Jump to content

Minkjakt


Foxterrier

Recommended Posts

Får vel starte opp en tråd her, siden den andre tråden på sluttstykket er borte.

 

I går var jeg ute og fant en mink, men den kom seg i trygghet langt nede i ett jordhull :?

I dag hadde jeg med meg en nevø og vi var litt heldigere, fant først en mink som kom seg unna, men nr 2 var ikke så heldig :)

Etter litt om og men prøvde den å komme seg unna, men havnet rett i en bikkjekjeft.

Tror det var Kaisa som fikk tak i den først, men de andre 3 var rask på plass og det var over på sekunder.

En hunnmink som ikke kommer til å ha kull i år !

 

120420081538cGXUkEhOicUcsXK8k1.jpg

 

Nr 3 fant vi på en plass der den har berget seg unna mange ganger før, men i dag gikk det annerledes.

Nevøen min pirket med en pinne, mens jeg holdt oversikt.

En nokså stor hannmink kom ut som en rakett og prøvde å komme seg over ei vik, men ett par hagleskudd innhentet den og Idun apporterte den i sjøen rett bak meg :D

 

120420081539Z1Zj9dwrvNcHYYoZD2.jpg

 

Grågåsa er i gang med hekkinga, men det virker som de andre fuglene er på vent enda.

Og ja, jeg vet det er båndtvang, men det er bedre jeg forstyrrer fuglene en dag en at en mink ødelegger hele hekkesesongen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå er det vel snart ikke lov til å jakte annet enn på mink, før nærmere høsten! Kanskje en skulle titte etter mink i blant utover, som en slags erstatning for rev, fugl osv. Blir kanskje som å gi paracet til en heroinmisbruker, men alt er jo bedre enn ingenting... :) Og det er jo viktig nok å kvitte seg med slike røvere og da.

 

Kanskje en skulle lure seg langs en elvebredd med salongen til brodern... :)

Link to comment
Share on other sites

Bra at du har fått til en tråd her også, kommer hjem fra jobb 25 april, så da blir det sving på sakene fra min side også :D .

Anngående båndtvangen, har jeg brukt lettglidende langline, og da har man jo en viss form for kontroll i denne tiden, men det er jo ikke så lett når man har både 3 og 4 bikkjer igang på samme tid, lettere for meg med bare en kjøter.

 

Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i ytterst i Førdesfjorden i finværet i dag.

Blei to mink i løpet av dagen, den første tok jeg med dachsen og fox terrier valpen Asterix.

Asterix klemte til med en skikkelig los og ble virkelig tent på mink i dag :D

Han fikk seg ett par nyp i nesen, men dro minken ut og Balder var rask på plass og hjalp til.

Litt senere på dagen traff jeg på en annen minkjeger, som hadde med seg en border terrier.

Han hadde funnet en mink som han ikke fikk tatt, så vi dro dit og prøvde på nytt.

Minken hadde flyttet på seg og da fikk vi den.

Men dachsen min og border terriereren ble ikke kompiser, så det ble bare slåssing så snart de fikk sjans eller kom for nær hverandre.

Så det samarbeidet måtte vi avslutte før de ble sykemeldt begge to :?:lol:

 

Det er ivertfall god lyd i terrieren bare hør her http://www.youtube.com/watch?v=aI9g8MBJ2WY

 

Vil i samme slengen minne på om at han er til salgs, dette kan bli en knallbra hund til mink, mår og rev :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tok 2 mink i går, en SVÆR hannmink og ei hu med 3 unger. Ungene var sikkert ikke mer en 1 uke gamle, ca 5 cm lange, grå og nesten hårløse.

Fant ei ærfugl som minken hadde tatt og ei som lå å ruget på egg rett ved siden....

Noen som har sett terner ?

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur med Dachsen i dag, på en øygruppe som består av 5 større og mindre øyer. Øygruppen er av størrelse ca 30-50 mål stort, og grenser inntil et vilt/naturreservat der all jakt er forbudt. Men jeg har fått både grunneier og komunes velsignelse til og gjøre en jobb minken. Og i dag fikk jeg svar på at det nytter :D

De fleste som fulgte denne tråden på SL husker nok disse bildene igjen.

normal_DSCF0118_%5B800x600%5D.jpg

Og

Minkejakt_23_12_07.jpg

Med meg, guttungen og Malvin på jakt.

 

Vi har fått ca 45-50 mink på denne øygruppen denne sesongen, og det bærer frukter.

