Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

Noen som har erfaring med S&L Tactical?

Vurderer en slik en i 6,5x55/300WM

 

Har en i 6.5x55, 300 løp har jeg akkurat bestillt :P

Savner tilt i skinnen og kansje cerakote finish, da det var noe antydning til rust på kassa mot stokken etter jakta.

Ellers er det et av de nydeligste avtrekkene jeg har vært borti. KKC er utrolig flott å skyte med, litt tung men ikke veldig ubehagelig å bære på jakt.

Har et 6.5x55 jaktløp, 18mm ved munning, så det hjelper litt på vekten sammenlignet med et langt og tjukkt et :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Nå har jeg akkurat kjøpt en brukt S & L Classic i 22-250. Jeg opplever store problemer med magasinet (3 og 5skudds) når det gjelder mating. Non som har en løsning på problemet? Magasinet jeg har er forferdelig langt, finnes det kortere magasin eller hva har vært løsningen din?

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å bytte løp/kaliber på min M65DL. Nå har jeg 7x61, som er ett kraftig og bra kaliber, men dårlig med utvalg av ammo, driver heller ikke med selvlading, og det er nesten ingen butikker som har slik ammo på lager.

 

Noen som vet hvilke kaliber som passer til min M65DL? Kunne ha tengt meg 308 eller 3006 om det passer.

Skal brukes stort sett til hjortejakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann!

Har fått sansen for S&l etter å ha klådd litt på disse hos jakt og friluft. Sparsomt med info ang de ulike modellene. Kan noen forklare meg forskjellen på victory, classic dl, hunter, og take -down?

 

Er take-Down den samme kassa som classic? Er det i tilfelle noe grunn til å ikke velge take-down? Den er ofte billigere!

 

Funderer på en med kkc stokk, er det da noe praktisk forskjell på classic dl, og victory kassa presisjons/maskineringsmessig? Eller er det hipp som happ hvis de havner i en beddet Kkc stokk?

 

Hunter mod skal være det samme som classic dl ??

 

Ser et det selges nesten nye S&l til "halv pris" på finn, også fra forhandler. Er det noen "fallgruver" her ?

 

Takker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Solgte min S&L for snart et år siden til fordel for Blaser, men må legge meg flat å innrømme at Blaser er borte og nå står det en Classic Hunter Semi take down kal 6.5 m kkc og en classic TD kal 308 i skapet. Disse riflene gav meg godfølelsen og testet i dag 308 hjemmeladet 180grn A-frame med Remington hylser og 43grn N-150. Den gikk meget godt og med hastighet etter boka. Er fornøyd med S&L så nå blir det vel en Legacy snart til mindre vilt og kos :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nettopp fått min nye Schultz & Larsen Takedown i hus, men føler sluttstykket ikke kjører helt slik det skal.

 

Har ikke fått prøveskutt den enda, men når jeg tar ladegrep med tomt magasin så er bolten veldig hard å dra opp.

Høres ut ei fjær som knirker inne i bolten i det jeg drar den opp.

 

Tar jeg ladegrep etter at bolten er spent opp så går glir den som bare det.

 

Er dette vanlig?

Link to comment
Share on other sites

Har en classic i cal 6.5 og 22-250. Guttungen skyter jaktfelt med denne. Uansett hva slags magasin jeg putter i denne skrangler det. Er dette vanlig eller kan noe gjøres for å få bort s kranglingen.

Finnes det magasin spesielt tilpasset 22-250 eller er det bare enten langt eller kort. For det 308 magasinet jeg bruker fungerer ikke noe særlig med 22-250. Ved raske lade grep tipper patronen ned i framkant og der blir forkiling. Fikk ødelagt en pressfinale i helga pga dette

Link to comment
Share on other sites

Tipper magasinet som skrangler er et 5 skudds magasin som ikke har støtte i bakkant. Det er en liten fjærbelasta tapp i underbeslaget som skal holde magasinet i litt press, men noen av 5 skuddsmagasinene mangler utstikket som skal ligge mot tappen..

Link to comment
Share on other sites

Nå har min ankommet, men bestilte en classic dl men fikk en hunter, er derfor litt sånn redd at jeg har fått ett dårligere våpen, særlig da omtale om hunter ikke er særlig nevnt på nettet verken fra produsentens hjemmeside eller andre våpensider. Noen som ved fordeler ulemper på dette?

Link to comment
Share on other sites

Er ingen ekspert men sitter det samme kasse i disse to? Isåfall er det bare ett spørsmål om du liker stokken du har fått, er du i tvil og ikke 100% fornøyd hever du kjøpet og prøver og få en ordentlig god pris på en takedown;) Der har du en mildt sakt nydelig rifle!!

