Jump to content

REVEJAKTA 09/10


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Steike, merker jeg gleder meg til å komme hjem til helga. Har enda ikke fått laget klar åte og campingvogna:P så får jobbe med det i helga. Men er jo stress med strøm, noen som har forslag til hvordan jeg kan gjøre det? bare strekke masse skjøteledninger ut? takker for tips:)

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om CCI Maxi-mag hp 40 gr i kal 22wmr fungerer greit på rev? Skulle ha 33 gr, men var utsolgt :cry:

Jeg skøt min første rev med den kula, Rett i bakken,lite hull inn, men ingen utigjen. Nå bruker jeg

Remington 33 gr v-max men gode resultater. :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute og prøvde Crit'rCall hareskrikfløyta i natt, men den lokka berre hjort.. Lokka først to spissbukkar inn på 20m som aldri skjønte heilt kva som foregjekk.

 

Flytta meg til ein ny plass med mykje skodde, ein serie hareskrik og eit nytt ungdyr kom rennande gjennom skodda og stilte seg opp med breisida til på 40m...

 

Har andre denne erfaringa med slik lokking??

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer for dere som har skutt rev for denne sesongen, og på premiere dagen !

Jeg kunne ha skutt en valp. men lot være på grunn av at den stilte seg i en stor steinhaug, var redd for at de hagleskuddene som ikke traff reven ville dra til hytt å pine viss jeg traff steinene.

 

noen som mener dette var et rett eller galt valg?

 

Er noe som heter at man aldri skal angre et tilbakeholdt skudd. Kanskje litt dårlig formulert, men du skjønner hva jeg mener! 8)

 

Ja, jeg skjønner den ! :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg viser den fram til grunneier og får dermed 300 kr i skuddpremie, etter dette havner reven i et stort raskbål :wink:

 

Ok, jeg sendte mail til kommunen for å høre om det var noen tiltak på den fronten. Men skuddpremie er det tydeligvis ikke..

(lovendringer? Trodde da noen kommuner hadde skuddpremie på kråke osv?) Men rev skal det jaktes uansett!

 

Da jeg fikk dette i svar:

 

"""Emne: SV: jakt og fangst(skuddpremie) [ME-090711-841352]

 

Til Stephen

Det er ingen skuddpremie på dyrearter i Norge.

 

Med hilsen

 

Bjørn

 

Skogbrukssjef"""

Link to comment
Share on other sites

Skal ut å lokke litt med pee wee fløyta i kveld, men jeg har hørt at fløyta bare lokker til seg voksne rever.

Hva er den mest effektive metoden for å få inn revevalper ?

Har hørt om å lage muse lyder, men skjønner ikke hvordan man gjør det :?

Link to comment
Share on other sites

Hva er den mest effektive metoden for å få inn revevalper ?

Har hørt om å lage muse lyder, men skjønner ikke hvordan man gjør det :?

 

Jeg har den Nordic Crying Bird fløyta, og den er beregna for ungrever og skabbrever, som ikke har selvtillit nok til å gå på et annet dyr som har klart å ta noe så stort som en harra. Denna fløyta imiterer nemlig hakkespett som lider eller er skremt. Jeg har kun brukt den noen enne få ganger, men bare hatt besk av trost og hauk, noen her som har prøvd denna med hell? :)

Link to comment
Share on other sites

Den skogbrukssjefen har tydeligvis et snevert univers og begredelig kunnskap hvis han påstår at det ikke er skuddpremie på enkelte rovvilt i Norge! :roll:

 

En kan jo lure, skal ta kontakt med lensmann i morgen.

 

Viltloven

 

§ 51. (skuddpremier)

 

Skuddpremie kan bare fastsettes for viltarter som har jakttid og som gjør skade. Fastsettelse av skuddpremie trenger godkjennelse av fylkesmannen eller den han i samråd med direktoratet gir fullmakt.

 

Vederlag for felling i henhold til naturmangfoldloven § 18 første ledd bokstav b kan fastsettes av departementet.

Link to comment
Share on other sites

Ny pers, ble 5 stk på meg i kveld :lol:

 

Starten på revejakta, endelig. Nyslått eng, perfekt for å se etter reven. Setter meg i en jaktstige jeg har i en jordekant, har åteplass like ved. Kl er ca 18:55 når jeg er på plass, 19:05 kommer det en halvoksen rev luskende lang jorde kanten. Jeg sitter høyt og har vinden mot meg så slipper den innpå 30 m før jeg skyter. Den blir liggende i smellen. Årets første rev er i boks :-) . Det går en god time, så hører jeg noe tasling inne i tetta, der kommer en liten rakker frem på jorde. Rev nr 2 dør i smellen. Det går vel 15 min så kommer jammen nr 3 tuslende. Den blir liggende ved siden av nr 2. Noen minutter går, så hører jeg det rasler igjen, nr 4 skimtes inne i tetta. Den er mer sky, er så vidt utpå jorde, men stikker inn i tetta igjen. Jeg venter, og snart tar nyskjerigheten overhånd, den detter og i smellen ved siden av nr 1. Skriver sms til Margit, men blir ikke ferdig, jammen komme ikke nr 5 frem på jorde ca 100 m unna, setter seg med ryggen til. Snart snur den og beveger seg i god fart mot meg, vimser frem og tilbake men har rette rettingen. Stopper et øyeblikk på ca 50 m med siden til. Jeg skyter, og den tegner for et bra treff, men løper ca 20 m før den detter ved siden av de andre.

