Jump to content

Dyr elgjakt


marula

Recommended Posts

Det er forskjell på folk Rufus, noen har penger, andre ikke......

 

Å prise en elgokse til 77kr kg + moms av en kommune er i allefall galt i mine øyne, med omkostninger til slakter så passerer den 30000kr! Men ja, en frivillig sak om man vil jakte på de premisser. Jeg har råd til jakta ja, men ønsker ikke den prisutviklingen vi ser i kommunen her velkommen. Den vil nok utelukke ennå flere i fremtiden er jeg redd for, om det får fortsette.

Hedligvis har jeg andre alternativer som nå vil benytte meg av i fremtiden.

 

Sako_35

 

Om dere syns det er så dyrt, så skjønner jeg ikke at dere har råd til å leie inn slakter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har ikke klaget på slakterprisen, slakteren gjør en utmerket jobb CG. :)

 

Hva de andre mener i laget vet jeg ikke ennå, da de ikke har sett de nye prisene ennå! Bare fått de omtalt!

Men totaltsummen for 8 dyr blir relativt høy, om det skytes 4 voksne dyr(2okser og 2 kuer) i 2012, vel og merke om kvota blir som den er i 2011, 2 okser, 2 kuer, 4 ungdyr/kalv, og vi har en del andre løpende utgifter, så blir en dyr jakt uansett!

 

Uansett så har jeg andre muligheter med jakt, så bekymrer meg ikke, jakta hadde jeg uansett hatt råd til, men liker ikke utviklingen som jeg ser her i kommunen. For meg er det et tankekors.

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Om man betaler 80 kr /kg for kjøttet, så koster jo egentlig ikke jakta noe. man får jo sannsynligvis solgt det kjøttet for 80 kr/kg i snitt om man vil, dersom man ikke vil beholde kjøttet selv. Å om man da fyller fryse boksen med 50 kg kjøtt for 4-5000 kr, så er det jo fortsatt relativt rimelig mat og man har jakta så å si gratis.

 

Høres i denne tråden ut som enkelte folk omtrent vil jakte gratis, eller skal sitte igjen med pluss på kontoen for å ha jaktet elg dersom de selger litt kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Høggern.

 

Jeg jakter definetivt ikke gratis, så hvordan du får det til, er for meg en gåte. Jeg selger unna kjøtt som jeg får i min lott, har ikke så stort behov for alt kjøttet. Men legger fortsatt ut av egen lomme, å gå i 0 lar seg i allefall ikke gjøre, og de pengene jeg legger ut har jeg ingen problemer med. Hobby skal koste litt ja, det er jeg enig i.

 

Det jeg setter spørsmåltegn ved, er hvordan prissettingen gjøres i kommunen! Er jo politikere, og meg bekjent, jakter ikke disse! Om du leser, så tar de forbehold om at dette er et prøveprosjekt, så håper jaktledere og grunneiere sier sin mening, hva disse tenker aner jeg ikke, da dette er relativt nytt.

 

Og som jeg sier, jeg har råd til jakta, men liker ikke utviklingen som viser seg i kommunen her. Og ja, det er en frivillig sak om man vil være med på elgjakta, heldigvis har det dukket opp alternativer som jeg har tenkt på før de nye prisene ble vedtatt! Vet også det står noen i kø for å komme inn i laget, dersom noen trekker seg, så laget lever videre i beste velgående. :)

 

Er det virklig noen som med hånda på hjerte vil fosvare en pris på nesten 27000kr for en elgokse på 280kg! Ser om man har hunder, og brenner for å skyte storoksen for bikkja, så svarer man sikkert ja!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det er noen som forsvarer prisene på jakten her. Men jeg skjønner ikke hvorfor jakten skal koste noe i det hele tatt. Elgen klarer å parre seg og å vokse selv. Jeg skjønner det bare ikke. :eh:

Tja Grunneier eier jakten (ikke dyra men jakten), når man eier noe som hører til inntektsgrunnlaget for Grunneier. Er det da vanlig å gi det bort?

 

Eksempel: Jeg eier en bil, en fin bil. Men tenker jeg skal selge den, naboen ønsker seg bilen, men mener at den kan han få. For de det er dyrt å kjøpe den.

