Jump to content

Skogsfugljakta 09/10


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 395
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

eller skal jeg spille fotballkamp for så å dra rett på konsert/fest med Åge Aleksandersen? :S

 

Stakkars deg :( ! Hva galt har du gjort for å måtte lide deg gjenneom en konsert med Åge?

 

Dra på jakt 8) !

 

Har jæææævlig lyst til å dra på den konserten!! Men har også jævlig lyst til å dra på jakt, jeg har jo funnet et nytt område med en del fugl, og med nyinnkjøpt grovskytts...

Link to comment
Share on other sites

Hadde min livs beste skogsfugljakt i helga :D

Tok først en jerpe på fredag, en røy og enda en jerpe på lørdag morgen, og en tiur på kvelden :P

utrolig tøft, timene på skytebanen betaler seg bra!!

Har en KM som mest sannsynlig har sin siste jakthøst nå, noe ingen hadde ventet i og med at bikkja er 14 og et halvt nå! :shock:

Jaktlyst er det enda bøttevis av, hun finner da fuggel selv om søket og formen ikke er som det engang var..

Vi oppdaget at fuglen satt mest i bløte områder med TETT skog, bjørk og generelt variert terreng nærme vannet. Her var det storfuglkull, orrfugl og jerpe. fuglen satt nesten utelukkende i den biotopen

Så vel omtrent 30 fugl på disse to dagene

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tre timers tur i går hadde lite forventninger,da fint tørt vær med vind er laber jaktvær i det terrenget jag jakter på.

Men ingen regel uten untak,støkte først ei jerpe inne i grantetta og etter ca en time hadde jeg hatt oppe to orrfuglkull med fire fugl hver flokk.Trakk meg deretter litt høyere i lia etter tiuren og ganske snart bakset det ut en flott B52 akkurat utefor skuddhold.Etter en liten kaffe og røyk på toppen skrådde jeg lia nedover mot bilen igjen.La turen innom noen småmyrer og ut kommer det ei øy på20meters hold.Kastet hagla til skulderen og fikk den på første skuddet.Blid og fornøyd nærmet jeg meg bilen og fikk ut ei røy til men solmet for mye så jeg lot være og skyte. Virker som bestanden har holdt seg bra også i år noe som tegner for mange flotte turer utover høsen.

Link to comment
Share on other sites

nettopp kommet inn døra etter halvannen time i skogen. Ble ikke mer i dag pga en fotballkamp tidligere på dagen.

Gikk i en ny del av terrenget i dag, med masse stor og flott gammelskog! Her støkte jeg ei røy, som selvfølgelig letta utenfor skuddhold. 10meters gange etterpå letta det en ungtiur, men den fløy godt beskytta bak storskogen, så det ble ikke skudd her heller. Ca. 15min seinere letta det ei orrhøne, også denne uttafor skuddhold.

Alt i alt, synes jeg det var ganske bra, med tanke på at jeg bare var ute i halvannen time.

Men det irriterer meg at de skal lette utenfor skuddhold eller i tett skog HVER gang! :S

Link to comment
Share on other sites

Ble tur ut i de dype skoger i dag. Flott jaktvær, lett tåke og fuktig lyng. Orrfugg`n satt å spilte i tretoppen , men på laangt hold.

Startet i halv åtte tiden og avsluttet halv fire. Merkelig lite fugl på vingene ei orrhøne og ei røy var alt jeg så. Har kunn støkket enkeltfugl i år og det lover ikke bra .

190920090547d3d07894966641c4bc.jpg?40190920090521d0b9ae35abee441291.jpg?85

 

Moldgroper var det nok av men ikke alle så ut til å ha hvert i bruk den siste tiden. Men denne så ut til å ha vert brukt nylig.

Været i dag var helt knall.

