Jump to content

Morakniven ikke en fristelse!


Johnsen

Recommended Posts

Hva er egentlig galt med en morakniv som gjør at den ikke kan få plass i fristelsestråden......KNIV :shock:

Er den stygg?

Er den FOR billig?

Blir det ikke solgt nok av den?

Er den ikke skarp nok?

Er bladet ikke laget av Stål?

ER det feil farge?

Er det det at det ikke er trevirke i skafete lenger?

Kan den ikke brukes til å slakte med?

Kan den ikke brukes til å spikke med?

Er det ikke tradisjon nok bak den?

Hva er det som gjør at Mora-kniven ikke kan få være med på siden over knivfristelser...!

 

Bare lurer :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har nok noe med følelser og gjøre. For og si det slik; ser man en mora kniv er ikke det første som slår deg:" den var fin, den bare må jeg ha!" ialefall er det ikke sånn jeg oppfatter mora kniven.

 

Men en ting skal være sikkert! Morakniven er en forbaska allsidig, billig og god kniv. det er ikke til å stikke under en stol!

En annen ting er prisen, du kan kjøpe en hel kasse morakniver for EN brusletto/helle kniv. Da kan du bare bytte kniv når eggen bli sløv :mrgreen:

 

andreasli

 

edit: melvin kom meg i forkjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Mora kniver er ganske bra og til prisen er de vanvittig bra. Men etter min mening finnes det bedre kniver og kniver som jeg liker mye bedre å bruke.

 

Sitter en Hultafors (karbonstål) på snekkerbuksa og den funker veldig bra og er lett å holde skarp. Også så billig at det ikke er krise om den tar ubotlig skade..

 

Kan ikke drive å sikle på noe man kan kjøpe en bøtte med uten at det svir på kontoen. Mora kniv frister ikke, vil man ha så bare kjøper man en.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Leita også etter hylekoret mot morakniv på fristelsestråden, men den var jo ikke nevnt der jo!? Trådstarter fikk det til å høres ut som den ble pepet ut derfra med høye kneløft. Kanskje noen vil slå et slag for den gode gamle speiderkniven også! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jøss, speiderkniv og sting i låret. For meg var det Morakniv fra Frosts med rødt skaft og 10cm blad og fire sting i kneet :mrgreen:

 

Men back to topic: Jeg er enig med flertallet. Selv om jeg er ihuga fan av Morakniven, hører den ikke hjemme i en fristelsestråd. En Morakniv er ikke akkurat hva jeg står og ser lengselsfullt på og tenker "dæven..." med sikkel i munnvikene og en liten skjelving i knærne mens jeg mentalt går gjennom budsjettet for å finne ut hva som kan nedprioriteres.

Link to comment
Share on other sites

Hah, klarte 3 sting og en avkuttet sene.

 

For å være ærlig forstår jeg ikke trådstarters problem. Pleier han å trekke frem Grandiosa når folk diskuterer franske delikatesser? Eller Star Baikal når praten handler om håndlagde britiske sideliggere?

Link to comment
Share on other sites

Leita også etter hylekoret mot morakniv på fristelsestråden, men den var jo ikke nevnt der jo!? Trådstarter fikk det til å høres ut som den ble pepet ut derfra med høye kneløft. Kanskje noen vil slå et slag for den gode gamle speiderkniven også! :mrgreen:

 

Snakk om å tillegge meg meninger jeg ikke har :roll:

 

(siden det var jeg som startet fristelsetråden)

 

(Jeg mener at noen postet en rustfri morakniv(Frost) i tråden, men at den nå er borte?[personlig liker jeg den ikke-rustfrie med rødt treskaft best])

Link to comment
Share on other sites

Aften Johnsen

 

Har overhode ingen problemer med å ta på meg, om ikke annet delvis, ansvar for at innlegget ditt ble slettet. Jeg ble forbanna når jeg så det og etter min mening bidro det over hode ikke til tråden slik jeg hadde tolket forfatters intensjoner. Jeg rapporterte det og skrev samme begrunnelse der. Tydeligvis var det noen som var enige.

 

Jeg er lei av at alle knivtråder skal spammes ned av Moramafiaen®. Alle er klar over at Morakniven finnes og dens pris, fortreffelighet og egenskaper. Fulmen oppsummerer det vell egentlig fint over her.

