Jump to content

Minkjakt


Foxterrier

Recommended Posts

Nå er det vår på sørlandskysten, og minken er parringsklar, blei 2 stk stooooore hannminnker på meg og Viggo TJT i dag :mrgreen:

 

200555_1742929065271_1600051205_1621152_7529845_n.jpg

Nr 1 tatt under hytteterasse, tenker hytteeier blir glad :D

 

197515_1742929505282_1600051205_1621155_1363817_n.jpg

Nr 2 tatt under vedskjul, samme hytteeier, sikkert fortsatt glad :wink:

Bikkja ser litt gal ut her, men det har han sikkert etter eieren :shock:

 

197095_1742930145298_1600051205_1621158_1222288_n.jpg

Salongen duger den, headshot på siste minken, avstand 5 cm :roll:

 

198031_1742928505257_1600051205_1621149_1759640_n.jpg

Blei 2 av disse oxo i dag, er man på predator jakt, så er man på predatorjakt :P:P:P

 

Ut å jakt alle sammen :lol:

Link to comment
Share on other sites

har tatt noen mink i det siste.. lettere når det blir mildvær :)

 

ble 2 idag, hvor den ene var den største minken jeg har sett!! og jeg har sett ganske mange :shock:

veide 1.9 kg og målte 64 cm fra snute til haletupp.. :shock:

 

En kompis tok en på 2110gram og 68,4cm :)

Den "manglet" nakke. Ei lang pølse som "gikk i ett"....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag ble det storeslem :D

Først fant Idun ett spor som hun følgte ivrig, hun kom med ett bjeff og to minker spratt ut av lyngen!

Årets minkdublê 8) en hann og en hunn, trodde paringstiden var over nå...

 

DSC00105.jpg

 

Vi gikk ikke mer en ett par hundre meter, før Idun tok ett nytt spor. Etter litt om og men endte losen først i en fjellsprek og minken spratt selvsagt ut mens jeg var opptatt med å flytte noe stein.

Skulle hatt en postskytter med da :?

Den søkte tilflukt her, liten vits i å prøve å flytte disse steinene...

 

DSC00106.jpg

 

Mens jeg stod der å ventet, ble jeg var en bevegelse til venstre og der kom jaggu en hannmink spankulerende :shock:

Så en slapp unna og en annen ble lett match :lol:

 

Vi gikk ett stykke videre før det skjedde noe mer, men fant enda en mink. Etter mye styr fikk jeg gitt den en hagleladning, men traff dårlig.

Jeg gikk for å finne en pinne og da hadde minken gått ut, men ble innhentet av bikkjene og avlivet.

 

Fikk tatt 4 mink av totalt 5, 2 hanner og 2 hunner, lenge siden jeg har hatt en så god dag på jakt :D

 

DSC00114.jpg

 

Sårbeint og fornøyd for vi hjem igjen :wink:

 

DSC00125.jpg

Link to comment
Share on other sites

huffda.. jaja. det blir no noen minker om man tenker på genrasjonene etter disse minkene :D

er det med eller uten de gode dagene du har hatt nå ?

du har vertfal fått en fin start i år!

 

jeg og loco har tatt 2 i forge uke, og skal ut i småbåt her rundt frøya for første gang på lørdag! :D gleder meg :D

Link to comment
Share on other sites

i fare for å virke mentalt hemmet:

 

Hvordan vil en 4 mnder Jämthund være på minkjakt?

Jeg har ikke testa minkjakt enda, verken med eller

uten hund.

 

Men bikkja har drøy jaktlyst og løper etter alt han

får lov til. Blir helt ifra seg på kråker da. De stikker jo

alltid av.. :forvirra:

 

Og valga av våpen?

Hagle eller 30-06.

Eller begge deler?

 

har ikke noen mellomting dessverre.

Link to comment
Share on other sites

det er flere spisshunder som søker og markerer minken, så mye mulig du kan prege jamten på mink ja..