190920090504f68615cc9c1d432d98.jpg?20190920090528c41e8845ddb04f5e88.jpg?16

Leieren fra forrige helg

1909200905472a88679d1d154aef9f.jpg?97

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til og bli en super sesong her i distriktet var ute en liten tur i går ettermidag og i dag tidlig noe som resulterte i ca 20 fugl på vingene og en ung orrhane samt en gammel tiurfant(4,8kg) i sekken.Men det som er rart er at særlig orrfuglen i år holder seg i omeråder uten spesielt mye bær, virker som de foretreker blandingsskog med mye breger, framfor gamle hogstflater med masse bær noe som har vært sikkre plasser for orrfugl her,så lenge jeg har jaktet.Anbefaler alle som sliter med og finne fugl og prøve litt i andre biotoper enn de man har sett på som sikre i alle år.Det har i alle fall fungert utmerket for meg denne sesongen.

 

 

SKITT JAKT.

Link to comment
Share on other sites

Da, endelig ble det fugl. Etter ørkesløs trasking med fugl som letter på langt hold de to foregående turene i lia oppi her, med dertilhørende "gå-lei-følelse" og "legge-hagla-på-hylla-for-i-år-følelse" ringte en kompis som var på hytta si. Han sendte meg et bilde med ei røy hengende på hytteveggen. Sendte melding tilbake om hvor lei jeg egentlig var å traske rundt alene, men så tenkte jeg at "så dumt du sitter alene på hytta!" Og et par timer etterpå var jeg på vei! I dag tidlig, eller ikke så veldig tidlig, ca kl ni, var vi uti skogen. Bikkja snuste og løp. Lite kontakt med fugl egentlig, men så plutselig. Bikkja snuste opp en orrhane. Kommandoen kom, og fuglen dro først vekk fra meg, men snudde og passerte meg på ti meters hold. Perfekt sideskudd og ned i lyngen, årets første! Litt jubeldans da! Den trengte jeg nemlig! Bemerkelsesverdig så mye motivasjon man får etter slik! Gikk ned på ei myr og tok ei pause. Bikkja snuste rundt, og plutselig ble det stille. Så et par ding-ding i bjella. Ga beskjed til kompisen, som stod og sendte melding (bilde av meg og fuglen - til meg!) om at han skulle stå. Jeg fant bikkja femti meter unna, med snuta inni ei skjørtegran. Stilte meg noe til side, så plystret kompisen. Bikkja på og fuglen basket seg ut. Perfekt hold, og to perfekte bomskudd! Fuglen fløy mot myra der kompisen sto, og to nye perfekte bomskudd! Er det mulig! Den tiuren er glad nå tenker jeg. Slapp unna fire skudd fra bra hold... Menmen. Artig lell. Bikkja gikk perfekt, og vi gjorde alt riktig unntatt å felle fuglen. Gammeltiur var det og.

 

Støkket opp fire fugl til neste timen, men det var i krattskog, så det var ikke skuddsjans uansett.

 

Fint å få jakte sammen med noen igjen! Er da så kjedelig å gå alene støtt ellers. Og bikkja var bra! Og motivasjonen for mer jakt steg betraktelig, for den har vært på et lavmål i det siste.

Link to comment
Share on other sites

Fugl ble det på meg også, men bare ei jerpe. Støkte en stor tiur på mårrakvisten, men i krattskog på langt hold.

Så ble det stille til utpå formiddagen hvor jeg tok opp to orrhaner som jeg gikk etter og støkte på nytt, men uten skuddsjanse. Litt etter tok jeg opp ei røy i tettskogen.

Hadde egentlig gitt opp for dagen, men på hjemvei gikk jeg innom gammelskogen hvor jeg tok opp tiuren på mårran, for å se om den var der igjen. Det var den ikke, men nå var det et storfugl-kull med 3 røyer og 3 ungtiurer der! De letta utenfor skuddhold, men jeg gikk etter, og det letta fugl i alle retninger! Men i for tett skog og langt hold selvfølgelig!

Ikke lenge etterpå støkte jeg en tiur på 6-7m hold som satt under ei hengegran! Men det ble bom. Like etter bomskuddet, letta det en ny tiur 5.6m bak meg! Også her ble det bom etter litt hopping for å komme fri fra grana. Gikk etter å fant igjen den ene, men også her for tett skog :?

