Jump to content

Minkjakt


Foxterrier

Recommended Posts

De som vet hvilken skade en mink kan gjøre på fugl, feriehytter osv er som regel bare glad til, men du trenger jo ikke akkurat provosere med å jakte rett ved badestranda :wink:

 

Kjenner noen som ble vinket inn til land av politiet etter at de hadde fyrt av noen skudd, politiet har jo selvsagt ikke båt :roll: , men når de forklarte hva de jaktet på osv så var det bare gode greier.

Sikkert noen bekymra hyttefolk som ikke visste hva som foregikk ;)

 

Pass på å ha grunneigers tillatelse, så går det sikkert fint og hvis du ser noen som lurer på hva i all verden du holder på med, så kan du jo vennlig forklare de hva du gjør :wink:

 

Båndtvangen varer jo til 21 august, så bruk sunn fornuft og langline...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ble en mink på oss ikveld :) stor hannmink :mrgreen:

Loco sto fremme i bauen og tok oververet fint når vi kjørte forbi øya, han begynte og pipe og løpe på rekka og ville opp. Det var så lang grunt der vi var da så jeg tenkte det var lurest og kjøre rundt øya og legge til på andre sia, men da trodde Loco at jeg skulle kjøre forbi, så han tok sats og hoppa i havet og svømte til land og starta losen rimelig kjapt på minken som var I en diselkanne :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fikk endelig tid til litt minkjakt igjen, jobb, rådyr og hjortejakt + ei lita på 11 mnd tar litt tid...

Gikk en runde i går også, men fant ikke noe mink da.

I dag fant vi ganske raskt spor og de kan nå ikke være mer en ett par dager gamle mtp det regnet som kom da :shock:

 

På bildet er det spor fra en mink, en dachs + haglepatron.

0810201001304cd6d9af6b254762b0.jpg

 

Men vi måtte gå ganske så langt før vi fant en mink, en ungmink som til slutt prøvde å rømme til sjøs.

Fikk gitt den ett hagleskudd akkurat i det den hoppet i sjøen.

Idun hoppet etter og apporterte minken til land igjen :)

Her er ett lite blinkskudd av minken i en presset situasjon.

 

0810201001312ddca12c235449758d.jpg

 

En liten filmsnutt http://www.youtube.com/watch?v=vPGFca2n39c

En liten til http://www.youtube.com/watch?v=ksQ5UzhcYvQ

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Vil du jakte mink er du hjertelig velkommen på Askøy utenfor bergen.(ask / signalneset)

Har en hytte som nå er i ferd med å bli ødelagt av smådjevlene.

Er ny på dette forumet, og har prøvd å få hjelp fra viltnemd,kommune,jaktlag og forsikringselskapet.

Har ikke noe våpen, ei hund.

Jeg trenger en skikkelig råtass av hund mot minken.

Er nærmest desperat for bli kvitt utysket.

Har kjøpt noen conibear feller, og har prøvd alt fra fisk til kattemat.

Null resultat. Der er lite info på nettet om hva minken liker og hva den hater (for å

holde den vekke). Har ikke sjekket ås jordbruksskule ennå.

 

Hvis noen har gode råd, mottaes de med stor entusiasme.

Hilsen

H.Pallesen

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen! Takker for responsen :D

Har vert ganske opptatt med jobb.

 

Her på signalneset er det mye mink. Alle rundt her er bare happy for

å bli kvitt utysket.

Har tettet alt jeg kan, men..

Der er et ganske stort område her ute, så det er mink i de fleste viker og urer.

Reiser vekk i slutten av uka, og er tilbake i midten av nov.(12dager). Da kunne jeg ta

kontakt med en av dere?.

Jeg betaler selvsagt for evnt reise + dusør pr mink.

mvh

h.p :wink:

Link to comment
Share on other sites

Makkieboy og Viggo (sønn av satan) er stadig ute litt, en tur i går ga resultatet i 2 stk :D

 

68733_1545877339101_1600051205_1259543_40148_n.jpg

 

Måtte gjemme de unna, så han ville søke ut igjen, men er ikke lett detta, med å flytte fokus..........

 

73212_1545877459104_1600051205_1259544_4758076_n.jpg

 

Til og med kråke tok han i går....

 

71509_1545877579107_1600051205_1259545_1159808_n.jpg

 

Godt råd til kråkene, hold dere unna, ikke ert meg, jeg er raskere enn dere aner :twisted::lol:

Link to comment
Share on other sites

I dag var været rett og slett for fint til å gidde rådyr jakt etc, i dag skulle vi bare kose oss på sjøen.

Reiste ut halv 8, og iland på en holme. der var det ingen mink, men jeg fikk meg 2 kråker med rifla :lol:

Mens jeg satt der og nøt frokostkaffen, så fikk jeg øye på en mink, som svømte fra et skjær og over til naboholmen,

ca 400 meter unna. Løsne båden, og bytte.

Losen var et faktum, før jeg var ferdig med å fortøye båden. Knallflink bikkje med god respons.