 

Dette var første gang jeg rapporterte en tråd, men blir ikke den siste…

 

P.S: Søker med dette medlemskap i GGGu

 

(edit: geometriske forvirringer)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Morakniven er helt suveren, har ikke brukt annet de siste åra selv om jeg har kniver som koster bortimot ei ukeslønn. Helt enig med han som skrev at du kan få ei kasse med Morakniver for prisen av en ( fin ) kniv. Da har jeg råd til og miste noen au i sesongen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Snakk om å tillegge meg meninger jeg ikke har :roll:

 

(siden det var jeg som startet fristelsetråden)

 

Hei, nå mente jeg trådstarter i denne tråden her da! :wink: Og siden det er et innlegg som er slettet fra fristelsestråden som jeg aldri så, så ber jeg så mye om unnskyldning til deg og trådstarter her. Øyensynlig ble jo morakniven faktisk pepet ut fra den tråden da, men ikke av deg. No hard feelings...?

Link to comment
Share on other sites

Morakniven er helt suveren, har ikke brukt annet de siste åra selv om jeg har kniver som koster bortimot ei ukeslønn. Helt enig med han som skrev at du kan få ei kasse med Morakniver for prisen av en ( fin ) kniv. Da har jeg råd til og miste noen au i sesongen. :wink:

 

De fleste av oss har vel et "hate / love" forhold til Morakniven i sine forskjellige avskyggninger.

Jeg har nok tatt rotta på min del, hovedsakelig i jobbsammenheng.

 

Hvis utgangspunktet er at dette er et redskap som kommer under bruk, kast, mist, who care kategorien, er den jo suveren.

 

Når jeg tenker kniv i jakt og tur-sammenheng, tenker jeg imidlertid på noe mer sofistikert enn rød, blå eller gråskaftede rustfrie stålbiter.

Link to comment
Share on other sites

Ranger: Ja da, regna med det, men det var litt tvetydig skrevet ;)

 

Loddfåvne:

 

Og det sier jeg deg Lodfafnir ;) hvis man diskuterer fristende lommelykter og blir bombardert av slike:

 

6b09f23a269175589ea8e41a545fcb09

 

så skjønner jeg at trådene kan bli litt "flate" men hvis mange insisterer på at de fristes av slike lommelykter/kniver så er det vanskelig å underkjenne denne lysten.

Link to comment
Share on other sites

Og det sier jeg deg Lodfafnir

Det varmer hjertet :D

 

Dette var bare et forsøk fra min side på å holde en trå jeg satte pris på fri fra det evindelige maset om hvor fantastisk morakniven er.

 

Jeg så på det som en tråd som omhandlet brukskunst/kniver i grenseland til brukskunst, og da mener jeg at en billig morakniv ikke passer inn. Spesielt når bildet var fulgt av 3-4 :lol:

Link to comment
Share on other sites

det er vel bare å innse at for enkelte folk som kniven blir et vektøy for, ofte vil like enkle praktisk løsninger.

 

 

hvor mange snekkere bruker graverte hammere med nøttetreskaft som er polert forresten? ;)

 

Hvis du kikker i verktøykassa til en tømrer som vet hva han gjør, så finner du ikke "biltemaverktøy" der, ei heller hos en finmekaniker osv... :wink:

 

 

Morakniven med treskaft er et godt kjøp til den prisen, men det er ikke definisjonen uovertruffen arbeidskniv.

 

Skaftutformingen på mora-, hultafors-, biltemakniv med plastskaft (og speiderkniven) er feil i forhold til å være tollekniver/spikkekniver, og er virkelig et mindreverdig produkt. Man klarer med litt trening å sløye en fisk med disse, men man kan gjøre en like god jobb med en tillfeldig valgt stålbit som det er satt en egg på.

 

Nei, jeg tror ikke morakniven ble nevnt i fristelsetråden for at den frista, men heller for at noen hadde lyst å provosere. Det var riktig av moderator å fjerne den posten, sånn at vi ikke fikk enda en tråd med hvor tullete det er å ville bruke mer enn en halv timelønn på en kniv.