 

Om man eier en bil, jaktrett, fiskerett, ett eple tre, eller ett hus. Så eier man det, ikke sant?

 

Å leie Jakt kan sammenlignes med det å leige ett hus, når man leie jakt er man ikke garantert å felle dyr, man leier kun retten til å felle dyr.

Leier man ett hus er man ikke garantert å få seg en partner, men man leier retten til å ta med seg hvem man måtte ønske hjem.

I begge tilfellene er det en selvfølge at den som eier får betalt. Ingen forventer gratis jakt, og ingen forventer å få gratis bolig. Så enkelt er det.

Link to comment
Share on other sites

Det blir for enkelt vingemutteren. For å bevare jakta må man tenke lav-terskel.

 

Flest mulig med mulighet=flest mulig jegere=større politisk styrke

 

Det å dra en lignelse mellom et arvet gode og en bil du leier ut blir for enkelt i den sammenligningen. Ikke juridisk, men sett utifra et perspektiv om å bevare jakta som allemannseie.

 

Uansett, jakt er jakt og elgjakt er landbruk og slakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei det blir ikke for enkelt, for det er slik det er.

 

Politisk og samfunsmessig er det en annen sak, men der må man ha rom for alle typer løsninger.

 

Noen har mulighet til ren komersiell jakt, og for disse er nok dette det eneste rette.

Videre vill de forskjellige terrengene bli suksesivt vanskligere å bruke, og/eller fjernere fra befolkningsentra. Slik at prisene / tilgjengelighet vill ligge på ett annet nivå der.

 

Slik sett er jeg ikke redd for folkejakta.

 

Det man ser i dag, er vel at personer som ikke er hjemmehørende i jaktområder (les byfolk). I stadig økende grad ønsker å jakte. Kombinert med at det blir flere av oss, og at enkelte typer jakt ikke lenger synes å ha samme status som før / er ødelagt av rovdyr. Leder det meg til å anta at vi rett og slett er flere om beinet enn før, og ikke at det er vanskligere i seg selv å få jakte nå enn før.

Link to comment
Share on other sites

Er det virklig noen som med hånda på hjerte vil fosvare en pris på nesten 27000kr for en elgokse på 280kg!
Hvis man regner med 75 % kjøtt etter utbeining, blir kilosprisen 128,50 for kjøttet fra denne oksen. Det er for samfengt kjøtt, skal man selge, bør man nok gradere prisen ut fra hvilken del av slaktet det er snakk om. Da kan jo det beste kjøttet bli 150 pr kg, mellomklassekjøtt (rygg-nakke-"utkanter" på lår/bog) bli ca. 125,-, og ribber-slagside etc. (til karbonadedeig?) bli ca. 100 pr. kg.

 

Om jeg ville betalt så mye? Tja, for noen kg kjøtt ville jeg nok det. Men jeg ville nok ikke lagt på meg arbeidet med å prøve å selge det aller meste av en okse til slike priser.

 

Hvis jeg ikke hadde vært grunneier, er det nok tvilsomt om jeg ville jaktet elg med slike priser. Dette er forsåvidt greit for en trofeokse, men det skal også felles ungdyr, "skrapdyr" (fortrinnsvis!) og kalver. Og prisnivået på slike må nok være lavere, skal man få noen til å gjøre det forvaltningsarbeidet jakt på slike dyr er. En to-deling av jakta, mellom de som vil betale mye for tilrettelagt jakt, og de som driver "elgonn", vil derfor, mest sannsynlig, fortsette å utvikle seg.

Link to comment
Share on other sites

Synes at det er helt hinsides all fornuft at man enkelte steder kan forvente å betale opp til 30.000 for å felle en elgokse. Det blir helt fullstendig feil i mine øyne. For ei organisert jaktreise til afrika, javel, men for en elg? Nei f... heller. Hvis jeg hadde fått tilbud om plass i et lag der det hadde blitt operert med slike priser hadde jeg nok først blitt stående å måpe for deretter ledd rått og ønsket dem lykke til med jakta.

Link to comment
Share on other sites

I mine trakter kan det virke som om det er muligheten til å bli av med kjøtt som er begrensende for jaktuttaket. I år var det flere jaktlag som valgte å ikke jakte på det siste dyret, rett og slett fordi det var uvisst om de i hele tatt fikk avsetning på kjøttet. Og de fleste selger da hele/halve skrotter til 60-65 kr/kg.

