Jump to content

308 og LYDDEMPER


kruttskalle

Recommended Posts

heisann folkens :D jeg har endelig bestemt meg for å dempe rifla mi. rifla er en tikka t3 i 308, og den skal brukes til storvilt og småvilt. det jeg ikke kan bestemme meg for er hvor mye jeg skal kappe løpet :? jeg vill ha løpet kortest som mulig, men jeg vill fortsatt ha nok kraft til å felle en elg, og jeg vill ikke miste den gode presisjonen heller. hvor mye skal jeg kappe løpet? 47cm løp hadde jo vært supert, da er jo rifla hendig og fin :D men hva er ulempene? :roll:

 

derfor spør jeg dere, om deres kunnskap og erfaringer :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kappet min Rem 700 på 40cm.

 

Den er veldig hendig og A-tec CMM6'n jeg har på demper meget bra.

Er igrunn meget godt fornøyd med å ha valgt korteste mulig alternativ.

 

Med min nåværende ladning oppnår jeg dog ikke elgkravet. Jeg tror 47cm kan være en fin middelvei.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har brukt 308w med demper i 5 sesonger nå.

2 siste med 47cm løp.

Ikke merket noe forskjell.

Bortsett fra att eg har gått fra 180grain til 165grain blyspiss i jaktkuler.

eller 150grain homogene kuler.

Dette for å få til samme hastighet som før.

Har ikke felt elg med denne kombinasjonen.

Men det blir noen hjort hvert år.

Skutt dyr fra 17 til 120kg

Alldri funnet igjen enn kule.

Brukt 180 grain Remington.

Tonheim 165 og 150 grain

Accubond 150grain.

Alle desse går rett igjennom.

Med grei effekt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde eg vore deg hadde eg kjøpt ein Hausen medium, og ein forlenger. Når du er på jakt så bruke du kun demparen. Då blir børsa kun 7 cm lengre enn når den er uten dempar. Når du vil ha meir deming sette du på forlengaren. Den kan du og ha I sekken, eller i ei lomma på jakka viss du skal sitta på post.

 

NB: Husk at det blir litt treffpunkt forandring med og uten forlengar. Er snakk om noken få cm i mitt tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Bare husk at rifla/amunisjonen din fyller kravene til anslagsenergi målt på 100 meter.

 

Jfr. ”Forskrift om utøvelse av jakt og fangst”, §16

 

Tillatt brukt på alt norsk vilt, inkludert storvilt og sel dersom det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram, og med følgende anslagsenergi på 100meter:

For ammunisjon med kulevekt mellom 9 og 10 gram skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm)

For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm)

Link to comment
Share on other sites

Eg er på andre sesongen med 308 og Hausken no. 47 cm langt løp.

180 grs Oryx lada til knappe 750 m/s, vil eg tru. Har gjeve gjennomskyting i alle utanom eitt tilfelle (som eg skaut rett framantifrå).

 

Når det gjelder krava so skal det vel mykje til at 308 med 150 grs pluss ikkje held krava.

Uansett so er det data på tilsvarande fabrikkammo som øvrigheita legger til grunn. Dei spør verken etter ladedata eller løpslengde.

 

Eg ville kappa på 47 cm +/-

Link to comment
Share on other sites

Eg er på andre sesongen med 308 og Hausken no. 47 cm langt løp.

180 grs Oryx lada til knappe 750 m/s, vil eg tru. Har gjeve gjennomskyting i alle utanom eitt tilfelle (som eg skaut rett framantifrå).

 

Når det gjelder krava so skal det vel mykje til at 308 med 150 grs pluss ikkje held krava.

Uansett so er det data på tilsvarande fabrikkammo som øvrigheita legger til grunn. Dei spør verken etter ladedata eller løpslengde.

 

Eg ville kappa på 47 cm +/-

 

Er ikke helt enig med deg i at det er data på fabrikkamo. som gjelder for øvrigheta. Blir du kontrolert så er det du som har bevisbyrden ikke kontrollverket. Om kontrollverket ikke spør er en annen sak.

