Jump to content

Problemer med A-tec CTM-4


Palinder

Recommended Posts

Jeg har et lite problem med gjengene i A-tec CTM-4.

 

Jeg og min far har begge børser som er gjenget opp for lyddemper med 14x1,5 gjenger. Vi har en Hausken Medium som passer begge børsene som hånd i hanske. Nå kjøpte vi en CTM-4 for å kunne bytte demper mellom børsene etter behov. Men den går ikke på gjengene på noen av børsene våre :!::evil: Vi får så vidt til å skru en runde eller to, men så er det full stopp! Dette er mildt sagt irriterende da vi har ventet og styra ganske fælt for å få tak i dette nye vidunderet fra A-tec.

 

Børsene er gjenget opp av forskjellige børsemakere. Pappa sin er gjenget i forbindelse med kjøp av en Hausken, og min er gjenget opp uavhengig av dette.

 

Vi har tatt kontakt med butikk og fabrikk, men kun fått til svar at kanskje "Hausken-gjenger" ikke passer A-tec.

 

Dette høres helt snålt ut for oss. 14x1,5 er vel ikke noe som kan variere? Min børse er heller ikke gjenget opp for Hausken spesielt, så dette holder ikke vann uansett.

 

Og skal det ikke være slik at jeg kan kjøpe en hvilken som helst demper så lenge børsa mi har det korrekte gjengemålet? En ting er at man risikerer at demperen ikke er HELT OPTIMALT tilpasset, men det burde da gå an å skru på demperen?

 

Er det noen her som har prøvd å skifte fra Hausken til A-tec eller fra en annen demper til A-tec, eller som har andre meninger om dette?

 

En annen ting vi stusset på var at CTM-4 kom med en plastring i bakenden med et hull som knapt nok er større enn kaliberet. Vi må altså selv frese ut dette hullet slik at vi får tredd demperen ned på løpet. Dette er da en merkelig praksis, eller hva? For øvrig er det ingen som får på den demperen uten å frese ut plastringen. Det hullet var bare 8-9mm, og så tynn pipe er det vel ingen som har... Så det skjønner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er åpenbart at vi har fått andre gjenger enn dem vi har, men det som er merkelig er at til tross for at vi har to børser som uavhengig av hverandre er gjenget til 14x1,5mm gjenger, så hevder A-tec og butikken at det er våre børser det er noe rart med. At demperen har noe annet enn 14x1,5gjenger vil de ikke høre snakk om. Det var ikke mye ydmykhet å hente hos noen av dem, for å si det rett ut.

 

Det virker mest logisk på oss at vi har fått en demper med bare ca 1mm mellom hver gjenge. Dette stemmer bra over ens med at vi får dreid den en eller to ganger ned på gjengene før den stopper syns vi. Tenker vi feil?

 

(joda, plastringen er ikke egentlig et problem. Vi ble bare overrasket over at vi måtte begynne å jobbe på et helt nytt produkt, for de sa ikke noe om det på butikken..)

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være frekk, men jeg synes det er det eneste riktige er å sende demperen med et bittelite hull i plastikkforingen. A-tec kan jo ikke lukte hva slags pipe® du/dere har. Jeg hadde blitt småsur hvis de hadde sendt den med 18mm hull når pipa mi er 17mm. Se om du kan få lånt et verktøy for å sjekke gjengestigningen, det er en smal sak..

Link to comment
Share on other sites

A-tec bruker 1/2" 28 UNEF gjenger. Spesifikasjonene står beskrevet på nettsidene til A-Tec http://www.lyddemper.no

 

A-Tec bruker også denne gjengen, i tillegg til alle de andre standardene de leverer (feks 14x1 og 14x1,5).

 

Jeg har to rifler, begge gjenget med 14x1,5. På den en rifla går bare A-Rec demperen på, men på den andre går både A-Tec og Hausken demperen på. Så forskjellige tolleranser finns.

Men har størst tro på at du kan ha fått feil gjenger (14x1).

 

Plastringen bak skal maskineres etterpå, siden denne demperen skal kunne tilpasses flere pipe dimmensjoner.

Link to comment
Share on other sites

Har to rifler med 14x1,5 gjenger. Har prøvd alms m2 demper, hausken medium, og atec tmm4. Alle har gått fint på gjengene.

Hvis du deler demperen mellom modulene og den delen som skrues på løpet, så står sikkert gjengestørrelsen stemplet inn der.

Den gjør iallefall det på tmm4'en.

Link to comment
Share on other sites

Ja som sagt. Den plastringen er ikke noe egentlig problem. Butikken nevnte imidlertid ikke noe om hva som måtte gjøres med demperen før den kunne brukes, så der er det ikke A-tec, men butikken som har glemt en liten opplysning.

