Jump to content

Minkjakt


Foxterrier

Recommended Posts

Blåste og regna noe forferdelig i dag... Kom meg ut i 4 tiden og på andre øya fant vi mink.. Simba var utrulig sleten i dag og liker ikkje regn så godt.. ( Må være noe som henger igjen fra heimstaden trøndelag ;) ;) )

 

I det han stikker hode ned i eit hull blir bryteren slått på og bikkja er plutselig full i energi :P

 

Dette er den mest bevegelige minken er har vert borti noen gang :P Makan til opplevelse.. Simba losa 2-3 ganger på minken også flytta den seg.. Slik holdt vi på i 2,5 t før eg fant ut at det bare var og gi opp.. Var ikkje mulig og sette i gang og grave da minken bevegde seg i eit område på vel 10x10 m...

 

Jo fleire ganger minken flytta på seg jo meir frustrert blei bikkja og på slutten når han fekk kontakt med minken kom det noen lyder ut av den bikkja som sku vært på film :P hahahaha Skikkelig artig, men som vanlig felling uteble :(

Link to comment
Share on other sites

FiKk min første mink torsdag kveld, satte meg i reveglugga i 21.30 tida, og 1time etterpå var det bevegelse ved åta, ikke rev men mink denne gangen, var så mørkt at jeg måtte ha kikkert for å se åta på 70m, synes blinken var liten :D , rødprikken i zeissen dekka hele minken da den satt med kortsida mot meg og den forsvant i skuddøyeblikket, men heldigvis lå den en halvmeter fra skuddsted :D Kanskje jeg bør vurdere litt postering langs elva nå når revesesongen er slutt :D

Link to comment
Share on other sites

 

Dette er den mest bevegelige minken er har vert borti noen gang :P Makan til opplevelse.. Simba losa 2-3 ganger på minken også flytta den seg.. Slik holdt vi på i 2,5 t før eg fant ut at det bare var og gi opp.. Var ikkje mulig og sette i gang og grave da minken bevegde seg i eit område på vel 10x10 m...

 

Jo fleire ganger minken flytta på seg jo meir frustrert blei bikkja og på slutten når han fekk kontakt med minken kom det noen lyder ut av den bikkja som sku vært på film :P hahahaha Skikkelig artig, men som vanlig felling uteble :(

Jeg var på seminar med Tom Udø som er med i ett prosjekt for å redusere minkbestandet.

Han anbefalte å bruke en kraftig løvblåser for å få minken ut av ur det ikke gikk å grave i. Det kan være ett tips neste gang om du har tilgang på det. Han jobber for SNO i dette prosjektet så DN skal ha godkjent bruken.

Link to comment
Share on other sites

Leste også her inne en som brukte el rør stykke flekks, når du blåser i den så kommer det en ganske gøy lyd, det må du prøve ripp 90.

Vist du ikkje får tak i så ta deg en tur ut til meg så skal du få, litt langt å kjøre men det får du velge sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset retsub. Blir desverre for mye utstyr og ha med seg vil gjerne ha det enklest mulig..

 

Ja Fangsten kommer den. Fullt klar over det, men tenk alle fuglane eg kunne redda live til hadde eg bare fått tak i halvparten av det eg har funnet :P Hehe

 

Neida ser virkelig lyst på framtiden som minkjeger :D

 

Ellers takk for tilbude Xesray, men jobber som tømrer sjølv og elektrikkeren begynner på Huset denne uken, så rør skal eg få tak i og det skal testes ut i veka om vi finner noe :D

Viss du har noen plasser og jakte på Xesray kommer vi gjerne ut og prøver røre med deg til stede ;) hehe

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny dag ute :D Fant ingen mink og bare masse masse oter ganger i det nye område :(

Positive var at eg fant grågås på 5 egg og ei ærfugl på 3 egg :D Tar ein liten pause no framover.. Fant forresten grågås på 5 egg i eit anna område forje helg :D

 

Merker at den skikkelige iveren etter og komme seg ut er ikkje skikkeli på plass. Sku egentli avgårde i 6 tia i dag tidlig endte opp med og kjøre kl 10 :S :S heehehehe..

 

Blir noen småturer ut bare for og dempe den verste jaktlysta..

 

Kjører i gang med hi trening og fjellturer, så til sommeren er det 2 stk STEIN spreke minkjægere i skjærgården :D

 

Skal oppdatere innlegene mine med litt bilder så tråden ikkje blir så innmari kjedelig...

