Jump to content

Minkjakt


Foxterrier

Recommended Posts

ute i flotte naturen i hele dag :D

fikk 2 mink :D en tispe (drektig) og en hanne 300 meter unna :)

Loco møtte mye oter heldigvis er dem oftes bare noen meter fra havet og "plopp" så er de vekk :mrgreen:

var en morro dag, Loco jobba bra med minktispa måtte grave med spett i ca 1 time før jeg nådde inn og avlive med 22lr :D da fikk Loco eren av og grave den frem og dra den ut :mrgreen:

 

1e6r6d.jpg

 

rauj3m.jpg

Link to comment
Share on other sites

:shock::shock::shock:

 

Jeg fant også ei tispe med unger i går kveld. Dem gikk det til helvete med, som det alltid gjør når vi møtes! Finner jeg et kull gir jeg meg aldri før jeg har tatt alle. Aldri! Yngletidsfredning på mink er det samme som en falitterklæring uten grunn. Et minkkull kan drepe vanvittige mengder sjøfugl dersom de får lov.

Jeg har sett effekten av mink, men har også sett effekten av å fjerne den! Derfor gjør det meg nix og ingenting å fjerne dem hele året. Jeg sparer heller aldri en mink for å ha noe å jakte på i morgen. Kunne jeg skutt den siste minken i landet ville jeg gjort det uten å nøle, selv om jeg liker å jakte mink.

Link to comment
Share on other sites

er greit vist dyret går med onger i seg,men værre hvis ongene ligger i hi/bol,og går sultedøden i møte....er ikke så mange dager siden jeg tok et dyr,som jeg sprettet opp,og fant tomt inni,men med melk i pattene....hvilket dyr det var,holder jeg for meg selv....

samvittigheten er ikke på topp akkurat,når man vet at det ligger sultne unger,med mange lange dager i møte....

men valget mitt var å ta ut dyret og satse på at det var en hanne (det slo selfølgelig feil!det var et hun dyr)....dyret gikk på 3 bein (beinknoken på ene frambeinet.... foten var råttnet av)..

Link to comment
Share on other sites

Hørte på radioen her om dagen, var en eller anna naturverner som ville forby bruk av hund ved jakt etter mink, da de mente det var et utbredt problem at folk bevisst lot bikkja drepe den i stedet for å skyte. Noen som vet hvem jeg prater om, evt hvor saken finnes i andre meida? Mener det var på Radio Norge, forrige uke en gang om jeg ikke husker feil. Var et biinnslag til nyhetene eller noe sånt...

Link to comment
Share on other sites

Hei det innslaget var på Radio Norge hvor dem henviste til noe i Dagbladet.

Jeg har heller ikke funnet det som står i dagbladet, så det hadde vært gøy vist noen finner dette og linker evt her inne.

 

Det er helt sikkert ulovlig å la hundene drepe minken, så hvis det skjer av og til så er det jo ganske unødvendig å legge det ut på nettet enten i form av video eller tekst. Det skaper jo bare grobunn til slike debatter.

Link to comment
Share on other sites

Er da vel ikke noe problem om bikkja tar minken? Så lenge bikkja klarer jobben da.. Hadde en munsterlander som nylig måtte avlives, men hu tok rimelig effektivt kverken på mink ja! Fillerista den såpass at den ikke klarte å bite henne, og det ble kort prosess hver gang.. Tror ikke akkurat terrierne deres er noe dårligere nei :wink:

 

Men hvis vi fikk sjansen, tok vi den jo selvsagt under steinen med .22lr da. Blir mindre styr av det. Ble vel tatt 17-18 mink for den bikkja, ikke dårlig for en fuglehund :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva er problemet? Ulven dreper jo byttet sitt, huskattene dreper byttet sitt (i hope tall, og uten om lovlig jakt). Men når en er på bevist jakt etter rovdyr som skal bort, nei da er det fy fy om hunden kommer til først?

 

I min barndom, var det aldri så stor stas som når bikkja fanget og tok livet av minken selv (jafs, game over. Nesten like kjapt som ei kule). Da vanket det ros og godbiter fra hele familien.