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

take Down er samme modell, bare litt dyrere pga stokkløsning/ freste hull med foring, hadde hunter modellen da med litt mindre gods etter utfresing og bøyde/freste kanter utvendig men en super rifle som nok ikke står tilbake fra andre modeller til s&l. generelt er det god kvalitet på s&l men ved økning i produksjonsvolum blir det nok mer småfeil, min hunter hadde grusom knirking i oppspenning av sluttstykket, noe som ikke forsvant ved rens/ demontering. Men utover det kan jeg ikke si noe vondt, vel verd å vurdere uansett da de gir en god følelse på lik linje med dyrere merker :-)

Link to comment
Share on other sites

take Down er samme modell, bare litt dyrere pga stokkløsning/ freste hull med foring, hadde hunter modellen da med litt mindre gods etter utfresing og bøyde/freste kanter utvendig men en super rifle som nok ikke står tilbake fra andre modeller til s&l. generelt er det god kvalitet på s&l men ved økning i produksjonsvolum blir det nok mer småfeil, min hunter hadde grusom knirking i oppspenning av sluttstykket, noe som ikke forsvant ved rens/ demontering. Men utover det kan jeg ikke si noe vondt, vel verd å vurdere uansett da de gir en god følelse på lik linje med dyrere merker :-)

 

Samme problem på min takedown. Aldri opplevd det på noen andre rifler, så syns det er litt snodig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, er det noen som har testet shultz tactical med aluminium låsekasse?

børsa skal kjøpes,men valget står mellom stål og aluminium kasse.

aluminiumkassa veg 400 gram mindre og gjer at eg kan delta i jegerklassen i jaktfelt og elgbane.

men er den dugandes?

Link to comment
Share on other sites

Går og fundrer på det samme selv om dagen, tror det egentlig er uproblematisk med alu så lenge sluttstykke låser i pipa, og skal du i tillegg bruke ett standar kaliber gjør den nok nytta si..

 

Til tross for det heller jeg mot stål da den uansett ikke er tiltenkt noe som gir meg vekt begrensninger og jeg sikkert ender opp med en stokk som tipper meg over jaktfelt grensa uansett. Det skal også skytes magnum i den(6,5rsaum).. Stål vil jo være stivere!

 

Det er hevet over en hver tvil att på laaaang sikt vil stål holde bedre, tenker da generel slitajse i gjenger og føringer(stål mot alu) men med normal bruk tipper jeg egnetøig den holder livet ut og kanskje ett par til sine liv:)

 

Ryktes forøverig att S&L har ei .338LM/NM kasse og ett chassis på gang..? Noen som vet mer? Dettw er jeg spent på!

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei.

 

Har en Schultz classic dl i 6,5 hvor det har oppstått et problem.

Etter å ha vært noen ganger på skytebanen opplever jeg nå veldig trått sluttstykke - dette mistenker jeg skjedde etter en serie med jaktammunisjon fra RWS. Kan fortsatt ta ladegrep og skyte, men det føles ut som sluttstykke "stanger" mot kammeret, derav både trå å skyve inn samt ta ned hevarmen. Har sjekket sluttstykket og det virker til å være helt fint, ikke vært i bakken eller lignende. Renset og smurt det som er av deler, men fortsatt ingen forbedring.

 

Noen som har forslag til hva dette kan være?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært noen ganger på skytebanen opplever jeg nå veldig trått sluttstykke

 

Jeg har ikke opplevd samme problem med mine to S&L, men en nabo som har en take down opplevde tregt sluttstykke. Grunnen viste seg å være "knoting" ved montering av børsa. Problemet forsvant når børsa ble montert og skrudd til riktig. Hvis dette har en sammenheng med ditt problem hadde jeg sjekket "koblingen" mellom løp og låskasse.

Link to comment
Share on other sites

Tja, alle skruer kan vel i praksis løsne, selv om det sjelden skjer med skruer som er strammet riktig og godt. Det er jo et løpsbyttesystem med to skruer, og det er jo ikke all verdens jobb å sjekke at skruene sitter som de skal.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært noen ganger på skytebanen opplever jeg nå veldig trått sluttstykke.

 

Noen som har forslag til hva dette kan være?

 

 

Ta ut og sett inn igjen pipa etter disse anvisningene så tenker jeg at problemet ordner seg. Ikke lenge siden en kjenning hadde samme problem med sin S&L

 

http://greatdanerifles.com/technical-barrel-removal.html

Link to comment
Share on other sites

Ny rifle skal kjøpes inn og S&L frister veldig!

Ser ut som det er god kvalitet, mulighet for pipeskifte hvis man finner ut at det blir nødvendig og en ikke altfor stiv pris.

 

Hva er forskjellen på de ulike riflene og hva anbefales?

 

Skal brukes primært til elgjakt og noe toppjakt. Vurderer å kjøpe med en KKC-stokk. Kaliber blir 308.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har en Schultz classic dl i 6,5 hvor det har oppstått et problem.

Etter å ha vært noen ganger på skytebanen opplever jeg nå veldig trått sluttstykke - dette mistenker jeg skjedde etter en serie med jaktammunisjon fra RWS. Kan fortsatt ta ladegrep og skyte, men det føles ut som sluttstykke "stanger" mot kammeret, derav både trå å skyve inn samt ta ned hevarmen. Har sjekket sluttstykket og det virker til å være helt fint, ikke vært i bakken eller lignende. Renset og smurt det som er av deler, men fortsatt ingen forbedring.

 

Noen som har forslag til hva dette kan være?

Jeg har haft samme oplevelse med ammunition fra sako, jeg brugte efterfølgende et andet fabrikat uden problemer.

 

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...