For første gang på minst 10 år observerte vi Ærfugl reir på øyene, og ingen var plyndret, det var heller ingen knuste eggeskall på utsiden av reirene, og det var 2 unger i 2 av de. disse må ha vært urørt av minken :) Vi kom over totalt 7 reir.

Gikk selvfølgelig men bikkja i langline, litt for å overholde båndtvangen, men mest av hensyn til viltet. Har sport opp mange minker på den måten, går helt greit, om enn litt tungvint.

Men det mest gledelige av alt var, For 15-20 år siden ble det satt ut harer på øyene, som var ment som treningsobjekt for harehundvalper, og de lever enda. Kanskje ikke orginalene, men avkommene. Det har ALDRI vært observert yngling på de holmene jeg jakter på, men kun på storholmen som er fredet, Disse løper så på isen, eller svømmer for å fordele seg. Men i dag sporte Malvin opp 4 små søte nøster som lå og trykte i lyngen. Gud og glad jeg var for at jeg brukte line, og faen så sur jeg var for å glemme både mobil og kamera :( så ingen bilder av sjarmtrolla.

Ringte til de som hadde satt ut hare der en gang i tiden, og de forklarte at de hadde gitt opp pga at minken gjorde reint bord på alle ungene. Disse ble meget overrasket over resultatet, og det beviser at det nytter.

De tre-fire siste gangene jeg har vært på minkjakt på denne øygruppen har vi ikke klart og få ut mink, så jeg tror den er kjemisk fri for smådjevler.

Fikk samtidig lov til å trene Malvin så mye jeg ønsket på harene, av utsetterene, som ikke hadde harehunder lengre :D

 

Stå på gutter og bikkjer, og god sommer. Hilsen Malvin, Vegard og Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tok 2 mink i går, en SVÆR hannmink og ei hu med 3 unger. Ungene var sikkert ikke mer en 1 uke gamle, ca 5 cm lange, grå og nesten hårløse.

Fant ei ærfugl som minken hadde tatt og ei som lå å ruget på egg rett ved siden....

Noen som har sett terner ?

 

Har et ternepar i bukta på hytta, så skal fange mink til sommeren. I håp om at det blir flere terner da...

Link to comment
Share on other sites

Skjøt to hannminker i dag, begge to "gamle veteraner" som jeg har vært etter flere ganger før. men i dag lurte jeg de :)

 

Var forresten på utstilling med fox terrierene i helga.

Det ble 2 x 1 premie på Idun og 2 x BIR på Asterix, fikk mye skryt på aAserix og beskjed om at den valpen måtte jeg ta godt vare på :D

 

Utstillings foxene på 13-14 kg fikk cert..... :x

Link to comment
Share on other sites

Salong fungerer helt greit, har skutt mange med det.

Skjøt den ene nå på torsdag med RWS subsonic fra ca 1 cm hold :D

Men det er sjelden minken står i ro, 22 lr kommer til sin rett om minken har "parkert" under en stein el.

Sto den i ei felle da?

Link to comment
Share on other sites

Grattis med sløyfene Foxterrier :D

 

Jeg har i flere år jaktet hardt etter minken i flere terreng hjemme. I et av disse terrengene ligger det et fuglevær som består av 2 øyer liggene tett ved hverandre. I år er første gang jeg har gått begge øyene uten minklos , så det hjelper med minkjakt.

 

Jeg har også et naturreservat som jeg med tillatelse fra Fylkesmannen har jaktet på , her er det nesten fritt for mink nå.

Link to comment
Share on other sites

Salong på mink er supert så lenge minken er under en stein og du kan se den, da har du nemlig god tid til å sikte deg inn på hjernen, men hvis minken løper bortover svabergene, er det utrolig vanskelig å parkere minken med et skudd! jeg gjorde det en gang ifjor (var på sommeren, så 22lr med lyddemper og sub.ammo gjør seg bedre enn hagle..) tror jeg brukte 10 skudd!!! Skal sies at bare 7 av dem traff, men likevel! det er nemlig en veldig liten blink du skal treffe for at den skal bli liggende :?

Var og sjekka bestanden igår, med Münsterlanderen i langline. Vi fant 2 mink, den første var under en stein hvor den akkurat hadde tatt en ærfugl. Steinen var så liten at minken stakk ut i vannet med en gang bikkja bjeffa på den, før jeg rakk å komme bort :roll: Den neste var under en megastein hvor minken nekta å komme ut fra.. selv etter flerfoldige vannbøtter ned under steinen :(

Link to comment
Share on other sites

I min spede ungdom, var jeg med min far, og onkler på minkjakt.

