Jump to content

Erfaring med miljøammunisjon


КГБ

Recommended Posts

Ser i en annen tråd at Kjell Olav har blandet erfaring med den nye miljøammunisjonen i 5,56. Er det noen som har erfaring med miljøammunisjonen i 7,62x51, og for den del i 9mm. Jeg tenker på hva inneholder den? Hvilken kule? BC? Presisjon? Funksjon? Kan den brukes til noe sivilt?

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke testa mye, bare litt.

 

synes 7,62 Bellona var hardt ladet. subjektiv erfaring var dårligere presisjon enn vanlig NM60, mye røyk, så jeg var ikke lykkelig.

 

veide og målte en kule. den veier 139grs, dvs 9 gram, og er like lang som en 180grs S&B FMJBT kule på 180grs.

 

erfaringer andre har med 5,56 Bellona sier dårlig presisjon.

 

i følge feltrykter fra noen som jobber innen ammunisjons konsernet som utvikla og produserer slike 7,62 patroner var det nesten dobbelt så stor spredning på 7,62 Bellona som på vanlig NM60 på langt hold i begynnelsen. NM60 pleide være dobbelt så god som nato-kravet mens 7,62 Bellona hadde problemer med å holde nato-kravet. men det er jo bare feltrykter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mener at det bare var frem til en spesiell lot som ble sprerret når det gjelder 9mm. Vi fikk iaff ut 9mm for kun et par måneder siden. Men ja, den gamle måtte ha vært noe hardt ladd :) på 30 soldater så vi vel 5 sluttstykkehoder til mp5 dær låserullene sa takk for seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har prøvd Barnes MPG (Multi-Purpose Green) 140 grains til 308 og er kjempefornøyd med presisjonen, men der stopper lovordene om kula.... Den trenger sykt mye motstand før at den skal gjøre som lovet, altså gå i fillebiter..... Tror ikke det blir så mange flere esker av den typen....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi skjøt med en ny type miljøammo i 9mm denne våren, NM223. Disse har en rød stripe rundt tennhetten og prosjektilet, sannsynligvis for å skille den fra den forrige utgaven (som har fått mye kjeft). Skal ikke uttale meg om finpresisjonen (skjøt nærstridstabeller) , men hadde ingen klikk eller andre problemer med den i mp5.

Prosjektilet er mer kobberfarget enn den forrige utgaven som var "gullfarget" . Mulig den er mykere og snillere med løpet i pistoler.

Link to comment
Share on other sites

Eg har en mistanke at den kulen var for lite testet før den kom i produksjon.

Det som hender er at når du varmskyter våpenet, og venter et lite minutt får du fyrer neste skudd

(Med skudd i kammeret)

så har den stålkjernen utvidet seg, ikke bare i lengde men også i diameter :shock: .

Dette er ikke helt heldig for å si det sån.

Man får meget store trykkforskjeller, som og vil gi en mildt sagt elendig presisjon.

 

 

 

Mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

har vært å skutt litt NM231 i en sauer 200 STR idag. på 100m spredde den betydelig mer enn vanlig NM60. i tillegg var det merkbart tregere hevearmsløft enn med vanlig NM60, og trykktegnene var stygge (flate tennhetter, trege hevearmsløft, stor trykkring) så det virket som relativt brutal ammunisjon å fore rifla med.

 

presisjon 5 skudds serier:

NM231 hadde samling mellom 58 og 84mm senter-senter på 100m.

NM60 hadde samling mellom 28 og 54mm senter-senter på 100m.

150 grs sierra MK hadde samling mellom 13 og 25mm senter-senter på 100m

 

 

hastighet:

NM60 gikk 873msek

NM231 gikk 878 og 868 msek(testa 2 loter)

Link to comment
Share on other sites

Eg har en mistanke at den kulen var for lite testet før den kom i produksjon.

Det som hender er at når du varmskyter våpenet, og venter et lite minutt får du fyrer neste skudd

(Med skudd i kammeret)

så har den stålkjernen utvidet seg, ikke bare i lengde men også i diameter :shock: .

