Jump to content

Minkjakt


Foxterrier

Recommended Posts

Det er en grunn til at det er helårsjakt på mink. Det har nemlig vært yngletidsfredning også på denne arten i en periode. Imidlertid viste det seg at dette fungerte dårlig. Det går så hardt utover mange bakkerugende arter at det er en reell trussel mot bestandene, og minken påfører disse så store tap og lidelser at det rett og slett koster for mye! Det er ikke for moro skyld at yngletidsfredningen ble opphevet. Det var rett og slett en tvingende nødvendighet! Nå har heldigvis myndighetene forstått at man ikke kan steke omelett uten å knuse noen egg, og har tatt konsekvensen av det. Om vi skyter ei minktispe som har unger gjør vi selvfølgelig alt som er mulig for å få tatt ungene også, men det vil selvfølgelig alltid være en viss fare for å overse noen. Denne prisen er funnet å være så lav at den kan aksepteres. Her er bare en liten bønn fra hele Norges samlede bestand av bakkerugende truede arter: benytt enhver mulighet til å skyte mink, hele året!

Link to comment
Share on other sites

Personlig liker jeg ikke jakt i yngleperioden uansett art , et av unntakene er minkjakt i eggvær ol. Jeg jakter ikke primært for å utrydde minken eller lignende agenda , jeg jakter fordi det gir meg noe , både når det gjelder hundejakt og naturopplevelse generelt.

 

At man kan holde minkstammen i sjakk er bare et pluss som naturlig følger med. Derfor jakter ikke jeg mink før ungene gir meg jakt , så får nå folk mene det de vil om det :wink:

 

Enten er du for minkjakt eller ikke !! Her finnes det dessverre ingen kompromiss siden jakttiden er besluttet ved lovtekst. Om du har personlige ytringer om det er uetisk å jakte mink i yngleperioden så er det helt greit. Finner det til tross usaklig at du både forsvarer og angriper slik jakt. All mink i dette landet er et resultat av våres felles forfedres mangelfull intelligens og påpasselighet rundt oppdretts virksomhet. Konsekvensen av deres handlinger er innlysende i dag, og det bør iverksettes drastiske tiltak på å få tukt på faenskapen.

Du bør ikke si at det først er akseptabelt å jakte mink i yngelperioden hvor det er eggvær og etterpå påpeke at du kun jakter mink "før ungene gir deg jakt" Det blir som å pisse i motvind !

 

For noe tull å vas !!!!

 

Selvfølgelig kan jeg være imot jakt i yngletida og allikevel jakte mink når ungene er store nok til å kalle det jakt. Les hva jeg skrev...jeg skrev PERSONLIG...med det menes det at jeg vet utmerket godt hvilken jakttid det er på mink. Jeg har selv avlivet mink og minkunger i yngleperioden , men som jeg skrev så gir det meg ikke noe.

 

For det første er det oftest inn i helvete varmt , og graving etter unger i 25 garders varme er ikke noe særlig , i tillegg kan man ikke bruke hund effektivt ( båndtvang ). Og siden det er hundejakta som teller for meg så lar jeg det heller være.

 

Kort oppsummert som i forrige innlegg....DET GIR IKKE MEG NOE Å JAKTE I YNGLETIDA !!!

 

Forstod du det nå :wink:

 

Jeg tar absolutt min del av minkbestanden så du kan spare å kalle det for dobbeltmoral !

Link to comment
Share on other sites

minkungene er ikke store nå.. vertfall ikke her.

 

Her har vi et godt eksempel på at selv de beste kan ta feil :mrgreen: var nemlig og tok 5 STORE minkonger pluss mor for noen minutter siden :mrgreen: 6 mink på snaue 20 min :D greit det :wink:

for noen dager siden da skreiv nei, tok jeg noen bittesmå minkonger, nermest nyfødde. så det er nokk veeeldig stor forsjel på når de får valper.. men jeg har aldri opplevd så stor forsjel før 8)

Link to comment
Share on other sites

Har lurt på å smelle opp en minkfelle på et fiskebruk jeg jakter mye predatorer på. Men kan jeg, uten å miste nattesøvnen, gjøre dette nå? Har de ikke unger og slikt nå?

 

Og hva kan man bruke av hverdagslige ting, som åte? Noemman typisk finner i kjøleskapet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

nei,minken er jo et pent dyr.på lik linje med andre teddybjørn lignende skapninger.....at den ikke er akseptert i norsk fauna er noe annet,men skjønner godt at utenomjegerske personer blir smeltet av slike småtasser.

men vet nok hva jeg hadde gjort..... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Da var årets første minker tatt, ble observert en lite koloni ved sjøen hjemme på gården. Tok en tur med lokkefløyta å gammelhagla i påvente av jaktstart på reven. Satte meg å lokka der de hadde blitt observert å ble full klaff to stk på to skudd:)

 

 

2qmzync.jpg

 

 

Satte ut en felle å fikk tatt to til de påfølgende dagene!