 

Der var oppskriften ei skikkelig hyper bastardbikkje, karbid, med påfølgende tyrrannisering av hagle.

 

Mine tanter derimot, hadde innimellom noen ørsmå innvenninger, da lukten av mink, karbid, og krutteim fylte kjøkkenet etter en vellykket jakt.

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå hadde minken på hytta fått av lokket på ei fuglekasse og stukket avgårde med alle fugleunga. Og det merkelige er at når jeg hadde to slagfeller fra Syningfella stående ute, jeg la mange store steiner rundt og oppå fella.

Morgenen etter finner jeg ei utløst felle men ingen mink...

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. det må prøves! eller enda mer effektivt, spray 2-3sek, kast en fyrstikk under :twisted: neida, bare kødder :wink: vil tro det funker å sette en cd spiller på full guffe med britney spears eller no nede under steinen, da hadde hvertfall jeg stikki :lol:

 

Om du har en cd der Britney og Amy Whinehouse synger duet, Tror jeg du hadde klart å gjort terenget ubeboelig for minken i mange år. :P

Link to comment
Share on other sites

Nå hadde minken på hytta fått av lokket på ei fuglekasse og stukket avgårde med alle fugleunga.

Er du sikker på at det ikke er mår som har vært der ?

Minken kan riktignok klatre, men den er ikke noe spesialist på det.

Mår kan svømme ut til øyer om de ikke ligger for langt fra fastlandet og de er fæle til å tømme fuglekasser !

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det ikke er mår som har vært der ?

Minken kan riktignok klatre, men den er ikke noe spesialist på det.

Mår kan svømme ut til øyer om de ikke ligger for langt fra fastlandet og de er fæle til å tømme fuglekasser !

Jeg har tenkt den tanken ja, men har aldri sett mår eller spor eller dritt fra den. Fuglekassa står bare 2m over bakken så der tror jeg minken har vært, men man vet aldri :? .

 

Neste gang sitter jeg vel klar med salongen og venter på at den skal komme fram:!

Har sjøl bare vorsther så hunden blir nok ikke med da :(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt den tanken ja, men har aldri sett mår eller spor eller dritt fra den. Fuglekassa står bare 2m over bakken så der tror jeg minken har vært, men man vet aldri :? .

 

Neste gang sitter jeg vel klar med salongen og venter på at den skal komme fram!

Har sjøl bare vorsther så hunden blir nok ikke med da :(

Link to comment
Share on other sites

Ble oppringt av en bekymret hytteeiger som hadde observert en mink i nærheten av en liten ternekolini.

Vi "rykket" ut og ble kjørt til den holmen minken var sett.

Slapp Idun og Asterix på land og det ble ganske raskt los under en stor stein.

Asterix var skikkelig gira i dag, så det ser ut som han har det som trengs på minken :)

Etter mye om og men, fikk til slutt tatt 4 unger, men mora så vi ikke noe til.

Ungene var blitt rimelig store nå, men det er vel en stund til de sprer seg enda.

Her er ett bilde av Idun og fangsten, hun var ikke særlig interessert i ha sønnen med på bilde :lol:

 

Idun_og_4_mink.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Er det noen her som jakter mink i Oslofjorden/Østfold? Bor i Oslo og kan godt tenke meg å jakte mink med dachs. Kommer fra Hedmark og jakter vanligvis der, men det er jo fint å kunne bruke lokalområdet!

 

Er interessert i å få noen tips til jaktområder og hvem jeg burde kontakte for å få tillatelse osv. Det må vel holde med Jegeravgift? Ikke noe jaktkort på mink?

Link to comment
Share on other sites

Takk til alle som bidrar med bilder og raporter i denne tråden. Har blitt en av mine favoritter. Har en laika som jeg tenkte skulle få prøve seg på litt mink etter hvert. Hva gjør dere med minken. Tar dere vare på skinnet og foredler det.Blir jo helt sikkert en strøken pelskåpe til kona. Pluss en god unskyldning for å stikke ut litt.

Link to comment
Share on other sites

Fint om flere hadde bidratt med bilder og historier ;)

 

Skinnet tar ikke jeg vare å på, jeg jakter mink fordi det er moro og for å holde bestanden lav.