Dette er ikke helt heldig for å si det sån.

Man får meget store trykkforskjeller, som og vil gi en mildt sagt elendig presisjon.

 

 

 

Mvh

 

 

Pipa har også utvidet seg i så tilfelle, så den effekten kan man nok se bort fra.

Link to comment
Share on other sites

Eg har en mistanke at den kulen var for lite testet før den kom i produksjon.

Det som hender er at når du varmskyter våpenet, og venter et lite minutt får du fyrer neste skudd

(Med skudd i kammeret)

så har den stålkjernen utvidet seg, ikke bare i lengde men også i diameter :shock: .

Dette er ikke helt heldig for å si det sån.

Man får meget store trykkforskjeller, som og vil gi en mildt sagt elendig presisjon.

 

 

 

Mvh

 

 

Pipa har også utvidet seg i så tilfelle, så den effekten kan man nok se bort fra.

 

Hei.

 

 

Stål utvider seg med ca 0.01mm pr grad pr 100cm grovt regnet..

Bly utvider seg lite eller ingen ting.

Men de første skudda med bly mantel så har vi noe høgre trykk pga at pipen ikke har blitt varm og fått utvidet diameter.

Men det som er den vesentlige faktoren er at når du skyter de første skudda med

Bly kjerne, så er den kjernen noe mer medgjørlig angående skvis.

Når stål kjernen skal gjennom eit trangt løp så skal de en hel del til for å skvise den kjernen,

Derfor så blir det trykk forskjeller.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jalla

Styr unna denne dritten.

Dårligere presisjon

Større våpenslitasje

Mer støy

Mer slagg og sot.

 

Dette prosjektet må vel sies at ble en katastrofe, og en dyrkjøpt erfaring for forsvaret.

Det eneste de sansynligvis har oppnådd er mindre svinn, da ingen fornuftige

mennesker vil bruke dette i sine private våpen.

Vi får bare håpe de innser at de har gått i baret slik at de går tilbake til blyet ammo.

Men erfaringsmessig vil vel en slik avgjørelse sitte meget langt inne, for man da samtidig

sier at man ikke har gjort jobben sin.

 

Vaffeljeger den forige typen du refererer til var ikke svensk miljøammo men italiensk

blyammo.

Link to comment
Share on other sites

Jalla

Styr unna denne dritten.

Dårligere presisjon

Større våpenslitasje

Mer støy

Mer slagg og sot.

 

Dette prosjektet må vel sies at ble en katastrofe, og en dyrkjøpt erfaring for forsvaret.

Det eneste de sansynligvis har oppnådd er mindre svinn, da ingen fornuftige

mennesker vil bruke dette i sine private våpen.

siden jeg ikke er et fornuftig menneske har jeg prøvd dette i min sauer 200STR, å fikk erfaringen at presisjonen ikke var spesielt jevn eller god, men er ikke enig i ett punkt du ramser opp. var utrolig rent løp etter at jeg hadde skutt. var nesten ikke ot i løpet. og hylsene var jo nesten rene innvendig.

 

så det med slagg og sot, viste seg ikke stemme i mitt våpen iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde også denne ammoen i ett bane våpen. Ville ikke mishandle saueren etter at eg prøvde 10 skudd med elendigpresisjon og tung hevarm. Bruker den i en gammel mauser nå. Skal skifte løpet etterhvert men kan jo slite de litt med Miljøammo før den tid. Presisjonen er varierende o9g treffpunktet flytter seg etter hvert som du skyter :shock: Helt elendig og skyteinn og bruke. Så dette blir rekyl og avtrekk tilvennings ammo. Men jeg opplever ikke sot og møkkete hylser. Heller det motsatte ikke mye rusk og reine pene hylser. Synd de ikke kan lades oppigjen uten spesial verktøy. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 7 months later...
  • 1 month later...
ingen flere som har prøvd dette å har erfaringer å komme med?