Men for å hjelpe deg så er regnestykket enkelt. 150 grain = 0,972 Kg formelen er som følger: fart gange masse i andre potens delt på to. så med ukjendt fart blir regnestykket slik X x 0,972 x 0,972 : 2 = 275 =

275 : 0,972 : 0,972 x 2 = 582,143 Altså med ei kule på 9,7g må du ha en fart på kula målt ved 100 meter , på 582,143ms for å holde kravet til anslagsenergi. Når du kapper løpet, får du ikke utnyttet alt trykket kruttladningen avgir. du må erstatte dette med raskere krutt og høyere trykk i kammeret(tåler børsa di dette? eller holder det som det er?). Jeg minner bare på at dere må passe på dette og vite hva dere gjør. det er liksom ikke "bare" å kappe ett løp fordi det ser tøft ut eller fordi det "passer" seg slik.

Vi har tross alt ett ansvar som jegere og vi har ett lovverk å forholde oss til, viltlovens § 19 bør overholdes og bryter vi den er det ikke lurt å fortelle dette på ett forum som her.

Vi som jegere skal være ambasadører for det vi holder på med og ha en fremtoning som vi alle kan vise i dagslys, og prate om til alle og en hver om.

 

Så mitt råd til deg som vil kappe løp, få effektreduksjonen beregnet og se om det holder til det du skal bruke den til. Husk også at dess kortere løpet er dess større unøyaktighet i samlingene.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

det som dette forumet virkelig trenger er en faktatråd om LYDDEMPERE og KAPPING som er klistret øverst i Rifleforumet :)

 

der kunne det ha stått fakta på de tre ¨store¨ altså 6.5x55, 308 og 3006. det hadde spart forumet for mange tråder om ferskinger (som meg) som søker kunnskap og veileding om lyddemper og kapping.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig med deg i at det er data på fabrikkamo. som gjelder for øvrigheta. Blir du kontrolert så er det du som har bevisbyrden ikke kontrollverket. Om kontrollverket ikke spør er en annen sak.
Øvrigheita, truleg ved DN (hugsar ikkje heilt), har vel presisert på forespørsel at dei tek utgangspunkt i fabrikkammo. Og at dei ikkje legg seg i kvar enkelt jeger sine ladingar. Du vil altso ikkje få bevisbyrde på dette ved ein eventuell kontroll.

 

At ein kan få dette sjekka i samband med ei eventuell sak i rettsapparatet, er ei anna sak.

 

Husk også at dess kortere løpet er dess større unøyaktighet i samlingene.
Dei fleste har vel motsatt erfaring ved kapping. (So lenge det er kapping til lovleg lengde, og som er fornuftig ihht kaliberet). Kortare løp gjev stivare løp, og derfor mindre eigensvinging. Som ofte igjen gjev betre presisjon.

I tillegg får ein ved kapping ny kroning på munningen, som og ofte verkar positivt på presisjonen.

 

Sånn som eg har forstått og erfart i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

med en 150 grs jakt kule må du opp over 825msek utgangshastighet på for å holde kravet på 2700J på 100m.

regna litt på det. med 150 grs partition må du ha 826 msek utgangshastighet på for å holde kravet. lapua mega må du ha 840 msek på for å gjøre det samme. det er kansje ikke veldig lett få til med under 47 cm pipe i 308win?

så jeg ville skaffa meg en kule på over 10 gram, da er kravet bare 2200J på 100m.

det greier du feks med en 180 grs oryx i 711 msek, eller med hornady 165grs BTSP i samme hastighet....

 

om ammoen i praksis holder kravet om du ladder selv vet jeg ikke hvordan oppsyn kan sjekke. har du fabrikk ammo derimot så har du vel dokumentasjon som er god nok på pakka??

Link to comment
Share on other sites

150 grain = 0,972 Kg

 

:shock::shock: Det må jeg si var en spenstig omregning.

 

Og hvor har du det ifra at samlingene blir dårligere med kortere løp? Egen erfaring? Det stemmer ihvertfall ikke med min erfaring. Selv om det ikke er allverdens.

 

 

he he, riktig oppfattet men går ut fra at du skjønte det var en kommafeil. 9,72 gram.

Angående pressisjon ved kapping og tynne løp, påstanden kommer fra en børsemaker jeg hadde til å lage en jaktfeltrifle av en 6,5x55 kongsberg banemauser. han dreide ned løpet og kappet noen cm for å få ned vekten. Han ville ikke kappe der jeg mente var mest hensiktsmessig med den begrunnelsen at presisjonen ble for dårlig når løpet ble så kort at trykket ikke hadde "tid" nok til å "jobbe" ferdig. Så i stedet for å kappe, dreide han ned løpet med en mm. for å redusere vekten.

