Jump to content

Minkjakt


Foxterrier

Recommended Posts

Tja, minken lager små stier/ganger i gresset der den ferdes mye og ved "hiet" er det jo gjerne mange jordhull og så har den "toalett" ute. Faste plasser den gjør fra seg og der kan det blir relativt store hauger med skit.

Fisk, krabberester og fuglekadaver kan ligge ved hiet. Men det aller beste er å gå langs sjøkanten og ved bekker/elver med en hund og se om den ikke marker spor osv.

Det trenger ikke nødvendigvis være en jakthund, men hvis du kjenner hunden litt så ser du om den har noe interessant i nesen. En Tibetansk Teppepisser funker nok dog ikke...

Link to comment
Share on other sites

Nå vil jeg komme med en utfordring. Det har ikke blitt kåret en fox terrier som hi-champion siden forrige århundre og det har ikke vært blitt kåret dobbelt-champion ( utstillings + hi-champion) siden 1970 tallet en gang, det er kun to hannhunder som har fått den tittelen, ingen tisper.

 

Kravet til hi-champion er:

 

GRUPPE 3 – TERRIERE

Border terrier, fox terrier glatthåret, fox terrier ruhåret, jack russell terrier, lakeland

terrier, parson russell terrier, tysk jaktterrier, welsh terrier:

 

HICHAMPIONAT (N J(H)CH):

Ett certifikat og to ganger 1. pr under 3 forskjellige dommere på jaktprøve for

hihunder, hvor av minst en 1. pr på ordinær prøve. En gang Very Good på utstilling

etter fylte 15 måneder.

”For utenlandsk eid jaktchampion (hi) kreves en gang cert på en ordinær norsk

jaktprøve for hihunder, samt en gang Very Good på utstilling etter fylte 15 måneder i

et av de nordiske land.”

Link to comment
Share on other sites

For å tirre Foxterrier folket litt så her er bilde av en Parsonrussell terrier som har klart dette:) Og den er faktisk Trippel Champion :lol:

Norsk utstillings Champion + Norsk Hichampion og Svensk Hi champion.

 

Litt for å skryte også da men men... Så får vi se om fox terriern klarer å bryte en 40 år gammel sperre for dobbelchampioner...

 

IMG_9961-r.JPG

Link to comment
Share on other sites

E der nåken me litt erfaring med hund og mink... i område Møre&Romsdal/Fosnavåg? Bur sjøl i Ålesund, men he stamma frå område og konne ha tenkt å hat me mej en kvan me hund på en liti tur å tjika etter mink... he skåte et par stykke kvart år i det tenkte område (bruka å dokke opp når ej site å leika mej me diverse våpen i fjøra... dom nyskjerrig e lisje jæ**en)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fikk min første mink på lørdag, denne kom travende rett framfor "leirduebana" nede i fjøra. ble litt satt ut men bestemte meg fort for og brenne av. men en ting skal være sikkert : ALDRI om jeg bruker leirdueammo på vilt igjen. det funka dårlig :evil: ... heldigvis klarte jeg og ta den, men det var en ekkel følelse når den bare fortsatte skudd etter skudd, med klare treff og på under 10 meters hold :evil: ... fra nå av tar jeg med jaktammo på bana :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk min første mink på lørdag, denne kom travende rett framfor "leirduebana" nede i fjøra. ble litt satt ut men bestemte meg fort for og brenne av. men en ting skal være sikkert : ALDRI om jeg bruker leirdueammo på vilt igjen. det funka dårlig :evil: ... heldigvis klarte jeg og ta den, men det var en ekkel følelse når den bare fortsatte skudd etter skudd, med klare treff og på under 10 meters hold :evil: ... fra nå av tar jeg med jaktammo på bana :D

På 10 meter så skal den dø rimlig fort med 1 skudd, sikkert på at det ikkje bare var litt krampe?

Link to comment
Share on other sites

Den kom ut som ett skudd etter jeg stakk ett eletrikerrør inn under steinen der den var og blåste i det, ett nytt triks jeg har begynt å bruke når ikke noe annet fungerer.

