Jump to content

Er storviltprøven rettferdig?


Salmon

Recommended Posts

Satt nettopp og leste i forskriften for storviltprøven og ser at en kan skyte prøven

på elgbanen. Her er kravet på løpende elg 3 treff av 5 på stående skyting.

På sittende og liggende mot stillestående er kravet 5 av 5.

Men, her kan det benyttes helmantlede kuler.

Skal en avlegge prøven på reinfiguren er kravet 5 av 5 med jaktammo, altså ekspanderende kuler.

Hvor er logikken?

Link to comment
Share on other sites

Forskriften åpner for at man kan kvalifisere seg for de 30 obligatoriske treningsskuddene gjennom konkurranseskyting (f.eks. ett stevne med jaktfelt) og at man kan få godkjent storviltprøven ved å skyte tilstrekkelig score i en konkurranse i elgbane. Å skyte dette resultatet er mye vanskeligere enn å skyte 5 treff på reinsfiguren. Ved konkurranseskyting brukes helmantlet.

 

DN har vel da dristet seg til å anta at en jeger som deltar på et elgbanestevne og som skyter tilstrekkelig godt, vil være oppegående nok til å skjønne at han/hun må sjekke at jaktammoen er innskutt før de legger ut på jakt. Jeg synes ikke at DN har vist disse jegerne en tillit de ikke er verdige, for å si det slik... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det står i instruksen at du må bruke jaktammunisjon med ekspanderende prosjektil (blyspiss eller hulspiss).

Lapua Scenar, eller Norma Rekrutt kuler er hulspiss og kan derfor brukes.

Nei, hullspisskuler til matchskyting er ikke jaktammunisjon!

 

Det er mulig å få resultater fra elgbaneskyting til å telle for elgbaneskyttere - også med "vanlig" ammunisjon. Disse må da skyte inn med jaktammunisjon etterpå. Hvorvidt de gjør det, eller om de som avlegger ordinær prøve skifter ammo - bytter kikkert etc. etter at prøven er avlagt, har vi diskutert i andre tråder.

 

EDIT: Grimm sier omtrent det samme, bare bedre!

Link to comment
Share on other sites

om HPBT kuler for matchskyting er lovlig til oppskyting og jakt er vel diskutert fram og tilbake.

 

de er ikke beregnet til jakt, men er de lov? jeg mener det ikke står noe i regelverket som ekskluderer de fra å være lovlige.(så lenge de er tunge nok og holder anslagskravet) men det betyr ikke at de er godt egnet alikevel.

 

forresten, hornady A-max er og en matchkule..... ;)

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra Forskrift om utøvelse av Jakt-Felling-og Fangst Veiledning:

>>Kravet til sølvmerke i elgskyting som er godkjent som skyteprøve er følgende:

Sølvmerket kan gjennomføres med helmantlet prosjektil.

Stillestående elg kne eller sittende stilling treff med alle fem skuddene

Stillestående elg stående stilling minst 3 treff av fem skudd

Løpende elg stående stilling minst 3 treff av fem skudd

Her er altså helmantlede kuler lovlig, men ikke på reinfiguren...???

 

Videre i §16 står det:

>>Det er krav om ekspanderende prosjektil til jakt og felling av alle storviltartene og

bever når det benyttes rifle. Prosjektiler med hullspiss beregnet for baneskyting er

ulovlig til jakt og felling.

Link to comment
Share on other sites

Skal en avlegge prøven på reinfiguren er kravet 5 av 5 med jaktammo, altså ekspanderende kuler.

Hvor er logikken?

Logikken er så enkel som at man bruker samme våpen som til jakt, og at dette kravet langt overgår 5 i reinskiva.

Samt at skyttere som driver det til dette nivået med jaktvåpen, må kunne antas å ikke være målgruppen for storviltprøven (da disses kunskaps og aktivitets nivå, normalt og med god margin vill overskride det som må til for at man må kunne anta at de har den nødvendige kompetanse til å følge loven selv). Da loven i hovedsak er beregnet for å fange opp de jegere som knapt tar i våpenet fra sesong til sesong, i de minste skal møte med ett våpen i god teknisk stand.

Værre er det ikke. Og for å svare på trådtitelen. JA!