 

Verden er tydeligvi på vei til Hel....

 

For den med anfektelser på å ta livet av mink i yngletiden, så kan dere begynne med ungene.

 

Jeg skyter helst mora først, for som regel er ungene lettere å lure. Og skulle tanken på en sulten minkunge komme krypende, så er det en stor trøst å vite at det betyr at noe annet får leve. Det er det vist mange som glemmer.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at hetsjakt i Norge er ulovelig. Spørsmålet blir da om dette er hetsjakt. Hetsjakt foregår med såkalt hetsende hunder, som er lynkjappe. Wiki skriver at støvere og terriere er brukt til denne jaktformen.

 

Jeg ser ingen grunn til at hunden, om det skulle være musterlander, jackrussel eller støver, ikke skulle kunne ta minken. De situasjonene jeg har opplevd at hunden tar minken, har det vært like effektiv og human avlivning som ved et skudd - noenganger kanskje mer.

 

Men er det hetsjakt? Hunden slippes jo vanligvis ved luktspor - og loser, i motsetning til ordinær hetsjakt der hunden slippes ved visuell kontakt og løper etter byttet til det ramler om av utmattelse eller tar det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at hetsjakt i Norge er ulovelig. Spørsmålet blir da om dette er hetsjakt. Hetsjakt foregår med såkalt hetsende hunder, som er lynkjappe. Wiki skriver at støvere og terriere er brukt til denne jaktformen.

 

Jeg ser ingen grunn til at hunden, om det skulle være musterlander, jackrussel eller støver, ikke skulle kunne ta minken. De situasjonene jeg har opplevd at hunden tar minken, har det vært like effektiv og human avlivning som ved et skudd - noenganger kanskje mer.

 

Men er det hetsjakt? Hunden slippes jo vanligvis ved luktspor - og loser, i motsetning til ordinær hetsjakt der hunden slippes ved visuell kontakt og løper etter byttet til det ramler om av utmattelse eller tar det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar også livet av drektige Minktisper, og minkunger.

 

Dette har jeg gjort og det vil jeg gjøre så lenge det er tillatt.

Finner jeg ett minkbol så tar jeg knekken på alt.

 

Kan ikke se at det er værre at minkunger sulter ihjel, enn at fugleunger svelter ihjel hvis de voksne foreldre blir tatt av mink, samme gjelder diverse gnagere som minken dreper.

 

Har funnet store lagre med fugleegg under steiner hvor minken har lagret disse eggene.

Jeg har observert mink fra min bolig, der den systematisk finkjemmer holmer for egg og fugleunger.

 

Den dreper ikke bare for å stille den umiddelbare sult, men lagrer det den greier å få fatt i.

På en liten uke kan en forholdsvis stor holme være rensket for fugleegg og unger, enda være blir det når minkkullene begynner å jakte.

 

For min del kunne minken værre fullstendig utryddet i den Norske natur.

Link to comment
Share on other sites

Onkelen og tanta mi fikk nylig omlag 20 høns drept av 1 mink på 1 natt, den spiste ikke noe særlig av dem, bare drepte.

 

Jeg syns at man skal sørge for å ta alle når man først er i gang. Ser man at det er et minkbol med små unger i, og man også ser at man ikke har sjangs på å ta alle sammen, så syns jeg det blir litt feil å ta mora.. Når ungene blir så store at de løper rundt greit på egenhånd, er det jo ikke noe problem. Da får man oftest has på dem etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Mens dere krangler som fillene fyker, om det er rett og skyte minktisper fra ungene eller omvendt,og hvor mange høner og egg en mink er istand til å ta.

Så går jeg og Viggo heller på jakt vi. Viggo er i hvertfall i stand til å knerte 4 mink på en dag, for det gjorde vi i går :lol:

Men vi prøvde å legge inn bilder i går, men det gikk jo ikke, og heller ikke i dag, så da driter vi i det, og går ut en tur å knerter noen flere i dag.