Link to comment
Share on other sites

Positivt at minken er erstattet av oter da vel? Vel kanskje ikke dersom man virkelig er ivrig på minken? Får prøve reven?

Flere år siden jeg har sett mink her, men oteren er tilbake ( sammenheng?)

Får håpe det snart kan åpnes for ordinær oterjakt, selv om den kanskje bør beskattes fosiktig til å begynne med.

Link to comment
Share on other sites

Vi fant masse ganger av mink også, men hovedsaklig oter.. Dette er nord i hordaland og bestanden av oter er ganske så høg der..

 

Bestanden av mink er også høg i dette område.. Må bare finne dei rette plassene og leite på..

 

Begynte og jakte med hund i desember 2012 og har mye og lære om område bruken til dei forskjellige artene ;) Mink er 50 poeng i predator konkurranse og kommer godt med :wink:

 

Det at du ikkje ser minken i område betyr ikkje at den er fraværende... Det betyr bare at bestanden er noe redusert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mink nr 3 for Simba, blei skutt søndag like før det blei mørkt.. Vi fant minken i halv 7 tia og etter ein ENORM grave jobb av oss begge flukta minken fra stede og havna under ein stor stein.. fekk skutt minken, men hadde ikkje noe og fiske den fram med...

Link to comment
Share on other sites

Vi var ute på minkjakt i går igjen :D

 

Begynte dagen med full los i ei diger steinrøys.. Snakker kampesteine på fleire tonn, så denne var bare og gje opp :( Reiste videre og øy nr 3 vi kom i land på satt den ein STOOR oter i ein klynge av brakebusk. Denne fekk seg ein kjapp løpetur til vannkanten og borte vekk var den.. Søkte videre på 2-3 øyer og einaste vi fant var eit ærfugl reir som nett var plyndra :evil::evil::evil:

 

Kjørte 10 min med båt og første plassen vi kom til blei det full los igjen :D :D Denne minken var vi nære på og få.

Klarte og presse den skikkelig fast i den lille steinrøysa den befant seg i og like før vi sku sette spikeren i kista, flyger minken ut av ura og rett til sjøs :evil:

Fant sporene og Simba spora den ca 400 m, etter det klarte han ikkje og finne ut av det.. Han jobber ivrig og gikk tilbake på sporet 3 ganger for og prøve og finne ut av det..

 

Jaja det begynte og blåse enormt for den lille 14 fots jolla på 55 kg, så vi valgte og reise til nytt område..

 

1,5 times kjøring med bil og 3 øya vi var på var det full los igjen.. Minken satt fint til og det var bare og få på seg hanskene og begynne og grave.. Minken som tydelig var ei tispe valgte og forlate plassen etter 1 t graving.. Kompisen min sto klar med hagla, men minken løp like heil videre :?

 

Simba flaug opp av hulle og drog etter tispa. 3 min seinere kommer han tilbake og fortsette losen i hulle :roll::roll: Tenkte med meg sjølv at dette va rare greier, men valgte og stole på bikkja.. 1 t graving seinere kom vi fram til 2 små minkunger og alle mann var både sliten og trøtt etter 15 timer på jakt. Etter endt jakt hadde vi vert borti 3 voksne mink 1 oter og 2 minkunger.. Strålende dag på sjøen!!!

Link to comment
Share on other sites

er i grunn helt enig i at det burde være fredning akkurat når minkungene ligger i bolet.siden det er helårsjakt på mink,kunne det like gjerne være jakt på andre predatorer som rev og kråke og.....(sånn umoralsk sett)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke jakttid på mink hele året uten grunn! Om noen minkunger dør etter at mora er skutt vil det likevel bety mye mindre lidelse for et enormt antall andre arter som er utsatt for minkens ødeleggelser. Mistenker dere at det er unger, så for all del gjør det som er mulig for å få tak i dem også! Fredning av mink derimot er fullstendig skivebom. Det gjør alt bare verre. Jeg skyter alltid alle minker jeg har mulighet til, uansett når på året jeg ser dem, fordi jeg vet at det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt at det er viktig å holde minkbestanden nede. Det er bare det at det butter litt imot sånn moralsk for meg med jakt i yngletida. Blir litt artsfascistisk..Mener jo at vi har andre arter som også forårsaker lidelser og plager for andre arter som faktisk er fredet på denne tida. Her oppe plages vi med invasjon av fiskemåke og de har jo fått skammens plass på rødlista... :twisted: I det minste burde jakttida blitt opprettholdt IMO. Men for all del, jeg har skutt revetispe på jordet blant lammene mine på våren. Det er ikke noe jeg er stolt av men det var nødverge. De valpene strøk sikkert med.. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Umoralsk eller moralsk, mink skal vekk...