 

p.s. Skyter ikke Elgbane selv, men er utrustet med nok fornuft til å inse det åpenbare. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det står i instruksen at du må bruke jaktammunisjon med ekspanderende prosjektil (blyspiss eller hulspiss).

Lapua Scenar, eller Norma Rekrutt kuler er hulspiss og kan derfor brukes.

 

Sierra Match King har også et hull i spissen. Da betyr vel det at den kula også er godkjent på prøven, da?

Link to comment
Share on other sites

*Edit; egnet til å misforstås. Menn og multitasking... :wink:

 

Det blir kanskje litt OT, men det er rimelig mye samfunnet forventer at du skal mestre av forsvarlig jaktutøvelse og forsvarlig omgang med våpen, når du får tillatelse til å gå på jakt med skytevåpen. Å stille med rett ammo og innskutt børse blir etter mitt syn en veldig liten del av det ansvaret som hviler på oss alle under jaktutøvelse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det slik å forstå at om man klarer kravet til oppskyting med elgbane-børsa så er dette godt nok til å kunne jakte med hvilklen som helst rifle, eller må man, som ved tradisjonell oppskyting, skyte opp med hvert enkelt våpen man har tenkt å jakte med.

 

Jeg har alltid trodd at det må skytes opp med hvert enkelt våpen, uavhengig av hvilken variant av oppskytingen man velger.

Har jeg tatt feil?

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Er det slik å forstå at om man klarer kravet til oppskyting med elgbane-børsa så er dette godt nok til å kunne jakte med hvilklen som helst rifle, eller må man, som ved tradisjonell oppskyting, skyte opp med hvert enkelt våpen man har tenkt å jakte med.

 

Jeg har alltid trodd at det må skytes opp med hvert enkelt våpen, uavhengig av hvilken variant av oppskytingen man velger.

Har jeg tatt feil?

 

Mvh Komla

Nei du tar ikke feil.

Jeg beklager at det opprinnelige innlegget mitt kunne oppfattes slik. Det var ikke det med oppskyting pr. våpen jeg hadde i tankene når jeg skrev.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Teskje modus på:

Den der går ikke jeg god for, det våpenet man skyter elgbaneprøven med er selvfølgelig det våpenet som blir oppført på kortet.

Dette utifra at kravet om at hvert enkelt våpen man bruker til storvilt jakt, må være oppskutt med (ufravikligt ettet hva jeg kan få ut ifra foreskriftene).

 

Teskje modus av.

Skjønner dere tuller, men det er folk som leser dette som kan finne på å ta det for god fisk siden de ikke selv har lest kravene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det slik å forstå at om man klarer kravet til oppskyting med elgbane-børsa så er dette godt nok til å kunne jakte med hvilklen som helst rifle, eller må man, som ved tradisjonell oppskyting, skyte opp med hvert enkelt våpen man har tenkt å jakte med.

 

Jeg har alltid trodd at det må skytes opp med hvert enkelt våpen, uavhengig av hvilken variant av oppskytingen man velger.

Har jeg tatt feil?

 

Mvh Komla

 

Ett interesant spørsmål du stiller der Komla.

La oss annta att en som klarer sølvmerket på elgbanen bruker en egen elgbanebørse som han/hun ikke bruker til jakt. Han/Hun har nå også klart storviltprøven. Hvilken børse skal da stå på jegeravgiftskortet?

Link to comment
Share on other sites

Storvilt kan kun jaktes med våpen som det faktisk er skutt storviltprøve, i en eller annen form, med. Og det må foreligge dokumentasjon på dette.

Klarer du prøva med ei rifle du primært bruker i konkurranse, og ikke skyter opp med noe annet, er den den rifla du må jakte med.

Link to comment
Share on other sites

Storvilt kan kun jaktes med våpen som det faktisk er skutt storviltprøve, i en eller annen form, med.

... og har du skutt opp med reim og skytedress på løpern med elgbanebørsa - kan du problemfritt bytte fra sporting- til jaktstokk, og

eventuelt også bytte ut drensrøret på toppen med en annen kikkert. På jegertrygdeavgifta står jo bare kaliber og våpennummer...

Eller har jeg tatt feil?

UANSETT - Kravet på løpern er for de aller fleste vanskeligere enn normalkravet (meg inkludert), så jeg synes ikke det er noen snarveg.