Link to comment
Share on other sites

det er vel bare å innse at for enkelte folk som kniven blir et vektøy for, ofte vil like enkle praktisk løsninger.

 

 

hvor mange snekkere bruker graverte hammere med nøttetreskaft som er polert forresten? ;)

 

Hvis du kikker i verktøykassa til en tømrer som vet hva han gjør, så finner du ikke "biltemaverktøy" der, ei heller hos en finmekaniker osv... :wink: .

jeg sa vel ingenting om biltemaverktøy?

 

men tipper du neppe finner mange graverte hammere med 5 lags oljefinish på nøttetreskaft heller...

eller håndlagde skrutrekkere med skaft i håndskjært elghorn....

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig :) Loddfåvne

 

(Våpni sine

skal mann på vollen

ikkje gange eit fet ifrå.

Uvisst er å vita

når på vegom ute

det spyrjast kann etter spjot)

 

 

Og jeg er ikke uenig. Morakniven er kjent (og kjær) for alle (de fleste) men tilfører lite nytt.

 

Samtidig så synes jeg at det er moro at det skjer noe på knivkammeret og at folk engasjerer seg.

 

Flere lignelser:

Stort sett så sier jeg at tråsyklene mine koster 5000kr hvis noen spør da noen av en eller annen grunn blir merkelig provosert når de reelle verdiene nevnes.

 

E

Link to comment
Share on other sites

Man klarer med litt trening å sløye en fisk med disse, men man kan gjøre en like god jobb med en tillfeldig valgt stålbit som det er satt en egg på.

 

 

Om en har problemer med å sløye fisk med de nevnte knivene er det neppe feil på kniven....

Link to comment
Share on other sites

det er vel bare å innse at for enkelte folk som kniven blir et vektøy for, ofte vil like enkle praktisk løsninger.

 

 

hvor mange snekkere bruker graverte hammere med nøttetreskaft som er polert forresten? ;)

 

Hvis du kikker i verktøykassa til en tømrer som vet hva han gjør, så finner du ikke "biltemaverktøy" der, ei heller hos en finmekaniker osv... :wink: .

jeg sa vel ingenting om biltemaverktøy?

 

men tipper du neppe finner mange graverte hammere med 5 lags oljefinish på nøttetreskaft heller...

eller håndlagde skrutrekkere med skaft i håndskjært elghorn....

 

Biltema var bare som et fellesord på rimelig prisa verktøy.

I de verktøykassene jeg tenkte på, så er det meste håndsmidd på bestilling og finishen på skaftet er bedre enn på en morakniv. :) Skaftmaterialet er nok valgt for å få de beste egenskapene, ikke utseende og ihvertfall ikke lavest mulig pris.

 

Man hører ofte eksempler på at "proffene" klarer seg fint med noe enkle greier, med de som virkelig vet hva de driver med kjøper også verktøy deretter. At det "bare er et verktøy", trenger ikke bety at de velger den rimelige løsninga.

 

Men mulig jeg missforstod poenget dit her. :)

Link to comment
Share on other sites

Biltema var bare som et fellesord på rimelig prisa verktøy.

I de verktøykassene jeg tenkte på, så er det meste håndsmidd på bestilling og finishen på skaftet er bedre enn på en morakniv. Skaftmaterialet er nok valgt for å få de beste egenskapene, ikke utseende og ihvertfall ikke lavest mulig pris.

 

Man hører ofte eksempler på at "proffene" klarer seg fint med noe enkle greier, med de som virkelig vet hva de driver med kjøper også verktøy deretter. At det "bare er et verktøy", trenger ikke bety at de velger den rimelige løsninga.

 

Men mulig jeg missforstod poenget dit her. :)

kan oppklare:

 

det er vel bare å innse at for enkelte folk som kniven blir et vektøy for, ofte vil like enkle praktisk løsninger.

 

hvor mange snekkere bruker graverte hammere med nøttetreskaft som er polert forresten?

enkle og praktiske: det skal fungere, det skal holde, å det skal gjøre den jobben det skal brukes til. (har ikke sagt at pris nødvendigvis er en faktor, men for enkelte som innser at man mister, ødelegger osv endel verktøy i løpet av et år, har det nok kansje noe å si) men jeg har vel ikke noengang enda nevnt "billig lavkvalitets verktøy"?