 

Jeg ser hva du skriver, Griffen, men de leverer jo flere typer gjenger, og jeg mener 14x1,5 er den de leverer flest av. Min teori er at noen har skrevet feil på plastbeholderen. Det står jo ikke noen steder på selve demperen så vidt jeg kan se.. Har foreslått det for butikk og fabrikk også, men det var som å snakke til døve ører. Skal se om vi kan oppdrive flere rifler med 14x1,5gjenger for å styrke vår teori om feil gjenger.

 

Eller finnes det en måte å måle det på?

Link to comment
Share on other sites

14x1,5 er vel ikke noe som kan variere?

 

Selvfølgelig kan det variere.

 

Hvis gjengene i den gamle demperen er litt store, har børsemakeren som har tilpasset gjengene til nettopp den gamle demperen, slik at den passet perfekt. Det er jo det man forventer at børsemakeren gjør. Prøver du nå å skru på en demper hvor gjengene bare er noen hundredeler mindre en den gamle, vil den ikke kunne skrues på.

Link to comment
Share on other sites

Det ble vel nevnt i en annen tråd at Hausken skal ha levert dempere med svært romme gjenger, om pipa er tilpasset disse er det ikke rart om A-Tec ikke passer. Og den plastringen må som andre har nevnt tilpasses pipa, jeg tok den ut og dreide den i benk.

Link to comment
Share on other sites

har støtt på samme problemet med ei børse med gjenger skåret for br-reflexpemper. jeg gjenget en munningsbrems med gjengetapper av relativt høy kvalitet, som skal holde riktige dimensjoner. børsa var gjenget for å passe reflexdempern uten slark. Resultatet ble slik som leon nevner med hauskendemperen, at gjengene på børsa var såpass overdimensjonert at munningsbremsen gjenget til "specs" ikke passet.

 

jeg ville gått til børsemakeren som har gjenget børsa, og spurt hvordan han valgte å dimensjonere gjengene på børsa før jeg gjorde noe annet.

 

(vi løste problemet med de trange gjengene med et hemmelig guerilla-triks som ingen børsemaker hadde anbefalt: slipepasta og albuefett, noe som garantert ikke er optimalt, men børsa skøyt meget bra både før og etter guerilla-operasjonen.)

Link to comment
Share on other sites

Det viser seg at demperen virkelig er gjenget i 14x1,5. Har vært i kontakt med A-tec og de bekreftet at de lager gjenger ned mot minimum av toleranse. At dette kan skape trøbbel for folk som ønsker å skifte fra f.eks. Hausken til A-tec får være noe de selv får vurdere. Jeg er i hvert fall ikke i tvil om hva jeg ville gjort, nemlig å gjøre det så enkelt som mulig å skifte til A-tec fra andre lyddempere.

 

Greit nok at man i utgangspunktet bør la en børsemaker tilpasse gjengene til den enkelte demper, men med den farten det er i lyddempermarkedet for tiden er det vel overhengende sannsynlig at mange vil føle behovet for noe nytt og bedre, og at de da vil kvie seg for å i tillegg måtte bruke nok en tusenlapp på å gjenge om børsa. I tillegg vil det da kanskje være vanskelig å bruke den gamle demperen hvis man skulle ha behov for det... Det finnes nok fornuftige argumenter mot min tankegang, men jeg syns nå i hvert fall de gjør det unødvendig vanskelig for seg selv.

 

Problemet løste seg for oss ved at en børsemaker følte han skyldte oss en tjeneste og utvidet gjengene i demperen bittelitt slik at demperen passer til gjengene våre, så nå bytter vi bekymringsløst mellom Hausken og A-tec :mrgreen:

 

Så moralen må være: Skal du bytte demper fra Hausken (eller noe annet) til en ny A-tec, så sørg for å sjekke om gjengene passer før du bestiller.

 

 

Edit: Sjekket gjengene på børsa mi med gjengelære. De var ganske perfekte etter det målet.

Link to comment
Share on other sites

Ett gjengelære sier absolutt ingenting om gjengenes tolerasner i forhold til diameter (kun hva gjengestigningen er).

Til måling av gjenge diamter (midt diameter etc) må man ha ett gjenge mikrometer.

 

Hvorfor en demper produsent (som er ett normalt maskinverksted, med normale oppdrag), skal produsere sine produkter med feil, for å passe andre produsenters dempere. Nei det er for meg en gåte å skjønne at noen kan mene.

 

Forøvrig er montering av demper en jobb for en kvalifisert børsemaker/maskinarbeider, og ikke for å være frekk. Men jeg har ikke akkurat det inntrykket at trådstarter har de nødvendige kvalifikasjoner til dette.