 

Dette elektrikkerrøret, er det av den bøyelige riflete slangetypen som blir brukt av dagens elektrikkere eller er det den gamle stive slette rørtypen?

Det blir jo en sinnsyk lyd når man blåser i den riflede typen.... :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Har noen spm..

kortid er den beste tida og drive minkjakt??

-flo/fjære Fjæra på grunn av at det er letter for meg og gå

-morgen/ kveld Minken er mest aktiv på kvelden

-regn/overskya/sol Overskya å ikke noe mer en 10 grader ute

 

Vanligaste plassane og finne mink??

-steinurer

-småkratt

-under naust

-små øyer

 

Mest brukte våpen under minkjakt?

-hagle

-salongrifle

 

 

Regner med at du er tenkt til og bruke hund, da vill jeg tro alle de plassene du nevner over her kan du finne mink.

Jeg bruker både hagel og salong på mink jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei alle minkjegere!

 

Jeg tenkte jeg bare skulle gi en rapport fra en lita øy ved Sandnessjøen i Helgeland hvor Jackrussel har vært på jakt etter mink i snart to sesonger nå. Allerede etter det første året kom ternene, ærfuglen, storspovene, fiskemåkene og mange andre fuglearter tilbake til øya. Bestemora mi bodde på denne øya når ho var ung, og har minner av spove, enkeltbekkasin og mange andre fugler som hekket i landskapet rundt den lille gården hun bodde på med familien sin.

 

Tidlig på 90-tallet kom minken og det første den gjorde var å utrydde en hel fiskemåkekoloni bak gården på en natt. Vi gikk forbauset opp dagen etter for å se rundt 100 måker + egg døde. Jeg kan gledelig nå etter to år melde at det er rundt 30 måker som er tilbake på den samme plassen. Ternene har ikke vært på øya siden samme tid, men nå er det omtrent 100 par med rødnebbterne og makrellterne som hekker på de mindre holmene rundt øya.

 

Det mest gledelige for mormora mi (snart 90) var å høre storspova igjen, hun ble nesten tårevåt da den spilte nede i fjæra ved naustet og dette betyr ekstremt mye for oss!

 

Jeg må bare si, tusen hjertelig takk til alle som gjør en innsats for å utrydde minken her til lands. Den hører ikke hjemme og lager kaos for fuglene. Jeg håper jeg kan motivere flere jegere ved å skrive dette! En stor takk til Jackrussel og hans hunder som gjør Helgelandskysten til et bedre sted for fugl og fe!

 

Keep up the good work!

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen! Har tenkt og jakte litt mink fremover. Har hytte ved sjøen, men ingen hund. Lurer på om åtejakt kan ha noe for seg? Evt hvilket åte? Når kommer minken på åtet?

 

Hytta ligger utenfor Nøtterøy :)

 

Som dere sikkert forstår er jeg grønn når det gjelder jakt på mink, og tar gjerne imot alle tips! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Heisann! :) har skutt en mink, og fikk høre at det går an å heve skuddpremie på disse i Vestfold. Noen som vet hvordan, evt har en link? Hadde vært veldig fint med svar :)

 

Har forøverig blitt mye mindre måker og andre sjøfugler rundt om her :evil: , og jeg tror at minken er mye av grunnen. Jeg blir veldig inspirert til å jakte mink, og det er jo også en morro jaktform. :mrgreen: burde vært en jegerplikt å skyte mink. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Første minken for hunden min blei skutt i dag :D :D stor hann mink på 1,4 kg... låg 200 m fra trafikkert vei..

Simba virket ganske slapp i dag(vi sto jo tross alt opp kl 0600 i mårres), hadde ikkje det store søket og gikk og daffet rundt "far" sånn holdt han på omtrent halve dagen.

Like etter vi hadde tatt ein mat pause og kryssa veien begynte han og søke lengre ut og virket interessert i noe..

Spora og spora som faen, da det plutselig lettter ut noe småfugl fra eit kratt "typisk" tenkte eg med meg sjølv og fortsatte videre. 50 m lengre borte blei han virkelig interessert i noe under noe steiner, sier til han eg hadde med meg at "virker intressert i noe her borte du" ikkje før eg har sagt det kommer han nesten løpende forbi meg med børse i eine neven og kubein i andre

" lad i haglen for her er det MINK"

Hmm tenker eg med meg sjølv virket da ikkje såååå ivrig..