Jeg har heller ville gått over til tykkere løp for å unngå svigninger. men som jeg sa, jeg bare ber dere tenke på følgene kapping KAN forårsake. Ikke sikkert det gjør noe som helst.

Enig i at noen beregnede fakta kunne vært tilgjengelig her.

Når det gjelder anslagsenergi så er det jegerens fordømte plikt i å bruke ammunisjon som oppfyller kravene, uansett hvem som har bevisbyrden. Skjønner ikke vitsen med å tøye reglene......

Link to comment
Share on other sites

Jeg kappet Remington 700'en min til 40cm i høst, etter og ha hatt den på 47cm et halvt år.

Merket ingen forskjell i presisjon, og balansen med tmm5 demperen ble veldig bra!

 

Synes det er mye gjetting ute og går her nå, på hva som holder, og ikke kommer til å holde storviltkravet..

 

Derfor litt harde facts fra kronografen min: (ca 4 meter fra munning)

 

185 grains Mega

VV N 150

 

39 grs 620 m/s

40 grs 653 m/s

41 grs 675 m/s

42 grs 689 m/s

43 grs 707 m/s

43,5 grs 711 m/s (maksladning i følge VV boka)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kappet Remington 700'en min til 40cm i høst, etter og ha hatt den på 47cm et halvt år.

Merket ingen forskjell i presisjon, og balansen med tmm5 demperen ble veldig bra!

 

Synes det er mye gjetting ute og går her nå, på hva som holder, og ikke kommer til å holde storviltkravet..

 

Derfor litt harde facts fra kronografen min: (ca 4 meter fra munning)

 

185 grains Mega

VV N 150

 

39 grs 620 m/s

40 grs 653 m/s

41 grs 675 m/s

42 grs 689 m/s

43 grs 707 m/s

43,5 grs 711 m/s (maksladning i følge VV boka)

 

Du som har kronograf, tørs du å sette den på 100 meter og prøveskyte en eller flere kuler på 150 grain? så får vi denne diskusjonen ut av verden.

i følge Høgger`n så må du ha 711 ms for å holde kravet med ei kule på 180grain, i følge deg selv må du ha max lading for å greie 711ms. Er det en fordel å lade max da? børsa di jobber med max trykk hele tiden og svingningene som du fjerner ved å kappe løpet er tilbake pga høyere trykk. Jeg bare spør?

Link to comment
Share on other sites

Og so er det ganske stor forskjell på 308Win og 6,5x55 når det gjelder "optimal" løpslengde.

308 taklar vel korte løp ein del betre enn 6,5x55.

 

Å? Hvorfor det om jeg tør spørre?

 

er ganske logisk egentlig :) du har mere volum i en 7,62mm pipe som er 47cm lang, sammenlignet med en 6.5mm pipe som er 47cm :wink:

Link to comment
Share on other sites

"I følge Høgger`n så må du ha 711 ms for å holde kravet med ei kule på 180grain, i følge deg selv må du ha max lading for å greie 711ms. Er det en fordel å lade max da? børsa di jobber med max trykk hele tiden og svingningene som du fjerner ved å kappe løpet er tilbake pga høyere trykk. Jeg bare spør?"

 

 

Jeg tror ikke maksladningene i ladeboka til VV, er maksladning for rifla. De legger seg selvfølgelig langt under grensa, for å ikke risikere noe.

Link to comment
Share on other sites

Ingenting er sikkert her i verden, så jeg skal ikke påstå at du aldri vil få hastigheter med en eller annen type ammo, som gir anslagsenergi under kravet, men i praksis; ja, det aller meste av vanlig ammo beregnet på storviltjakt vil nok oppfyllekravet om anslagsenergi i 50cm lang 308. Hvis du skulle bikke litt under streken har det null å si. Hverken for elgen eller deg.

 

Edit: Tar forbehold om at jeg kan ta feil :mrgreen: Men siste setning gjelder absolutt uansett.

