Jump to content

308 og LYDDEMPER


kruttskalle

Recommended Posts

Til Pioner

 

Rifla di kjem til å fungera svært godt på alle hold.

Kappar du løpet slik du har tenkt, 47 cm, vil du sannsynlegvis ikkje få noko endring av treffpunkt med og utan lyddempar.

På ettersøk brukar eg ofte ei Reminton Seven 308W på knappe 2,6 kg. Den har 47 cm løpslengde og Hausken standard lyddempar .

Utmerka verktøy i bratte vestlands bakkar og smellen er som kraftig salonggevær.

Rekylen på denne lettrifla når demparen er skrudd på er liten.

Link to comment
Share on other sites

så dette er den eg kanskje burde gå for ?

 

hendig og snerten sak :D

 

 

Remington Seven SS

Vekt: 2,85 kg. Tot. lengde 100 cm. Løpslengde 51cm. Magasin for 4 patroner.

Lagerføres i kal. 308. Andre kaliber fra 222-7mm08 på bestilling.

 

blir bra med full demping frå hausken + swaro z6i 2-12 x 50 8)

Link to comment
Share on other sites

Dette har tatt tid, men nå er tallenes tale her.

 

Fikk tilsendt 150 og 165gr Accubond, og 165gr Tonheim for testing av hastighet i 40 cm løp.

 

Fant ingen tabeller som hadde kombinasjonen kule og N-140, så jeg gikk ut fra Lapua Scenar, som er forholdsvis lik.

Har ikke fått noen trykktegn med disse ladningene, men de høyeste hastighetene ligger på max.(med Scenar)

 

Nosler Accubond 150 gr, Vihtavouri N-140.

 

42gr 676 m/s

42,5gr 698 m/s

43gr 693 m/s

43,5gr 704 m/s

44gr 719 m/s

 

 

Nosler Accubond 165gr, Vihtavouri N-140

 

42,5gr 698 m/s

43gr 691 m/s

43,5gr Fikk ingen måling.

44gr 712 m/s

44,5gr 715 m/s

 

Tonheim 165gr, Vihtavouri N-140

 

42,5gr 697 m/s

43gr Fikk ingen måling

43,5gr 721 m/s

44gr 723 m/s

44,5gr 743 m/s

Link to comment
Share on other sites

kjøpte en howa i .308 til kona, kappet den til 40 cm satte på en viking modul demper

 

med Barnes 150 gr Ttsx og maks ladn, (enkelte skudd hadde trykktegn) cronograferte jeg ett gjennomsnitt på 780m/s på

10 skudd

og det gir meg vel rundt 2400j på 100m= er godt innenfor. så her ble ladningen senket til rundt 740m/s -750m/s med veldig grei presisjon, og penere smell/rekyl

 

med 140gr barnes må jeg ha 820-825m/s for å klare 2700j, tror ikke det er et veldig stort problem med kuler med god Bc.

(vet ikke enda men skal prøve til våren :D )

"

Det er anslagsenergien oppgitt av ammo-produsenten som "gjelder" så sier produsenten at den holder så er det greit uansett løpslengde. Du kan forresten nå lovlig kappe pipen til 40cm så fremt våpenets totalengde er minst 84cm.

 

 

Sånn rent teoretisk skal de hjemmeladere kunne dokumentere anslagsenergi men riktig så galt er det da enda ikke.."

 

 

Dette er Slått fast.... at det ikke kan være opp til menigmann å vite om div våpen holder kravet, så der gjelder produsentens data i alle tilfeller......Og det er riktig at det er hjemmeladerens ansvar at hans amo holder kravet, dvs han har bevisbyrden.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte en howa i .308 til kona, kappet den til 40 cm satte på en viking modul demper

 

med Barnes 150 gr Ttsx og maks ladn, (enkelte skudd hadde trykktegn) cronograferte jeg ett gjennomsnitt på 780m/s på

10 skudd

og det gir meg vel rundt 2400j på 100m= er godt innenfor. så her ble ladningen senket til rundt 740m/s -750m/s med veldig grei presisjon, og penere smell/rekyl

 

Du er faktisk ikke innenfor anslagsenergikravet :!: For kuler under 10 gram er kravet 2700 J på 100 meter (150 grs = 9,7 gram) For kuler over 10 gram er kravet 2200 J :wink:

 

Beklager, måtte bare. Men det ser ut til at du får god hastighet selv med så kort løp da! Så der ble jeg ganske overrasket. Må si det frister å kjøpe lyddemper til min Howa 308, men det kommer aldri til å bli aktuelt å kappe løpet mitt :lol:

Link to comment
Share on other sites

som jeg har sagt tidligere i tråden, kuler under 10 gram må ha ca 825 msek for å klare kravet. for kuler over 10 gram blir det noe lettere.

