Jump to content

Minkjakt


Foxterrier

Recommended Posts

I morgen skal jeg søke midler til minkjakt/terrier treff i herøy kommune:) om denne innvilges vill det bli arangsjert minkjakt med masse hunder! Mange båter, og overnatting på de reisende :mrgreen: noen som hiver seg med på noe slikt til sommern?:) fikk ideen av en annen kjenning som blir og arangsjere noe slikt en helg i 2010:)

 

Det hørtes artig ut, hvis det passer seg slik så skal jeg be på motordekslet til bharsvik om å få haike med hans eminente sevlagede aluminiumsfarkost nordover for å få være med på dette eventyret.

Selv så har jeg bare en stihårs dachs å stille med, men regner med at dere ikke er rasistiske før etter at jakta er avblåst og fangst statistikken kommer på papiret :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

Ble en tur i dag etter minken , hadde med begge guttene + alle hundene. Så fikk vi alle rørt oss litt :wink:

 

Vi fant en mink etterhvert , en voksen hannmink. Dina ( Foxhoundvalp 6 mnd ) hadde sin første minklos :D , ble en heftig jakt og hver gang minken skreik så losa Dina , og terrierne gikk bananas :lol:. Filmet en liten videosnutt , men fikk desverre ikke med losen til valpen.

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=mQn7-0wl1Pg

 

 

normal_Dinamink_1_023.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endelig ute på minkjakt igjen.

Fikk to hannminker i dag. Den første etter godt søksarbeid, bikkjene fant den til slutt under en stein og der var det stillingskrig en stund til jeg fikk flyttet en stein.

Med ett godt tak i begge bikkjehalene fikk jeg gitt den hagleskudd på 1 m hold, en meget stor hannmink.

Tipper 1.2-1.3 kg, parringstiden er tydeligvis i gang. Den var voksent utstyrt :mrgreen:

 

Den neste oppdaget vi når vi var kommet i båten. Syntes jeg så ei stripe i sjøen, men var usikker. Når jeg kom til stedet ble bikkjene plutselig helt ville, slapp de i land og de fikk kontakt med minken med en gang. Denne kom veldig fort, men blei stoppet av ett par hagleskudd.

En noe mindre hannmink, "¨brunstig" denne også :lol:

 

Moro med minkjakt, alltid action. Filmet litt fra den første, skal se om jeg ikke får lastet den opp på youtube ved anledning.

Link to comment
Share on other sites

Føler jeg må løfte denne tråden litt, siden dette må være kanskje den råeste jakta man kan bedrive. Jeg har vært så heldig å fått være med Bharsvik et par ganger, og jaktet flere ganger sammen med JackRussel, og denne jaktformen er rå altså!

Jeg hører rykter om noe minktrening idag?

 

Ser fram til flere turer, vi bor i et minkparadis(er jo hell i uhellet).

I tillegg til å være så bra viltstell, er denne jaktformen unik på sin helt spesielle måte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hadde nettop en mink på reveåta,men skaut ca 1-2 cm over(223rem)kule(v-max)....peip fra varsleren,og satt på dataen,så nattsynet var så som så.

laget luktespor i går,og dette sporet hadde minken fulgt.

når minken er flådd,hvor stort er treffområdet ca?

Link to comment
Share on other sites

Hei Olaf12

 

Jeg bor helt sør på karmøy så jeg er ikke kjent på Nord Karmøy.

Så meg er det i grunn ikke så mye hjelp i her.

 

Kan jo være en fordel nå mens snøen ligger så vidt igjen å ta en tur langs kyst linja og se etter spor i snøen etter minken evt neste gang det blir snø.

Ellers vet jeg det er blitt jaktet mye med hund etter mink på Nord Karmøy i hvertfall etter det som blir rapportert inn til Kommunen så det kan jo hende det begynner å bli lengre mellom minken på Nord karmøy også slik det er Sør på karmøy :D .

 

Obs. husk å sette fellene slik at du ikke får sinte hundeeiere og katteeiere på nakken :)

Link to comment
Share on other sites

takker ja det e blit litt lengre imelom minken her o eg byge in fellene mine i kaser sån at ikje hond å katt ikje får ein

smerteful å unødvendig slut på live.trur eg springe på mårfangst i vinter eg heller tar minken i vår å somar han drepe jo alt så hette fugel å egg her på kysten :evil:

Link to comment
Share on other sites

til parson russel terrier ser du fangste mår her på karmøy.

har lest i ale tråar her i forume har satt ale fellene mine i kvalavågsmarkå å i skogen me gassledningen så går te håvik lure på o d e mår å få her har sit spor men d e ikje mye e d noen støre skogar her på karmøy kor d e mår takke for ale svar :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Var en tur ute og traff på noen minker i dag også.