 

Jeg skjøt denne i USP'en min da vi fikk blyfri i NROF, og merket at treffpunktet ble mye høyere. Med blyammo siktet jeg i senter av blinken for å treffe midten av skiva, med blyfri måtte jeg sikte ca i 4'er under. La også merke til små metallkorn i pistolen etter skyting, som stammet fra ammoen. Så ut som sand i sleiden. Jeg sluttet å bruke denne ammoen etter 4-5 ganger, men jeg kan se at løpet har blitt slitt av disse få skuddene.

 

Denne ammoen skal ikke skytes i mine våpen ihvertfall. Synes det er en skandale at denne ammoen brukes fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

tja, det kommer ann på hvor god presisjon du vil ha i din Mini før du må bytte løp.

 

Med tankte på at du kan lade opp .223 skudd til ca 2 kr stykket eller kjøpe for rundt 4 kroner (ved store innkjøp) , så ville ikke jeg har matet mine personlige våpen med noe "miljøammo".

Link to comment
Share on other sites

Det sies at prosjektilet i blyfriammoen blei støpt i samme forma som blyammoen. kjerna e i stål og er mye mindre medgjørlig enn blykjernen så det sliter mye mer på løpet i og med at ståkjerna da blir for stor... et løp til en glock regnes å vare 1000 skudd før utskifting. for menigmann er dette en større utgift enn for forsvaret som får mindre svinn på ammofronten og tjener muligens inn dette i og med at glockene i forsvaret blir mye mindre brukt enn de fleste andre våpen. hva skal de med å få tilbake blyammoen når ag3ene skal utrangeres og byttes ut... bruk de opp på miljøammo og utranger de etter hvert som de ikke funker lengre. det som er betenkelig er at miljøammo blir levert gutta i afgandistan hvis liv avhenger av at våpen og ammo funker til en hver tid....

 

personlig skyr jeg miljøammoen som pesten i mine våpen. det eneste 7,62-en e godt for er å nappe ut kula , lade om med andre kuler til elgjakt evt konkurranseskyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok noen skal være forsiktig med uttalelsene om miljøammunisjonen, det virker som rykteflommen styrer mer enn fakta. Tråden heter "erfaring med miljøammunisjon", er det noen som har det?

Ammunisjonen for 7,62 og 5,56 har stål kjerne og tambak mantel, om dette øker slitasjen på løpet er det vel bare produsenten som har testet fullt ut ennå. Men inntill noen har testet i den type løp som jeg bruker avstår jeg stort sett fra bruk i mine våpen.

 

Når det gjelder 9mm har den kobber kjerne og plettert stålmantel. Forøvrig samme konstruksjon som ble brukt i 6,5 mm ammunisjon i mange år, uten at noen klaget på slitasjen i pipene da. Jeg vil ikke bruke denne ammunisjonen i mine våpen, da slitasjen er større enn med tradisjonell bly/tambakmantel. Men stålmantel på pistolammunisjon er ikke noe nytt, det har vært i bruk hos mange leverandører.

 

Choppers påstand om levetid for Glock løp er imidlertid feil, med denne ammunisjonen har løpene levetid over 20 000 skudd uten særlig tap av presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 9mm har den kobber kjerne og plettert stålmantel. Forøvrig samme konstruksjon som ble brukt i 6,5 mm ammunisjon i mange år, uten at noen klaget på slitasjen i pipene da. J

 

Ingen kobberkjerne i de 6,5 kulene, og heller ingen polygonrifling - og da går det bra :) Jeg skyter tusenvis av russiske stålmantler hvert år.

 

Choppers påstand om levetid for Glock løp er imidlertid feil, med denne ammunisjonen har løpene levetid over 20 000 skudd uten særlig tap av presisjon.

 

Jeg har sett den påstanden om levetid på trykk. Løpene endrer seg en del første 1000 skudd (tolken ramler gjennom) og så er det stabilt. Det kan være tilfelle at presisjonen er grei nok til militært bruk, men pipa er fortsatt ødelagt etter 1000 skudd. Levetiden på et glock-løp med vanlig ammo er 100 000? 200 000?