Link to comment
Share on other sites

viss jeg kapper til 50cm. løp, da kan jeg vell bruke all kjøpe ammo med grei margin? :)

i 308win ville jeg ikke gått ut fra det med kuler på under 10 gram. kal 30 kuler under 10 gram må jo ha 825+ ved munningen for å greie kravet.

på de fleste patroner med over 10 grams kule hadde jeg gått ut fra at de ville holde kravet. der er nemlig kravet lavere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hei ! havna her inne ved rein tilfeldigheit.. :D

surfa rundt på nett etter eit fornuftig kjøp. har lite greie på anslagsverdiar etc... har vel aldri bekymra meg då eg vimsa rundt med ein ombygd heimevernsmauser 7,62 30-06 (som eg vurderer å gi til eldsteguten)

mest opptatt av hjortejakt.

No vil ha meg ei kort børse med dempar.

Spørsmålet : er det eit bra valg med TIKKA Hunter 308 med Hausken standard og bakstykke ?

er det dumt eller ok å kappa løpet på 47 cm ? (er opptatt av at den skal vera lett og kort, sidan eg jaktar mest i tett skog og bratte liar på vestlandet.) begynna den å spre skota etter 10 skot på bane ? kva vert total lengda med standard dempar og bakstykke ?(og 47 cm løp)

det kan oppstå situasjonar med skot på 150 m hold, er det greit nok med dette som eg no ynskjer meg av utstyr ? vert børsa tung ? (har tungt sikte då.. swaro z6i 2 - 10 x 50)

 

martin

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen, Martin!

 

I 308Win går det greit å kappe pipa til 470mm, og det er selvfølgelig en fordel om du skal ha på demper. Hvilken demper du skal ha blir et valg på dine egne preferanser. Er størrelse og vekt en viktig faktor, bør du også ta en kikk på A-Tec sine dempere.

 

Skuddhold på 150 meter med 308Win og 47cm pipe er ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

er vel opptatt av str og vekt, men opptatt av totallengd på våpenet og.. (kva står win for i 308 win ?)

 

mauseren eg har i dag er knappe 114 cm. kor lang vert tikkaen med a tec sin demper. demper a tec bedre enn hausken ? eller er det omtrent det samme ?

Link to comment
Share on other sites

Etter en kjapp utregning må vi ha en utgangshastighet på ca 737m/s for å klare anslagsenergikravet på 2200 Joule på 100 meter med en 10 grams kule. Da har jeg regnet med et 10% hastighetstap på hundre meter. (Farten på 100 meter på være 663 m/s). Og da har man sannsynligvis en viss margin, for når jeg bruker 10% tap av hastighet, har jeg nok tatt litt i. Jf Linken nedenfor, hvor det regnes med et tap på nærmere 9%.

 

Nyttig link: http://www.sandnessjoen-pk.com/Anslagsenergi.pdf

Link to comment
Share on other sites

kva skjer med anslagsverdien på ei tikka hunter 308 dersom eg reduserer lengda på løpet frå 56 cm til 47 cm og monterer hausken standard demper ? vil det fremdeles holda seg over kravet på 2200 joule ?

tikka huner har total lengde på 110 cm (lop 56 cm), og kappa eg av 9 cm og legg til 14 cm (som hausken bygger framfor pipa) vert total lengd på rifla 115 cm. det er ca 1,5 cm lenger rifle enn den eg har i dag, og det kan eg leve med :-)

 

tikka hunter kr 7.990.- + demper frå hausken med bakstykke kr 5.000.- = ca 13.000.- håpa på ein pakkepris der eg får innbakt montering. ? :) (kanskje endå litt til..)

 

er det nokon som har erfaring med dette oppsettet ? eventuelt eit oppsett med ei anna rifle som ikkje er dyrere og lenger ?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg køre 200 grains nosler accubond i H&K 770 cal 308 win 49 cm pibe.

Jeg har en fin samling på grupperne ca 20 mm på 100 meter og bedre hvis styrmanden har en god dag. :wink:

Hastigheden er 715 m/s.

Elgene dør om ørene på mig så den vil jeg ikke klage på :lol::lol:

 

Mvh

Martin

Link to comment
Share on other sites

flere som har erfaring med 308 og lyddemper?

Jeg erfarte at gammel Hausken standard dempet .270 win bedre enn den nye Hausken standard demper .308 win.

Hadde forventet det motsatte siden .270 smeller betydelig mer og har munningsflamme som er mye verre enn .308.

Ser ut til at mindre kaliber dempes bedre enn større til tross for stor forskjell i hylsevolum.

Begge hadde 56cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...