Jump to content

våpen til beskyttelse mot bjørn


Lobis

Recommended Posts

Vi er en gjeng som har planer om å dra til Alaska sommeren 2010 (ja vi er tidlig ute med planlegging :wink: ). Denne turen er primært en fisketur, men det bryr vel ikke bjørnen seg om, og jeg trenger råd om hvilket våpen jeg bør bruke for bjørnebeskyttelse.

 

Jeg har ei rifle i kal 308 win. kan dette brukes? jeg har en følelse av at dette kan være litt "smått" hvis en sint grizley kommer i fullt firsprang :? Hvis jeg har rett i min antagelse om at en bør ha noe kraftigere, hva bør jeg så velge?

 

Sannsynligvis, og forhåpentligvis, trenger jeg ikke å bruke våpenet en gang, men best å være på den sikre siden mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har planer selv om en tur til Alaska neste år, men tviler på at jeg gidder å ta med våpen.

Var i Canada i fjor sommer og var nok stress med våpen inn der, har hørt det er mye værre i Alaska. Personlig blir det nok kun bjørnespray.

 

Hvis du absolutt må ha våpen er ikke 308 noe problem, men hvis du har en pumpe eller halv-auto hagle ville jeg nok heller gått for den.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg ser for meg dokumentaren på TV i etterkant: "Uff, plutselig kom bjørnen tilbake etter vi hadde sprayet den med pepperspray. Det eneste jeg greide å tenke var at rifla lå i våpenskapet hjemmet, for litt papirarbeid orket jeg ikke" :)

 

Bear-spray og rifle/hagle med slugs er sikkert best.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg bodde på Svalbard brukte jeg ei kort pumpe hagle, med slugs som amo mot bjørn. Mye lettere å drasse rundt på, sjøl mot ei kort og lett rifle. Tror ikke jeg hadde turt å reise inn i bjørne land bare med en spray. Har bare sett isbjørn, og de holt seg stortsett unna folk, men av og til kan en treffe borti helt gale individer, som bare kuler kan stoppe.

 

Aner ikke åssen reglene er for å ta våpen inn til Alaska er, men er det ikke mulig event å leie der da?.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye strengere med våpen inn i Alaska en Canada, Veldig mange som skal jakte i Alaska leier våpen der når de skal jakte. Men jeg hadde tatt bryet med å ordnet med en pumpe, Det er det vanligste våpenet på slike turer, samt at det er det guidene har med seg når de er ute. Er sikkert en grunn til det :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har bare vært i bjørneterreng en gang, og det var frykten som var det verste. Jeg gikk og titttet etter bjørn hele uka, og fikk ikke gjort så mye fornuftig. Bortsett fra at jeg fikk bra med ørret.

Når det gjaldt våpen, hadde jeg med meg en liten .38 revolver og fem patroner, og fryktet at den ikke var verdt så veldig mye. Likevel syntes jeg at den var mye bedre enn ingen revolver.

Heldigvis så jeg ingen bjørn, og heldigvis så ikke bjørnen meg. Og hvis han gjorde det, skjønte han nok at han burde holde seg unna...

Det pussige var at andre folk i det samme området hadde sine høyst individuelle ideer om bjørn og beskyttelse. Noen hadde både svære revolvere og grovkalibrede rifler, mens andre ikke hadde noen ting, hverken våpen eller spray. Bare fiskestanga. Såvidt jeg vet ble ingen spist av bjørn denne uka, hverken de som så ut som et middels arsenal, eller de som virket mer som pasifister, eller meg med min .38 lommerevolver.

Konklusjonen er vel at ingen ting er hverken riktig eller galt, det handler om den psykiske tilstanden til hver enkelt. Noen er tøffe, andre er nervøse, og atter andre er noe midt i mellom. Som meg selv.

Derfor er det ikke så genialt å spørre andre hva man skal ha med seg på fisketur i bjørneland. Man bør ta det man føler for selv, og gi blaffen i hva andre sier.