 

om man graverer en hammer, er det fortsatt en hammer. om man graverer en kvalitetshammer er den neppe bedre til jobben enn en ugravert kvalitetshammer. de fleste snekkere tror jeg neppe bruker veldig mye håndsmidd verktøy. det går nok mest i hyllevare av bra merke. (iallefall nnår det gjelder hammere feks)

 

om man lager en kniv som er skarp, holder på eggen og er solid nok til den bruken den skal brukes til, så er den nok like bra som en tilsvarende kniv med gravyre og oljepolert skaft feks.

dvs den gjør samme jobben for en litt billigere pris. å jeg har forresten sett mange snekkere som bruker morakniv.....

Link to comment
Share on other sites

Og for den jevne snekkar er det eit veldig tungtvegande argument at ein kan miste, øydelegge, gløyme, bli frsåtjelt eller sløve til x antal moraknivar til kjøpsprisen av ein dyrare "høgkvalitetskniv.

Enkelte har ein bruk der dei veit at dei kjem til å øydelegge egg og blad. Kanskje nettopp derfor dei berre vil øydelegge noko so "stusseleg" som ein Mora.

Link to comment
Share on other sites

Man klarer med litt trening å sløye en fisk med disse, men .....

Om en har problemer med å sløye fisk med de nevnte knivene er det neppe feil på kniven....

 

get.php?file_id=1015

Jeg mener "Morakniven" er mer enn en Morakniv. :mrgreen:

Edit:

Kniven på bildet er mye brukt, og godt egnet, til flisespikkeri. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...om man lager en kniv som er skarp, holder på eggen og er solid nok til den bruken den skal brukes til, så er den nok like bra som en tilsvarende kniv med gravyre og oljepolert skaft feks.

dvs den gjør samme jobben for en litt billigere pris. å jeg har forresten sett mange snekkere som bruker morakniv.....

 

Da missforstod jeg noe, tror vi er enige. :)

 

Jo, er mange snekkere som bruker morakniver og hammere fra butikken, men mange snekkere nå for tiden er ikke like avhengig at eggverktøyet er topp, da det går mye i spikerpistoler og sirkelsager.

 

Ja, man kan jo bruke argumenter som å miste og ødelegge kniven, men hvis man passer litt på, vedlikeholder og bruker den riktig så er ikke dette noe problem. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kikker i verktøykassa til en tømrer som vet hva han gjør, så finner du ikke "biltemaverktøy" der, ei heller hos en finmekaniker osv... :wink:

 

 

Men du finner overaskende mange Mora/Frost kniver i alle sine bokser....

De har sine fordeler:

Billige

Lette å sette opp (de røde)

Du kan bruke hammer på de uten å få dårlig samvittighet

Erstatter ofte nesten fullgodt det eller de verktøyene du glemte å ta med

Link to comment
Share on other sites

Eirik, sjekk signaturen til Metallurgen, så ser du i grunn der, at Morakniven er neppe kniv uten fordeler.. :)

 

Men å kalle kniven for ein fristelse, det er drøy kost. Det er ein kniv alle har råd til, dei fleste ha og ikkje akkurat ein fristelse kniv i den sammenheng...

 

For min del, så har eg slitt ut og ødelagt mang ein morakniv, og omtrent kvar gong eg skal til med et nytt byggeprosjekt, så kjøper eg ein ny ein, fordi eg ikkje gidder å slipe opp den gamle eg hadde.

Eg har aboslutt ingenting stygt å sei om morakniver. Men det er ikkje ein kniv som er til fristelse... Det er allemanns eige...

 

Derimot ein kniv til x antall 1000 lapper, som ikkje alle har råd til, og som i tillegg enten er dritlekker eller usedvanlig god til sitt bruk, det vil eg kalle ein kniv til fristelse.

Link to comment
Share on other sites

Vet det!

Men Morakniven er fremdeles det verktøyet av "biltema" kvalitet som selv snekkere og mekanikere med luksusverktøy har boksen, det var mitt poeng. Jeg vet godt at den ikke er en fristelse...

