Jump to content

REVEJAKTA 09/10


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

JESS! :D Der var endelig Nordik-Predator fløyta i hus :D Har sett DVD som jeg bestilte sammen med fløyta og prøvd å lage samme lyder de gjør på filmen noe som jeg får til ganske bra:D. Gleder meg nå sykt til å prøve dette når jakta starter. :)

Har kamuflasjenett som jeg skal kaste på meg selv som en kappe på en måte slik at jeg får litt ``Ekstra`` kamuflasje:).

Vet også noen perfekte plasser jeg skal prøve meg på så det jeg mangler nå er rifla som er på reperasjon :cry: .

 

Noen som skal prøve fløyta for første gang denne sesongen?

De som har prøvet denne fløyta og lyktes kan de kanskje fortelle hvordan de fikk det til og fortelle hvor lenge de satt ute og lokket og når på dagen og når på sesongen?

De kan gjerne komme med noen tips også;).

Link to comment
Share on other sites

Hm.. Det var et smart lite hus til sensoren:).

Men en ting jeg lurer på? I fjor vinter så brukte jeg ikke hus til sensoren. Da ble den veldig treg på vinteren og reagerte ikke før man var 30 cm å vinket til sensoren. Kan det med hus eller ikke til sensoren ha noe med dette å gjøre :?:

Link to comment
Share on other sites

 

Noen som skal prøve fløyta for første gang denne sesongen?

De som har prøvet denne fløyta og lyktes kan de kanskje fortelle hvordan de fikk det til og fortelle hvor lenge de satt ute og lokket og når på dagen og når på sesongen?

De kan gjerne komme med noen tips også;).

 

viewtopic.php?f=20&t=10435&p=218051&hilit=lokking+av+rev#p218051

 

prøv her...

Link to comment
Share on other sites

hadde samme problemet som deg 222nitro. jeg hadde ei plate over bare. måtte ta frampå det "glasset" for å få den til pipe først å så kunne jeg gå noen skritt bakover å vinke slik at den pep igjen

 

 

Fikk du den til å funke som den skal senere da?

 

Bygde du et hus til den, så ble det bedre?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har fått en liten forsmak på jakta. Broren til en kompis har vært plaget av tre reveunger og ei tispe en stund nå. Naboen har foret dem, så de er ikke redde folk, bare sinte. Småtassene og mor freser til folkene hele tiden, og guttungen på akkurat seks år er livredd dem. Tør ikke gå ut. De ringte politiet og viltnemnda, og begge sa at det var bare å ta dem. Som sagt, så gjort.

 

Kompisen og jeg installerte oss på terrassen til broren, under parasoll og bak kamonett spent over gelenderet! Broren fikset mat og et par kalde, så da satt vi og ventet. Krevende jakt... Etter en liten stund kom det frem en liten tass. Kompisen reiste seg opp og fyrte av hagla i riktig retning. Død på stedet. Holdet var ganske nøyaktig 15 meter. En time senere dukket et nytt lite hode opp. Vi hadde bestemt oss for å vente litt, da broren sa de ofte kom sammen to av dem. Jeg ventet, med rifleløpet i kombien klar, med reven i trådkorset. "Skyt, skyt", sa kompisen. "Vent", sa jeg. Litt mer til syne og skuddet gikk, ett tidel før kompisen fyrte sjøl med hagla. Reven forsvant, og kompisen gikk ned for å se. Da leet det på seg i buskene, og et lite hode tittet fram. "Den er jo ikke dau!", sa kompisen og løp til, men der lå jammen den jeg skjøt på. Nr to var der den og. Hadde vi bare ventet litt til! Jeg skjøt med .222 rem og 30 grs Berger HP kule. Resultatet var ganske stygt. Null mm flukt for å si det sånn, til tross for noe høyt treff.

 

Nr tre dukket ikke mer opp den kvelden, og mor så vi ikke noe til, så de får tas senere.

 

En får ikke akkurat villmarksopplevelse av å jakte fra terrassen, men det var tross alt en god gjerning i forhold til familien. Egentlig ganske kje jakt og. Det er tross alt naboen som har foret dem til å gå for nær. Han har for øvrig fått bøter flere ganger for å fore elg blant annet, så det går jo ikke an å lære...

 

Her er de to småtassene. Er jo nesten så en får dårlig samvittighet, men det var en god gjerning, både for familien som er plaget, samt for skogsfuglene.

 

042.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har relativt liten erfaring med revejakt, er da noen slengere her i traktene. Tenkte jeg skulle prøve meg litt utover. Som med all annen jakt er det vel bare å prøve seg frem, helt til en har tilstrekkelig med kunnskap og forståelse. Tittet på en del tråder her på kammeret nå i kveld, får inntrykk av at mange her har god erfaring.

 

Men jeg har noen spørsmål..

 

1. Hva gjør dere med reven som blir fellt nå om sommeren? Pelsen er jo ikke noe særlig på denne tiden.

2. Leverer den for skuddpremie?

3. Flår, parterer og kaster/fryser restene, bruker det til åtejakt på kråke om vinteren?

4. Graver den rett ned i bakken?

 

Takker for alt av nyttig informasjon!!