 

Reell kilospris i fryseren (nedskjært, vaakumpakket, hakket osv.) vil da ligge rundt 100 kr/kg. Og det begynner etterhvert å bli begrenset med de som har frysekapasitet til å ta mot et helt/halvt dyr og som i tillegg er villig til å betale prisen.

 

Hvis dette blir en vedvarende situasjon kan det faktisk gå så langt at det blir ei utfordring for elgforvaltninga.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener elgkjøtt er vel verd 150 kroner (eller mer) pr. kilo. Men da er det jo ikke noe en eter til hverdags! Jeg skal gjerne spise kneippbrød morgen, middag og kveld i 3 uker, for så å ha en skikkelig middag med steik, biff, eller sodd av en velmørnet elg!

 

Som Jibrag skriver - markedet for viltkjøtt som delikatesse er kanskje mettet! Derfor bør ikke de jaktberettigete fortsette pengegaloppen! Som jeg skrev i "NA" om jakta på "Namdal Bruk": "Send Mæle og Spetalen til fjells for å skyte 50 ungdyr og kalver!". Jeg kan gjerne legge til "og så kan de jo spise dem opp også!".

 

Viltet vårt er flotte ressurser, både i rekreasjons- og ernæringssammenheng. Men da gjelder det å "dele godene" - ikke la griskheten ta overhånd!

Link to comment
Share on other sites

Leide en gang et terreng for 23000,-

Felling på kalv og okse og hytte innklusive.

Fikk bare kalven.

Ble vel nærmere 600 kr kiloen for gryteferdig kjøtt fra den jakta.

Jakt er på sett og vis et lotteri mange steder slik som f eks laksefiske i elv.

Det er jaktretten som kjøpes, ikke kjøtt i fryseren.

Har ikke hørt at laksefiskere generelt klager over høye priser, fangst eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det har nok med at laksefisket har vært helt "uøkonomisk" i veldig mange år pga latterlige fangster, og er kun regnet som rekreasjon. -> ren hobby -> greit å betale mye penger og samtidig forvente at man ikke får fisk.

 

Elgjakt har vært og er fortsatt regnet som matauk mange plasser. Derfor har det vel ikke slått så godt an med bortleie, fremleie og sinnsvake priser.

Link to comment
Share on other sites

Det er markedsøkonomi som gjelder for enkelte. Om noen er villig til å betale 30 000 kr for å skyte en stor elg så vil den bli solgt. I det eksempelet fra den kommunen var det en differensiert pris på slakt som begynte på litt over 60 kr/kg + moms og slutta på 77 kr/kg + moms.

Om man da ikke har råd til å skyte en 300 kg okse til den prisen så må man jo bare la være.

Så lenge grunneier sitter på jaktretten, er han/hun i sin fulle rett til å selge den slik han/hun ønsker selv. Om det betyr 30 000 for en elgokse å noen er villig til å betale, så er det slik det er.

Man kan mislike det, ja. Men så lenge noen er villig til å trekke visakrtet sitt og betale slike priser så må kansje de som vil jakte så å si gratis belage seg på å ikke nødvendigvis få muligheten til å jakte.

 

Kjøtt får man kjøpt på rema. Så at man må ha maten er ikke et argument.

Forresten har jeg sett et regnestykke som viser at storviltjakt i Norge genererer førstehånds verdier for ca en milliard (å da er ikke rekreasjon osv regnet inn)

Link to comment
Share on other sites

"De 2 siste turene mine til SA har kommet på ca 30K, ink all. Og da snakker vi full bevertning med mat, drikke og losji i 14 dager."

 

Det er jo ikke foruten grunn at mange har funnet ut at Afrika ikke trenger å være en "once in the lifetime"-greie :wink:

 

Med kjøreutgifter. mat. leie av jakt , betaler jeg sånn ca. 275 kroner pr. kg (iløpet av jaktperioden) - og jeg betaler ikke mye i leie.

Det er reiseutgiftene som drar prisen opp for min del.

 

Skulle jeg måtte betale "vanlig" pris for leien - ville det vært helt uinteressant å fortsette hjortejakten.

