Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

Kjøpte meg en schultz & Larsen nå i vår, skulle bli levert med hightech skjeftet, men etter flere måneders venting fikk jeg den levert med treskjeftet i påvente av plaststokken. Er det flere en meg som har bestillt hightech skjeftet til sin victory som ikke har fått den levert?

 

Jeg laget mitt eget :)

 

Snakket med rafdal og High tech skjeftet og de skal lage en form/mal og sende over til USA. Kanskje til våren 2014 er det noe som er klart om Rafdal får tid.

 

Her er min stokk:

 

null_zps802e2142.jpg

 

null_zps9cfaef9e.jpg

 

00000000-0000-0000-0000-0000000004DF_zpshw4f2djc.jpg

 

null_zpsc9924cac.jpg

 

Nå er løp og sluttstykke sendt til fluting og alt stål skal mattes og KG Gunkotes :) bilder kommer.... Og måtte ventetiden bli kort....

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da er semi takedown 6.5x55 og 338wm-løp m hausken kompakt bestilt. De hadde en igjen.

Jakt&friluft Gjøvik har vært meget hjelpsom og har ytet en super service. Fikk en meget god pris tror jeg.

Håper pakka kommer fort:-D

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Tillykke med sættet, det skal du nok blive glad for.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei! Har hatt en Classic DL et års tid nå og er meget fornøyd! KKC beddes for tiden og ekstra løp i tilleg til 6,5x55 er på vei i .308 win. Har QR montasje med en Zeiss Duralyt 3-12x50 med lys til 6,5'n, tenkte å bruke en Leupold VXll 2-7x33 på .308'n. Vil jeg kunne bytte løp og kikkert for så å få samme treffpunkt når jeg bytter tilbake igjen?

 

Og holder det med ringer i lav til VX'n?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har hatt en Classic DL et års tid nå og er meget fornøyd! KKC beddes for tiden og ekstra løp i tilleg til 6,5x55 er på vei i .308 win. Har QR montasje med en Zeiss Duralyt 3-12x50 med lys til 6,5'n, tenkte å bruke en Leupold VXll 2-7x33 på .308'n. Vil jeg kunne bytte løp og kikkert for så å få samme treffpunkt når jeg bytter tilbake igjen?

 

Og holder det med ringer i lav til VX'n?

 

 

Hei ...

 

Har QR på mitt, av og på med kikkerten er ikke noe problem. Ved løpskifte vil jeg anbefale ett testskudd. Har måttet korrigere med noen klikk ved løpsskifte på min classic DL. Ikke mer en at det ikke hadde betydd noe jaktmessig, men personlig liker jeg å være spot on.

Link to comment
Share on other sites

Da er riflen og demperen testet, bare glede!

Den gikk veldig bra, ble overrasket da de samlet i samme hull, har ikke tidligere ikke opplevd det så tydelig som nå.

Men et skår i gleden var at da demperen skulle skrus av, satt gjengene igjen på pipen.

Dvs, jeg stod med demperen i en hånd og gjengestykke/mutter på pipe..

Demperen er nå gått 15 skudd, og ja pipe var varm men ikke veldig.

Er dette kjent fra tidligere? Reklamasjon eller quickfix?

Link to comment
Share on other sites

Nå er løp og sluttstykke sendt til fluting og alt stål skal mattes og KG Gunkotes :) bilder kommer.... Og måtte ventetiden bli kort....

 

Fluting av sluttstykke :)

IMG_2004_zps3f024b36.jpg

 

Før glassblåsing og GunKoting hos Rafdal ser den slik ut:

IMG_2013_zps73370f62.jpg

Slik som riggen er nå, med 50cm flutet pipe i 6.5x55, Hausken JD155 demper, GRS Jaktfeltstokk, S&B Zenith 2.5-10x56 kikkert så klokker den inn på 4940Gr. :)

med 50cm flutet 9.3 løp og hjemmelagd High-Tech stokk veier den 3080Gr. uten demper, kikkert og montasje.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg bruker momentnøkkel på min Classic DL. Står litt om bruk av momentnøkkel og hvor mye Nm som anbefales lengre fram i tråden her.

 

At løpet kan være tregt å dra ut etter å ha løsnet skruene, kan like mye være små dimensjonsforskjeller på kammerenden fra løp til løp. Når du løsner skruene er jo alt moment "borte" og skal ikke ha noen betydning. Selve løpet kan likevel lage litt moment mot kassa hvis det er trang pasning i utgangspunktet -før- tilskruing.

 

På mine piper er det litt forskjell på dette. 9,3 løpet sitter mye hardere/har trangere pasning i låskassa, mens 6,5 løpet og 22-250`n glir relativt lett ut og inn. 9,3 løpet har dog blitt mye lettere å få ut/inn etterhvert som det har blitt montert. Det "slites til" med andre ord.

Link to comment
Share on other sites

Hej ærede nordmænd, på trods af jeg bor i danmark håber jeg det er i orden jeg melder mig ind i klubben :lol: Jeg er så heldig at ligge inde med en S&L M100DL i kaliber 308win produceret på Otterupfabrikken, Den har været i familien hele dens liv, først min onkel og nu mig.

 

Her står en masse ( dog på dansk) om de forskellige Otteruprifler http://www.schultz-larsenrifleclub.dk/" target="_blank" target="_blank

Blandt andet en brugsanvisning til M100DL http://www.schultz-larsenrifleclub.dk/i ... /10764.jpg" target="_blank" target="_blank

 

Og der er præcis min eneste anke angående denne riffel, og det er den KUN kan lades ved at man vender den på hovedet, og "hælder" patronerne i.