 

hagla blir den som blir med ja.. 30-06 kan ligge hjemme :wink:

 

 

supert! Hadde vært morsomt å ha noe å gjøre

i "mellomkrigstida" så vi får teste Jo på mink :)

 

Da blir det enkeltløps beretta :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Om bikkja bare er 4 mnd, så ta det litt rolig med våpen som smeller høyt, men det vet du sikkert allerede.

Til minkjakt, så er hagle uten tvil det beste å bruke om du vil ha felt dyr.

Veldig få ganger jeg har hatt bruk for f.eks en salongbørse, hadde det vært tillat med pistol på jakt, så hadde saken stilt seg annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Det ble en fin søndagstur på minkejakt i går på Karmøy, to veltrente parsoner med over hundre mink på samvittighten hadde med seg min 7mnd gamle parson på opplæring. Vi kom over to mink på forskjellige områder den første slapp unna da det var så mye steinur. Den andre minken fikk hundene tak i, men etter å ha vist litt motstand å bet seg fast i nesen på den ene hunden så slapp den unna eit lite øyeblikk. Den kom seg ikke langt før den var sperret nedi en sprekk i fjellet å fikk smake en dose hagl da den kom ut.

 

Sasha 7mndr og Hann mink på 1.4kg

 

92e43f436f85a11fc35c9e60467f1f1e.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest endel om minkjakt her inne, og må si jeg har lyst til å prøve å jakte med hund. Det jeg lurer på er våpenvalg. Ser at det kan lønne seg å ha tilgang til både rifle (22LR) og hagle ved minkjakt. Jeg har en Savage kombi i våpenskapet. En 20/76- 22WMR. Hvordan er det med rikosjettfaren ved bruk av 22LR? Hjelper sikkert med subsonic ammunisjon, men allikevel. Det blir jo nødvendigvis skutt endel mot stein. Er det noen her som har erfaring med bruk av 22WMR på minkjakt? Det finnes ikke subsonic ammo for 22WMR. Savage'n blir sjelden brukt pga av kalibret, men til minkjakt kan det kanskje gå.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med 22 WMR, men det er vel sånn at jo saktere prosjektilet går, jo større fare er det for rikosjett?

En 22 WMR med ei varmintkule har vel kanskje så høy fart at kula pulveriseres?

En salong vil uansett bli brukt på kort hold, men min erfaring er at det er utrolig sjelden man har bruk for en 22.

En og annen gang så kan man avlive en mink under en stein eller inne i en sprekk, men de aller fleste gangene er det snakk om fluktskudd og da er det bare en hagle med god spredning som duger.

Og 2 skudd kan ofte være en fordel, men det er nå bedre å bruke kombien din på minkjakt en at den bare står i skapet og samler støv ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da forstår jeg det slik at det blant terrierne, så er det fox`n som gjelder? :winke1:

Pluss og minus i forhold til Jack Russel?

Har jakta med tysk jaktterier, og den levde opp til eierens beskrivelse: 1 stk hjernecelle som det står "drap" på.. -forøvrig tilnavnet "dyret" :)

Gode seriøse oppdrettere som har/venter kull på god minkhund/familiehund?

Tlf 95 49 78 79

Link to comment
Share on other sites

Jack Russel har desverre blitt alt for populær som "stallhund" og familiehund, skal du ha en av gode jaktlinjer så må du nok ut av landet.

Fox, Parson, Border og Tysk Jaktterrier er mye mer å velge i, bare pass på at du kjøper fra jaktlinjer da det kan være mye rene utstillingsbikkjer blant disse rasene også, med unntak av tysker da...

 

Ellers har du jo dachs da og ellers alle andre raser med interesse for rov-vilt ettersom størrelsen ikke har så stor betydning hvis du skal ha den til mink.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg til å lese litt på denne linken som ligger på rasesiden til Parson russell terrier.

 

http://parsonrussell.no/parson_kontra_j ... errier.htm" target="_blank

 

Der står det beskrivelse om hva som er forskjellen på disse hundene, og hva som er forskjellen på registrerte og uregistrerte.

