Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

Leverer våpensøknaden i morra, så er muligens jeg også med i denne klubben i nær framtid :) Handla ei brukt S&L Classic i dag, ga 7000 for den med ny kikkert. Noen små skavanker på stokken var det, men den virka ellers veldig grei.

 

Ikke at jeg er så voldsomt inne i dette med våpen, men denne børsa var visst "Mercedes" sammenliknet med mye annet, skulle jeg tro de som solgte den.

Fortalte også min far om kjøpet, og han skjønte ikke hvorfor jeg ikke heller kjøpte ei ny Remington til 5k heller, istedet for "noe slikt noe" :P Han hadde visst aldri hørt om merket og regnte vel med at dette var noe jalla.

 

Men men, blir nok fornøyd. Gleder meg noe vilt til jeg får henta den :)

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens.

 

Har hele tiden hatt lyst på piccatinny-skinne på min classic dl istedenfor leupold-baser som jeg har nå. Jeg ser på sidene til hqfirearms at de leveres enten med 10MOA eller 20MOA. Jeg forstår sånn grovt sett prinsippene med det å ha denne forhøyningen men lurer likevel på hva jeg burde velge her. Hva blir mest hensiktsmessig for meg å velge her? 10 eller 20MOA?

 

Noen som har mer dyptgående forklaring til fordeler/ulemper ved 10moa kontra 20moa?

 

Link til hqfirearms: http://hgfirearms.dk/shop/schultz-larse ... -195p.html

 

Jeg driver ikke med mye langholds-skyting da det er et jaktvåpen, men det har hendt at holdene har blitt pushet ut mot 500m på skytebanen.

 

Mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den selv i 10 moa - holder i massevis til normalt bruk. Null stillinga min på zero er 70 meter og har skutt ut til 800.. Har kanskje noen klikk til overs og..

 

Du vil kunne stille lengre ut med 20 moa men løper risiko for at du ikke kommer "lavt" nok på korte hold.

Avhengig av antall klikk/justering området for kikkerten din vil du kunne skyte til f.eks 1500 meter med 20 moa og 1000 meter med 10 moa. (Tall tatt ut av løse lufta - sikkert kommer an på kikkert, ammo, rifla di osv....)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller aldri opplevd noe treffpunktendringer etc med leupold qr. Kun bruk det i 2år til, men må innrømme at jeg var noe skeptisk i starten, spesielt mtp om treffbildet endres om man ikke strammer helt likt som ved innskyting. Enda tilgode å oppleve forandringer over 1moa.

 

Gjerne utdyp om du har erfart svakheter. Om det er noen så setter jeg pris på å være "føre-var"/oppmerksom på det

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hej!

 

Nån som har en pipa i 6xc till sin s&l, jag funderar på en sån till min

Om nån har vilken twist gör s&l sina 6xc i?

 

Mvh Fredrik

 

Hej!

 

Jag får citera mig själv, pipan har 1/8 twist och är nu på väg hem till mig, skall bli mkt spännande att få testa den.

 

Mvh F

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med Traveller-versjonen?

Følger kofferten med som standard slik som hos HH?

http://www.huntershouse.dk/kat379-Aktue ... edown.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Kjøpte en l 6.5x55, leveres i koffert som HH. Pent våpen og nydelig treverk på min, kjempefornøyd så langt :-)

 

Hej!

 

Hur fungerar det med skruvarna till pipan? ligger de löst i stocken efter man skruvat ur de för att ta lös pipan? Blir systemet smidigt att använda? Jag tänkte att det inte kan vara så svårt att göra samma lösning på min men med KKC stocken...

 

Mvh F

Link to comment
Share on other sites

ref

Hej!

Hur fungerar det med skruvarna till pipan? ligger de löst i stocken efter man skruvat ur de för att ta lös pipan? Blir systemet smidigt att använda? Jag tänkte att det inte kan vara så svårt att göra samma lösning på min men med KKC stocken...

 

Mvh F

 

Det funker flott, låseskruene/ strammingen stopper når det er løsnet, er bare forede (stålforinger) hull som man stikker unbrakoen gjennom, hullene er vel bare eneste forskjellen på disse, du kan fint lage dette selv el jeg kan bruke en std/ victory stokk på den om jeg vil.

 

2ih2ik8.jpg

 

ejx27a.jpg

Link to comment
Share on other sites

thumb_6xc.jpg

 

Den skjuter då! Däremot stötte jag på patrull när det gällde att göra bössa "semi-takedown" min bäddning klämmer fast pipan trots att skruvarna skruvas upp, jag skall testa att bädda om bössan men utan att skruva fast pipan.

 

Mvh F

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg vel melde meg inn i klubben da min Schultz & Larsen victory 6,5*55 ankom idag. Med S&B 3-12*50 FD7. Gleder meg sinnsykt til å prøve den :smile: Eneste aberet er at jeg ikke ser noe lys i kikkerten når jeg vrir på lysbryteren. Spørsmålet mitt er da om batteriet er utgått eller er man nødt til å trykke på en knapp for å aktivere lyset?