Dagen ble "redda" da jeg fikk opp ei jerpe helt på slutten, som datt i lyngen.

Synes dagen var en opptur uansett, når jeg fikk se så mye fugl! Gleder meg til snøen legger seg, og fuglene finner til tretoppene! :D

Link to comment
Share on other sites

Da er årets skogsfugltur over for min del. Ble bare halvannen dag. Lite fugl, men klarte å få med hjem en voksen tiur på 4,0 kilo og en orrfugl. Fornøyd med det. :wink: Så tilsammen bare tre tiur, fem røy og fire orrfugl.... Nesten alle lettet utenfor haglehold - Spesielt å gå på jakt i så varmt vær. 15 grader, sol og vindstille.... Holdt varmen kan man si :o

Link to comment
Share on other sites

vært ute å gått i terrenget jeg også nå. så ingen verdens ting de første mila, bare elg og hjortespor, overalt :!: men så kom jeg opp på ei høyde med ei lita myr hvor jeg har hørt det har sittet en del fuggel. og i krattet ved myrkanten begynte det å flakse og ut over myra kom svarteper :D en stor, muligens en gammeltiur.. kjente gufsen gikk gjennom kroppen. desverre lettet tiuren på omlag 40 m og fikk ikke sett den før på 50 så den fikk fly sin vei. en spennende og artig opplevelse. gikk så frem litt og da lettet det noe som hørtes ut som ei røy, men så ingen...

 

 

 

må også kondolere til de nærmeste til han som ble skutt under fuggeljakt. en veldig trist hendelse.

Link to comment
Share on other sites

må også kondolere til de nærmeste til han som ble skutt under fuggeljakt. en veldig trist hendelse.

 

HUH ?! :?::shock: Dette har ikke jeg fått med meg ?!

 

Rettelse: fant saken på nett! :( Tragisk...dette er nr 2 som dør på jakt i år :( Var en ungdom som skøt seg selv når han sklei på revejakt i sommer. Tragisk!

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på Totenåsen i helgen, på Lørdag var vi 2 stk. som gikk ca. 11 timer, det ble skutt en orrhøne, men ikke av meg desverre. det var også to andre jegeren i terrenget den dagen og det ble skutt en røy tror jeg det var.

Jeg hadde en helt utrolig sjanse på en stor tiur som letta 5-6 meter foran meg øverst i et hogstfelt, slenge opp hagla og trakk av, men konkurranseskytter som jeg er så er jeg ikke vant med sikringer som er påslått men fikk den fort av og løsnet første skuddet på 10-15 meter....ingen skuddtegn, så skøyt jeg et skudd til på ca. 25 meter.....det var skudd rett bakfra og ingen skuddtegn da heller så da stod jeg bare tilbake der ganske forfjamset. Sånn i ettertid så tror jeg nok første skuddet var foran, men andreskuddet kajn jeg ikke skjønne at var noe annet enn rett i.

Mens vi stod der og snakket om hva som hadde skjedd så letta det jammen meg en voksen tiur bare noen meter til bort i hogstkanten, men den fløy bak et tre og inn i skogen med en gang så det var ikke noen skuddsjanse uansett. Vi gikk ned der tiuren hadde fløyet for å se om den muligens hadde gått i bakken, men der var det ingenting å se.......argh!

På søndagen var det helt dødt i skogen, det ble støkket storfugl og ender samtidig på et tidspunkt, men ingen skuddsjanser på noen av de, midt på dagen begynte det å regne, men vi skulle gi oss da uansett siden jeg skulle tilbake til Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i skogen med min datter på torsdag. Hun er mot jakt, så formålet var å tenne jaktlysten.

Hunden gikk som den pleier, og jeg brukte Astro for å holde overblikk. Jeg gikk med haglen i hånden, men uten skudd i kammeret og med åpen børse. Mest så hun ikke skulle gå og frykte at nå smeller det hvert øyeblikk.