 

Trykk på bildene og få mer info om rasevariantene :winke1:

 

Parson russell terrier og Jack russell terrier er så like i navnet at mange blander dem.

Selv om dem FCI-godkjente har ganske ulik utseende.

 

Her er linken til rasesiden for Parson:

http://parsonrussell.no/

Her ligger det linker til hjemmesider til oppdrettere.

 

Lykke til med valg av Terrier.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

er minkungene kommet ut nå?ser måsen stuper nede ved holmene,men mulig det er voksenmink....får gjøre klar balansefellen til minkungene er blitt store nok til å komme i den,da jeg ikke vil gjøre noe hungersnød på minkungene ved å ta foreldrene.....

Link to comment
Share on other sites

minkungene er ikke store nå.. vertfall ikke her.

men hvorfor i all verden vente med og sette ut feller ? jeg blir nesten litt provosert når folk lager sin egen jakttid på mink. :? der er jakt på den hele året fordi den perioden man kan få best uttak av jakta/fellene er NÅ!!

Link to comment
Share on other sites

Personlig liker jeg ikke jakt i yngleperioden uansett art , et av unntakene er minkjakt i eggvær ol. Jeg jakter ikke primært for å utrydde minken eller lignende agenda , jeg jakter fordi det gir meg noe , både når det gjelder hundejakt og naturopplevelse generelt.

 

At man kan holde minkstammen i sjakk er bare et pluss som naturlig følger med. Derfor jakter ikke jeg mink før ungene gir meg jakt , så får nå folk mene det de vil om det :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg er enig i siste taler.må da være morsommere å få 8 mink i fella i stedet for 2....selv når jeg skyter rev/kråke i skadefelling i ynglingstida,er det ikke noe godt å se at dyret har unger fordet om man har tatt ut problemdyret.

Link to comment
Share on other sites

Personlig liker jeg ikke jakt i yngleperioden uansett art , et av unntakene er minkjakt i eggvær ol. Jeg jakter ikke primært for å utrydde minken eller lignende agenda , jeg jakter fordi det gir meg noe , både når det gjelder hundejakt og naturopplevelse generelt.

 

At man kan holde minkstammen i sjakk er bare et pluss som naturlig følger med. Derfor jakter ikke jeg mink før ungene gir meg jakt , så får nå folk mene det de vil om det :wink:

 

Enten er du for minkjakt eller ikke !! Her finnes det dessverre ingen kompromiss siden jakttiden er besluttet ved lovtekst. Om du har personlige ytringer om det er uetisk å jakte mink i yngleperioden så er det helt greit. Finner det til tross usaklig at du både forsvarer og angriper slik jakt. All mink i dette landet er et resultat av våres felles forfedres mangelfull intelligens og påpasselighet rundt oppdretts virksomhet. Konsekvensen av deres handlinger er innlysende i dag, og det bør iverksettes drastiske tiltak på å få tukt på faenskapen.

Du bør ikke si at det først er akseptabelt å jakte mink i yngelperioden hvor det er eggvær og etterpå påpeke at du kun jakter mink "før ungene gir deg jakt" Det blir som å pisse i motvind !

Link to comment
Share on other sites

Dette er klippet ut av teksten til direktoratet for naturforvalting lengre opp på siden.

 

Jakttid:

Jakttid for mink er hele året, men det er en klar forutsetning at jakt og fangst foregår på slik måte at hjelpeløse unger ikke blir liggende igjen og lide etter uttak av hunnmink. Dette gir et særlig ansvar ved etterstrebelse i yngletida. Bruk av løs hund kan ikke skje i den tida det er generell båndtvang i henhold til hundeloven eller kommunale forskrifter gitt i medhold av denne, med mindre det er gitt dispensasjon fra disse bestemmelsene.

 

 

 

Tror teksten taler for seg selv, hvis dere med vitende vilje dreper hunnmink som har unger og skryter av det etterpå, så lager dere bare ett godt argument for å ta bort helårsjakten. Nå har vi en god mulighet til å ta ut drektige mink før de yngler samt ungene så fort de forlater "redet"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...