Den burde kunne lades oppefra når den er med hængslet magasinbund!

 

Greetings from Denmark ;)

 

Hvis i ved noget om nogle personer der har kendskab til til M100DL så vil jeg gerne vide så meget om den som muligt, men nu vil jeg give mig i gang med at læse denne 10 sider lange tråd!

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som jeg jeg kan melde meg inn i denne klubben jeg og.....

Etter mye tanker om en ekstra Steyr scout, Ruger GSR og diverse andre rifler kom jeg i skade for å kjenne på en Schultz larsen med KKC stokk, fallt ganske umiddelbart for stokken, og kvaliteten på rifla virka for meg som svært god. Så etter litt grubling endte jeg opp med å i dag bestille en stk Schultz & LArsen i kkc stokk kal 308 (gørr kjedelig, men har masse ammo og er lei av å måtte lade treningsammo), har bestillt løpet kappa til 47cm, vurderte A-tecs Carbon 01 demper men slo det fra meg da den ikke skulle være egnet til lengre skyteøkter, så det ble en Hausken JD191 istedet, kikkert blir en Leupold vx6 2-12x40, for den har jeg i skapet fra før. Så nå sitter jeg her og venter på å få nytt jern i hus.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har nylig kjøpt ny Schultz & Larsen traveller.

Enkelt å ta av på løp.

Spørsmålet er som følger: Legger merke til at i forkant ligger stokk inntil på den ene siden, mens på andre siden er det noen mm å gå på.

Altså inntil løpet.

 

Har dette noe betydning?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Til trening kan du jo prøve de billigste variantene av helmantel først, og se om de går bra i rifla di. Gjør de ikke det får du vel gå for noe dyrere. Norma NP trainer går godt i mange rifler, og er en del billigere enn dyre norma jaktmatch, som går godt i de fleste rifler.

 

Ammo til jakt er litt håpløst å anbefale hvis du ikke sier hva du skal jakte på, men federal fusion går som regel godt, er billig og bra nok til storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du skal bruke reveskinnet til noe spiller det ikke all verdens rolle hva slags kule du sender etter de to. Begge har en grei tendens til å dø kjapt av de fleste jaktkuler fra en 308..... Fusion hvis den går bra i børsa di.. Eller noe annet rimelig som er presist i børsa di.

Link to comment
Share on other sites

Etter motstridende meldinger fra brukere, jakt og friluft Gjøvik og forhenværende S&L-guru Ignorant, velger jeg å slenge ut et spørsmål her i tråden: Er det mulig å skaffe trykkpunktavtrekk til Classic DL? Jeg vet at det er blitt levert børser med dette tidligere, men spørsmålet er om det lar seg skaffe pr dags dato.

 

Noen som har tips å komme med?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er det noen som kan forklare litt om justering av avtrekk på M97 DL?

Har skutt ca 5000 skudd med denne som er i 6,5x55.

Vekt på avtrekk ligger rett over 1 kg, som er justert hos børsemaker. Noen ganger får jeg litt kryp i avtrekk, som jeg hadde håpet å få gjort noe med. Noen med gode tips her? Ellers så er det et knall stykke våpen :)

Link to comment
Share on other sites

Der gikk det unna ja. Traff du da?

 

Skjønner ikke hvorfor Schultz og Larsen ikke markedsfører seg litt bedre. En video med en skytter som skyter i det tempoet der og faktisk treffer noe, som i den velkjente reklamefilmen for Sauer 202 (

), ville garantert vært en billig og effektiv salgsbooster. Jeg gleder meg ikke akkurat mindre til å ta i bruk nyrifla etter å ha sett det. Greit nok at de er kjent for å være gode å operere, og enhver som faktisk har tatt et ladegrep med en S&L vet jo at det stemmer, men å se det på film blir likevel noe annet. Salg basert på "peer reviews" er vel og bra det, og i Norge har S&L antagelig et såpass sterkt merkevarenavn, gjennom årtier med leveranse av avtrekk og piper i konkurransemiljøet, at det kan være tilstrekkelig, men jeg tror Norge er et unntak fra regelen i så måte. Vi er nok over gjennomsnittet glad i S&L her til lands. Med en mekanisme som er så til de grader god å operere, piper og avtrekk i verdensklasse, samt ikke minst pipebyttesystem og en LAV pris, tror jeg S&L kunne kapret betydelige markedsandeler i flere deler av verden. At det, ifølge ryktene, snart kommer en mulighet for å velge stokk fra High-Tech gjør ikke akkurat saken verre.

 

Hvarfør gjør dom det på detta viset..? Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg venter på en ny Schultz & Larsen classic DL semi takedown eller traveller versjon

(Er usikker på benevnelsen på den vanlige DL versjonen med to skruer i skjeftet)

 

Jeg har en zeiss classic diavari 2.5-10x50 som jeg tenkte å bruke (30mm rør).

 

Så til spørsmålet [sMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Hvilke baser og ringer kjøper jeg?

Vil det gå med medium Leupold QRW eller QR?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!

Jeg har akkurat samme rifla semi takedown/traveller i 6,5x55 og 338wm. MEGET godt fornøyd:-)

Jeg har trijicon 2,5-10x56 og bruker qr high. Det gir ca 1mm klaring på det minste.

Hvis det hjalp? :-)

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stemmer. 22-250 får man:-D

Men det er vist ei ny rifle fra S&L på gang der du får mindre kaliber. Husker ikke hva den heter men d er d sikkert andre her som vet mer om.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...