 

Jo, det er mange som har de liggende, og bruker de som du sier til masse "drittjobber". :)

Jeg henviste mer til de tømrerne som bruker kniven mye i trearbeid (og det er kanskje ikke like vanlig nå lenger). De foretrekker heller én bedre kniv, enn 10 mindre gode kniver.

 

Hvis du ser på den typiske arbeidskniven fra Agder som jeg har posta noen bilder av (og vi har tradisjonelle brukskniver som ser sånn ut mange andre deler av landet også), så vil den være betraktelig bedre å bruke enn morakniven med treskaft. Disse regnes absolutt ikke som noen påkosta kniv, men som husflid er det vanlig å plukke litt fint skaftemne og gjøre litt pynt på slira, så lenge det ikke går ut over brukervennligheten.

agderkniv2

 

Det er jo også f.eks. knivene til Svante Djerv:

http://www.djarv.se/slojdknivar.asp

Link to comment
Share on other sites

Jeg henviste mer til de tømrerne som bruker kniven mye i trearbeid (og det er kanskje ikke like vanlig nå lenger). De foretrekker heller én bedre kniv, enn 10 mindre gode kniver.
Jeg synes at det lukter en antydning om at du anser Morakniven som "mindre god"?

 

Av de knivene jeg har vært borti, er det to som utmerker seg til trearbeid. En høgg-gammal Morakniv fra Frosts med 10cm blad som jeg har smerglet rein for rust og skaftet opp, og en "treskjærerkniv" fra Frosts i Mora med ubehandlet, "trådsnelleformet" bjørkeskaft og ca. 5cm langt, nesten trekantet smalt blad. Begge er i trelags laminert stål, de er en drøm å sette opp og latterlig enkle å polere til bokstavelig talt barberbladskarphet. Til spikking og slikt er de førstevalget mitt, og hvis du kan peke meg i retning av en kniv som slår disse på bruksegenskaper til en overkommelig pris ville jeg vært takknemlig.

 

At den vanlige, kjipe, rustfrie Morakniven fra KJ i rustfritt helstål ikke når de før nevnte Frosts-knivene til knærne mtp. stålkvalitet skulle være unødvendig å nevne... 8)

Link to comment
Share on other sites

Den gode gamle Morakniven førte til 2 avkutta fingre og 30 sting for min del så at den skjærer bein,kjøtt og sener er ihvertfall sikkert. I dag blir den ikke brukt til noe mer enn spikking av pølsespyd og annet smårask. Annet arbeid har jeg mere egnet redskap til.

Link to comment
Share on other sites

De ble sydd på plass igjen etter alle kunstens regler og i dag har jeg 99% førlighet igjen i de to fingrene. Var selvfølgelig så dum at jeg hadde tatt kniven ut av slira og gikk med den i handa da jeg datt og kjørte kniven i bakken med det resultatet at fingrane sklei nedover knivbladet. Ingen god opplevelse for en 9-åring. Det positive er jo at jeg lærte å være mere forsiktig med kniv i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at det lukter en antydning om at du anser Morakniven som "mindre god"?

 

Av de knivene jeg har vært borti, er det to som utmerker seg til trearbeid. En høgg-gammal Morakniv fra Frosts med 10cm blad som jeg har smerglet rein for rust og skaftet opp, og en "treskjærerkniv" fra Frosts i Mora med ubehandlet, "trådsnelleformet" bjørkeskaft og ca. 5cm langt, nesten trekantet smalt blad. Begge er i trelags laminert stål, de er en drøm å sette opp og latterlig enkle å polere til bokstavelig talt barberbladskarphet. Til spikking og slikt er de førstevalget mitt, og hvis du kan peke meg i retning av en kniv som slår disse på bruksegenskaper til en overkommelig pris ville jeg vært takknemlig.

Den er meget god til prisen, men nei, det er ikke den optimale trearbeidskniven. :wink:

Om du ikke synes 300-400,- er uanstendig for et godt verktøy, så kom jeg med et forslag i slutten av forige post. :)

(Om du mener en kniv burde koste det samme som en pils på mikro'n, så kommer jeg til å bli meget skuffa. :cry: )

 

Hadde du boka til Per, "Lag dine egne kniver"?