 

om du skyter fabrikk ammo kan du bare peke på skuddpakka å si at den forteller bla bla bla.

men ladder du selv er det jo værre å forklare.

 

å 825 msek+ i en 40 cm 308w pipe med 150 grs kuler??

 

tror jeg ville tenkt meg om 2 ganger før jeg anbefalte noen å ladde no slikt.

Link to comment
Share on other sites

:oops: uuups snakke om å drite seg ut :lol:

 

må nok forske litt mer til våren med div krutt, men innenfor kommer jeg nokk likevel...

var positivt overrasket over hastigheten likevel, fikk rifla seint så fikk ikke testa allverden.

 

men 825m/s med 140gr bør være mulig :roll:

eller gå opp til 165mrx :shock: da trenger jeg bare rundt 705m/s

 

bruker selv 300wm nå lader med 165/168gr barnes der,

men en 308 m 40 cm løp i links må nokk komme iløpet av vintern :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

min anbefaling med en så kort (eller stutt som dem sier her i hedmark) pipe i 308w er å ladde med 165 eller 180 grs kuler. de vil man sikkert klare lempe avgårde i tilstrekkelig hastighet til å kunne overbevise hvemdetnåmåttevære om at patronen holder kravet til anslagsenergi.

 

en kjapp kalkulering i quickload viser meg at med rett krutt vil man kunne komme opp i 725 msek på en vanlig 180 grs kule, eller 750 msek med en vanlig 165grs kule. begge disse ladningene vil holde kravet på 100m.

men man kommer ikke høyere enn ca 810 msek med en vanlig konvensjonell 150 grs kule. å da mangler man ca omtrent 15 msek på å være "lovlig"

 

å om man da skal bruke homogene kuler så blir vel hastigheta enda lavere....

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål her, sporer vel litt av tråden, men lurer litt på dette med anslagsenergi. Leste litt lenger opp, at kule på 10 gram måtte ha 825 i sek for å holde kravet. Gjelder det alle kaliber(som har rundt 10 gram + -) kulevekt da?. Siden jeg har bare brukt fabr amo på jakt, og det står på esken at den er innen kravene, har jeg ikke satt meg inn i det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har simulert en del med QuickLoad for å finne en god ladning til et 420mm løp i .308. Jeg ønsket å bruke en lett homogen kule, og endte etter hvert opp med en moly coated 140 grains fra GS Custom Bullets. Med en kraftig komprimert ladning (ca 110% fyllingsgrad) med 46,8 grains IMR3031 oppnår man 99.91% forbrenning i det korte løpet og 870 m/s i utgangshastighet. Dette er like under max trykk, Dette tilsvarer 3437 J i munningsenergi. På 100 meter er dette over 3100J . Så hvis jeg finner ut at trykket blir for høyt når jeg jobber meg opp til max ladning, eller at kruttet blir for komprimert, så kan jeg redusere ladningen til

 

Jeg har ikke fått testet denne ladningen enda, men jeg har brukt oppdaterte kuledata, og QL skal være relativt pålitelig. IMR3031 er vanskelig å få plass til, men er ganske komprimerbart når det først er nede i hylsa, så det burde virke.....Det er uansett rom for å stoppe på en litt mindre ladning enn dette dersom man får tegn på høyt trykk, eller hvis kula kryper ut av hylsa, og likevel klare kravet til anslagsenergi.

 

Skutt inn på 176 m, og med siktelinja 4 cm over kjernelinja, gir dette treff innenfor +/- 4 cm fra 0 til 203 meter i følge QuickTarget. Jeg føler meg også trygg på at denne kula vil gi dyp penetrasjon og således være velegnet også til elg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...