Det var nok valper fra 2 forskjellige kull, 2 stk var litt større en de 3 andre

5%20rev%201.jpg

5%20rev%202.jpg

Blir nok fler turer i den nermeste tiden , er altfor mye rev her

M

Link to comment
Share on other sites

Først og frems gratulerer Merethe!! Kjempegøy!

 

Tenkte jeg skulle ut og prøve på den øvrige familien til den valpen jeg tok i går. På veien inn dit ser jeg en rev på et jorde. Stanser bilen og opp med kikkerten, joda en voksen rev, og det ser ut til at den er angrepet av skabb på halen. Tenker det er greit å få tatt denne. Kjører 300 meter lenger frem og parkerer. Prøver å tilbake så raskt jeg kan, og samtidig så stille jeg kan, men ingen rev og se da jeg kommer fram. Da er det to muligheter, enten har han hørt meg komme og stukket av, eller gått videre i den retningen den hadde da jeg kjørte forbi. Joda, på neste åker ser jeg reven lengst borte i kanten, avstand ca 300m. Det er alt for langt til at jeg vil skyte så jeg får prøve å lokke. PeeWee`n har jeg selvfølgelig ikke med meg, men hvem trenger vel den?

Jeg bruker et gresstrå til å få oppmerksomheten til reven, avstanden er jo ganske lang, så jeg blåser det jeg er god for. Når jeg stopper opp og ser i kikkerten så ser jeg at reven begynner å bevege seg mot meg, og lurer på hva slags lyd det der var. Den stopper på ca 150-200m og jeg starter å lage musepip med munnen samtidig som jeg har den i trådkorset. Jeg kan se den prøver så godt den kan å lokalisere lyden. Når jeg lager lyden stopper den helt opp for å lytte, og når jeg stopper lyden kommer reven løpende i den retningen den mener musa er.

Når reven er på 60m piper jeg igenn, og reven bråstopper, da går skuddet og reven detter i smellen. En vellykket lokkejakt, selv om jeg lå i knotthelvete, og ansiktet så ut som ei kjøttkake etterpå.

 

Reven hadde skabb, stripe på 7-8 cm inners på halen som var hårløs. Føles godt å få tatt ut slike.

 

16072009069.jpg

Link to comment
Share on other sites

Blie en til i morrest. holdt på å pakket bilen for å dra på jobb, da jeg oppdaget den krysse et jorde. Da var jakta i gang. Etter en halv time var det gjort.

IMG_0017.jpg

IMG_0022-1.jpg

Mere utfyllende raporter kommer forhåpentligvis i nermeste fremtid.

Link to comment
Share on other sites

ble NESTEN en rev på meg i dag :roll::?

 

sto postert ved et revehi under kråkejakt idag...da jeg sto å tenkte at her kan det jo komme rev så kommer faen meg en voksen rev løpende 15m foran meg..jeg hiver opp hagla og sikter etter men den blir dekket av tynne trær hele veien...valgte å holde igjen skuddet...tror ikke nok hagl ville ha truffet reven så ble så jeg holdte igjen..10sek etterpå ringer jaktkameraten å sier at han så en rev løp i min retning :o hadde han bare ringt en 30sek før :P

Link to comment
Share on other sites

I dag ble jeg oppringt av en kompis, var noen som hadde sett en "flokk" med rev som tok en nyfødt kalv påstod de, tok med meg rifla, nordic predator og kjørte til åstedet.

Fikk se 3 kyr oppi fjellsiden og en ravn som satt på en gjerdestolpe, ringte bonden igjen og fikk bekreftet at det var riktig plass.

Gikk opp i høyden og rigget meg til sånn at jeg hadde oversikt over skogkanten og der kyrne var. Lokket en liten stund, og fikk plutselig se en rev som satt på ett berg og speidet, ca 190 m hold.

Rifla stod klar på tofot, en Sako Vixen i kal. 6x45 ladet med 55 grs V-max, tok sikte og skjøt, den trillet ned og ut av syne.

Ladet om og lokket litt til, så kom rev nr 2, skjøt og bommet, den sprang en liten runde og kom tilbake, skjøt på nytt og den datt rett ned.

Lokket videre, men ingenting mer skjedde. Gikk ned og plukket opp de to og gikk bort til kalven. Den var i live og uskadet, så det var nok etterbyrden revene hadde vært interessert i.

Ringte bonden igjen og fortalte de gode nyhetene og mens jeg snakket med han fikk jeg se rev nr 3 tusle langs skogkanten.

Sa kjapt "en rev til, snakkest!", la meg ned og skjøt den på ca 140 m hold, smakk rett ned den også.