 

gg

Link to comment
Share on other sites

Alaska, United States of America.... :lol:

 

Noen nevner "litt papirarbeid", kjenner jeg amerikanerne rett så tipper jeg det er "litt mere" enn bare "litt" papirarbeid. Får du feks med deg våpen inn på vanlig turistvisum eller med Visa Waiver, jeg tipper neppe, men opplys meg om jeg tar feil. Og da er det vel ambassaden i Oslo neste stopp tenker jeg... :mrgreen:

 

Hadde ett jækla styr for noen uker siden bare for å få meg ett arbeidsvisum til statene, ikke at det var så teknisk vanskelig men utrolig tidkrevende.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg så god greie på hagler men,

 

Var på et kurs i ettersøk av skadet bjørn for et par år siden, å der ble det frarådet bruk av halvauto hagle pga funksjonssikkerhet. Det ble anbefalt pumpehagle med extd. magasin (lov om to skudd i hagla gjelder ikke for komunale ettersøk)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg blir litt overrasket over alle som sier at sprayboks er mer enn bra nok?

 

Er dere bjørnejegere, eller tastaturkonger?

 

Jeg har vært på bjørnejakt, og sett hvilken hurtighet og kraft de har. Fra tid til annen finner man gale eksemplarer, kan være tanneverk eller at de rett og slett er bjørner og sultne, og ikke merker at fiskelukta av klærne dine ikke er mat..

 

Pumpehagle med slugs, eller veldig veldig grove hagl ville vært mitt forsvarsvåpen.

Om man en dag står ansikt til ansikt med en sinna Bjørn kan jeg garantere dere at dere vil ha noe annet enn en blikkboks i neven, uansett hvor store baller dere tilsynelatende har!

 

Man leker ikke med potensielt livsfarlige dyr!

Link to comment
Share on other sites

Bra at bamsen i Norge er så fredelig da. Bor, fisker og jakter i et av de områdene i landet med størst tetthet av bjørn og har nå aldri funnet behov for å ta med meg isenkram ut i naturen for å beskytte meg mot bjørn!

 

Normalt oppdager bjørnen deg lenge før du merker at den er der og da stikker den av før du ser noe til den.

Link to comment
Share on other sites

Tør minne om et gammelt jungelord:

"Due to the frequency of human-bear encounters, the B.C. Fish and Wildlife Branch is advising hikers, hunters, fishermen and any persons that use the out of doors in a recreational or work related function to take extra precautions while in the field.

 

We advise the outdoorsman to wear little noisy bells on clothing so as to give advanced warning to any bears that might be close by so you don’t take them by surprise.

 

We also advise anyone using the out-of-doors to carry “Pepper Spray” with him is case of an encounter with a bear.

 

Outdoorsmen should also be on the watch for fresh bear activity, and be able to tell the difference between black bear feces and grizzly bear feces. Black bear feces is smaller and contains lots of berries and squirrel fur. Grizzly bear shit has bells in it and smells like pepper."

 

http://www.outdooroddities.com/2008/07/ ... ning-sign/

Link to comment
Share on other sites

:lol:

 

Grizzly er litt annerledes. De anser i større grad mennesket som en del av matseddelen.

 

Jeg observerer at "folk flest" har mye forsikring i hverdagen, selv om de færreste noen gang vil måtte benytte den.

 

Hagle når man er på slik tur er ren forsikring i mine øyne..

Link to comment
Share on other sites

Om man en dag står ansikt til ansikt med en sinna Bjørn kan jeg garantere dere at dere vil ha noe annet enn en blikkboks

Det er godt mulig. Men da lille meg var på bjørnejakt, la jeg merke til at guidene (og ungene og kvinnfolkene) hadde pepperspray i beltet, ingen håndvåpen var å se. Ei heller hagler.

Nå skal det vel sies at pepperet nok var mest tenkt på mot de allestedsnærværende ulvene, men likevel. Dette var folk som bodde oppi der.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel forsåvidt sagt det som trengs, mht at hagle er forsikring. Dersom man mot formodning skulle komme opp i en situasjon der angrepet er definitivt, så synes jeg det er greit å ha noe definitivt å stoppe det med.

 

Årsaken til at mange lokale benytter pepperspray handler vel først og fremst om to ting: De er vant med bjørner og klarer å lese kroppsspråket, og de er redd for følgende om de skulle måtte skyte... For oss som har sett 10-12 talls bjørner, så er det greit å ha noe som hjelper om "the shit hits the fan". Dersom man skyter på rent pekehold, så rir man nok av den stormen...

 

Det er merkelig hvor mange som går for marginale løsninger? Jfr 6,5x55 på elg..