Skinnet er uansett ikke noe å ta vare på før i oktober/november og utover vinteren.

Går noen mink på en pelskåpe vil jeg tro, lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

har tatt en mink i vippefelle i sommer.....men alt av fugl er borte.vi hadde en holme i vannet(ferskvann) som huset en bestand av 50 par terner,30 ærfugler,10-20 småmåser,og en del ender....i år har det vært mink for første gang på 10 år her,og det er ikke en eneste fugl som har fått unger ut!

hadde ikke trodd at det skulle innvirke så mye på fuglene at et par minker ville slå seg ned. :evil:

tror minkparet har unger og her nå,for det er bare 14 dager siden minken ble tatt,og da må vel ungene ha begynt å klare seg selv?

Link to comment
Share on other sites

At minken er en råtass på hekkende fugl, er det liten tvil om.

Mindre sjøfugler, terner, småmåker, ærfugl osv ser ut til å være favoritten, det er vertfall de som sliter mest når minken er i området.

Minkungene klarer seg selv og har nok begynt å spre seg nå, men er du heldig, så kan de fortsatt være rimelig samlet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

der tok jeg endelig voksen minken!var på andejakt i natt,og da vi skulle legge ut lokkeendene kom minken svømmende ned elva,trodde det var en andunge først,men såg straks at det var en mink.den fikk hagl laddninga midt i hodet,og det var forøvrig 12/76 magnum som ble brukt(56grams) så minken var rimelig død ja! :lol: ....

Link to comment
Share on other sites

der tok jeg endelig voksen minken!var på andejakt i natt,og da vi skulle legge ut lokkeendene kom minken svømmende ned elva,trodde det var en andunge først,men såg straks at det var en mink.den fikk hagl laddninga midt i hodet,og det var forøvrig 12/76 magnum som ble brukt(56grams) så minken var rimelig død ja! :lol: ....

 

Du får si fra om du har noen terreng med mye mink i å vil ha litt hundehjelp fra Vesterålen , begynner å bli lite mink i mine terreng nå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja som regel så er det slik at ser du en og annen mink så finnes det mange flere. De aller fleste mink går man forbi om man ikke har en hund som finner den. Den beste tida for å sette feller er nettopp nå når ungene er uerfarne , men de erfarne minkene går sjelden i feller , men hundene finner de :wink:

 

Du skal ha litt erfaring med spor og sportegn for å anslå en minkbestand , du må som med annen jakt vite hva du skal se etter. Ikke minst gjelder det i områder som også innehar en oterbestand , noe som gjelder iallefall hele nord Norge.

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden vi har postet noe her inne nå så det er vel tid for en liten oppdatering fra oss her sør forbi Foxterrier også.

 

Vi var en tur ute den 12. Aug og sjekket et område vi ikke har vært på dette året, der fant vi to minker og vi fikk skutt den ene under en stein med cal 22. den andre fikk vi ikke på skudd hold.

 

Vi var også i samme område denne uka og da fant vi 5 kanskje 6 minker til og fikk tatt 3 av dem også.

Så her har det helt sannsynelig vært i hvertfall et eller kanskje to kull dette året.

 

 

Pippi (den med sort hode)som er valp etter mora Pia(brunt hode), utvikler seg veldig bra på mink nå

da dette er hennes andre sesong.

Hun søker nå veldig selvstendig og er veldig ivrig når det blir funnet mink.

Hun har heller ikke for stort søk fra eier synest jeg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, da får jeg omsider begynne å skrive litt igjen. :twisted:

 

I dag tok jeg ny hunden Pia ut på tur, med var selvfølgelig Spider og Champis. Gikk ett terreng jeg skaut mink for 3 uker siden, og vi har hatt dyr der i ettertid også. Og ganske tidlig så jeg at det hadde vært aktivitet, så mest sannsynlig har det vært født ett kull her i år.

 

Turen i dag var mest en tur, og for å se hvordan Pia beveget seg i terrenget.