 

Det ble en fin tur. Hunden fant først en orrhøne, sto for og reiste den. En stund etter en røy. Da kom det spørsmål om jeg ville skutt den, om hun ikke hadde vært med. "Nei, sannsynligvis ikke. Jeg pleier ikke å skyte det vi kaller brunfugl." Og jeg forklarte hvorfor - det likte hun å høre.

 

På slutten av turen markerte hunden ved et lite vann - men det var vindstille, og han kunne ikke angi hvor fugl befant seg. Halen nærmest suste i luften av fugleglede. "Det er fugl i nærheten, men han klarer ikke å peke den ut, fordi det er vindstille." Korthåren søkte fort over bakken, over en tue. Jeg kunne se at hundekroppen ble mer intens.

"Nå er det like før."

"Oj!"

En orrhane lettet rett ut av bærlyngen - den hadde vært usynlig rett før. Fuglen steg over hunden, dreide ned mot vannet og forsvant over en liten vik og inn i skogen på motsatt side. Vi kunne følge den hele veien - pene halefjær, flott og stor fugl - alt i herlig høstsol.

Etterpå kom det fra henne at neste gang hun var med var det i orden om jeg skjøt.

Link to comment
Share on other sites

Var ute på lørdagen... Prøvde ut nytt terreng for meg. Mye myr og gammel og fin furuskog rundt, ispedd litt gran og bjørk. Støkka opp ei røy, som jeg fulgte etter en liten stund før jeg måtte gi opp. Satte meg ned for å ta en røk da ei orrhøne fløy opp 20 meter fra meg. Og der var første skogsfuglen felt for en fersk jeger, alene på støkk. Børsa, sekken og beina har aldri vært så lette før! :lol: Så også noen orrhaner i ei furu på andre siden av myra. Klarte å snike meg rundt og frem til 40 meters hold, og skulle prøve ti meter nærmere før jeg skjøt. Akkurat da smeller det fire kjappe skudd fra andre siden av skogholtet, og 5 orrhaner flyr tvers over myra og går ned i skogen på andre siden... Da har jeg brukt 45 minutter på å komme meg rundt myra for å komme på skuddhold på fugl :evil:

Totalt så jeg 6 orrhaner, 1 orrhøne og 5 røy i løpet av tre-fire timers tur. Ingen tiur...

Men som fersk jeger var dette en alle tiders opplevelse!

Link to comment
Share on other sites

Dro ut en liten tur i helgen sammen med en venn til Nord Odal, hans første skogsfugl jakt så det var jo spennende:)

Lørdag så fikk han 3 skuddsjanser på orrfugl, men ble desverre bom. Jeg støkka vel en stor elgokse på 10 meters hold(ikke så høy i hatten da for å si det slik) og fikk en skudd sjanse på en fin røy, selvfølgelig stod jeg på en liten tue så første skudd fikk meg ut av balanse så andre skuddet gikk over. Så vel 18 fugl på ettermiddagsjakta men ingen ble med ned til lavoen igjen. Ble en kald øl ved bålet på kvelden og :)

 

180uxc.jpg

 

Søndag så startet vi tidlig, så vel 8 fugl frem til lunsj uten å få løsna et skudd. Så en gammel tiur i et tre 50 meter unna meg, men nærmere kom jeg ikke. Prøvde å lokke på orrfugl og fikk svar fra 2-3 men så dem aldri. Etter å ha pakka campen så starta det å regne litt så vi bestemte oss for å ta en liten tur rundt et hogstfelt/plantefelt. Jeg gikk høyt inne i skogen og "lekte" hund mens kompisen min stod ute i skogkanten. Først støkka jeg en røy og skrek fugl, men ingen ting skjedde. Tok 5 skritt til og støkka enda en røy og skrek fugl igjen og etter noen par sekunder kom det to smell og et rop om at han fikk den. Fugl på sin første skogfugl jakt er jo ikke dårlig :)

 

96lw9k.jpg

 

Så og hørte 4-5 fugl etter at røya ble lagt i bakken men ingen skuddmuligheter, men fortsatt meget fornøyd med at kompisen fikk skutt sin første skogsfugl så det var en fin og vellykket tur.