Alle kan jo bytte ammo, kikkert eller stokk mellom oppskyting og jakt - Eneste spørsmålstegn jeg kan se er at man kan skyte opp i full DFS-uniform...

Link to comment
Share on other sites

Storvilt kan kun jaktes med våpen som det faktisk er skutt storviltprøve, i en eller annen form, med.

... og har du skutt opp med reim og skytedress på løpern med elgbanebørsa - kan du problemfritt bytte fra sporting- til jaktstokk, og

eventuelt også bytte ut drensrøret på toppen med en annen kikkert. På jegertrygdeavgifta står jo bare kaliber og våpennummer...

Eller har jeg tatt feil?

UANSETT - Kravet på løpern er for de aller fleste vanskeligere enn normalkravet (meg inkludert), så jeg synes ikke det er noen snarveg.

Alle kan jo bytte ammo, kikkert eller stokk mellom oppskyting og jakt - Eneste spørsmålstegn jeg kan se er at man kan skyte opp i full DFS-uniform...

 

Aner ikke hvordan det stiller seg med skytedressen, men for øvrig tror jeg du så absolutt har rett.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha det helt klart; det er ingenting som hindrer meg i å ta banesaueren med kikkertsikte, skytedress, skytesko, skytehansker, reim og skytterundertøy, for så å ta prøven med fem skudd på villreinen med de billigste blyspisskulene jeg klarte å oppdrive. Deretter står jeg fritt til, akkurat som de som skyter prøven på elgen, å bytte stokk, kikkert og ammunisjon. Jeg kan tilogmed sette inn en lett 6.5-pipe om jeg vil det (våpennummeret står på kassa). Så at noen av dere kommer med hentydninger om at det er urettferdig at konkurranseskyttere får godkjent elgbaneskyting som prøve er bare tull. Villreinprøven er mye enklere enn elgbaneprøven.

 

Om noen er så gjerrige at de finner ut at de skal skyte opp på elgen så møter de seg selv fort i døren. 15 treningsskudd er ikke såå mye billiger enn 5 jaktskudd av billigste merke. I tillegg vil man fort finne ut at det ikke holder med 30 treningssmell for å få bestått prøven på løpende elg.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

den prøva som er i dag er jammen et minimum en kan forlange mener jeg,og er 30 skudd en for stor investering for deg som har jakt som hobby så må du bare selge rifla og byne og sykle heller. Ser at di som er på bana bare for og smelle på 30skudd egentlig burde kansje hatt en dyktig standplass leder til og veileda dem litt, og en 200 skudd fordelt over flere kvelder.

Og dette med kuler til storvilt er vel egentlig noe som sier seg selv. til elg så bruker du ikke nato for og spara penger,hva med ettersøk osv? dette er ikke lov så før jakta så skal du forsikre deg at børsa er innskutt med ekspanderene kuler. mega og hornady er jo billige alternativer som alle har råd til. er da ikke snakk om stridskyting og type belte.....kansje for noen da men hehe.

Og at flere jaktlag har innført et vist ant skudd på løpene er jo for at vi jegere skal se hvor lett en feiler på dette.blir stor forskjell og stå og trene på løpene synes jeg og så sitte på post og en elg kommer løpene,her er det først og fremst jegern som må ta avgjørelsen om det er forsvarlig og skyte,elgen her den går opp og ned,plutselig forandre den vinkel osv.her skjer ting veldig fort.og di fleste har lett for og sette skudde for langt bak.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Helt enig med "pettern" her, og tror ikke noen spekulerer i å skyte på elg for å spare penger. 30 treningskudd burde dei fleste som jakter se seg råd til, ellers er det Norge såpass fritt land at dei som synes dette er en dyr hobby sikkert godt kan finne på noe billigere....ELLER du kan sløyfe en eller to pølsemenyer på nærmeste bensinstasjon, da har du faktisk nok til enda flere treningskudd. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men skal du ta prøven med kombien slipper du unna med å skyte 3 skudd mot reinsskiva. Spør ikke meg hvorfor.