Ringte bonden igjen som var på vei og han kunne fortelle at det var observert 4 rev der, men 3 av 4 var mer en både jeg og bonden hadde håpet på :D

De jeg skjøt var ei fjorårstispe, ingen merker rundt pattene, og 2 valper, har ikke veid de, men tipper tispa var ca 5 kg og valpene 3-4, nokså jevnstore alle 3.

 

16_07_09.jpg

 

OT: var en bukk som jagde rundt på ei rågeit mens alt dette foregikk, så ikke ut som de brydde seg om oss :lol:

 

 

Edit lagt inn bilde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg og noen kamerater var på kråkejakt før i dag da jeg nesten fikk skutt rev, dro tilbake på kveldstur får å ta noen kråker igjen, da jeg plutselig fikk se en voksen rev på nesten samme plass som sist bare at jeg var ca 250m unna. jeg og de 3 andre som var med begynte fort å tenke ut en taktisk plan for å få skutt denne reven.

 

Jeg og en til snek oss oppfor reven mens de 2 andre nedenfor....jaktkameraten ble igjen på en plass i tilfelle den kunne komme der..jeg fortsatte sagte bortover og inn i skogen, tenkte kanskje at reven satt oppe ved der vi hadde kastet kråkene, jammen hadde jeg rett...plutselig sto en rev 10m unna meg, den gikk rett i bakken med haglnr2 i stål, jeg gikk tre skritt framover og plutselig sto det enda en rev foran meg, smalt ivei et skudd i bogen på den, men den ga seg ikke helt så den fikk et extra skudd etter at den rullet nedover og stoppet inni et bringebærkjerr

 

i339287484_27240_5.jpg

godt å komme igang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rått Bård! :D Å snike seg på haglehold, og 10 meter(!) på rev på barmark i skogen... det står det respekt av! Grattis! Du klatra godt på predatorenes TOPP 10 med dette og! :wink:

 

- Og du kan legge inn inntil tre bilder i innlegget ditt i den tråden (bytte på når du vil), synes det var et kjempestilig bilde av deg og gutta det der! :D

Link to comment
Share on other sites

Etter litt rekognosering rundt i bygda sette eg meg ved ei mark der det rapportert om jamn reveaktivitet den seinaste tida. Sat der vel i ein 10 minutts tid då eg høyrer "revelydar" frå skogen. Og ganske riktig, der kjem to kvalpar ut og begynner å leike seg. Venta til dei skilde lag, skaut 4 skot og fekk 1 :oops:

 

Så får ein tru ein er ferdig med dårleg skyting for i år!

Link to comment
Share on other sites

Tok med meg søstera mi og smaug langs jordekanter i kveld. Ho hadde hagle og jeg brukte rifla.

Fikk øye på en rev rundt 100 meter framfor oss, men denne løp inn i skogen med det samme jeg fikk korset i bogen på den. Vi gikk nærmere og begynte å lokke med buttoloen. Etter toppen 20 sekunder kommer den ut i graset 5 meter foran oss. Det endte med et hull i lufta for hennes del. Var litt f... for det hadde kommet til å bli det første viltet hennes. Men vi får prøve igjen i morgen :)

Link to comment
Share on other sites

Med slik lesing GLEDER jeg meg til å komme meg på åtejakt(for første gang...)

Men det tar vell litt tid, våpensøknaden skal inn i mårra, å da skal jeg også ringe etter rifle.

Åte skal legges ut i myrkanten litt oppe i ei li hvor en lokalt helt skøt mellom 15-20 rev hver vinter for noen år siden, så har trua når jeg kommer så langt!

 

Funker brød og div. middagsrester til åte? + forhåpentligvis noen kråker..

Link to comment
Share on other sites

Funker brød og div. middagsrester til åte? + forhåpentligvis noen kråker..

 

Funker det også ja. men vær påpasselig når jakta begynner i august. Prøv å få på noe slakteavfall av div dyr av jaktbar art utover høsten.

Link to comment
Share on other sites

Har et lite spørsmål, nemlig har revevalpene begynnt å jakte litt sjøl enda? Vi diskuterte dette litt i reve jaktlaget vårt i går, og så lenge dette er første året vi har bestemt oss for å virkelig prøve å jakte litt rev allerede fra juli så er det ingen av oss som har skikkelig peiling på dette. Lurer litt se, for jeg satt ute med ungrev lokken en hel kveld denne uka, men ikke no reveaktivitet. Fikk lokka inn hauk og mink, så funker den. (Begge fikk selvsagt leve) Dagen etter ble det skutt en revunge i området jeg lokka, men den ble skutt under smygjakt så rev er det der :)

Link to comment
Share on other sites

hadde den sølvreven jeg har sett lenge,på åta i gårkveld,men den så meg i vinduet og stakk.

nå skal jeg slakte 4 haner som jeg har foret opp,og legge ut restene etter dem,så jeg lurer på om jeg skal sitte oppe å myse i natt:shock:...

er det slik at hannreven kan dra revehvalpene med seg rundtomkring?eller er det bare tispa som drar dem med seg...(er første gangen jeg har åte om sommeren)...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...