Kan fåreslå at du prøver det første prosjektet der, da blir jo prisen bare det du må bruke på blad. :)

Du kan låne boka av meg, om du ikke har den.

 

At den vanlige, kjipe, rustfrie Morakniven fra KJ i rustfritt helstål ikke når de før nevnte Frosts-knivene til knærne mtp. stålkvalitet skulle være unødvendig å nevne... 8)

Skaftutforming er også noe dårligere...

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke synes 300-400,- er uanstendig for et godt verktøy, så kom jeg med et forslag i slutten av forige post. :)

(Om du mener en kniv burde koste det samme som en pils på mikro'n, så kommer jeg til å bli meget skuffa. :cry: )

Nei, slapp av. Jeg er villig til å betale for kvalitet. De knivene så nokså interessante ut, men jeg så ikke om han laminerer eller lager helstålblad. Vet du det?

 

Hadde du boka til Per, "Lag dine egne kniver"?

Kan fåreslå at du prøver det første prosjektet der, da blir jo prisen bare det du må bruke på blad. :)

Du kan låne boka av meg, om du ikke har den.

Jo, jeg tror den boka står i bokhylla ved siden av boka til Wåle. Fant "samleutgaven" (den tredje som er en sammenstilling av de to første) på Mammutsalg et år og dro kortet tvert. Men det er ei stund siden jeg har bladd i den, nå begynner jeg å finne en slags stil for meg sjøl. Her er noen kniver jeg allerede har laga, fra tolleknivtråden min:

dsc00058tx2.th.jpg img0229za7.th.jpg knivct0.th.jpg

 

Som du sikkert ser er jeg litt svak for dinglestropp med Voldbakken-oppheng, stikktange og slir i rårandslær sydd med kniven sjøl som lest, så dette er jo ikke noe for deg ;) Men for å være helt ærlig tror jeg ikke at jeg gidder å legge så mye arbeid i en verktøykniv. Da tror jeg at jeg heller kjøper den ferdig skafta og eventuelt syr sammen en enkel slire av noe lær-rester jeg har liggende.

Link to comment
Share on other sites

Djerv smir ut helstål blader i O1/SS2140 (Tilsvarende Uddeholm Arne og "Sheffieldstål").

At de ikke er laminert tror jeg ikke skal være et stort problem, så lenge du ikke foretrekker det ved bryning.

 

Det var boka der Per viser framgangsmåte for knivlaging jeg tenkte på, ikke "Kniver og knivmakere". :)

Et tønneforma skaft tar ikke like lang tid å lage som "Vollebakken" skaft, men det er litt knot å få det helt riktig. Når det derimot er laga riktig, så er det også det beste skaftet til spikking.

(En artig sak med disse skaftene er at de er universelle, dvs at det er en størrelse som passer omtrent alle.)

 

Nei, sånne moderne Vollebakken-kniver er ikke helt min greie :mrgreen: , men jeg har litt sans for de tradisjonelle bruksknivene med stikktangeblad, så jeg håper det er flere som begynner å lage disse igjen også. :) Det er en egen vri på de her i Trøndelag, for de som ikke vil bli tatt for å lage sørlandskniver. :P

 

Men hvorfor ikke bruke litt tid på å skafte verktøykniven?? Er jo sikkert den du bruker mest! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Urk, Morakniv, stygg som nøkken og livsfarlig i glatte ender. Den får bare såvidt lov å oppholde seg i verktøykassa mi. Fin til å spikke trefigurer med i hytteveggen når den er godt slipt, men med den håpløsa slira er du jo dømt til å være et verktøy på linje med en tommestokk eller kjørner. Den er også livsfarlig i barnehender. Mitt mest tydelige barneminne involverer kappe-land på feriekoloni, 10 cm Morakniv med rødt skaft, og ambulansen som kjørte avgåde med kompisen våres. Det gikk litt røft for seg når jeg var ung, kniven stoppet 1cm fra lunga hans.

Og jeg tror at Morakniv har tappet mer blod av meg enn alle andre knivtyper sammenlagt.

Det ligger nå en rusten Mora i verktøykassa, men jeg bruker'n aldri.

Det er helt idiotisk å ikke ha fingerbeskyttelse mellom skaft og blad.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...