Det hele stod i en fjellskorte 100 meter unna der jeg la i land :D

 

76422_1553199442149_1600051205_1274480_730101_n.jpg

Svært uheldig situasjon, når man er mink, og det er en illsint Tysker på utsiden :lol:

 

72489_1553199162142_1600051205_1274478_1308124_n.jpg

Og sånn går det når far kommer til med salong rifla, gud å gøy med en velfungerende minkebikkje :mrgreen:

 

Vi gav oss etter denne, men skal vel ut flere ganger i løpet av uka, hvis været holder :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har vi vært på minkjakt igjen.

Strålende vær og alt lå til rette for en fin dag på sjøen. Vi fant 3 mink, men alle lå for vanskelig til :?

Høy lyng, store steiner og dype jordganger som går på kryss og tvers gjør det ikke lett. Prøvde å grave ut flere ganger, men minkene bare flyttet på seg uten at vi så de.

Men ordner seg nok neste gang...

 

Lissie er snart 4 måneder, fremdeles ikke særlig interessert i mink, men har blitt flinkere til å ta seg frem i terrenget.

Her er ett par bilder fra dagens tur.

 

0304.jpg

 

0311.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var på minkjakt igjen i helgen, både fredag og lørdag, fant vel totalt 5-6 mink, men fikk en eneste en :shock:

Ser ut som vi har fått en ny generasjon mink, denne generasjonen ligger kun å trykker under de umuligste steiner eller dypeste jordhull :(

Her er ett par bilder...

 

211110003.jpg

 

211110004.jpg

 

En fortvilet fox terrier

 

211110009.jpg

 

Satser på at det løsner en vakker dag...

 

Edit: en liten videosnutt http://www.youtube.com/watch?v=6OU1oJyDKTA

Link to comment
Share on other sites

Har oxo merket etter endel hundre mink, at dette er oftest noe som følger sessongen, hvertfall på sørlandskysten. Mellom november og mars/april, så står ofte losen på umulige plasser. Minken virker smartere, mere erfaren, mindre uforsiktig, enn når det er parringstid, eller når dem har unger.

 

Edit: men jeg har selfølgeig ikke alltid rett :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

heisan lenge siden jeg har vert på minkjakt nå men forge torsdag ble det liv i steinrøysa.

og ut kom en MÅR.så det ble bare en mår den dagen

på lørdag bar det ut ijen på en holme nermere land og der kom det jaggu en MÅR til men den kom seg unna :evil:

så vi hoppet i båten og det bar avgåre til en anen holme.

i et buskas ble det liv i hundene og der kom dyret fram 5 merer under meg en MÅR til den møte sin skaper.

så det må jo være store forekomster av mår på karmøy for tiden :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

da så jeg 3 mink svømme in under kaia her. ser ut som om de ikke gidder gå på land når det ligger 1/2m+ snø ... har lyst å prøve å få tak i noen av dem men hvordan skal man gjøre det? har ikke hund, kun salongrifle. begrenset lyst til å skyte en mink i vannet da jeg ikke har båt på sjøen nå og vil ha de(n) døde minken(e) ... noen gode idee hvordan man skal få til gode skuddsjanser?

Link to comment
Share on other sites

har tatt noen mink i det siste.. lettere når det blir mildvær :)

 

ble 2 idag, hvor den ene var den største minken jeg har sett!! og jeg har sett ganske mange :shock:

veide 1.9 kg og målte 64 cm fra snute til haletupp.. :shock:

 

 

Sykt det er stort, skjøt en på 1,7 kg den Syntes jeg var enorm, men 1,9 kg er jo helt sykt :) Gz

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hei...har sett minkens herjinger mange ganger. Min far hadde minkgård i mine yngre dager, å da var det mange ganger det hendte at mink kom seg løs. Han hadde jo høyt gjerde rundt farmen, men dem holdt et tykjeliv liv innom gjerde. Var som seg hør å bør massevis av vild katter også innafor gjerdene (pga. nedfallsmat fra minken ).... å disse sto høyt på minkens menykart når den kom seg løs. Det som er med minken er at den er en lystmorder.....

Den dreper ikke bare det den trenger for å få til mat. Neida, den dreper til det ikke er mere å hente. Det er det som er når den kommer løs på holmer å andre hekkeområder for fugl. Den dreper først alt som den får tak i , så raserer den reirene etterpå.

Skulle ønske det hadde blitt skikkelig skuddpremie på slikt "svineri"....ja, jeg kaller den for det. For den har ingenting i den norske faunaen å gjøre. ALL mink er i utgangspunktet rømt tam mink.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Glem stålhagl, det er ikke bare en viss fare for rikosjetter, det blir garantert rikosjetter!

Bruk vismuth eller andre myke alternativer, minken er ikke hardskutt, så du trenger ikke grove hagl.

Skudd på mink i sjøen med hagle bør kun gjøres på rimelig kort hold, skyter du på 35 m i sjøen blir det garantert skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...