Finner fram haglen og får beskjed om og dekke område nedover mot sjøen. Han begynner og pirke litt under steinene med ku bein og før eg veit ordet av det løper det ein stor svart hann mink 1 m fra beina mine :forvirra:

JAGGU hadde han rett :S blir nesten litt flau av tankene mine her for 2 min siden og kjenner adrenalinet mitt begynner og slå til :) blir litt ivrig jobbing framover og like etterpå kommer minken ut og min kompanjong får satt eit skudd i minken som tverrsnur inn igjen i steinene.. Etter ca halvtimen med graving finner vi minken under steinene og første minken for SIMBA er eit faktum :D :D

 

Han fylte 1 år i går :P For dere som lurer han eg jakta med er ein erfaren minkjeger. Min erfaring begrenser seg til 5 situasjoner med mink der 1 er skutt og resten har befunnet seg dypt nede i jorden ;) ;)

 

1378502.jpeg

 

1378506.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ute igjen ein tur i dag :D Nytt område og vi fant fort ut kor minken holdt til, men sporene var muligens noen dager gamle da det ikkje blei noe stort ut av det... markerte litt under ein stein og vi begynte og grave, men muligens bare noe interessang lukt under der, for han ga seg rimelig fort...

Været var ufyselig i dag blåste 14m/s og snødde/regn sidelengs så etter 3 timer var både hund og mann rimelig kald!! Ligger som eit slakt på sofaen og har lugget der siden vi kom heim :) Neste helg er det meldt fint vær og kaldt. Satser på ny tur ut då....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tidenes RÅESTE opplevelse i dag.... Hadde skikkelig kviledag på meg og bikkja i går, formen min var dårlig og derfor blei det ikkje nåkke sånn ut av det for hunden heller.. iblant blir det sånn!

 

Hadde relativt kviledag i dag også fram til kl var 5 og Simba var mildt sagt ivrig når vi begynte og gå på tur.. Turen skulle gå i eit område som er lovende minkterreng..

Hadde gått i ca 50 min før det RYKKA i båndet som om det var rakett eg sku hatt i hin enden :S Eg er ein mann/gutt på 94 kg og det var nesten så eg låg langt flat på slep etter bikkja. ALDRI opplevd maken!!

Der hang eg etter denne raketten inn i mellom kortvokst kratt og endte opp ved ein middelsstor stein. Fikk ikkje tenkt tanken at her er det mink før den satte i eit hyl og det som mangla forje gang kom så til dei grader denne gangen. Nemlig LOSEN!! Den etterlengta losen som eg savna sånn forje gang. Simba var ein heilt annen hund denne gangen :D losen varte i ca 40 min da minken valgte og flykte og for på sjøen. Der sto vi igjen begge 2 og litt snurt, men for ein følelse!!

 

Bror min var også med og blei mildt sagt imponert!! Han driver og mobber meg og forteller at bikkja mi ikkje fungerer osv.. I dag fekk låten ein anna lyd :D

No veit vi kor denne minken bur og om igjen lenge håper vi på eit gjensyn :D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor går du med hunden i band?

Jeg går bestandig med terriern løs på mink jakt slik at man får søkt igjennom et mykje større området.

 

Nu veit ikkje æ korsen rase du har, men jeg har en Fox terreier. 3 av 3 mine foxterrier har gått som regel bare 20-60 meter i fra meg. Den som jeg har nå kan finne på å stikke av 100-200 hvis den finner ferske reve spor eller hvis støvern har los.

 

Ellers så virker det jo som en lovende hund. Jakter lite mink selv på vinteren, bruker å jakte mink i fra mitten av juli å heilt til at sauen e kommet ned av fjellet.