Har aldri hørt om noen som bryr seg om verpetid, kalvetid...you name it, når man har mus i hus. Må for guds skyld ikke sette ut musefeller når musene venter eller har små....

Stå på Rapp 90, du gjør en kjempejobb.!!!!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Ok vi er vel enige i at minken er et skadedyr vi vil ha vekk. :D

Problemet er vel at den aldri blir helt borte, slik at det vi diskuterer er metodene for å holde den nede. Sammenlikningen med mus blir noe søkt. Går vi der(økonomisk skadeverk) kan jeg si at ulven og jerven er skadedyr jeg vil ha vekk koste hva det vil...

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Denne debatten forstår jeg ikke.

Mink er svartelistet i Norge. Den har jakttid hele året.

Og det å snakke om ynglefreding og ihjelsultede unger, blir feil i mine øyne.

Jeg har sett minkens herjing i fuglekolonier, hønsehus og kaninbur.

Der er ingen ting tilbake.

Mink skal Jaktes og avlives når vi kommer over den. Vi klarer aldri å utrydde den. Men vi plikter å gjøre det vi makter for å holde bestanden på et lavest mulig nivå.

Link to comment
Share on other sites

Det er forsåvidt slik at jeg uttrykte min mening om saken. Men hvis det er slik at alt som vedtas i direktoratet ikke skal diskuteres, får jeg holde min mening for meg selv. Det handler jo bare om grunnleggende etikk....Såvidt jeg vet anbefaler NJFF og andre fangst med levendefelle i denne perioden, slik at diegivende tispe kan slippes ut igjen. Men ingen tvil om at det er LOV å jakte/fangste mink på denne tida.

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne mene hva du vil om etikk vedrørende felling av mink i yngletiden. På samme måte forbeholder jeg meg retten til å mene mitt. NJFF er rimelig godt ute på viddene med sine meninger til tider de også. Når det gjelder å fange mink i levendefeller for å kunne slippe dem ut igjen er det i hvertfall dyreplageri. Det er gjort veldig grundig forskning som har dokumentert at mink fanget i bur får blødende mage og tarmtottsår etter svært kort tid i levendefeller. Dersom en mink så settes fri vil det være svært sannsynlig at denne stryker med innen kort tid på grunn av stresskadene. Dette handler egentlig om å velge mellom flere onder. Felling av mink medfører fare for at dennes unger sulter ihjel med mindre man også finner disse. Dersom man ikke feller minken vil dette garantert gå tilsvarende ut over andre arter i dennes leveområde. I og med at minken ikke hører til her, mens de andre artene gjør det avgjør dette mitt valg av tiltak. Mange bakkerugende arter i Norge har rett og slett havnet på rødlista grunnet minkens herjinger. Den står på svartelista, og det er jeg glad for. Den hører til der!

Link to comment
Share on other sites

Takk for et reflektert svar Bharsvik. Kjenner ikke til den forskningen du nevnte. Det betyr ikke at du ikke kan ha rett i dine argumenter. Jeg velger å la dette ligge nå siden etikk er grunnleggende vanskelig å diskutere og gjerne blir noe subjektiv. Så får vi enes om å være uenig. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Saken e jo veldig enkel. Vist man ikkje liker tanken på at små unger kan sulte ihjel så jakter man ikkje mink i yngletiden.

Vist man ønsker å få ned bestanden av mink der man jakter så jakter man.

 

Det er ingen vits å diskutere frem og tilbake ka som er etisk eller ikkje, de som velger å jakte gjør ikkje noe ulovelig.

 

Edit: Å blande inn rev og andre rovdyr her har ingen ting for seg, sist eg sjekket så var det ikkje jakt på disse hele året.

Link to comment
Share on other sites

Neida, det er forsåvidt ingen vits i å diskutere det, men nå er det gjerne slik at man diskuterer på et slikt forum som dette.. :lol:

Etikk diskuteres jo stadig. Er ikke lenge siden jeg så innlegg om hvor uetisk man var i andre land, jaktet fra bil osv. Poengløst er det vel ikke å diskutere etikk, siden det gjerne får debattantene til å reflektere over spørsmålet og det er aldri usunt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tråden viser tydelig at man bør minne at selv om mink står på svartlista skal jakt på mink utføres etter reglene i viltloven/naturmangfoldsloven/ hundeloven.