Kos dere med kranglingen, så koser vi oss på jakt :wink:

 

NB!!! vi er oppe i 12 mink fellt for Viggo på "bare" 10 dager, det er progresjon det :P

 

Ja ja, da var galleriet åpnet igjen, og her kommer det noen bilder fra gårsdagen....

 

normal_Ta_foto-0132.jpg

 

Viggo, allltid berett på en båt tur :D

 

normal_Ta_foto-0128.jpg

 

Viggo har fått et knallsøk, og svinser ikke bare på svaberga lengre.....

 

normal_Ta_foto-0126.jpg

 

Gårsdagens første, satt i steinur, men fikk et 22lr i sia, fra kloss hold, prøvde å nå sjøen, men klarte det bare nesten :D

 

normal_Ta_foto-0129~1.jpg

 

Her jobber han med dagens andre, som hadde bopel i en hule i ei kjenn, midt på øya. Den endte sine dager i hulen.

 

Så et taktisk holmebytte, og før far rakk å binde båten, så tok han en ut i ei stor einerbuske. Den for ut ganske fort, og gikk på sjøen.

 

normal_Ta_foto-0127.jpg

 

Ett skudd med 22lren sørget for at den begyndte å svømme i ring. Viggo heiv seg på sjøen, og biffen var sikra.

Her er han på vei i land :mrgreen:

 

normal_Ta_foto-0131.jpg

 

Dagens siste, holdt hus under her. Den satt svært lunt til, og hverken jeg, stikkpinner eller Viggo kom til. Men losen gikk for fullt, og det bvar så bra, at jeg valgte å ringe TJT her på kammeret, så han fikk høre tyskeren min i aksjon. Tror han likte det han hørte :P

Tok tilslutt en lang planke, og bikket på heile dassen, og minken valgte å flykte, synd for den :oops:

 

normal_Ta_foto-0130.jpg

 

Allt dette skjedde før kl va 10 på formiddagen. Sola og varmen kom, og litt av piffenn fikk utav oss. Rett og slett tid for kos, og det ble det.

Viggo sjesker på Turblandingen til PollyPeanøtter :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke uten grund at DN er i ferd med å sette igang en stor kampanje for mink jakt og at de vil sette store resurser inn på får å redusere bestanden så mye som muligt.

Mink skal og må taes avdage ved alle mulige anledninger.

Link to comment
Share on other sites

[...]I min barndom, var det aldri så stor stas som når bikkja fanget og tok livet av minken selv (jafs, game over. Nesten like kjapt som ei kule). Da vanket det ros og godbiter fra hele familien[...]

Jaktet mink med samojeden i gamle dagerTM, ble tatt mye mink da men hagle var stort sett bare med til pynt.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jmonsen setter fokuset på hva DN ønsker å oppnå, utryddelse er ordet. Vi kjemper en kamp for vår fauna, minken er en katastrofe for mange av våre fugler (som desverre stadigt nærmer seg rødlisting). Av og til må man gjøre ting man kansje ikke helt har sansen for, og dette er en av de sakene man bør la høymoralen ligge. Kostnaden for å tillate seg den luksusen, kan bli vel stor.

Link to comment
Share on other sites

de 2 siste dagene har jeg kun jakta mink :mrgreen:

 

igår fikk jeg 3 stykker :) VELDIG mye arbeid med 2 av disse :shock: fytti katta sier jeg bare :shock:

 

idag, jikk det som smurt. har fått til sammen 7 minker idag da, 4 unger og 3 voksne..

ungene var bare noen få dager gamle. det som var så rart var at mora ikke var i nærområdet :shock: vi finkjemma alle nere holmer og sjær, uten resultat.. men så jikk vi tilbake til samme øya 10 timer etterpå, og da fant vi den 30 meter lengre bort end hiet :mrgreen: gjemte seg under en liten plate "luringen" :lol:

Link to comment
Share on other sites

For en mnd siden fikk jeg for første gang se en mink i bekken på tomta, så løp ned og henta salongrifla og fikk plassert en kule i nakken på den på 40 meter. Stein dau med en gang. Første minken jeg har skutt, så den måtte jo til utstopping Så tok en tur til utstopperen jeg kjenner med en gang (bor 2km unna), og hadde alt roten klar og tørr. Måtte bare male opp mosen litt. Og sluttresultatet ble utrolig bra!