Link to comment
Share on other sites

Elgjakt har vært og er fortsatt regnet som matauk mange plasser. Derfor har det vel ikke slått så godt an med bortleie, fremleie og sinnsvake priser.
Det er jo mange forskjellige grunner til at folk jakter elg. Kjenner jo folk som jakter pga at det er tradisjon, selvom de syns det er dødskjedelig, men det gir litt mere kjøtt enn grunneierkvoten, disse gnåler om dyr ammo, har elendige våpen og kjeder seg om det ikke skjer noe hele tiden, de faller også ofte av lasset før jakta er slutt. Andre mere for det sosiale eller at det gir status i omgangskretsen, de holder gjerne koken noe lenger. Kommer selv fra et småbruk, og fikk følelsen av at en ikke var 100% som så liten blandt de store grunneierne. Det har heldigvis bedret seg med noen fall og etterhvert hunder som virker. Er fortsatt med i det laget, men det desidert morsomste er leie jakta i Valdres, de som er med, er det pga genuin interesse for jakt, våpen, sikter, ladninger, kuler og hunder, betaler gladelig for å delta uten å få et gram kjøtt(ok blir noen biter fillet av dyra som selges). Det jeg syns er mest kjedelig med elgjakta er at den er kort, det samme er ferien, som i sin helhet går til jakt og hunde trening/prøver. Hadde jeg vært garanter stor okse, har foreløpig stagnert med 3 elvetakkere, hadde vel 30000,- vært spiselig for en virkelig stor en, spesielt i los for egen hund.
Link to comment
Share on other sites

Så du syns ikke det er greit at grunneier får igjen litt av den skaden elgen gjør? Med tanke på beiteskader på skog og åker?

La oss snu litt på dette. Hvis grunneier ikke var grunneier. At ingen var grunneiere, men noen fikk lov til å dyrke jorda og og drive skogsdrift. Da kunne de gjøre det og ville vært en fint og man kan ta ut det naturen gir. Det samme blir det da med jakt. Man tar ut det overskuddet som er uttagbart.

Når man ser slik på det så blir det et annet bilde og ganske søkt at noen skal ha penger for at det går dyr i skogen.

Jeg vet at vårt samfunn ikke er slikt og at det finnes grunneiere. Men det er ikke sikkert at vår løsning i Norge er den eneste rette. Rettferdig er den i alle fall ikke.

Link to comment
Share on other sites

Synes jo slike priser det oppereres med enkelte plasser er veldig stivt, men samtidig kan man også se på hvilken retning for eksempel husprisene har gått de siste 10-20 årene. Er en økning på rimelig mange prosenter. Sånn sett kan jeg skjønne en grunneier som også regulerer prisene sine etter etterspørselen. Jeg hadde heller ikke solgt huset mitt i dag for samme prisen som det jeg kjøpte det for i 1999. Jeg også følger prisen som etterspørselen er villig til å gi for det. Så blir det opp til hver enkelt om man er villig til å gi det som jeg ønsker å ha for huset. Slikt er det for mange ting i samfunnet. Tilbud/etterspørsel.

 

Samtidig er elgjakt en viktig inntektskilde for bønder som er grunneiere. "Vanlig" gårdsdrift er ikke det store inntektsgrunnlaget lengre.

 

Min erfaring er også at hobby koster mye i dagens samfunn. Ikke mange hobbyer er gratis.

 

Avtaler man en pris med kjøpere på forhånd av jakten så trenger ikke selve jakten koste mye/ingenting for jegeren.

Link to comment
Share on other sites

La oss snu litt på dette. Hvis grunneier ikke var grunneier. At ingen var grunneiere, men noen fikk lov til å dyrke jorda og og drive skogsdrift. Da kunne de gjøre det og ville vært en fint og man kan ta ut det naturen gir. Det samme blir det da med jakt. Man tar ut det overskuddet som er uttagbart.

Når man ser slik på det så blir det et annet bilde og ganske søkt at noen skal ha penger for at det går dyr i skogen.

Jeg vet at vårt samfunn ikke er slikt og at det finnes grunneiere. Men det er ikke sikkert at vår løsning i Norge er den eneste rette. Rettferdig er den i alle fall ikke.

