Jump to content

Minkjakt


Foxterrier

Recommended Posts

Et annet tips eg gjorde når eg jaktet på mink var å kjøre rundt i båten, så eg folk på kaier så tok eg turen inn å hilste å hørte om det var mink her, og om eg kunne få skyte de, fikk aldri et nei. Det eg la merke til når eg fikk felt 2/3 stk fra samme fam så bare forsvant de andre, en god periode før de kom tilbake. Og det andre eg gjorde var å å hive fra meg noen fisk og så sitte å vente der eg viste det var mink. Funka som snus. Jaktformen er kjempe gøy :) .Dette var på den tiden det var lov med bly, så da var det billig å skyte de også.

Brydde meg om å lever de inn.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort samme erfaring som Xesray.

Når en tar ut noen dyr virker det som om det blir tomt for en periode, men over tid kommer de tilbake.

Jeg har ikke hund, så det blir "spot and stalk" i fjæra, samt å legge ut fisk der jeg vet/tror de er og sitte og vente.

Har også hatt suksess med å fange den i bur og deretter avlive den.

Link to comment
Share on other sites

ja vi går virkelig ein spennande tid i møte :D gleder meg som ein liten unge :D fellefangsten overlater vi til den yngre garde og går over til den meir effektive jakten med hund :D

 

"SIMBA Minkeneskonge" holder i øyeblikket på og vokse seg stor oppe hos han Bharsvik :D

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo strengt tatt lokke uten fløyte, minken kan være nokså nysgjerrig.

 

Jeg var ute med hundene i dag og fant 3 mink. Den første kom seg til sjøen og vi fant den ikke igjen.

Nummer to fikk vi tatt etter litt hundearbeid, det var en hunn, så da blir det ett kull mindre til våren.

Nummer tre ville ikke komme ut fra skjulestedet og steinene var for store til at jeg fikk gjort noe med det :?

 

Her poserer foxen og dachsen stolt med dagens fangst, haldenstøveren ville ikke være med på bilde :lol:

 

DSC_0439.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor lovlig eller ulovlig det er å sette opp minkfeller i såkalte friområder? Er det staten/kommunen som er grunneier på slike steder? Snakker da både om levende-fangst-feller og innbyggete CB feller.

 

Har sendt mail til kommunen med samme spørsmål, men får ikke svar...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ble jaggu en mink på revejakt i dag :D Kom svømmende i glomma med en ørret i kjeften. Klatra opp på isen, hvor han stiftet et veldig nært bekjentskap til en 35gr v-max som kom ruslende i 1000 meter i sekundet :)

 

Dette var min første mink, og det føltes veldig godt!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Noen som vet hvor lovlig eller ulovlig det er å sette opp minkfeller i såkalte friområder? Er det staten/kommunen som er grunneier på slike steder? Snakker da både om levende-fangst-feller og innbyggete CB feller.

 

Har sendt mail til kommunen med samme spørsmål, men får ikke svar...

Friormåder er slettes ikke nødvendigvis offentlig eid (det fant vi ut på den harde måten da kommunen gjorde fjøra vår om til friområde).

 

Så vidt jeg kan huske (sjekk selv) er ikke jaktretten påvirket av dette (men man har ikke lenger rett som grunneier til å be andre holde seg unna mens man holder på med sitt, så man må nok tilpasse seg de som måtte tusle forbi og ikke omvendt). Fellefangst kan jeg ikke se skal være noe problem (vanlige regler for merking etc.)

 

 

Foxterrier @ Slikt varmer en langt inn i hjerterota, Ternene sliter hardt nok som det er, om de ikke skal ha slike lystmordere som nermeste nabo også. Flott jobb.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Savner bilder og tekster i denne tråden :( Min foxterrier Simba vokser og vokser :D Gleder meg noe heilt vilt til og få jakte med han :)

Da spør eg dere som allerede er så heldig og jakter.. LEGG ut bilder og fortell om minkjaktene deres!! :D

Dere gjør alle ein viktig jobb for fugle livet i skjærgården!!!

