også, men det er vel normalt. Veldig godt fornøyd med børsa.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye rom bør det være mellom løp og stokk? Drar fint et hvitt ark hele veien ned til låsekassa :-)

Mulig dette er helt normalt, blir jo aldri så mange skudd på rappen i jaktsammenheng.

 

Eller så fikk jeg også ett tips om å dra forstørrelesen helt ned til bånn. Og ikke ha på max slik jeg alltid har hatt.

Blir nok en tilvenning det gitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Melder meg endeleg inn.

Mi fyrst rifle, ei S&L M97DL med S&B 3-12x50 m/lys, ubrukt. Bestilt time hjå børsemakar for gjenging. Blir ein A-tec Carbon 02 til jakt og ein Sonic 45 for mengdetrening.

 

Er fersk jeger, satsar på mange jaktfall dei neste åra, har iallfall riktig verktøy :D

 

11143340_10207342359302869_4022137864088953747_o.jpg

 

- Vikingr

Link to comment
Share on other sites

Korleis vedlikeheld dikkon rifla? Brukar ein boresnake etter kvar skyting, men lurar på kva og kor ofte eg bør olje inn både treverk og resten av rifla?

Kvaslags olje til treverk/løp/sluttstykke etc?

 

Tek i mot alle tips og innspill med takk då eg ikkje har funne nokon guide angåande dette...

 

I tillegg, korleis får eg demontert sluttstykket? (M97DL)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt opp sluttstykket 2 ganger på den. Har snart skutt 6000 skudd. Er ei M-97 DL i 6,5x55.

Er vel snart tid for en sjekk igjen :winke1:

Tørker det godt utvendig etter skyting og legger på et tynt lag med olje(ikke olje på støtbunn)

Min 97dl kjøpte jeg i 2009 og det var ny type slagstift på den :smile:

Link to comment
Share on other sites

Får nesten bare ta det opp å sjekke for sikkerhetsskyld då. Blei kjøpt ny i 2008 visstnok. Ikkje skutt eit skudd før eg kjøpte den nå.

Kvaslags olje brukar du på børsa? Kva delar oljar du inn, kva delar lar du vere å gjere noko med? Støtbunnen er der tennstifta kjem ut?

Link to comment
Share on other sites

Søk her på kammeret om puss og innbrekking av nytt løp, står mye her inne om det :winke1:

Støtbunnen er der tennstifta kjem ut? :thumbup:

Ikke skutt med siden 2008 :shock:

Lykke til med skytinga, er veldig fornøyd med Shultzen min, men må nok skifte løp snart 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ser s&l kommer med aluminiumskasse og interegert picaninny-skinne frest ut i selve kassen for tacticalmodellen. Noen som har hørt noe om tilsvarende alukasse til standard classic dl/victory? Det hadde blitt en perfekt kombi med et Hi-tech skeftet, flutet pipe og flutet bolt. Snasen lettvekts systemrifle for alt fra rein, toppfugel og elgjakt hadde det blitt :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hva med en lett, syntetisk stokk fra f.eks. HighTech?

Jeg fikk laget en slik en til min Victory. Rafdal våpen fikset dette. Og det ble en strøken rigg i mine øyne. Vekt på stokken har jeg ikke, men på hjemmesiden til Rafdal ligger den som bilde 10 under fanen bygges nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da kan jeg melde meg inn også :-)

Har handlet inn min første rifle.

Fikk en S&L M97-DL 30-06 I posten idag. Står en Leupold 2-7x40 på. Har bare fått sjekket at siktet er noenlunde innstilt med laser idag så blir spennende å få skutt den litt imorgen.

 

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

Er så langt veldig fornøyd med riflen, men har støtt på et lite problem, sikringen virker ikke :shock:

 

Rett før jeg kjøpte riflen så var den på kontroll hos børsemaker på grunn av at forrige eier hadde fått et par klikk, årsaken til at han fikk klikk var at sluttstykket var fullt av gammel olje/fett, børsen ble rengjort og testskutt med forskjellig fabrikkammo uten problemer.

 

Men nå virker altså ikke sikringen, det virker som den går feil vei.. og det er det ikke plass til.

Dette er en gammel modell hvor sikringen står på selve sluttstykket.

Har lagt ved noen bilder som viser sikringen.

20150911_221729.jpg

 

20150911_221739.jpg

 

20150911_221748.jpg

 

20150911_221802.jpg

Sånn som jeg har klart å lese meg frem til så skal sikringen vippes bakover for å sikre våpenet, men den vil bare bevege seg hvis jeg dytter den fremover og da treffer den i topp av kammeret og våpenet blir ikke sikret.