Link to comment
Share on other sites

Det har gått litt trått iår. Forsøkte skogsfugljakt første helgen, uten skuddsjanse. Hundene fungerte brukbart. Rypejakt var ikke noen suksess iår, og vi reiste ned igjen til hytta for å jakte mer skogsfugl. Gikk mye uten fuglekontakt. De få vi hadde ble spolert av overivrige hunder. Har lett for å bli slik da det er lite fuglekontakt, og de blir litt lei.

 

Men, på lørdagen (19.9) fikk jeg ett plaster på såret. Etter ett flott arbeide med avstandsreis på yngste bikkja, kom jaggu en stor tiurkylling ut av tetta. Passerte meg på under 20 meter, og gikk rett ned i smellen. Faktisk min første tiur. Av årets produksjon riktignok, men allikevel på 3,25 kilo... (utrolig hvor mye de vokser på drøye tre måneder...).

 

Etter det har jeg hatt skuddsjanse på et par orrhaner, som har reddet seg. En furutopp reddet den ene.....

Ikke mye å skrive om, men det ga ihvertfall jaktlysten ett nytt spark.....

 

Bilde av stolt hund med bytte, tatt av en enda stoltere eier:

Dina_Tiur.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Faktisk min første tiur.

 

Gratulerer og måtte det bli mange fler :D !

 

Jeg kom nettopp inn fra en liten tur i nabolaget. Hadde ut en gammal røy som bød seg frem til skudd, men hun var nok klar over at hun er fredet i år...

 

Inne i tetta hadde jeg ut to røy til og en hane, men den fikk jeg ikke skutt etter. Rett før jeg kom ut av skogen fikk jeg skutt etter en tiur. Jeg var sikker på skuddet, men på ekte tiur maner var den dønn borte. Bikkja søkte over et stort område uten å markere. Antagelig var det et ærlig bomskudd, men jeg liker ikke følelsen av at skuddet stemmer og fuglen likevel flyr videre. Men etter en times leting med bikkje uten antydning er det ikke så mye å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Min unghund tok meg på kurs i går.

 

Jeg hadde ham gående "ved fot" uten å være koblet, og vi var på vei fra et område til et annet. I hodet var jeg ikke i jaktmodus, så jeg stusset over at han holdt igjen, og ikke ville gå frem.

"Kom her." Nei, det hadde han ikke lyst til. Hode og kropp pekte rett i fartsretningen, og siden han i vår ble bitt av hoggorm tenkte jeg at det kanskje var orm han kjente eimen av. Så jeg speidet etter et sannsynlig hoggormsted, og det lå riktignok en stor stein i solen, foran oss.

Så jeg går tilbake til hunden, klapper ham på hodet og ber ham følge etter.

Veldig uvillig, går som på glasskår.

 

Så tenker jeg at jeg får gå i forvei da - og får tatt et par skritt før en røy skyter ut av en granlegg rett foran til venstre.

 

Lytt til hunden!

 

Her er han tidligere i jakten, etter at vi tok en orrhøne. Prøver å skyte så få brunfugl som mulig, men her er altså bevis for at det skjer de også faller for haglen min.

 

3943524325_e82ebb0707.jpg

Link to comment
Share on other sites

Liten tur oppi skogen i dag, bare halvannen time og 2,5 km. Hadde opp fire fugl. De to første dro på ca åtte km avstand, mens de to siste altfor nær. Rare greier. Den ene fløy omtrent rett på meg, omtrent så jeg dukket for å unngå kollisjon! Rakk så klart aldri å få noe skudd etter den. Vrengte omtrent på meg kink i ryggen for å få skudd etter, men jeg har aldri noensinne truffet fugl bakfra, og dette ville blitt et skudd bakfra på i tillegg langt hold da den hadde god fart allerede, så lot være. Bedre å holde igjen skudd enn å lure på om man kanskje traff på langt hold. Uten hund finner man neppe igjen fuglen. Ingen fugl i dag altså, men en artig opplevelse rikere.

