Jump to content

Minkjakt


Foxterrier

Recommended Posts

Jeg har nå en snart 1 år gammel hund, blanding av bugund, dachs, japansk spisshund og toy puddel....

I helgen så den mink på hytta og løp som bare juling etter den... minken kom seg unna med et stup i sjøen, da bikkja var ca 40 cm fra den.

Tidligere har jeg lekt med en død, fellefanget mink forran bikkja og den er med på gamet. river og sliter...

 

Er det noen som kan/vil ta oss med på litt "opplæringsjakt" på mink i områdene rundt Haugesund?

Bikkja er sosial og omgjengelig ovenfor andre hunder. Tispe...

 

Det hadde vært gøy å bruke bikkja noe til fornuftig, og den kan få kjørt seg bra i Kragøerøskjærgården fremover også...

 

Fint med noen meldinger i innboksen! :-)

 

mvh

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Får vel starte opp en tråd her, siden den andre tråden på sluttstykket er borte.

 

I går var jeg ute og fant en mink, men den kom seg i trygghet langt nede i ett jordhull :?

I dag hadde jeg med meg en nevø og vi var litt heldigere, fant først en mink som kom seg unna, men nr 2 var ikke så heldig :)

Etter litt om og men prøvde den å komme seg unna, men havnet rett i en bikkjekjeft.

Tror det var Kaisa som fikk tak i den først, men de andre 3 var rask på plass og det var over på sekunder.

En hunnmink som ikke kommer til å ha kull i år !

 

120420081538cGXUkEhOicUcsXK8k1.jpg

 

Nr 3 fant vi på en plass der den har berget seg unna mange ganger før, men i dag gikk det annerledes.

Nevøen min pirket med en pinne, mens jeg holdt oversikt.

En nokså stor hannmink kom ut som en rakett og prøvde å komme seg over ei vik, men ett par hagleskudd innhentet den og Idun apporterte den i sjøen rett bak meg :D

 

120420081539Z1Zj9dwrvNcHYYoZD2.jpg

 

Grågåsa er i gang med hekkinga, men det virker som de andre fuglene er på vent enda.

Og ja, jeg vet det er båndtvang, men det er bedre jeg forstyrrer fuglene en dag en at en mink ødelegger hele hekkesesongen.

 

I statene har de en hobby som går ut på å fange fisk med hendene, husker ikke hva de kaller dette. Har sett de i aksjon på tv noen ganger. Selv fanget jeg mink med hendene når jeg var stasjonert ved GSV i 1973, visstnok bare en halvstor mink. Det var litt tøffere enn å slippe på bikja. Når jeg først var i gang så fant jeg en voksne hunn mink godt plassert under en stein, fult mulig å ta henne ut med hendene, men da vegret jeg meg og lot det være mens jeg enda hadde fingrene i behold. Hadde sabli lyst, men ble nok litt feig. Flere som har prøvd på samme hobby?

Link to comment
Share on other sites

Før i tiden, da minken ikke gjorde særlig skade og alle trodde at de andre artene kom til å lære seg å leve med minken som en naturlig predator var fredningstiden fra 30/4 til 15/7.

I dag har det heldigvis kommet til noen personer i forvaltningen som ikke har vokst opp i et blomsterduftende hjem hvor de ser Disney og tror at alle dyr er venner. Derfor er det i dag jakttid hele året. Etikk og moral er det greske og latinske ordet for skikk/sedvane. I den virkelighetsfortrengende tiden jeg refererer til sa etikken at jakt på mink i yngletiden var fæle greier fordi det var så trasig for minkungene som kunne sulte ihjel. I dag vet man heldigvis at regnestykket er mye mer komplisert enn så. Å ikke fange mink fører definitivt til mer lidelse enn motsatt. En annen side av saken er at minktisper svært sjelden går i feller på denne tiden av året. Du fanger hovedsakelig hanner og unger.

Når du setter opp fellene er opp til deg. Fra 15.juli er du sikker. Jeg ville satt dem opp i dag som du kanskje skjønner... ;-)

Link to comment
Share on other sites

No tar vel ikkje minken hensyn til når fuglene har hekketid og ligger og ruger på egga. Det blir feil å snakke om etikk og moral når det er snakk om mink!! Det er for lite fokus på minkjakt og det hjelper jo lite når dei fleste kommuner kutter ut skotpremien.

Stor tommel opp fra meg til alle dere som legger ned tid og penger i Å få bli kvitt minken i den norske fauna!!