 

Kombier er kjent for å gi endringer i treffpunkt ved varmskyting, mange våpen vil ikke klare prøven med 5 skudd. Å dele opp skytinga i to økter er upraktisk med tanke på gjennomføring, derfor har man valgt å sette kravet til 3 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Men sett at man ikke har annet enn en kombi. Må man da ligge og banke ut 2x15 skudd med denne?
Svaret er JA du må avlegge de 30 treningsskuddene. :shock:

Dersom du avlegger prøven på en DFS-bane, er dette sjelden noe problem. De fleste lag har "lagsvåpen" i kal. 6,5x55, kanskje ikke nye Sauere, men i alle fall noen bane-krag eller M/67. Slike kan du få låne til treningsskuddene. Du kan jo også "slenge med" på en konkurranse innen laget, da får du samtlige avgitte skudd tellende som treningsskudd, dvs. unnagjort alle treningsskudda på ei skyting på standard baneprogram.

Men skal du ta prøven med kombien slipper du unna med å skyte 3 skudd mot reinsskiva. Spør ikke meg hvorfor. Virker som om du ikke trenger å være fullt så god til å skyte hvis du har kombi, men med rifle skal du være en bedre skytter og sette 5 skudd.

Storviltprøven skal være et bevis for skyteferdigheter, og da burde kravet være 5 skudd innenfor sirkelen. Uansett hva man skyter med!

Et gammelt ordtak sier at det er bedre å holde kjeft, og la folk tro en er passe dum, enn å åpne munnen, og fjerne enhver tvil! Det samme gjelder nok for tastaturbruk! :mrgreen: Her inne bør en kanskje være litt varsom med å gå ut med friske påstander, hvis bakgrunnskunnskapen er "noe mangelfull", ellers kan en lett bli litt "avkledd"!

 

Bakgrunnen for at kombivåpen "slipper unna" med 3 skudd, er at de fleste av disse har kulepipa lodda fast til haglpipa. Når en skyter med et grovkalibervåpen, blir pipa oppvarmet og utvider seg i lengderetningen, tynne piper som på kombivåpen blir fort varme. Når ikke haglpipa varmes tilsvarende, blir ikke den utvidet, og resultatet er at riflepipa blir bøyd opp, og skuddene går høyere og høyere. Dette er ikke noe problem for oss kombiskyttere, vi kan jo godt la det gå 2 minutter mellom hvert skudd, så pipa får avkjølt seg, og hvis du og andre med vanlige boltrifler vil vente så lenge på at serien skal bli anvist, kan vi godt skyte 5 skudd. Du kan jo i tilfelle bruke den ekstra ventetida på standplass til å lese deg litt opp på våpenkunnskap!

Link to comment
Share on other sites

Et gammelt ordtak sier at det er bedre å holde kjeft, og la folk tro en er passe dum, enn å åpne munnen, og fjerne enhver tvil! Det samme gjelder nok for tastaturbruk! :mrgreen: Her inne bør en kanskje være litt varsom med å gå ut med friske påstander, hvis bakgrunnskunnskapen er "noe mangelfull", ellers kan en lett bli litt "avkledd"!

 

Bakgrunnen for at kombivåpen "slipper unna" med 3 skudd, er at de fleste av disse har kulepipa lodda fast til haglpipa. Når en skyter med et grovkalibervåpen, blir pipa oppvarmet og utvider seg i lengderetningen, tynne piper som på kombivåpen blir fort varme. Når ikke haglpipa varmes tilsvarende, blir ikke den utvidet, og resultatet er at riflepipa blir bøyd opp, og skuddene går høyere og høyere. Dette er ikke noe problem for oss kombiskyttere, vi kan jo godt la det gå 2 minutter mellom hvert skudd, så pipa får avkjølt seg, og hvis du og andre med vanlige boltrifler vil vente så lenge på at serien skal bli anvist, kan vi godt skyte 5 skudd. Du kan jo i tilfelle bruke den ekstra ventetida på standplass til å lese deg litt opp på våpenkunnskap!

Ja, det var jo det med å holde kjeften om ting man ikke har greie på...

 

I moderne tid med elektroniske skiver behøver man ikke vente til alle er klare. Den med vanlig rifle skyter sine skudd på 30 sek og får godkjent sitt resultat og kan reise hjem. På plassen ved siden av ligger du med kombien i 10 minutter før du får ditt resultat godkjent. (I mellomtiden kan flere ha skutt opp på naboplassen.)