 

Polygon-rifling er mer utsatt siden den former kulene på en litt annen måte enn tradisjonell rifling. Derfor også problemer med tyrkiske MG3 piper.

Link to comment
Share on other sites

Polygon-rifling er mer utsatt siden den former kulene på en litt annen måte enn tradisjonell rifling. Derfor også problemer med tyrkiske MG3 piper

 

Du har rett i at poligone piper er mere utsatt fordi den påvirker kulen på en annen måte, men de Tyrkiske MG pipene har vi ikke problemer med.

 

Det viktigste momentet er etter min formening at presisjonen på ammoen er vesentlig dårligere kontra blyammo, våpenslitasje er relativt uvesentlig for den enkelte soldat da han bare bytter våpnet inn når slitasjen blir for stor.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan får man til at stålet i prosjektilet rekker å utvide seg nevneverdig pga varme i kammeret på en MG3? Om patronen ligger der inne i mer enn ca to tiendels sekund er det noe galt.. Uansett, "miljøammo" er noe tull. Når det er rapportert mer feil med de på 6mnd enn det det var med NM60 på 40 år er det noe galt.

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til ryktene om Glock piper og slitasje skyldes feil bruk av tolken til Glock løp, men det er riktig at miljøammo sliter mer på løpet, og det er mest merkbart de første tusen skudd.

 

Når det gjelder MG3 pipene så bruker forvaret ikke tyrkiske piper.

Problemet med polygonpiper er ikke slitasje men overtrykk pga større forseringsmotstand i overgangskonus

Link to comment
Share on other sites

Og derfor plukket de inn polygone piper for å unngå at noe skulle gå galt. Genialt å plukke inn de beste pipene som holder lengst. Ville vel vært smartere å erkjent at her er det noe galt og fikset ammunisjonen. Men det er sikkert dyrere enn å plukke inn noen piper. Det er jo bra at de som bestemmer sånt har mye god erfaring i strid og skjønner hvor det bør legges pri mtp ammunisjon og våpen. Sjanseløst spør du meg...

Link to comment
Share on other sites

Tja - prioritering og stridserfaring skal jeg ikke kommentere.

 

Men når jeg drev skyting med MG3 så var det varmskyting av pipen som var problemet, og en polygonpipe blir like fort varm som en riflet pipe.

 

Når det gjelder slitasje så tåler en riflet MG pipe 8-10 000 skudd, med to piper til hvert våpen må du ha med deg 20 kasser ammunisjon for å slite ut pipene.

 

Jeg tror ikke det er et problem i felten.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ei polygonpipe blir nok like fort varm, men den slites saktere og er lettere å pusse. Når man da ser på de pipene som er rundt i systemet blir man ikke imponert. For en avdeling som da trener litt så er det nok umulig å skyte noen tusen skudd på et år, og kanskje reise ut med samme pipene. Nei, det er nok ikke noe problem i felt for der har du det du har. Hjemme er det inspeksjoner, kasseringer og inndragning av de gode pipene som gjør at trening kommer i andre rekke. Kjett.. Og en trenger nok ikke så mange skudd for å slite ut ei pipe. Det kommer litt an på hvordan de blir skutt. Når man bytter pipe bør jo den man setter innn ha fått tid til å kjøle seg ned, det er nok ikke alltid tilfelle rundtom. Da går det nok fortere å bli kvitt pipa.

 

Ikke sett noe om BC på NM231, men noen har sikkert noe data på det. Ring FFI og spør en eller annen luring.

Link to comment
Share on other sites

Er det utarbeidet BC og balistisk tabell for NM231(7,62X51 skarp blyfri)?

 

Tro'kke det er noe fra Forsvarets side, nei. I all hovedsak fordi det eneste 7.62-våpnet man får skyte NM231 i er AG-3. 417 er som kjent kamret i .308win, i tillegg til å være flunka nye og sabla dyre, så det er særdeles strengt med hva de kan mates med. NM231 er ikke en av de patronene. Og for litt enkel AG-3-plaffing er det vel ingen som har brukt kalorier på å utarbeide en tabell, antar jeg... Jeg skal i alle fall ikke mate børsa mi med NM231. Det er sikkert.