 

Men jeg vil rette søkelyset på butikken som solgte demperen, som nok bør skjerpe sin informasjonsflyt til kunden. Det er ikke alle som vet hvilke fallgruver som ligger i å montere eller bytte om på dempere.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt på mail til Leon: dette var veldig oppklarende.

 

Vingemutteren: Jeg har da vel ikke gitt deg inntrykk av at jeg selv skulle montere lyddemperen på en ugjenget pipe? Jeg har bare prøvd å skru lyddemperen på det jeg trodde skulle være gjenger av riktig dimensjon. Trodde det var som med andre skruer og muttere, at hvis det står at gjengene har samme mål så passer de noenlunde greit ihop. Har nå lært at det ikke er sånn. Greit det da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skjønte det palinder, og feilen er i utgangspunktet heller ikke din, men vedkommende som solgte demperen.

 

Han/hun skulle ha informert om at det å bytte demper mellom fabrikat, kan gi tilpassningsproblemer, samt at støtteringen i bakkant, helst skal dreies ut i dreiebenk til korrekt passning i forhold til ditt løp.

 

Og ja, nå som du har fått nødvendig informasjon, så vet du at dette ikke nødvendigvis er som allt annet av skruer og muttere (toleransene som brukes på dempere og løp, er normalt mye trangere enn en vanlig mutter og skrue). :wink:

 

Men det var jo uansett kjekkt at det ordnet seg med demper monteringen.

 

Men du sier ingenting om du er fornøyd med A-Tec'n? Hvordan fungerer den på børsa?

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg syns om demperen? Den er rett og slett snasen! Har ikke prøvd å skyte med den ennå, men min far prøvde den i går og er godt fornøyd. Den demper vesentlig bedre enn Hausken medium, er mye slankere og dessuten lettere. Skal prøve å finne ut hvor mange moduler jeg kan ta av til jaktbruk uten at det smeller mer enn Hausken. Tar jeg av to moduler er det virkelig ikke noe særlig drass med den i det hele tatt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vil toleransene til en demperprodusent stort sett være det samme eller kan man oppleve at den endrer toleransene på singe gjengedimensjoner?

Eks, vil en rifle tilpasset A-Tec TMM-X i 14x1,0, også normalt være tilpasset A-Tec Maxim 14x1,0?

Link to comment
Share on other sites

Som evert sier vil det alltid være variasjoner, det er derfor man har toleranser. Jeg vil tippe at A-Tec er langt bedre til å holde toleranser enn børsemakere, der blir ofte gjengene tilpasset den aktuelle demperen. Helt greit der og da, men når man skal skifte demper kan det bli problemer.

Link to comment
Share on other sites

A-tec er kendt for at gøre sine dempergjenge med et lidt mindre mål end de fleste andre demperproducenter.

De fleste gør gjengene så de passer med en gjengetap som minimum.

A-Tec gør sinne gjenge med et middelmål som er nogle hundrededele mindre.

Så hvis du har en rifle som er gjenget for A-Tec, går det uden problemer at montere de fleste andre dempere, forudsat at det er samme oficielle gjengedimention.

Er din rifle gjenget for de fleste, går det som regel at anvende alt undtagen A-Tec

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei :D

Alle A-Tec alu demperene har en stål bushing som produseres i en CNC dreibenk. Etter at bushingen er ferdig maskinert blir de overflate behandlet mot korrosjon og mer enn i produksjon av bushingen kan det forekomme variasjoner i tykkelsen på dette belegget (gul kromat).

"Plaststøtten" som kommer med minimums dimensjon er ment og være der for og "berge" dempere fra og bli ruinert hvis demperen løsner og "henger". Og henger gjør den hvis gjengebushingen er på maxdiameter og løpsgjengene er på minimum diameter. Derfor lager A-Tec bushingene litt trange i forhold til max/min toleransene for en gitt gjengetype og vi som monterer liker ikke slark så vi tilpasser gjengene på løpet så de passer og gir en "sugende" følelse når demperen skrues til. Plaststøtten kan da egentlig droppes...

Mulig det gir mindre fleksibilitet men det gjøres i beste hensikt. En børsemaker kunne montere 3 ganger så mange dempere på en dag hvis han bare kunne dreie grunn diameter for så og vri på et standard gjengesnitt.. :D

Link to comment
Share on other sites

Børsemakere tilpasser som regel demperen til gjengene som blir slått.

Jeg trodde før at en gjenge på feks 14x1,5 ville ta alle dempere med den gjengen og at toleransene på industri std ville være bra nok til at de alle ville passe godt.

 

Jeg fikk min gjenget til en s&l hardcore som ble levert med til bm.

I sommer hadde jeg anledning til å prøve 10 andre hardcore dempere med samme gjenger.

Kun 1 av de passet inn på gjengene i min rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...