 

Avlivning skal skje iht regelverket ( primært egnet jaktrifle) Og det er selvsagt straffbart å la hund rive mink osv.

 

Husk båndtvangen , og vis normal jaktetikk.

 

Dennen tråden har mange element i seg som ikke gavner jegere.

Link to comment
Share on other sites

Typisk kammeret!! Mitt siste innlegg i denne tråden.. Makan til bedrevitere har eg ikkje vert borti..

Istedenfor alt dette tulle med ka som er lov og ka som sku vert gjort bedre osv osv.

 

Kunne dere kansje ha gratulert ein STOLT eier som bruker all sin tid på minkjakt og hund?

 

Til sammen har eg sikkert vert ute 400-500 timer siste halve året. Har sikkert gravd etter mink i 30-40 timer av disse.. Gått mange mange mil til og med bada har eg gjort i FEBRUAR siden tauet på båten rauk..

 

Men neida dere bare finner fleire måter og ting eg muligens kansje har gjort ulovlig.. Dei 2 siste sidene i denne tråden er det tatt opp 2 ganger KOFFOR JAKTE MINK på denne tiden..

 

Kommer ikkje til og slutte og jakte mink, men har definitivt slutta og skrive på denne siden..

 

Lykke til videre dere som faktisk jakter på mink og ikkje bare sitter på kammeret og skriver om kossn jakten skal drives!!

Link to comment
Share on other sites

ikke glem oss som syns du gjør en god innsats både jaktmessig og skrive messig hær på kammeret. syns det du driver med er flott viltstell og intresanne jaktrapporter. man har vel brutt norsk lov hvis man tramper i hjel ein hoggorm også selvom den har krypi oppi støvelen din før du tråkka den flat.....

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare tull! Du gjør en god innsats, all ære til deg for det. Men du må tåle at andre føler at jakta kan drives i 10 måneder av året og ikke 12.... :? Det kan da umulig være en overraskelse at noen er uenig i at jakt på denne tida er en god ide? En annen ting, når andre jegere her på kammeret reagerer, hvordan tror du hvermansen reagerer. Det er i hvert fall ikke grunn til å bli sur! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

@Ripp 90. Først og fremst skjønner jeg din forbannelse, men tror ikke den siste iskusjonen er myntet personlig på deg.

Dette er vell en tråd om minkjakt så der blir det meste om dette diskutert. Men er jo flere tråder som sklir ut i følelser og politikk og bare blir søppel hele tråden.

Skulle nesten blitt automatisk en egen komentarer til -->"aktuell tråd"<-- der alle kunne syte og kjefte på andre som ikke gjør det samme som dem. Så kunne orginal trådene brukes til det de var tenkt til. Dele historier og erfaringer så lenge det var lovlig ifølge loven. Meeen over til litt troing fra meg, er vell nå på denne tiden mye fugl ligger på redene og er vell flere fugle-unger som må få en "grusom" død når 2 mink blir spart. Blir 2 pattedyr som ikke får se sola stige opp og x-antall fugl og fisk som får en ny dag. Så er vell mer stuereint å ta ut 2 som kommer til å gjøre mye mer skade på alle andre. Bra jobba Ripp 90

Link to comment
Share on other sites

er ikke myntet til noen....sier bare min mening...uten å dra reven inn for mye her,så svømmer den fra holme til holme her og,og ribber ærfuggelen for egg...skulle ikke den og vært tadd ut da,da den i teorien gjør like stor skade?se bort fra loven,snakker sånn moralmessig.

Link to comment
Share on other sites

Til deg wolverine 67..

 

Dei fleste eg snakker med enten det er grunneigere, folk vi møter til og fra jakt terrenget, folk på arbeid ja folk gennereelt er UTRULIG positiv til minkjakt!!

 

Har snakka med masse folk det siste halve året fra bømlo (sør i hordaland) til austrheim (Heilt nord i Hordaland) og enno er det ikkje 1 som har nevnt noe negativt om og ta ut mink!! Faktisk tvert imot. Einaste plassen folk er negativ til minkjakt er på denne siden...

 

Dette med jakt i yngleperioden har blitt nevnt utallige ganger i denne tråden, så jo blir faktisk litt sur når det nevnes gang på gang på gang.. Sleng kommentarer som at Minktispa KUNNE jo blitt skutt uten at du fikk ungene kan du også holde for deg sjølv!!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg jaktet mink fra jeg kunne holde i et våpen.