 

En majoritet av jordens befolkning syns nok att den løsningen du foreslår kommer til å gi nordmenn et luksusliv som absolutt ikke er rettferdig.

Link to comment
Share on other sites

Grunneier bør selvsagt ha max av hva denne kan oppnå av inntekt.

Det samme er vi interessert i - om vi sløyer fisk, reparerer motorer osv.

 

Men til syvende og sist er det hva jegeren er villig til å betale.

 

Og "bønnestengelen" vokser tydeligvis.

 

Noen har ikke råd til å følge galoppen.

Andre følger ikke pga. prinsipper.

For andre spiller det ingen rolle hva de må betale.

 

Og grunneier er selvsagt suveren i sin utvelgelse.

 

Jeg for min del tihører gruppe 2, og siden jeg har skutt tresifret antall hjort - er det selvsagt ikke spenningen som får meg til å jakte hjort - år etter år.

 

Men blir prisen for høy/adkomsten til terreng splittet (krangling) - sier jeg takk for meg.

 

Jeg krangler nok i jobben :roll:

 

Når perioden er halvt over - da er jegerene lei, og ønsker hjelp.

Da er det fritt fram for den som har tid.

 

Så for den som bor noenlunde til ang. jakt - har egentlig ganske mange muligheter til å jakte uten å bli ruinert.

 

 

 

Èn annen faktor som også gjør at det er uinteressant "å holde på terrenget" jeg har pr. i dag - og betale for å skyte ei kolle eller en utmagret hannhjort i oktober - er at jeg er tilbudt en halv hjort for å holde hund, og bli med på jakten forøvrig - i et annet terreng som "oversvømmes" av hjort.

 

Det største problemet er at de jeg jakter sammen med - er kjempefine/likandes karer.

Og det betyr 99% av jakten min.

Men det er grenser for hva jeg er interessert i å betale for hjortejakt.

Jeg betaler heller for det sosiale :winke1:

 

I tidligere tider - syntes jeg jakt var en ego-greie, og sluntret rundt for meg selv, og overnattet i en sliten sovepose - uansett vær.

Når man er mer nær 60 enn 25 år - skifter man gjerne "ham".

 

Nå ønsker jeg samjakt med andre/sosialisering på kveldstid.

Link to comment
Share on other sites

La oss snu litt på dette. Hvis grunneier ikke var grunneier. At ingen var grunneiere, men noen fikk lov til å dyrke jorda og og drive skogsdrift. Da kunne de gjøre det og ville vært en fint og man kan ta ut det naturen gir. Det samme blir det da med jakt. Man tar ut det overskuddet som er uttagbart.

Når man ser slik på det så blir det et annet bilde og ganske søkt at noen skal ha penger for at det går dyr i skogen.

Jeg vet at vårt samfunn ikke er slikt og at det finnes grunneiere. Men det er ikke sikkert at vår løsning i Norge er den eneste rette. Rettferdig er den i alle fall ikke.

 

Dette blir vel litt sånn som det var i det gamle Sovjetunionen under kommunismen. Der hvor staten eide allt og befolkningen fikk utdelt bare de måtte ha for å overleve.

Funket ikke helt bra det heller... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja hva skal jeg si til dette da tro...

Her selger jeg ikke jakt, jeg leier ikke ut terreng, og jeg lover ikke bort en diger elgokse til hårreisende priser.

Men jeg selger en opplevelsespakke der folk betaler en viss sum (hårreisende dyrt vil noen si) for et varmt hus, tørkemuligheter, en god seng, plass på et jaktlag med en brukbar kvote i et terreng med god bestand, tilgang til kjøkken for selvhushold, eller full pensjon om man ønsker det.

Skyter man et dyr her så er det valgfritt om man vil kjøpe hele eller deler av slaktet til 75/80 kr. pr. kg.

Såfremt man ikke faller for fristelsen til å skyte en diger elgokse, da sitter man igjen med slaktet til nevnte pris okke som :!:

Sistnevnte er av et forvaltningsmessig synspunkt, nemlig for å spare storoksene til avl.

Prisene varierer fra 800,- og oppover til det usannsynlige.