Link to comment
Share on other sites

jeg viser den fram til grunneier og får dermed 300 kr i skuddpremie, etter dette havner reven i et stort raskbål :wink:

 

har prøvd rev som revåte flere ganger, den kommer sakte men sikkert bort fra åte etterhvert, men jeg tror det eller er kråka og skjørra som er hardest på den enn reven.

 

på vinteren er jo pelsen fin om den ikke har blitt hardt angrepet av skabb.

Link to comment
Share on other sites

På hold under 15 - 20 meter holder det nok, men ville kanskje satset på og gått opp til nr 3 om det er vismuth du bruker for å være sikker. I kombien putter jeg Eley Alphamax vismuth 3 sjøl. Dette både til skogsfugl og rev. Kanskje litt overkill på fuglen, men på 25 - 30 meter på tiuren synes jeg kanskje det bør være såpass.

Link to comment
Share on other sites

hehe, at det blir lukt er bare fint! ikke noe fare med at åte bli i nærheten av huset siden jeg bor i boligfelt! :mrgreen:

et lite spørsmål angående åtejakt på rev: er det greit å skyte kråker og andre skadefugler om kommer på åte, eller vil det bare skremme reven? Jeg har aldri jaktet på rev, derfor jeg spør, men ser kunne jo se for meg at noen døde kråker på åte bare lokker reven? Eller er jeg på bærtur nå?

Link to comment
Share on other sites

Var ute å fiska i elva i kvellj, når fiskinga var over kjørte jeg å så etter mulige åteplasser...tror det kan gå greit det! jeg å en kammerat planlegger å lage 2 åter, en for hagle å en for rifle.

har det noe å si om 2 åter er nær hverandre(les:300m til 1km ca)?

Hvis man skal drive åtejakt på statens grunn, er det bare å legge ut åte, eller skal det meldes fra til noen?

Link to comment
Share on other sites

Det er en fordel.

Da trekker de begge dyr til området.

 

altså en fordel med 2 åter i samme område? Hvor langt bør det være mellom åtene?

Jeg kom til å tenke på en ting i kveld når jeg var ute å så etter potensielle åteplasser, i et område jeg har sett mye revespor i når jeg har gått på skogsfugljakt, å plassere åtene under høyspentlinjer må da være genialt? En del tiur som "blir tatt" av høyspenten, og det vet Mikkel! I tillegg er det jo veldig åpent å fint for både måneskinn å skuddbane...

Link to comment
Share on other sites

Har servert surströmming til mikkel nå, så da tar det sikkert ikke lang tid til valpene kommer. Helt utrolig at den driten klarer å tiltrekke seg noe :shock: Neste gang skal jeg sørge for at ikke den noe illeluktende laken spruter utover alt jeg har av klær.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kom over denne annonsen på finn (osv...)

Har sett dårlige reveskinn til salgs på fisketorget i Bergen for 1500,- kroner :shock: Når jeg uthever dårlige, så mener jeg skinn av en sånn kvalitet at jeg personlig mener det grenser til svindel. Men det er gjerne ikke så langt unna sannheten når det gjelder krimskrams-bodene der.

Jeg kan med sikkerhet si at skinnauksjonen i Oslo har betalt 450,- kroner for gode skinn for et par år siden. Om vi går ut fra at de er like generøse enda, så blir det igrunn god betaling for en hobby om en legger til 500 kroner i skuddpremie (beklagligvis er det ikke skuddpremie på rev, eller noe annet rovvilt for den del, i kommunen jeg kommer til å jakte i :( ). Er en heldig, vanker det kanskje noen kroner fra grunneierlag også.

 

Forøvrig skitt jakt folkens. Ser virkelig frem til jaktrapportene begynner å tikke inn :wink:

 

(...og gratulerer til Mildot :D )

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer for dere som har skutt rev for denne sesongen, og på premiere dagen !

Jeg kunne ha skutt en valp. men lot være på grunn av at den stilte seg i en stor steinhaug, var redd for at de hagleskuddene som ikke traff reven ville dra til hytt å pine viss jeg traff steinene.

 

noen som mener dette var et rett eller galt valg?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer for dere som har skutt rev for denne sesongen, og på premiere dagen !

Jeg kunne ha skutt en valp. men lot være på grunn av at den stilte seg i en stor steinhaug, var redd for at de hagleskuddene som ikke traff reven ville dra til hytt å pine viss jeg traff steinene.

 

noen som mener dette var et rett eller galt valg?

 

Er noe som heter at man aldri skal angre et tilbakeholdt skudd. Kanskje litt dårlig formulert, men du skjønner hva jeg mener! 8)

Link to comment
Share on other sites

Da var vi igang.

IMG_0008.jpg

Satt fra 00 til 03.00. 4 observasjoner 3 fall (kan være samme reven 2 ganger). . 2 tisper og en tispe valp.

IMG_0006.jpg

Den siste måtte jeg jobbe litt for :shock::mrgreen: .

Mere utfyllende raport kommer senere. Har dårligtid nå om dagen :?

 

Grtattulere til dere andre reveskyttere :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...