Link to comment
Share on other sites

Fikk tatt 4 mink på lørdag etter en god del flytting på stein og godt arbeid av hundene, 1 hunnmink og 3 unger.

Tror ikke det var flere der, hundene markerte i hvert fall ikke flere.

Støveren min så sitt snitt til å stikka av med den ene ungen og knasket i seg hodet...

 

a5185724e8bfaa4ae3bcae8947930160_zps6eab502f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fra først i juli. De er avvent ved 11-12 ukers alder. Så dersom de er født i april er de nok snart ute av hiet. Lett å ta i felle er de og.

 

Takk for svar! Da vil fella bli spent opp i dag. :)

 

Jeg er vel en blauting som ikke helt klarer tanken på at dyr sulter ihjel, så jeg holder fellene mine tilbake mens minken har unger, så får jeg heller være ekstra på fra juli og ut og få tatt hele familien en etter en ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I dag har vert en utrolig fin dag, dagen begynte med rundt å sjekke feller, kom på ene plassen og da sier grunneier til meg at du må sette fellen din bort på neset, tok med meg fellen bort, der hopet det 3 mink rundt. Satt ut fellen der, så no e det bare å krysse fingrene.

 

Så tok eg meg en fiske tur i kajakken, padlet rolig bortover langs en stor øy, og der hørte eg pipping, padlet rundt øyen å fikk snakket med grunneier, padlet så rundt på den siden eg hørte de, gikk i land, og snekk meg stille avgårde rett forann meg bevegde det seg i lyngen, så ikkje ka det var før den gjor et lite byks til, en meter foran løpet står den å kikker på meg, pang det var rimelig hodeløs for å si det mildt, men denne øyen krydde det av ganger minken brukte, fant drite plassen og, så her skal det jaktes mer samt sette ut noen nye feller :D

 

Legger ved et bilde av god siden.

2013-07-25165037_zpsc5afe1bc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg en flott tur i kajakken i dag, nydelig vær og blikk still sjø, etter å ha padlet et gått stykke så eg en mink typisk nok så hadde eg stål skudd ladet i våpene, så måtte bytte om til vismut og da var selfølgelig minken ute av syne drev lenge å padlet litt frem og tilbake med håp om at den skulle dukke opp igjen noe den ikkje gjor, så etter en halv times tid begynte eg å padle videre, da så eg en liten minkunge som løp bortover fjellet, satt farten opp men den forsvant i lyngen, padlet så litt videre, der dukket det opp en til men holdet var vel rundt 100 meter, padlet som faen når eg kom innpå så forsvant den og, drev å padlet frem og tilbake i håp opp at den (de) ville dukke opp igjen noe de ikkje gjor, så begynte det selfølgelig å blåse opp, og turen måtte berre hjem over, no vet eg vertfall kor de holder til å der skal eg ut flere ganger:) Så håper på klaff neste gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Var ute en tur med Ripp 90 i dag, planen var å sjekke ut nye holmer om det var mink på de, men kom 100 meter med båten får den stoppet og ikkje ville gå lenger. Så etter mye om å men stakk vi ut til et av mine områder eg har tatt litt i feller, gikk ikkje lange tiden før bisjen fant mink og den ble med oss hem :) Var kjempe gøy å høre å se bisjen i arbeid, første gang for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ingen som er ute om dagene eller?

 

Meg og rip90 var ute i dag, i dag funket motorene som den skulle :)

 

Vi tok 2 han mink i dag.

Den ene var ganske lett å få tak i, den andre var ett reint mareritt men det svarte seg tilslutt :)

Etter vertfall 2,5 timer graving i en steinrøys fikk vi tatt den til slutt.

Og dette er de 2 første minkene til min staffordshire bull terrier:) Noe som var ekstra gøy:)

2013-09-22181524_zps9c912278.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det må bli lov å bruke motorbåt når man jakter mink. Med båten min på 32 fot ser jeg en del mink gjennom båtsesongen som jeg ikke kan skyte. En regelendring MÅ til...!!!!

 

Ubebodde øyer og holmer burde være fritt fram for minkjakt. Er ALL for mye styr å finne grunneier for å jakte lovlig. Og når det i tillegg finnes øyer og holmer hvor det mangler matrikkelnummer så er det jo umulig. Man sendes da mellom kartverket og kommunen når man prøver.