 

Spider lokaliserte minken halveis i terrenget, smal kløft med utganger øverst, burde være gode muligheter for å få litt trøkk på minken her. Men neida, ett lite hull jeg hadde oversett kom minken ut i fullt firsprang kurs mot sjøen. Siste jeg så til den var at den kastet seg under noen steiner 2 meter fra havet, Spider markerte også etter noen dype magadrag, så den lå veldig vanskelig til nå. Jobbet vel i en time med brekkjern og spade før jeg ga opp, fikk ikke flere markeringer. Hadde bange anelser at den hadde kommet seg på sjøen alikevel :x

 

Men jeg husker at jeg har lest at hvis minken kommer seg på havet så svømmer den ikke så langt. Om den hadde kommet seg på havet så var den kanskje 100 meter fra der vi var nå. Så jeg gikk 200 meter tilbake og startet søket på nytt. 50 meter fra der vi fant minken først markerer Spider at det ligger ett dyr i en smal kløft. Lyste litt med lommelykten nede i hullet men så ingenting, men minklukta var ikke til å ta feil av... :twisted:

Kjørte veistikka godt ned i kløfta og minken kom momentant, og så var bakkejakten i gang. :lol: Etter noen runder rundt steiner og kløfter fant den seg ett nytt skjulested. Og minken var tørr så den hadde ikke gått på havet slik jeg i utgangspunktet hadde trodd. Flyttet litt stein og staket på nytt med veistikka, 1 minutt senere var minken igjen ute. Denne gangen sprang han 10 meter før han hoppet ned under en ny stein.

 

Spider markerte ikke noe særlig der jeg trodde minken lå, men jeg så med egne øyne hvor den hoppet ned, og var 100% sikker på at den ikke hadde kommet seg videre. Like fullt forbanna går Spider tilbake til utgangspunktet og markerer på nytt der vi tok den ut, gammel minklukt som forvirrer bikkja?

Til slutt velger jeg å stole på hunden, det bruker som oftest å lønne seg, og det gjorde det denne gangen også. :twisted: Minken kom ut samme vei som sist...

 

Denne gangen blir det ett drev på 100 meter med meg og Spider på strengen, de 2 andre turkammeratene var opptatt med å spise gamle fiskebein og dritt. :roll: Jeg ser minken hiver seg ned under en stein med Spider like i hælene, her blir det full kontakt, minken prøver å stikke ned mot havet men får øye på meg, kaster seg rundt og er på tur over berget, det var det siste den gjorde her i livet twisted:.

normal_jupps.jpg

 

Etter at Spider har fått sitt med minken så var det tid for nykommerne å få kjenne litt på duftene.

juppss.jpg

Pia var ikke interessert og jeg tror Champis bare synes at mink smaker godt. Hun springer bare rundt med den, ikke noe risting eller biting. :roll:

 

juppsss.jpg

Lanskapsbilde :wink:

 

Jeg har veldig kraftige mistanker om at det har vært flere minker innvolvert, minst en til. Det er noe som ikke helt stemmer her... :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mange intresante innlegg, og ikke minst flotte bilder.

 

Er så heldig å ha funnet en grunneier som har gitt meg og en annen jeger blanko- fulmakt til å jakte det vi vil, når vi vil. Grunneier sier å ha sett mye mink, vi har hatt oss noen raid de siste 2 helgene men bare sett en mink. Har prøvd med fisk på svaberg som åte, men hjelper ikke. Har nå skaffet meg 2 stk slagfeller av typen conniebear som jeg tenkte å prøve ut. Har forstått det slik at de må bygges inn, slik at andre dyr ( hunder, katter og barn) ikke får en smekk 1000. de to fellene er nye, og virker på meg som om de er full i olje, lurt å få dem rengjort før bruk? skremmer olje lukten minken? Noen felle tips, mottaes med åpne armer.

 

Og ellers, hvilke åte funker best? fersk fisk sløyd, usløyd?? kjøtt?? eller smøre inn utløseren med leverpostei??

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha åte i conibear fellene, så må du ikke feste den på utløseren.

Lag en kasse og plasser åta, bruk fisk, innefor utløseren, sånn at minken må presse seg gjennom for å komme til åta.

Ellers risikerer du at fella slår feil, begge bøylene skal treffe minken.

 

Kjenner dere noen som har hund ?

Jakt med hund er mye mer effektivt, åtejakt med fisk på svaberget høres ut som e tålmodighetsprøve av de store :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bruk kasser med slisser for fjærene, eller lag steinhus i fjæra med fisk i.

Men en ting! sikkre fellene med streng eller kjetting, det kan være lurt :)

 

Jeg hadde fiskeavfall i ei bøtte, og slo fiskesausen over fella for å fjærne lukt, mink er sjelden vare her nå.

 

skitt jakt :!::)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...