 

Og det værste av alt er at det er folk som velger å komme igjen år etter år, selv om de ikke nødvendigvis har noen inntekt i børsmeglerklassen eller et familierederi som fyller kontoen hvert år....vanlige lønnsmottagere med andre ord.

 

Og spørsmålet jeg fikk i år var som følger: "Skal du ikke snart sette opp prisen, vi har jo betalt det samme i flere år?"

 

Det komiske her er at med den arbeidsmengden dette representerer blir jeg ikke rik, og alternativet måtte være at jeg enten skjøt ut hele kvoten selv eller sørget for å tømme området for hjortevilt slik at jeg ikke lenger hadde de samme beiteskadene på skogen.

Sikkert for dyrt for noen, men det finnes folk som syns det er helt greit, og det er disse jeg må forholde meg til.

 

De andre kan jo heller slå seg på rypejakt, der har jeg hørt at det finnes plenty muligheter, selv om kiloprisen kanskje blir drøy... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 9 months later...

Hvis folk betaler så mye for å jakte i nesten skogløse Askim, hvor jakta foregår i 100m skoger, bekkedrog med buskas, jorder, hager, barnehager mm. Er de gale. Har en gang stilt med hund i et lag der, for å hjelpe, men det frister overhode ikke til gjentagelse. Men det er jo et spenstig forslag for folk som vil tjene penger sittende på ræv.

Link to comment
Share on other sites

Bare å kjøre elgslaktet til Dullum på Stjørdal. De tar imot hele dyr. Vi kjørte de 2 første voksne elgene vi felte i høst. Langt å kjøre fra Kvam men da trenger du ihvertfall ikke å bekymre deg for å bli av med elgen.

 

I mine trakter kan det virke som om det er muligheten til å bli av med kjøtt som er begrensende for jaktuttaket. I år var det flere jaktlag som valgte å ikke jakte på det siste dyret, rett og slett fordi det var uvisst om de i hele tatt fikk avsetning på kjøttet. Og de fleste selger da hele/halve skrotter til 60-65 kr/kg.

 

Reell kilospris i fryseren (nedskjært, vaakumpakket, hakket osv.) vil da ligge rundt 100 kr/kg. Og det begynner etterhvert å bli begrenset med de som har frysekapasitet til å ta mot et helt/halvt dyr og som i tillegg er villig til å betale prisen.

 

Hvis dette blir en vedvarende situasjon kan det faktisk gå så langt at det blir ei utfordring for elgforvaltninga.

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Det er forskjell på å tape, å på å tjene.

 

Om man kan gå i "null" på kilospris er det greit synes jeg. Noe lønnssomt er det uansett ikke med tanke på tiden/kroner man bruker på selve jakta, men det spiller ingen rolle, jakt er en interesse, og kan gjerne koste litt.

Link to comment
Share on other sites

Her kommunen jeg bor, er det blitt et 4 prissystem fra i år av, og kommunen har fått med seg grunneiere på dette også! Blir spennede å se hva de vedtar på neste møte i skogstyret, om dette blir permanent, og om de øker prisene årlig!

 

Dyr opp til 100kg, koster 62kr/kg + mva.

Dyr opp til 140kg koster 67kr/kg + mva.

Dyr opp til 180kg koster 72kr/kg + mva.

Dyr over 181kg koster 77kr/kg 0 mva.

 

Om dyret felles innkluderes fellingsavgifta inn i dyret.

Link to comment
Share on other sites

Vet av en del plasser de driver det sånn, og ofte er dette et grunnlag for uenighet. Rett og slett fordi du aldri får fordelt 2 elgskrotter likt på 10 parter, og den dagen EN av grunneierne påpeker dette så begynner flere å se på hva de har fått, og hva naboen har fått, og hvorfor naboen som har 100 dekar mindre får like mye osv. osv. osv.

 

Løsning: Noen deler i 10 parter som er så like det går å få til. Deretter blir det lotteri om hvem som skal få hva. Blir selvfølgelig urettferdig første året, men etter 10 år kommer det til å være nesten likt.

 

Jeg har aldri vært borti verken en elgjeger eller grunneier som har minne som strekker seg lenger tilbake enn forrige gang en elg ble oppdelt. Nei, del ut penger istedet. Så får de grunneierne som vil ha kjøtt bruke oppgjøret til å kjøpe kjøtt istedet.