 

 

 

 

 

 

 

Så var det bare å vente på at noen skal be meg om å holde kjeften da... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Et gammelt ordtak sier at det er bedre å holde kjeft, og la folk tro en er passe dum, enn å åpne munnen, og fjerne enhver tvil! Det samme gjelder nok for tastaturbruk! :mrgreen: Her inne bør en kanskje være litt varsom med å gå ut med friske påstander, hvis bakgrunnskunnskapen er "noe mangelfull", ellers kan en lett bli litt "avkledd"!

Dette utsagnet tar jeg som et bevis som at det ikke trengs en IQ test for å være moderator på dette forum!

Teskjemodus på: Dersom noen hevder at landets anslagsvis 10.000 (?) skyttere som bruker drilling eller kombi til storviltjakt, "slipper unna" på storviltprøven, og at en jeger med vanlig boltrifle (som de aller,aller fleste kombi/drillingeiere også har) er en "bedre skytter" fordi de "setter 5 skudd", da tilligger det vedkommende å føre sannsynlighetsbevis for den påstanden! Og hvis vedkommende ikke gjør det, men i stedet sier "spør meg ikke hvorfor", vel, da tror jeg ikke man bør snakke altfor høyt om IQ-skalaen, i alle fall.

 

Kanskje man heller bør lese litt i Håvamål? Allerede i 5. "strofe" vil man i tilfelle finne dette:

 

"Til bisn han vert

som veit for lite,

når han sit med kloke folk saman"

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var jo det med å holde kjeften om ting man ikke har greie på...

I moderne tid med elektroniske skiver behøver man ikke vente til alle er klare. Den med vanlig rifle skyter sine skudd på 30 sek og får godkjent sitt resultat og kan reise hjem. På plassen ved siden av ligger du med kombien i 10 minutter før du får ditt resultat godkjent. (I mellomtiden kan flere ha skutt opp på naboplassen.)

Så var det bare å vente på at noen skal be meg om å holde kjeften da... :roll:

Joda, dette vet jeg at er teoretisk mulig, Haavard.

 

Jeg vet ikke hvor lang praksis du har som standplassleder ved storviltprøver. Min erfaring (bare vel 40 år! Prøven ble innført i 1965 :D ) med sikkerthet osv. for "Ola Stubbeskytter" (dette er diskutert og eksemplifisert i flere tråder før), tilsier i hvert fall at jeg vil følge normalt DFS-reglement for ildkommando, visitering etc.

Link to comment
Share on other sites

Skal si her ble hett! :lol:

 

Men jeg er likevel uenig i at det er rettferdig at noen skyter 5 skudd mens andre bare 3!

Kan de ikke pålegges en prøve som er 3 skudd + 2 skudd da?

Venting må påberegnes på banen uansett. Det er vel det samme hva man venter på?

Synes ikke det er noen unskyldning det der med at en kombi/drilling sliter med klatring.

Vet det er en utfordring, men på jakt kan de jo skyte så mange skudd de vil med disse våpena

akkurat som jeg kan med mi boltrifle.

Har selv aldri løsnet mer en 1 skudd pr.tur på rådyrjakt, så for meg er heller ikke 5 fortløpende skudd realistisk!

Sliter slettes ikke med å sette 5 skudd i skiva og klare prøven, så det er ikke derfor jeg misliker dette.

Men om 5 skudd i en og samme storviltprøve er krav for et våpen, ja så burde det være det for alle våpen godkjent til denne jakta.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg er likevel uenig i at det er rettferdig at noen skyter 5 skudd mens andre bare 3!

 

Rettferdig meg her og rettferdig meg der, det er mulig å være for opptatt av "rettferd". Jeg synes ordningen er en grei løsning på et praktisk problem, både for skytter og for arrangør av prøven.

 

Eller for å si det slik: Hvor mange tror du bytter ut rifla med kombien for å slippe lett unna på prøven?

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig barnehage/småskole, der er de også veldig opptatt av at det skal være rettferdig....

 

 

Slik tenkte jeg også. Ser på regelen som en ganske fornuftig løsning. Å kreve 5 skudds prøve for en med en gammel årgangsdrilling blir det samme som å si at dette våpenet ikke egner seg til storviltjakt. Ikke særlig praktisk at en må bruke en halvtime på en serie under oppskytinga i verste oppskytingsrushet på seinsommeren. Hvis man virkelig mener at det å ha et flerløpet våpen under oppskytinga er en fordel, så kan man skaffe seg et slikt våpen selv og prøve. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...