Den første nektet å flytte på seg, lå trygt inne i ei stor ur.

Så var vi borti ett par andre, dvs hundene sporet ivrig, men de fant ikke ut av det. Trolig noen eldre spor.

Men til slutt traff vi på en stor hannmink og den prøvde å stikke av, men ett par hagleskudd stoppet den planen.

 

Virker som store hannminker har lettere for å ta til flukt, om de er mer nervøse eller har større selvtillit vet ikke jeg, men noe er det...

 

I dag fikk jeg tatt ett trofebilde også :)

 

P3010078.JPG

Link to comment
Share on other sites

Var en runde på minkjakt i dag. Det var fersk og fin sporsnø. Men dessverre kom det fem cm sporsnø til da vi startet... Dermed var vi henvist til VELDIG ferske spor hvis vi fant noen. Første mink ble funnet dypt i ei bergklipe med storstein. Umulig å komme ned til den. Fikk den derfor ikke ut. så bare sporene som gikk inn og at hunden var ivrig. Vet hvor den bor nå... Nummer to var på en sikker minkplass. Den befant seg under en einer da vi kom..... Det ble heftig ildgivning før den tok himmelspretten med stil...

 

normal_DSC00753.JPG

 

Det strøk også med noen kråker i løpet av dagen.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt meg HD kamera, så nå kan dere få minkjakta rett hjem i stua :lol:

Det ble vertfall meget bra kvalitet på opptaket, men det er ikke så mye action på denne filmsnutten.

Må nok få med en kameramann evt en postskytter hvis jeg skal få med hele jakta.

Dette opptaktet er fra helga, denne minken fikk vi ikke og når dere ser hvor den ligger, så skjønner dere kanskje hvorfor :?

 

Husk at dere kan velge kvalitet opptil 1080 :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=rVrjHBwRNac

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg ta påske med god samvittighet i år også.

Var ute to turer i dag, på formiddagen fant vi en mink som vi har vært bort 2-3 ganger før uten å få tatt og det samme skjedde i dag også :?

Vær gang vi har funnet de, har den ligget for vanskelig til, men før eller seinere får vi tatt den :wink:

 

Men nå i kveld gikk det bedre, da fant bikkjene en stor hannmink igjen.

Denne lå under en stor stein og jeg hadde god oversikt på plassen, bikkjene kom godt til og minken flyttet seg ganske raskt.

Første skuddet var en bom, men neste traff der det skulle.

 

068.JPG

 

Dette er mink nr 13 siden April 09 og hannmink nr 8.

Jaktåret 09/10 på mink ser ut til å bli dårlig, merkelig nok har jeg bare tatt en voksen hunnmink på denne tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hadde med tre unge foxterriere på jakt i går. De begynner å skjønne det nå. Problemet vårt er at minken i området er i ferd med å ende på rødlista. Fant en minktispe som måtte løpe 30 meter over åpent område for å komme seg i sjøen. Ingen mink i verden kommer seg forbi Mira, Ixi og Tassi sammen... De tar alt de finner. :twisted:

 

Denne kjeften er ikke god for en mink å komme ut for. Tenk deg når det blir tre av dem...

 

normal_Tassi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei:) Kjempe flott tråd, har lest hele nå å blitt en god del klokere på minkjakt:D Så ble ganske sugen på å prøve bikkja mi(blanding av dachs og drever) hun blir 5år nå. noen som tror hun kanskje gidder å jage litt mink?:) Hun har bare vært borti rådyr til nå:)

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er jo bare en måte å finne ut det på.

Det beste er jo om du er med noen som jakter mink, hvis ikke det er mulig, så bør du oppsøke områder der du er rimelig sikker på at det er mink.

Helst holmer uten rådyr eller andre dyr som du tror bikkja de vil finne på å jage.

Blandingen din er nok en type som helst vil drive dyr fremfor å grave i ett hull, men det vet du jo ikke før du har prøvd ;)

Link to comment
Share on other sites

kompiss av meg har en slik blanding, og den er helt GAL! den skal grave og presse seg ned til ALT ! den drar inn til grevlingen om den får det til, blir stadig bitt, men den jir seg faan :lol: den har sikkert funka på mink, men jeg tør ikke si annet end at du må prøve :D minkjakt er morro :mrgreen:

 

var i et fuglereservat og ransaka for mink igår, der var det trykt for ærfugelen og legge seg :D

Link to comment
Share on other sites

hadde en vanvittig morro jakt på søndag :mrgreen:

har besøk av Tassi, hunden til Bharsvik :) jakta selfølgelig mink i den anledning :D

den første smellen starta under en gammel fjøs, der fikk hundene en skikkelig utfordring, for der er det trangt som F!! men de ga på mer og mer og pressa seg inn på de trangeste plasser! :mrgreen: etter 1 times hardt arbeid fikk de han frem :mrgreen:

grunnet litt dårlig skyting skulle det 260 gram hagl til for og stoppe denne karen :lol:

 

mink nr 2: satte hundene opp på en goplass og de heiv seg på spor med en gang! løp og finkjemma området! jeg pakka på meg hagle og sekk og gikk opp, og etter en stund var det minkskrik og los for fult !

da hadde minken gjemt seg under et lite utedass! Tassi tok på seg jobben og presse seg ned til minken, mens loco prøvde heller og fange minken på utsida siden den forsøkte og stikka av mange ganger! han var i kjeften til Loco 2-3 ganger før han kom seg helt frem, og da bar det i kjeften på loco pånytt! men han mista den, så løp den under hovedhytta under en platedonge den hadde reir i. når vi omsider fikk han frem derfra bar det rett i havet, og der ble han stoppa med 52 gram hagl :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

idag ble det helt uventet en mink til :D kom en skalle innom butikken og fortalte at han hadde sett en mink som løp over veien mot Tjøtta :lol: han forklarte meg hvor, og da var jeg rask og henta Loco og Tassi etter jobb og kjørte oppåver :) da jeg kom frem slapp jeg ut hundene og borte var de :mrgreen: jeg gikk i retningen der hundene løp, og da jeg kom over en litten topp var de i full graving! like før jeg kom frem starta Loco losen! :D

det var ikke noe serlig til hi var under mye lyng og mose, så når hundene hadde låst minken fast nokk, spenna jeg opp marka og han LØP ut! full fart mot havet! hundene hakk i hel. Loco hadde han nesten!

minken forsvant under et bitte lite naust, som sto fint på en platt, men der var det ikke trangt nokk :lol: Tassi var like kjapp inn som minken og Loco etter :D Dermed parkerte minken tøflene for godt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ENDELIG så løsnet det for oss oxo :?

TJTen Viggo er nå blitt 11,5 mnd gammel, og har en mengde harafall på øya i nord.

Men når det gjelder minken har det vært svært labert :shock:

Men i dag skjedde det :D

Noen husker sikkert dette bildet:

 

Kopi_av_Mink1.jpg

Her er han bare 2,5 mnd gammel, og har faktisk sport opp, og lost sin første mink.

Jeg var sikkerpå at dette kom til å gå kanonlett, men det skulle vise seg å være feil.

 

Har hatt kun 2 minkeloser med han i vinter, der en kom seg unna, og en ble fellt, men ramlet ned i ei blokksteinsrøys, så det var umulig å finne den. Ergo Viggo har ikke hatt mink i kjeften, ikke før i dag. Virker som han ikke forstod at det var villt å jage her ute på skjæra.

 

normal_Mink05_%5B800x600%5D.jpg

Her er han, minken er i kjeften, og det er under akkurat samme stenen som han loste på, for 8 mnd siden, se bildet over.

 

normal_Mink04_%5B800x600%5D.jpg

Her fisker han den ut, ikke noe å si på agressiviteten, rett på uten frykt.

 

normal_Mink03_%5B800x600%5D.jpg

Legger den ned "litt" for å få oversikten.

 

normal_Mink01_%5B800x600%5D.jpg

Menn bare "litt" tryggere å ha den i kjeften, så far ikke tar den fra meg :lol:

 

normal_Mink02_%5B800x600%5D.jpg

Her et forsøk på trofe bildet, men han er svært skeptisk til å legge fra seg byttet, med far svinsende i nærheten.

 

Hilsen lykkelig minkejegere, med stor tro på fremtiden......

Link to comment
Share on other sites

Etter den første minken på mandag, skal jeg si det ble fres. Viggo våknet sjikkelig av dette.

I går var jeg ute en tur, skjedde ikke noe før på ettermiddagen, da fant han en i ei dyp ur. Vi måtte gii oss etter 1 time.

Men i dag :D:D smilte lykken igjen. Først en mens guttungen var på skolen. den kom seg på vannet, etter skudd. Men Viggo svømte ut og apporterte, flink bisk. Så kom han i retur, og tok ut en til i samme røysa, men den lurte far, og kom seg unna bak ryggen. Viggo sporte denne ca 100 meter og ned i ei stor ur. Her lukta det kraftig av mink, men vi fikk ikke has på den.

Så kom guttungen hjem, han ble sur når han hørte dette. Og vi måtte sporenstreks ut igjen. Valgte en annen holme, los etter35 min. Etter ytterlige 10 min, for den på vannet, og over til et lite skjær. Viggo svømte over, og stillte den under en stor stein. Da var allrede guttungen i gummi-jolla med salongbørsa. Minken endte sine dager der.

 

normal_mink07.jpg

Stakkars mink, flink bisk.

 

mink06.jpg

Gullguttene i sitt rette ellement :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...