Link to comment
Share on other sites

De fleste har vel en våt drøm om å tjene penger på hobby, den perfekte kombinasjon av glede og nytte vil mange si.

Og det finnes jegere/jaktlag som faktisk gjør det!

 

Tar man til takke med lite attraktive jaktvald, med bratt terreng, liten og kjedelig kvote, null bekvemligheter (deriblant skogsveier) og noen uker i telt så er det fullt mulig.

Link to comment
Share on other sites

De fleste har vel en våt drøm om å tjene penger på hobby, den perfekte kombinasjon av glede og nytte vil mange si. Og det finnes jegere/jaktlag som faktisk gjør det!

 

Ja, en kan mene hva en vil om den saken, men jeg har i allefall konkludert med at det er, og vil bli, ei utfordring for elgforvaltninga når jegerne mener de har nok kjøtt når de har fylt 70% av kvota, og de er ikke villig til å ta seg fri for å jakte mer for å skyte elg de må selge med tap. Jeg spår at om den utviklingen fortsetter, vil prisene på elgjakt presses nedover samtidig som kvotene (og bestanden) presses oppover. Og jeg er ikke sikker på om det er noen fordel at vi tar omveien om bestandsoppgang...

 

Det kunne selvsagt være mulig å leie ut en del av jakta til "utabygdes" som kanskje har en litt annen innstilling til dette, men vi ser at det ikke nødvendigvis betyr at en får ut så mye mer av kvota. Og i allfall ikke nødvendigvis det en skulle ha tak i...

 

Det året jeg startet å jakte elg tok hver jeger på laget ut en halv halvannetåring som jegerpart, og resterende kjøtt ble solgt. Vi tjente da såpass på kjøttsalget at vi subsidierte kjøttprisen til jegerne helt ned til 6 kr/kg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan garantere deg at det står mange folk i kø for å ta over kvotene dersom enkelte syns de tjener for lite til å gidde.

Selvbildet er kanskje også noe unaturlig høyt dersomt du mistenker at de i køen umulig kan fylle kvoten eller skyte riktig dyr.

Link to comment
Share on other sites

Selvbildet er kanskje også noe unaturlig høyt dersomt du mistenker at de i køen umulig kan fylle kvoten eller skyte riktig dyr.

 

Jeg sier ikke at de ikke kan, jeg sier at erfaringene så langt tilsier at det blir litt begge deler. Det er jo delvis jegere som nesten aldri har jakta elg før, som tar over ei uke jakt i terreng der den andre jaktlederen er jaktleder på tjuende året. Og da trenger ikke selvbildet å være så enormt høyt for å tro at en kan dette litt bedre enn "ferskingene".

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, i et tidligere innlegg, vist til reportasjen i "NA" fra Mæle-eiendommene, der det visstnok ikke hadde vært ungdyr.

 

Sannheten er nok at de "betalingsdyktige" elgjegerne som leier, til høy pris, hos de nyrike milliardærene, ikke gidder å jakte etter ungdyr og kalver.

 

Elgjakt i bratt og uveisomt terreng er utfordrende nok for de av oss som er lommekjente i området. For folk som kommer langveis fra, og ikke er kjent, vil den første uka gå med til å bli kjent i terrenget, såpass at de kommer seg noenlunde sikkert fra pkt. A til B. Erfaringene fra Flatanger er, stort sett, at det holder med et år (ofte bare noen dager) i denslags terreng for "utabygds" folk. Interessen for å jakte "skrapdyr" avtar nok da ganske fort! Særlig for de som bare har sin "jakterfaring" fra noen jaktfilmer fra skoger på Østlandet, der folk blir kjørt ut langs en skogsvei, satt ned på en post, og så får elgene servert av en driver med hund.

Link to comment
Share on other sites

I Finnmark deles elgjakt ut etter lotteriprinsippet, noe som fører til at man ofte har ukjente terreng og sjelden har jakt samme sted flere år på rad.

Det blir alikevel felt nok elg (stor nok del av kvota) til at en eksplosjon i elgbestanden sjelden forekommer.

Så at man må være lommekjent for å felle elg er vel en sannhet med modifikasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...