 

Blir nok en av mine siste turer i år oppi der. Satser heller på å mase meg med kompiser med bikkje andre steder! Er rett og slett for kjedelig å se 90 % av fuglen dra på altfor langt hold, og de som er på skytehold kommer i umulige vinkler og i kratt. Støkkjakta får andre ta seg av i år! Omtrent hver eneste helg er opptatt frem til november og, og da er jakta over uansett oppi her.

Link to comment
Share on other sites

Var ute en morratur i dag. Har så langt i år 2 ryper og ei fin røy. Og ei jerpe fra Hallingdal... Men i dag var dagen :D

Hadde et bra samarbeide med bikkja (5 år gammel Gordonsetter-tispe som sjelden / aldri tar stand). Hun gikk på spor i et lite skogsområde med myr og noe furu (jeg skjøt ei røy fra et kull på 4 her 11/9). Jeg står bom stille mens bikkja søker innover. Bjella hennes tyder på stor iver... Blir litt stille innimellom, før hun snur. Synes jeg hører noe kvist som knekker et par ganger, regner med at det er en elg eller en hjort på vei - for jeg hører ingen vingeslag (men det er relativt mye vind i dag). Skimter noe mellom trærne, men det var da ingen elg :?::!:... Tiur'n kommer i lav høyde, og svinger plutselig mot meg så jeg får åpning :!:... Flaks :lol::!: . Bildene viser resten av historien:

 

normal_23092009164.jpg

 

normal_IMG_2262.JPG

 

normal_IMG_2264.JPG

 

Dette er min 3. tiur totalt. Den forrige var akkurat på 5 kg, og jeg mente at denne var noe mindre. Stusset derfor litt når vekta (Rappala digital fiskevekt) viste 5,1 kg :shock: ... Viser seg at den vekta er veldig følsom for om den holdes loddrett eller ikke.... Var oppe over 7 kg en stund (hadde nå vær morro å tatt bilde av som dokumentasjon ovenfor kompiser, men :mrgreen: ).... Korrekt vekt viste seg å være nesten 4,6 kg :!:.

 

Flott fugl :!:. Nesten litt vemodig å ha skutt den.... Det kan hende at den blir stoppet ut. Broder'n har den forrige jeg fikk på veggen, sammen med ei stor røy. Men han har lyst på en i flukt i tillegg :D . Blir i så fall levert hos Lågrinn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært på skogsfugljakt mer eller mindre kontinuerlig siden tiende september, og allerede har sesongen skrevet seg inn i minneboka som en av de mest minneverdige og utbytterike! Jeg har vært innom tre forskjellige terreng, og mesteparten av tiden har jeg jaktet over münsterländeren Bjørka, men også noen få turer med den litt over årsgamle datteren, Embla.

 

De fem siste dagene har jeg jaktet i elverumstraktene og kun over Bjørka. Her ble resultatet 1 orrhane, 1 røy og 2 tiur! Forøvrig min aller første tiurfelling! Synet av en vingeskutt tiurkylling som flakser og bakser som besatt for å bryte seg løs fra den lille münstertispas kraftige grep er brent fast på netthinna mi for evig tid. Minnene om 4,2 kg fugl som med dunder og brak kaster seg ut rett imot meg fra en berghylle etter stand og avanse fra bikkja for så å felles med to kjappe skudd fra henholdsvis fem (bom) og ti meter er heller ikke noe som vil blekne med det første :D . Egentlig er jeg fortsatt målløs og sitter her med et stort glis om kjeften, så jeg slenger ut et par bilder istedenfor å dra det ut noe videre..

 

normal_DSC_0049_%5B800x600%5D.JPG

Bjørka har vært til uvurderlig hjelp under jakta på disse karene, og har nok en viss eiendomsfølelse der hun sitter og passer på.

 

normal_DSC_0028_%5B800x600%5D.JPG

 

En fornøyd hund og en tydelig preget jeger.