Link to comment
Share on other sites

Ser at de har kommet med en tactical som ser ok ut.

En av forbedringene er blandt annet mer gods i kassa (?)

Spiller egentlig det noen rolle, låser ikke bolten i løpet da ?

Mer gods i kassa betyr stivere kasse og bedre presisjon. Rekylen som oppstår når kula forlater hylsa vil først bli tatt opp av bolten og låskassa, da er det viktig at kassa ikke bøyer/vrir seg. Tactical er ei langholds(semi) rifle. I ei vanlig jaktrifle kan låskassa vri/bøye seg litt og det går ut over presisjonen. På ei jaktrifle vil ikke dette ha noe særlig betydning på hold opp til 400-500 meter. Men på lange hold 700-1500 meter vil ei svak låskasse ha betydning for treffbildet. Rekylet som oppstår må ha ei rett linje heilt bak til skulderen,ikke forandre retning under veis til skulderen. Med ei svak låskasse vil rekylet kunne forandre retning før det blir oppfanget av skulderen.

Link to comment
Share on other sites

Men siden bolten låser i løpet så stemmer vel ikke den teorien helt ?

Se feks på sauer out back, den har alu kasse........

Ja den har alukasse og er ingen presisjonsrifle på lange hold.Har selv hatt outback og skal aldri ha det igjen. Men den er plenty god nok til jakt.

Og teorien "min" stemmer :) det er faktisk ikke min teori, det er teorien til langholdskyttere som skyter på meget lange hold.

Det stemmer det du sier med at bolten låser i løpet, men løpet er festet i kassen og da kan du tenke hva som skjer med rekylet som forplanter seg bakover i bolten og kassen om kassen ikke er stiv nok.

Men ikke missforstå meg nå, det er mange andre faktorer som gir god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Stiv låskasse er uten tvil en faktor for god presisjon. Baksiden av medaljen er vekt. Derfor er jaktrifler ofte litt tynne i godset, men det gjør da heller ikke noe for presisjonen er god nok for jakt.

 

Skarpskytterrifker og Benchrest rifler har ofte langt mer gods i låskassa. Sauer 200 STR er et godt eksempel. Stiv men tung..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg er ny her og har ikke kjøpt meg S&L enda men det blir.

Søknader på 6.5x55 og 338wm løp er godkjent.

Jeg har tenkt på en classic dl men lurer på hva forskjellen på classic dl og semi takedownen er? Er det kun to hull i forskjeftet som er forskjell?

Går det an å lage selv? Altså modifisere originalstokken på classicen?

Jeg ser flere har tenkt det samme her men fikk egentlig ikke noe svar.

Noen meninger/erfaringer?

Jakt og friluft får ikke inn takedown før til våren sa de. (Gjøvik)

Det blir for lenge å vente!!

Interessant side forresten:-)

 

Mvh

Anders

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har försökt att göra min som ligger i en kkc stock till semi-takedown men jag måste nog ge upp. Jag har provat att bädda utan att skruva fast pipan och dessutom tejpat för att få distans för den mindre "halvan" att kunna fjädra ut. Detta har ej lyckats. När systemet ligger i stocken klämmer det fsst pipan trots mina försök att få kassen att fjädra ut, kontentan blir att man måste ta ut för mkt bäddmassa för att varjefall jag skall vara nöjd. Hur s&l löst det vet jag inte.

 

Mvh Fredrik

 

M

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg er ny her og har ikke kjøpt meg S&L enda men det blir.

Søknader på 6.5x55 og 338wm løp er godkjent.

Jeg har tenkt på en classic dl men lurer på hva forskjellen på classic dl og semi takedownen er? Er det kun to hull i forskjeftet som er forskjell?

Går det an å lage selv? Altså modifisere originalstokken på classicen?

Jeg ser flere har tenkt det samme her men fikk egentlig ikke noe svar.

Noen meninger/erfaringer?

Jakt og friluft får ikke inn takedown før til våren sa de. (Gjøvik)

Det blir for lenge å vente!!

Interessant side forresten:-)

 

Mvh

Anders

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Så vidt jeg kan se er forskellen kun, at pibe kan afmonteres uden at skille skæftet ad.

 

Den ligner i øvrigt kun en almindelig classic.

 

http://www.huntershouse.dk/kat1531-S-L-Semi-takedown/

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Ser jo mistenkelig likt ut og prisforskjellen er jo bare et par tusen kr. Pristillegget for koffert og modifisering av forskjeftet? Kanskje?

 

Kanskje den originale classic-stokken er annerledes enn KKC og dermed kan modifiseres enklere?

 

Flere tanker og tips mottas med takk:-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...