Passer seg bra på rommet :D Roten og oppsettet er også gjort klar til at en hunnmink vil få sin plass på høyre side når jeg får en fin nok til å stoppes ut.

 

2n1rpu.jpg

 

v7qpz9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute en liten tur i dag oxo, på en holme det ikke har vært mink på de siste gangene.

Guttungen var med, så vi konsa mest på på pølsegrillingen.

Jeg er rimelig godt kjent uti her, så jeg går ikke iland å slipper bikkja, på plasser der jeg vet det er reir/hekkende fugl.

 

Men så :oops:

Kom en svane svømmende forbi:

 

normal_Ta_foto-0137.jpg

FYYYYYY Viggo, IKKE jage svaner, de skal ha fred nå.

 

KOM HIT :x:oops:

 

Den kom svømmende farlig nærme land (50 meter) og Viggo så sitt snitt.

 

normal_Ta_foto-0138.jpg

Flink bisk, best å gjøre som pappa sier, ikke jage svaner.....

 

Iland som en sjøvant oter, er ikke vant med slike svømmende dyr, jeg som tidligere bare har jaga med dachs.

Link to comment
Share on other sites

"FYYYYYY Viggo, IKKE jage svaner, de skal ha fred

 

Den kom svømmende farlig nærme land (50 meter) og Viggo så sitt snitt.

Flink bisk, best å gjøre som pappa sier, ikke jage svaner"

 

En foxterrier jeg hadde svømte og etter ei svane en gang da en som bodde i nærheten kom og sa han hadde sett ei svane drukne en retriever eller fuglehund som hadde svømt etter svane på samme plassen. Den hakka med nebb og slo med vingeknokene i hodet på bikkja til den drukna.

Så ta det kuli. Svanene er ikke til å spøke med.

Link to comment
Share on other sites

1 stor hannmink idag :D:mrgreen:

 

Nå er kan jeg trykt si Loco er innjaga på mink :mrgreen:

skulle egentlig ikke iland der, men så det på Loco fra båten at det var noe på øya :)

fikk overværet av den og skulle til og hoppe på havet :lol:

 

minken var i en dunge rotten matrial, over en brygge. og der begynte vi og lempe og der kom han :mrgreen: PANG PANG!! død :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som naturverner ser jeg absolutt ingen problemer med å drepe mink mens den har unger. Et minkkull kan ødelegge store omeråder i løpet av få uker når de begynner å jakte, og for å være helt ærlig så veies minken mye mindre enn alle de fuglene, gnagerne og eggene den tar.

 

Faren min sluttet i en dyreverngruppe på 60-tallet fordi de slapp ut mink, det var absolutt ingen som tenkte på at hele naturen kom til å få ringvirkninger enn han.

 

Lar dere iberiasneglen være når den har lagt egg?

 

Det er altid noen som vil lage litt drama, spesielt i dyrevernskretser. Rådet mitt er å ignorere de og fortsette det fine arbeidet mange norske jegere gjør med mink. Stå på, så kommer kanskje hubroen og andre arter tilbake til store deler av landet! Jeg tar heller de 200 måkene som fulgte båten min på 80 og 90 tallet enn den ene minken som rydda kyststripa her på 2000 tallet.

Hadde menneskene som art vært tilgjengelige for mink så hadde den drept oss som fluer, mink er en av de få artene i verden som dreper uten tanke på hvor mye den trenger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mira og Tassi kunne kreditere seg fire minker i kveld! Den siste var så utrolig smart at den hadde rigget seg til inne i et rør som lå i fjæra. to meter langt og med innvendig diameter ca 20 cm. Det tilsvarer vel omtrent målene i et kunsthi det..... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...