Link to comment
Share on other sites

Som sagt Ønsker eg bilder og historier av minkjakten så bare til og kjøre på jackrussel :D Ja han har vokst seg ganske så stor og virkelig full i liv :D Har hatt los på utstoppa mink og rev foreløpig :D Eg skriver eit lite utdrag om han i foxterrier tråden :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hvordan er det på Smøla, har Ea kommet på vannet med årets unger?

Her på Helgeland venter jeg på beskjed om at Ea har klekt eggene sine og kommet seg på vannet med ungene, først da kan jeg dra på holmene med hundene å jakte mink uten å være redd for å skremme henne av reiret.

Gleder meg da det er en stund siden sist jeg har vært ute med hundene.

Link to comment
Share on other sites

På grunn av minken er det lite ea der jeg holder til på Smøla (feriehus)

Her i Aure hvor jeg bor har jeg sett det første kullet på sjøen for et par dager siden, så de er nok i gang nå.

Skulle egentlig vært fri jakt på svartbaken så snart ea er på sjøen med ungene sine :evil: , men det er en helt annen diskusjon...

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt utrolig hvor store ting den Svartbaken greier å få ned gjennom nebbet og halsen sin.

Hadde det bare vært slik at det var mink som var hovedføden dens, så hadde den fått en annen tanke hos meg en når jeg ser den fly avsted med ungene til andre fugler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei!

 

tenkte jeg skulle fått brukt 22lr`en til noe fornuftigt og ta noe mink siden jeg bor ved siden av en mink farm, er sikkert noe avstikk fra der.

jeg lurer på litt ting innen mink jakt, kan de gjøres som rev? legge ut åte?. hva åte i såfall og hvor lenge må det ligge før det er vits og gå på post/glugge?.Noe spessielt jeg må passe på? som rett cammo, ret tid på døgnet?

 

 

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Hadde en tur etter mink i dag, lenge siden sist nå. Her er mannskapet klar til dyst.

 

473BFDDA-orig.jpg

 

Fant mink på første plass vi gikk i land, men den kom seg unne med ett bomskudd og berget seg inn under noen store steiner og der ble den.

Nummer 2 hadde jeg litt mer flaks med, en hannmink kom ganske fort ut av skjulestedet og ett par hagleskudd senere var den humant avlivet for å si det mildt.

 

4D064FA3-orig.jpg

 

Hundene fant en ny mink like ved, men det var håløst å få den ut og om den hadde kommet ut, så hadde jeg neppe sett den heller.

 

Her på bildet er det en mink, en fox terrier, en dachs og en haldenstøver...

Minkjakt er som alltid mye action og veldig gøy, men det var en tankt for varmt i dag. Får se hvor tid jeg får brukt på minkjakt i år, kommer nok til å satse mest på å få haldenstøveren skikkelig innjaget på rev.

 

EC5D7F3E-orig.jpg

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg tatt den første minken som unnslapp i går, det viste seg å være en voksen hunn, men jeg har ikke sett noen tegn på unger der. Den hadde flyttet ett par hundre meter lenger nord på holmen. Idun brukte minst en time på å sprenge den ut fra skjulestedet og jeg måtte hjelpe til å flytte noen steiner. Den viste seg flere ganger men var lynkjapp i skjul igjen så snart jeg bevegde meg litt, men til slutt åpenbarte den seg lenge nok til at jeg fikk inn en fulltreffer med hagla :)

 

EDBFE29E-orig.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ei hu og 3 unger? Bra jobba, 17 HMR må vel være ideelt til mink sniping :D

 

Fant mink på to steder i dag, men det var like håpløst å få noe ut på begge plassene. Første lå under en stor stein og andre plassen var det mange jordhull og lange ganger, så det kan ha vært ett helt kull der for det jeg vet...

Haldenstøveren tok noen magedrag i ett hull for å sjekke om det var noen hjemme, hun er bare middels interessert i mink. Ingen los eller graving, men driver å sporer og sjekker i hull og under steiner.

 

9C6CBA0A-orig.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da er der registrert mink i mitt område igjen. I går ble første oppservasjonen av mink gjort. Det er et år siden sist jeg så mink her. I morgen er det ut med tre feller, og den gamle erverdige cal 16 haglen blir med.

Minken har jeg holdt nede her gjenom mange år, og det ser jeg igjen på en bra bestand av andefugl og vadere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...