Og det er ikke mange negative kommentarer jeg har hørt om det å jakte mink. Lovord og takk er det jeg har fått.

Har noen moralske skrupler for å være med å ta vare på naturmangfoldet, vel da kan du henge vekk våpenet.

Mink er og blir uønsket i Norsk natur. Og den skal etterstrebes.

Til RIP 90. Du gjør en kjempe fin jobb. En jobb som alle bør delta i.

Link to comment
Share on other sites

Dette med rev har vært diskutert før i denne tråden og skjønner ikke hvorfor mink og rev skal sammenlignes i det hele tatt.

Rev har det vart i Norge siden tidenes morgen vil jeg tro, minken ble innført på 1900 tallet en gang.

De fleste arter har tilpasset seg reven, men evolusjonen tar lenger tid når det gjelder mink.

Rev kan svømme ett stykke ut til holmer, men ikke så langt som mink.

Hvis v-max og wolverine har så vondt av jakt i yngletiden på mink, så kan dere heller la vær å lese tråden.

Kammeret er blitt totalt forsøplet de siste årene, ikke uten grunn mange "veteraner" har sluttet å skrive her.

Hadde jeg kunnet, så hadde jeg slettet hele tråden siden det var jeg som en gang startet denne.

 

Div. grupper på facebook har tatt over, søk heller opp de.

 

Lykke til med jakta videre mr Ripp

Link to comment
Share on other sites

Ingen i denne tråden reagerer på JAKT på mink...Men jeg vil hevde at mange normalt sammenskrudde jegere skal reagere på hvordan jakta på mink utføres av enkelte :twisted:

 

Jakt på mink er viktig viltforvaltnig. Ikke ødelegg viktig viltforvaltning med malende beskrivelser av uetisk/ulovlig jaktuøvelse på ett åpent forum :evil:

 

Det er ikke detaljer man trenger å beskrive i detalj på i internet.

 

Jakt på mink er supert, men utfør den på en måte som er verdig en jeger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner godt at Ripp 90 blir lei, og kan samtidig bekrefte at mange har sluttet å skrive på Kammeret grunnet denne evige moraliseringen som alltid oppstår. Jeg har selv redusert min aktivitet her med 90 % eller mer. Det er rett og slett ikke artig lenger. For å holde oss til denne tråden:

-Vi vet alle at minkjakt er lov hele året.

-Vi vet alle at minken gjør ekstremt stor skade på andre arter.

-Vi vet alle at det er en INNFØRT art som derfor ikke kan sammenlignes med for eksempel rev.

-Alle som jakter mink systematisk på denne årstiden VET at det kan finnes valper i nærheten.

-Alle som jakter mink med hund nå gjør selvfølgelig en ekstra innsats for å få tatt ut valper hvis ei tispe felles. Dette er ikke noe vi trenger å få forklart HVER GANG.

-"Folk flest" har ingen ting mot at det jaktes mink hele året, for de vet hvor stor skade den gjør. I likhet med Ripp 90 har jeg snakket med hundrevis av personer i forbindelse med minkjakt hele året. Jeg kan ikke huske å ha truffet NOEN som har vært negative til dette.

Det nevnes at Ripp 90 må tolerere at noen syns jakta kan drives i 10 måneder i steden for 12. Hvorfor er det hans ansvar å tolerere dette? Hvorfor er det ikke DITT ansvar å tolerere jakt i 12 måneder? Ripp 90 gjør ikke noe galt! Hvis dere leser hele denne tråden vil dere se at blant andre undertegnede har argumentert for dette flere ganger. Jeg blir også lei av å forklare hvorfor jeg jakter mink hele året, når jeg har gjort nøyaktig det samme en rekke ganger i SAMME TRÅD. Denne tråden handler om minkjakt. Den heter ikke Minkjakt, etikk og moral i samfunn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner godt at Ripp 90 blir lei, og kan samtidig bekrefte at mange har sluttet å skrive på Kammeret grunnet denne evige moraliseringen som alltid oppstår. Jeg har selv redusert min aktivitet her med 90 % eller mer. Det er rett og slett ikke artig lenger. For å holde oss til denne tråden:

 

-Vi vet alle at minkjakt er lov hele året.

 

Det privilegie det er at vi kan jakte mink hele året gjør at vi jegere må forvalte vår rett slik at jakta kan bestå.