 

Noen som har vært borti samme problem eller har en ide om hva som kan være problemet?

Beklager hvis det er litt dårlig forklart men er fersk våpeneier så har mye å lære :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har et par spørsmål angående S&L Victory, classic dl.....

 

Kan man ha litt olje der løpet festes til kassen? Eller er det som på Sauer 202, at man ikke skal bruke noe der?

 

Hva vil skje i denne riflen hvis man skulle få en hylsebrist, eller at tennhetten skulle finne på noe rart. Eller hvis man skulle være så uheldig/dum å putte feil patron i kammeret?

 

 

Håper noen har noen synspunkter på dette.

 

Takk

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hej

På de tidlige model 97, som din 97'er, sat sikringspalen på slutstykket. Den har 3 trin, 1. lagt ned (bagud mod skytten) og her er riflen sikret. 2. Et trin fremad, hvorved palen står ca 45 grader op og her kan slutstykket bevæges, men tendstiften er spærret. 3. Lodret op og her er riflen afsikret.

Det kunne lyde som om den lille stift, der sikrer rigtig funktion af sikringen, er defekt eller helt mangler.

Sikringspalen bør ikke kunne pege fremad, som den gør på et af billederne.

 

Min nabo har en rifle magen til din. Jeg kan skaffe dig et par billeder af systemet, hvis du er interesseret, men jeg vil anbefale dig at få en kompetent børsemager til at se på riflen.

 

Mvh Nielsen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da ser det ut for at undertegnede kan melde seg inn i denne hedelige orden :D

Om ikke så all for lenge så vil en S&L Legacy finne veien inn i varmen hos meg, ren juleglede!!!

 

Jeg trenger dog litt innspill angående kikkertmontasje. Planen er en liten lett kikkert til rypefjellet for å holde vekten nede, og en større og tyngre med lys til revejakt. Jeg skal da veksle mellom to kikkerter og lurer på hva som er beste løsning. Det finnes allerede picatinny skinne til denne riflen og da kan jeg nytte QRW ringene til Leupold. Den andre løsningen er orginale ringer i fra S&L som også blir det peneste, men mulig også dyrere da et sett koster ca 1700 kroner.

Hva er beste løsning med tanke på å bytte mellom to kikkerter og ha minst mulig avvik i treffpunkt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser at jeg gjorde en blemme og skrev at jeg kunne bruke Leupold sine QR ringer sammen med Picatinny skinne, har rettet dette til QRW i min forrige post.

Håpet mitt er å kunne bruke riflen med to kikkerter uten å måtte gå innom en skytebane for å skyte inn. Med leilighet tett på byn så begrenser den slags luksus seg. En annen ting er f.eks å jakte rev på kvelden og gå på rypefjellet dagen etterpå, da er det kjekt å bare kunne bytte kikkert. Spørs bare om det er praktisk gjennomførbart? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg monterte picatinnyskinne på min og kan bytte kikkert uten forandring. Kommer til å montere picatinnyskinne på min neste rifle. Sitter med et inntrykk av at det blir en stabil montasje/låskasse og opplever ikke problemer med å lade rifla fra toppen, eller utkast selv om skinna dekker noe av utkasteråpningen.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke ringer bruker du sammen med picatinny Swift? Er det Leupold QRW?

HG Firearms leverer skinne til Legacy og den er laget av stål. Med tanke på slitasje som garantert vil føre til forandring av treffpunkt så er stål å foretrekke framfor en skinne av evt. aluminium.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener det er QRW. Jeg kjøpte skinne laget av Ragnar Hansen, den er definitivt av stål. Noe annet enn stål hadde vært helt uaktuelt for min del. Alt ble forøvrig kjøpt hos Jakt og Friluft i Asker v/Egil. Vi hadde noen diskusjoner om diverse montasjer, jeg føler meg trygg på at vi valgte en stabil og solid løsning. Og det var vel også hovedpoenget mitt ved valg av montasje.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Er eier av en victory i 30.06. Er stort sett fornøyd med denne, men føler den krever mye pussing etter bruk på jakt. (Ruster for lett synes jeg)

Har tenkt å kjøpe spiral fllutet pipe til denne og fikk beskjed om at det er flere tykkelser på løpet å velge i.

Spiral fluta:

Kommer i 15 eller 17 mm profil

Jaktmatch fluta: er 19 eller 21 mm pipeprofil

 

Er det noen av dere som har gode anbefalinger hva som er rett å velge?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...