 

Angående blyfri 5.56 i Mini14. Herregud, nei! Ammoen er en smule friskt ladet til å begynne med. Når du i tillegg muligens har et .223-kammer i ei sivil børse du har betalt for :shock:

Link to comment
Share on other sites

Er det utarbeidet BC og balistisk tabell for NM231(7,62X51 skarp blyfri)?

 

Tro'kke det er noe fra Forsvarets side, nei. I all hovedsak fordi det eneste 7.62-våpnet man får skyte NM231 i er AG-3. 417 er som kjent kamret i .308win, i tillegg til å være flunka nye og sabla dyre, så det er særdeles strengt med hva de kan mates med. NM231 er ikke en av de patronene. Og for litt enkel AG-3-plaffing er det vel ingen som har brukt kalorier på å utarbeide en tabell, antar jeg... :

 

rart. For Ag3 er jo et våpen som kan brukes på opp til 400m.

Å så lenge enda endel av oss skyter konkkurranser med AG3, vil miljøammo etterhvert bli det de fleste har.

Link to comment
Share on other sites

Det må da være noen som i motsetning til SV mener presisjon, sikkerhet og fuksjon er viktigere enn at det på død og liv ikke er

bly som skytes....? Gjøres det noe konkret forskning på hvilke virkninger denne ammunisjonen har for våpen og personell?

TMBN i Afghanistan sier de ikke vil bruke denne ammunisjonen og at den er ubrukelig, hvorfor skal man da ville pushe den på andre avdelinger?

Link to comment
Share on other sites

400m? Pfft, jeg kaster jo stein lenger! :mrgreen::wink:

 

Nei, altså, det henger trolig sammen med at det ikke er mange igjen som bruker AG-3 i Forsvaret. Ei heller har Forsvaret i det siste fokusert på at Johnny Enkeltmann skal treffe målene han skyter på. Så med andre ord er en patron som smeller godt nok, for den skremmer muligens fienden til å dukke bak en stein.

 

Hadde faktisk ærlige planer om å teste NM231 på 600m med kikkert på AG'n...men rakk det aldri. Og nå er AG'n på vei til spikerfabrikken.

 

TMBN nektet å bruke NM231 i AG og MG. Resultatet av klagen ble at NM231 ble bannlyst på landsbasis for bruk i MG. Annet enn at enkelte klager over "stål-influensa" etter skyting med miljøammo i 416, og at den nødvendigvis sliter mer på våpenet, så har jeg ikke hørt om andre relevante klager på kombinasjonen 416/G-36 og miljøammo. Jeg tror Bellona-5.56'en er litt mer - tja - tilpass enn 7.62'en var når den først ble delt ut, men nei, jeg stoler ikke 100% på den uansett.

Link to comment
Share on other sites

Choppers påstand om levetid for Glock løp er imidlertid feil, med denne ammunisjonen har løpene levetid over 20 000 skudd uten særlig tap av presisjon.

 

kan godt være, men da er det i tilfelle stor uenighet internt i forsvarets rekker. påstandene kom fra høyere offiser på våpenteknisk verksted i ei ikke navngitt avdeling her oppe i nordnorge. skal være mer forsiktig å sitere forsvarets personell i ettertid.. min feil.

Link to comment
Share on other sites

Angående blyfri 5.56 i Mini14. Herregud, nei! Ammoen er en smule friskt ladet til å begynne med. Når du i tillegg muligens har et .223-kammer i ei sivil børse du har betalt for :shock:

 

mini-14 har 5.56 kammer eller er i allefall designet for å kunne skyte det, har testa noen få skudd med hippi-ammo i min og det hele fortonte seg helt udramatisk. samlet godt gjorde den også, men kan vel si det sånn at jeg forøvrig deler skepsisen til folk i denne tråden og at resten blir liggende til løpet alt er utskutt av vanlig ammo eller til dovre faller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...