 

dwqeyh.jpg

 

28bsaw8.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skutt min første mink :D

Denne lille krabaten tittet fram under en stein da jeg luftet hunden, da var det bare å løpe hjem etter salongrifla.

Etter å ha rigget meg til ved steinen startet ventingen, prøvde meg med diverse pipelyder uten hell.

Men så, etter ca 15 minutter kom det fram ett lite hode igjen. Min første mink ble da skutt med en Eley subsonic HP avfyrt fra ca 5cm hold.

Lengde med hale er ganske nøyktig 40cm.

 

23iukxu.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mikkel: Lokka med verminator syco tweety fløyta, kjørte ganske intense sekvenser med fuglepip, tok ca 15 min før de dukka opp på 50 meter, de sto å løfta på hodene å strakk seg mot vinden. Kjørte så et par drag med mindre volum å da satte de fart over fjære steinene og kom rett på meg:)

Link to comment
Share on other sites

Etter ca 2 timer med kryping og flytting av stein var mink nr3 innestengt i en smal sprekk under noen steiner. Da var hunden så nær at den nådde bakparten på minken med tungen :D , mens jeg prøvde å manøvrere salongen inn til minken forfra. Etter å ha fått en meget giret hund litt unna, ble minken skutt med en Eley Subsonic HP.

 

209lu1t.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk tips av noen som hadde sett en mink i ei steinrøyse nede ved sjøen en kilometer fra hjemplassen min, tok med hagla å lokkefløyta for å se. Satte meg i toppen på steinrøysa og hadde god oversikt ned mot vannkanten, observerte en ansamling med drivved der og hadde mistanke om at det var der den holdt til.

Dro noen forsiktige fugle pip, etter 5 sekunder kom denne krabaten ut fra veden og endte sine dager.10xeuu0.jpg

Link to comment
Share on other sites

fikk 3 mink idag og :) ene satt innmari dypt men Jackrussel fikk på seg hanske og da fauk både lyng om mold helt til minken satt fast i hansken ;D de to andre holt med godt hundearbeid, kun postering ;)

 

 

Hehe! Det har ikke så sjelden skjedd at jeg har funnet steder hvor Jackrussel har ekspedert mink. Da får jeg stort sett assosiasjoner tilbake til tiden i Forsvaret. Gjemmestedene minken har vært minner utrolig mye om nedfallsstedene etter tungt artilleri i skytefeltet ved Setermoen....

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis vil en hund avlive en mink i løpet av sekunder, like humant som om den blir skutt etter min mening.

Her skjedde tydeligvis ikke det, men man kan selvsagt ikke skyte mens hunden biter i minken.

At han burde lagt fra seg kamera og heller tatt tak i hunden mens minken var løs, for deretter skyte eller slå ihjel minken med en klubbe eller noe sånt, er jeg enig i.

Men ikke alltid like lett å få tak i en hund som er skikkelig gira...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå har jeg tatt mink nr 5 :D Men historien om denne minken startet søndag for 13 dager siden. Da var jeg på tur med hunden, og som vanlig på fjæretur var hun i mink modus! Ca 500 meter fra der jeg bor fant hun en mink under en stein. Da jeg kom fram til steinen hvor minken gjemte seg så jeg at minken va trygg for hunden. Jeg fikk en ide! For med tykke vinterhansker på kunne jeg jo bare ta tak i hodet på minken å kaste den til hunden. Jeg stakk neven inn under steinen og det føltes som om noen slo en hammer over pekefingeren. Dævenskapen beit seg fast!! Etter litt stress med å få av hansken var det faktisk bare en liten flenge i fingeren. Der og da sverget jeg hevn! :twisted:

2 feller ble satt ut og sjekket daglig, pluss patruljerunder med salongen på ryggen. Men ingen mink...

I dag var vi på fjæretur i samme området og hunden fikk ferten av noe. Og der, under samme stein som sist var minken! Jeg løp hjem så fort man kan i varmekjeledress, fant salongen og kjørte tilbake. Hunden dro på ny til samme stein og minken var der fortsatt :D

 

65cm og 1,35kg hannmink

nqbot0.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Hei

 

Mener å ha lest her et sted at noen lokker frem minken med fløyte av typen "skadet fugl". Når du har lokket minken ut i friluft er det vel ikke så nøye om du bruker salong eller hagle, men skal du ta den på nært hold under en stein bør du vel kansje ikke bruke hagle :winke1:

Men hund er nok det mest effektive mot mink, er du sikker på at det ikke er noen i nærområdet som kan låne deg en hund? Har du vurdert feller?

Hvis det er skuddpremie på mink der du bor kan du jo levere den inn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...