 

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at eg gjekk med han i bånd var at det var ukjent terreng mye hus og naust i begynnelsen. Det begynt og bli mørkt vi starta turen som sagt kl 5.. også var det ikkje planen og gå på minkjakt :P

Jakter også med foxterrier søket hans er ikkje noe større enn det du nevner, alt fra og gå i beina til lett jogg ut ein 100 m maks. Finner han noe interessant sånn som hjortespor eller noe blir han ofte vekke i ca 10 min tid. Han er 1 år og 1 måned gammel og fy faen kor artig!

Noe grunn for at du ikkje jakter før juli The hunter?

Ser ut som ein flott liten foxterrier du har fått deg sauer :) Veldig spessiel den kvite minken :D

Link to comment
Share on other sites

Samme grunn som V-max nevner + at mink bestanden er blitt veldig liten her jeg bor, her er det otern som bestemmer.

Fra slutten av april og til midten av juli har jeg jakt fri og bruker de få ettermiddagstimene mine på den lokale skytebanen.

 

Jeg er litt forsiktig med å slepp Fox Terriern min slik at han får en sjanse til og bli borte i 10 min. Fox terrier er elendig på å orientere seg å går seg fort vill. Er ikke så farlig med den jeg har nå for den uler når han ikkje finn veien tilbake, men på revejakt når terriern spreng av gårde så veit du aldri om han e over eller under bakken. Då e det veldig fort å miste en hund eller det kain gå mange mange mange time før du finn han tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Dette syns jeg er merkelige holdninger. Det er velkjent at minken gjør stor skade på faunaen i Norge. Den er svartelistet, og det er svært ønskelig å fjerne den helt. Det har gjennom de siste ti årene vist seg at det er mulig å lykkes med dette i store områder ved hjelp av foxterriere og systematisk bekjempelse. JEG syns det er egoistisk av dere å "spare" mink fordi dere vil ha dyr å jakte på. Den utgjør en så vanvittig negativ faktor for dyrelivet at det bør gjøres alt for å få den vekk. Den dagen jeg sparer en mink med hensikt kan jeg garantere at det snør vannrett i Helvete. Jeg prøver også å unngå at minkunger sulter ihjel, men bare ved å grave til jeg får tak i dem. Å kverke ei minktispe med kull er i min verden jackpot. Det betyr nemlig så utrolig mye mindre lidelse for de andre artene i faunaen vår !

Link to comment
Share on other sites

V-max du som eg veit at minken får ikkje unger før langt uti i april/mai og akkurat det argumentet er det ingen grunn til og argumentere for!!

Jakt på mink skal og bør drives om ikkje akkurat heile årets (ynglingstida) så så ofte som mulig!!

Minken er inne i parringstida og kansje no kan vi forhindre at det kommer unger i det heile tatt...

 

skjedde 1 gang når han var rundt halv året. At han sprang etter ein hjort og blei borte i 1,5 t fant han ved at han ulte gjekk i nærområde og ropte på han siden den gang kommer han innom ca kvart 5 min når vi er ute og sjekker mårfeller eller lignende :D

 

Håper på fleir minkloser i nærmeste framtid :D

Link to comment
Share on other sites

Bharsvik, regner med at du passer på å ta kråka skikkelig i hekketida å da? Etter min mening er det forkastelig å jakte i ynglingstida uansett art, så lenge risikoen er til stede for unger som sulter i hjel. Og det har ingen ting med invaderende arter å gjør. Det gjelder jo hos lovgiverne og, som har åpnet for jakt på villsvin hele året, Men IKKE på sugge med unger. Merkelig at minkunger er mindre verdt. Ser det er flere som er ivrige minkjegere om sommeren, men ikke om vinteren....Jo flere man kan ta FØR yngling, jo færre ynglinger. Å vente til juli august med jakt er etter min mening aktverdig. Så får man heller jakte hele vinteren. Blir uansett fullstendig feil å kritisere folk for å ville spare unger for sultedøden. Her hos meg er det heldigvis nesten ikke mink igjen etter at oteren gjorde comeback. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Er en ivrig jeger, men har ikke skutt mye mink. Lurer på hva som er den mest effektive måten å jakte mink på ved sjøen. Har ikke hund, og området er ved hytta, så har ikke mulighet til å drive kartlegging i noen stor skala. Hva anbefales?