 

Tråden viser i rikt monn jegere somi det de skriver viser en jaktadferd som ikke er forenelig med lov/ forslrift og således når dette legges ut på ett åpent forum ytterligere bringer jakt i vanære.

 

Det du kaller moralisering eller det jeg kaller saklig kritikk går på at noen jegere med det de skriver viser at man "driter i reglene"....Dette skader jaktas renome enormt på sikt.

Link to comment
Share on other sites

+1 så godt som noen til bharsvik. Er møkk lei all kritikk her på kammeret, skikkelige jakt historier er det snart ingen som tør/orker skrive mer.

 

Når vi skriver om svarteliste artene, skulle man tro at folk klarte å holde kjeft med føleriet.

 

Svarteliste arter er arter vi forsøker å utrydde fra landet, og da sier det seg selv at man ikke alltid opererer like høyverdig. Man legger opp til å følge lover og regler, men legger seg ikke søvnløs om bikkja river en mink eller to (Digresjon, en onkel av meg hadde ei bikkje som tok mink til frokost lunsj og middag. Og den fikk skammros når den kom med minken). Likeså er det klart bedre at noen mink unger sulter ihjel enn hundrevis av sjøfuglunger ender i magen deres. Dette er en tung innsats for å berge arter som utsettes for slakt av en utsatt/rømt art som ikke skal være her. Kort sagt er minkjakt året rundt en av de beste innsatsene en kan gjøre for våre truede sjøfuglarter.

 

Var det opp til meg, skulle det utdeles kongensfortjeneste medalje til de som holder på med dette år ut og år inn.

Det er ikke mange jegere i Norge som gjør en like viktig innsats for å sikre våre værnede arter som Minkjegere, og folk flest skjønner faktisk dette, og da spesielt der vi ser resultatet av minkens herjinger.

 

Derfor er folk svært positive til minkjegere.

 

Det ligger forøvrig i jaktens natur at av og til tar skarpe hunder mink under jakt utøvelsen. Det går uansett ikke verre for minken enn for minkens egne bytter. Den dør da i verste fall på samme måte som den selv dreper.

Link to comment
Share on other sites

Stå på Ripp 90,minken må vi ta ved enhver anledning.Det gjør jeg selv også uansett tid på året,skal man redusere skadevirkningene fra mink er det ikke plass for sentimentalitet.Ikke så mye å diskutere egentlig da det jo er lov å ta ut mink hele året,tyder jo på at myndighetene for en gangs skyld har skjønt alvoret.

Link to comment
Share on other sites

Svarteliste arter er arter vi forsøker å utrydde fra landet, og da sier det seg selv at man ikke alltid opererer like høyverdig.

 

Man legger opp til å følge lover og regler, men legger seg ikke søvnløs om bikkja river en mink eller to (Digresjon, en onkel av meg hadde ei bikkje som tok mink til frokost lunsj og middag. Og den fikk skammros når den kom med minken).

 

Det ligger forøvrig i jaktens natur at av og til tar skarpe hunder mink under jakt .

 

+1 vingemutteren som på en klargjørende måte viser hvorfor vi vil få ytterligere innstramninger når det gjelder jakt/ fangst , hunder og våpen :wink:

 

En link/ utskrift av denne tråden til DN, "Miljødep", og div " dyreverngrupper" og den helårlige minkjakta hadde blitt fjernet. Kammeret ser på seg selv som norges største forum for jegere/skyttere...Er det slik jegere vil være?

Link to comment
Share on other sites

Tvert om, de er ikke helt idiot i DN.

Minkjegere legger opp til lovlig jakt, at det ikke alltid går helt etter planen er en naturlig del av all jakt.

I tilfelle Mink som er vanskelig å jakte, der jaktens natur tilsier at enten aksepter man noen få tilfeller der hunden rekker å avlive viltet, eller rett og slett gi tapt for minken. Er ett godt eksempel på fornuftig forvaltning. Byttedyrene sitt ve og vel er satt i høysete, og det er ikke uten grunn.

 

Man må også huske at det iht denne tråden (og slik jeg oppfatter virkeligheten) er det relativt langt mellom tilfellene der ting ikke går så etter planen at minken tas ut på mindre heldig måte. Dette sett i forhold til total innsats og antall kontakt med mink som jegere og hunder har (Forbløffende lite faktisk, noe jeg tar som ett klart tegn på at man faktisk har anstrengt seg for å unngå unødige uheldige situasjoner).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...