 

(ja, gjelder å få sporet dette over på en 6,5 elg diskusjon :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg tenkt en del på, men har aldri skutt bjørn. Har heller aldri sett bjørn. Det nærmeste jeg har vært er å jakte i et område bjørn finnes, og hvor det ble sett bjørn ved jakthytta seks dager før jeg ankom. Jeg har en viss/ ikke ubetydelig bjørnefrykt som folk som er vant til å ferdes i bjønneterreng sikkert ville le seg skakk av. Statistikk og erfaring fra folk som er vandt med bjørn, tilsier at bjørn i praksis er ufarlig. Men i gitte situasjoner kan ingen nekte for at bjørn kan være livsfarlig, og det er dessverre disse jeg tenker for mye på...

 

Det jeg har lest.... :roll: ... osv er at når bjørnen først angriper, så går det fort. Første skudd bør være godt (dødelig) Sånne som meg vil nok gjøre enkelte situasjoner enda farligere. Jeg hadde gjort i buksa og kanskje skutt om bjørnen bare foretok et skinnangrep, pga frykt og mangel på kunnskap. Skadeskutt bjørn er ikke det store å ha med å gjøre.

 

Jeg ville tross delvis irrasjonell frykt venta i det lengste med å skyte. Å ha et egna våpen ville lette på komforten og blodtrykket ved opphold i bjørneland. Eero Lindberg skaut isbjørn med buckshot for noen år siden på Svalbard. Det ville jeg likevel ikke satsa på. Jeg anser revolver som mer driftsikker enn en gjennomsnitts pistol, ikke minst i sprengulde. Enhåndsvåpen er lette å bære med seg men har begrensninger i å avlevere et velplassert skudd kontra egnet rifle ev hagle. Godt treff med grovt revolverkaliber er nok meget effektivt en feks 9 mm pistol. Men jo mer rekyl, dess lengre tid vil det ta å legge like mye arbeid i skudd nr to. Det er ikke uten grunn mange Afrikajegere styrer unna pumpe og halvauto, da bolt og ikke minst SS rifle er mer funksjonssikre. Leveraction i grovt kaliber er hendige å bære på, men er kanskje mer sårbare mtp funksjonalitet. Konklusjonen om jeg var på kanotur i bjørneland, og en ser bortifra problematikk rundt papirer, måtte likevel blitt feks en Benelli Comfort med slug og en solid revolver i lårhylster.

 

Kanskje ville en drilling med to stk slugs og et greit riflekaliber og åpne sikter være det lureste?

Link to comment
Share on other sites

Når myndighetene i USA uttaler seg så konkret i en slik sak, har de antakelig rimelig god dekning for det de påstår.

 

Tja, de uttalte seg jo ganske konkret om visse masseødeleggelsesvåpen en plass i midt-østen også.... ;-)

 

Dessuten bør du lese forumreglene igjen mht annonsering....

Link to comment
Share on other sites

Bor, fisker og jakter i et av de områdene i landet med størst tetthet av bjørn og har nå aldri funnet behov for å ta med meg isenkram ut i naturen for å beskytte meg mot bjørn!

 

Det forstår jeg godt! Med nicket ditt så er du jo hjemme blant dine egne :mrgreen:

 

 

Brum brum, tiddelibom! :D

 

Nei seriøst så er isbjørn og grizzly noe helt annet enn vår lokale brunbjørn. Men skyter du på en skandinavisk brunbjørn og skader den er risikonen STOR for at den angriper!

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke bamsen i Pasvik så veldig nærgående da. Den er ganske så sky av seg så man er vel heller heldig om man ser en. De eneste som har grunn til å frykte bjørn, jerv, ulv eller gaupe i Pasvikskogen eller i Neiden er vel sauer skulle jeg tro. Det er et reelt problem for bøndene, men folk holder disse dyrene seg borte fra så godt det går!

Link to comment
Share on other sites

Bjørn er bjørn, isbjørn er noe annet.....

 

Ikke reklamer for dine anti-isbjørn-produkter før det har blitt testet og utsjekket på nevnte dyr!

 

 

 

 

Hvis noen har lyst å diskutere Bjørge sin opplevelse mht bjørnespray og tett bebyggelse så værsågod.... Jeg nevner bare *host-hark-jævvla drittspray*

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...