 

Blir veldig takknemlig for svar, minkbestanden har økt for mye, men sjøfuglene forsvinner. Ser mer og mer spor for hvert år :evil:

Link to comment
Share on other sites

Nå har faktisk kråka yngletidsfredning så det holder, så påstanden om at jeg "tar den hardt" anser jeg som flåsete.

Jeg kritiserer ingen for ikke å ville la unger sulte i hjel. Får du tispa tar du ungene også hvis du bruker hund. Jeg gjør selv alt jeg kan for å unngå at ungene slipper unna. Men det er et stoort sprang fra det til å spare mink for å ha noe å jakte på og kun jakte på vinteren. Jeg jakter mest i mars-mai, nettopp for å oppnå så stor effekt som mulig. At oterens gjenkomst er grunn til minkens reduksjon er en myte. De finnes i samme områder.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan du påstå at du tar ungene ved å ta tispa? Graver du til du finner ungene uansett dersom du skyter ei diende tispe? Minken yngler fra slutten av april til ut i mai.

Sitat fra denne siden:

http://www.bondevennen.no/arkiv/fagarti ... ak2304.htm

 

"Høyt tempo i minkgården

Det er minken som er mest

”synkronisert” av disse, nesten alle

minktisper blir paret èn eller to ganger i

løpet av tida mellom 5. og 25. mars, og

nesten alle minkvalper blir født mellom

28. april og 10. mai."

 

Jakter du i denne tiden risikerer du selvsagt å skyte ei diende tispe.

Hvorfor ikke bruke levendefelle i denne tiden? Da kan du avlive hanner og slippe løs tisper.

Hvorvidt oteren presser ut minken eller ikke, det vet ikke jeg, men det er et faktum at det er sjelden å se minkspor her i Nord Østerdal nå. Mens det heldigvis er blitt en del oter. Og her krydde det med mink på 80 tallet. Men det kan vel tenkes at oteren kom som følge av redusert minkbestand.

Link to comment
Share on other sites

Dette syns jeg er merkelige holdninger. Det er velkjent at minken gjør stor skade på faunaen i Norge. Den er svartelistet, og det er svært ønskelig å fjerne den helt. Det har gjennom de siste ti årene vist seg at det er mulig å lykkes med dette i store områder ved hjelp av foxterriere og systematisk bekjempelse. JEG syns det er egoistisk av dere å "spare" mink fordi dere vil ha dyr å jakte på. Den utgjør en så vanvittig negativ faktor for dyrelivet at det bør gjøres alt for å få den vekk. Den dagen jeg sparer en mink med hensikt kan jeg garantere at det snør vannrett i Helvete. Jeg prøver også å unngå at minkunger sulter ihjel, men bare ved å grave til jeg får tak i dem. Å kverke ei minktispe med kull er i min verden jackpot. Det betyr nemlig så utrolig mye mindre lidelse for de andre artene i faunaen vår !

 

Her oss meg det så lite mink at den gjør ikkje noka stor fare for faunaen. Den store synderen er røyskatta, men denne er da 180% vanskligere å skyte.

 

Her som jeg bor er det UMULIG grave ut eventuelle mink unger. Det er kun under store steinrøyser at minken oppholder seg (her oss meg).

 

Jeg jakter aldrig mink på vinteren på grunn av at da er det revejakt som har førsteprioritet.

 

Når det er slik at du treffer på 5 oter før du treffer på 1 mink så har jeg ingen problem med å la de siste minken være åsså bruker dem på unghundene. Når oteren er fredet så blir det mye jobbing på hundene uten at de får "belønning" sin. (idiotisk at den er freda).

 

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

har skutt rev i yngle tida,rev som har gjort stor skade på husdyr...det var ikke noe gøy,men en nødvendighet....husker diskusjonen i revejakttråden....hvis det er for å spare fugl,så bør det søkes om felling av både rev,ravn og kråke i yngletiden,for disse gjør like stor skade....det er ikke forskjell på sultedød uansett revunger,minkunger,og kråkefuglunger etter mitt syn.like tragisk uansett....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...