Jeg kan gjerne delta og gjøre en innsats for å ta ut mink. Men jeg gidder ikke den mølla med å finne grunneier for å gjøre den norske faunaen en tjeneste.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Liten oppdatering for dei som lurte.. Har blitt 17 mink for Simba så langt.. Har funnet 65 mink med han og 17 av dei er som sagt død.. I dag ringte eg 20 forskjellige grunneigere og fekk eit stort rungende JA fra heile gjengen unntatt 2 dei har eg ikkje fått tak i enno.. Blir nok minkjakt i det område i helga ja :D Er observert mink der i heile sommer.. Stå på videre alle som jakter mink..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

117tw84.jpg

 

Nr 39 siden august :mrgreen:

Har brukt mye tid på minkjakt i høst, Foxterrieren Terje har gjort jakten mye mer effektiv enn når jeg bare gikk med dachs, han er litt lite fokusert i søket når han ikke har minklukt i nesa, men ellers fungerer han strålende.

 

Har blitt 6 i feller, 2 på lokk og resten for hundene. Blir enda mer tid på minkjakt de neste månedene så skal nok bli noen til :)

Link to comment
Share on other sites

Nr 40 og 41 siden august måtte bite i gresset i dag :)

 

Var ute i 6 timer på ett nytt område i dag. Ble først en los, men denne fikk jeg ikke fram, da den satt ei stor blokkur, så en skimt av den en gang men Terje mistet kontakten med den etter hvert.

15 minutter videre fant han en ny mink, tror han møtte på den mens den var ute, etter lukten å dømme.... :) Etter litt flytting av småstein ble den avlivet på 5 cm hold med salongen, lita tispe av året. Av alle ting jeg har funnet i dagleiene til mink lå det 2 saueskaller hos denne :shock: Utrolig at den i det hele tatt har klart å slepe dem inn.

1 time senere ble det ny los, denne stakk mens jeg gravde, noe jeg ikke fikk med meg, men det gjorde Terje :mrgreen: Den hev seg på sjøen og fikk en ladning fra 410 hagla, fikk ikke tak i den da den drev utover. Greit at Ikke Terje forsøkte å svømme etter, var kuling og stor sjø.

Ble nok en los, denne hadde jeg på beina flere ganger, da den gjorde korte forflytninger mellom skjulesteder, meget bra jobbet av hunden men ikke like bra av meg :oops: Måtte gi meg til slutt da den havnet i en alt for dyp sprekk. Får hilse på de som slapp unna neste gang....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nei og gi seg d ligner ikkje på meg.. Mink nr 20 for Simba blei felt i dag :D Sinnsjuk vind og Simba klora av seg noen klør så dagen blei kort.. Va i eit nytt terreng i dag øygruppe på 20-25 større og mindre holmer.. Fant mink på den første holmen vi ankom.. Etter noe graving og arbeid forsvant den fra dagleie og satt seg mye enklere til under ein anna stein på noe lunde samme størrelse.. Liten halvtime seinere etter 1 bomskudd av fetteren min blei minken avliva med 22 kaliber.. Har tillatelse på rundt 10-15 holmer innenfor rekkevidde i samme område, så der ser eg for meg kan bli bra til neste år :D No framover blir d noen jakturer i private terreng også skal d jaktes i bare fuglefredningsområder fra midten av februar og fram til slutten av mars..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ung tispe i går og voksen tispe og hann i dag, hannminken veide 1,4 kg. Tispen var ikke helt samarbeidsvillig, skjøt den ca 500 meter fra der jeg først hadde los på den. Hunden parkerte den flere ganger under steiner underveis, men hver gang jeg skulle skyte med salongen føk den ut. Fikk den til slutt med hagla :) Var en liten tispe, men nedslitte tenner og hvite hår i nakken røpet at det var ett eldre individ.

 

24l6ceo.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hærlig sauer 6,5x55... Merker du noe til at brunsten er i gang?? Forje hann Minken eg skaut hadde SVÆRE SVÆRE baller så har litt trua på at den er i gang no.. Var mye aktivitet og spor i område vi var i helga, men ingen mink fant vi...

 

Hehe... Dette minner meg på en mink jeg skjøt for mange år siden. Den kom løpende over en stein ca en meter unna meg, og jeg brente av med hagla i det samme. Traff Veeldig langt bak, men blod og gørrskura sto rundt meg. (Ingen rikosjett) Minken forsvant ned i nærmeste hull. Jeg la så merke til at det lå igjen en "vital del" på steinen! Haglsvermen hadde gått gjennom perfekt i akterskipet på minken og kappet begge ballene av den! De lå så pent på steinen...

 

Litt graving etterpå avdekket at eieren hadde omkommet av skadene. Den lå like nedi hullet den forsvant i.

 

:-P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...