 

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle som har fått fugl. Veldig artig å lese om andres erfaringer når man sitter og råtner på rot på skolen, og når man ikke har terreng i umiddelbar nærhet så blir det med duejakta i hverdagen.

 

Selv har det blitt med premierehelgen 11-14 september, slang på en ekstra mandag :)

 

Fredagen ble brukt til skolegang og kjøretur til terrenget...Min første gang på skogsfugljakt i Norge, og broderns første jakttur noensinne, til og med med egen hagle. Hagla kom i hus på torsdag, så det var ikke tid til prøveskyting. Hagla skal døpes med felt vilt på jomfruskuddet, som jeg sier 8)

 

90319_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/36034/90319.jpg

 

 

Med enorme forventninger etter å ha sett mye fugl før jaktstart var vi oppe med lyset lørdag morgen. Dagen startet med ca to timers gange uten fugl, før vi kommer ut på en stor månedsgammel hogsflate. Etter å ha gått en stund nedover denne ser jeg noe grått som ser ut som en tiurrygg i gresset ca 200m lenger fremme, gnir meg i øynene og jo, det er tiur! Ikke før er det slått fast så letter tre tiurer fra et bringebærkratt. Denne gjengen satt nærmest oppi sporene etter lastbærern, så jeg var mildt sagt overrasket. Denne opplevelsen minsker ikke akkurat jaktlysten. Får høre en orrhøne som letter ca 15 meter framme, og i det jeg får se den hiver jeg opp hagla og...får en kvist i øyet. Uten å kunne se må jeg la fuglen fly. I titiden krysser vi en myr og nærmer oss en liten kolle som tidligere i år har vært et sikkert stikk for å støkke fugl. Denne gangen ble ikke noe unntak, en røy drar ut til siden innenfor skuddhold, men skjult bak furu- og granleggene. Er opptatt med denne da jeg litt for sent oppfatter røy nr. 2 som på dette tidspunktet har kommet seg mellom meg og min bror, og det er uforsvarlig å skyte. Begge holder skuddet, men røya forsvinner i skogen før det blir mulig å skyte. 5 minutter senere, drar det opp en orrhøne på 25m, delvis skjult av noe kratt, men denne skyter jeg. Ser at den detter og begynner å løpe. Tidenes spurt legges inn for å innehente orrhøna, som blir avskåret av brodern. Han har ikke fått med seg at den er truffet og ser bare en orrhøne sittende på bakken på ca 15 meter. "Jeg skyter!" roper han, "NEI, den er vingeskutt, ta den med henda!" Han så gjør, og kommer stolt ut av skogen med en fin orrhønekylling i klypa! Resten av dagen forløper seg med mange oppflukter og spennende situasjoner, men det er en gjennomgående trend at fuglen ofte letter utenfor synsvidden, men innenfor skuddhold.

 

90317_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/36034/90317.jpg

 

90320_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/36034/90320.jpg

 

Søndagen har vi en del oppflukter, men ingen sjanser før brodern får en gullsjanse på to orrhaner som letter helt åpent på 15 meter. Det smeller to ganger og den ene detter i lyngen, og hans første vilt er et faktum! En stor orrhanekylling. Ingen dårlig start! Det var en rimelig stolt jeger som viste fram byttet når storebror kom løpende til!

 

90321_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/36034/90321.jpg

 

Mandagen jakta vi bare fram til lunch, og registrerte 8 oppflukter, hvor begge måtte konstantere bom på hver sin litt optimistiske skuddsjanse på røy. Totalt så vi 35 fugl på to og en halv dag, hvorav 7 tiurer. Dette ga absolutt mersmak!

 

90318_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/36034/90318.jpg

 

Det ser dessverre ut til at det blir dårlig med jakting i terrenget i høstferien da elgjakta har førsterett.

 

Noen som vet om noen terreng i nærheten av, eller i Tinn kommune i Telemark hvor det er mulig å få leid jakt enten pr. uke eller dag? Har sett litt på inatur, men de fleste terreng er enten fulle eller ikke lov å jakte i pga av elgjakta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...