brendjord Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 har fått en baikal i hus, stokken ser bra ut med unntak av at den virker litt tør og "blass". starter i kveld med å sikle treverket og pusse det ned. noen som har erfaring med bruk av Danish oil(har tilfeldigvis en boks stående)? mvh Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ravis Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 Poleringen e finishen ja Og... poleringen er en dråpe sikkativ + en dråpe kammershaftÖl som gnis hardt med håndbaken inn i treet? Får jeg bekreftelse på denne så vet jeg at jeg er klar med to stokker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espsol Posted August 27, 2014 Share Posted August 27, 2014 To stk stokkar klare for jakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flsc123 Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Jeg skal til å pusse opp stokken på en 20(???) år gammel B.C.Miroku s/s hagle som originalt er klarlakk lakkert. Ble anbefalt av børsemaker å bruke malingsfjerner for å fjerne klarlakken for så å pusse ned og olje den opp igjen. Valnøttstokken har flott mønster og jeg ønsker å få en mest mulig høyglanset finnish som fremhever mønsteret i treverket best mulig. Noen som har gode råd og tips til god og riktig stokkolje? Har lest en del i denne tråden og føler at desto mer jeg leser desto mer blir jeg usikker om hva jeg skal bruke. Hjelp anyone? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
razumny Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Raudnakke sin olje er ypperlige saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ravis Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Ble anbefalt av børsemaker å bruke malingsfjerner for å fjerne klarlakken for så å pusse ned og olje den opp igjen.Ikke hør på børsemakeren, hør heller på hva Raudnakke anbefaler, eller foretrekker, nemlig sikling. Dette er godt beskrevet i Angelina tråden samt denne tråden(tidlig i tråden). Det går som en drøm. Selv har jeg en 40 år gammel stokk til en Sako L579 under behandling, og den kommer til å bli veldig fin. Det samme med min 30 år gamle Sako AII stokk. Disse to prosjektene har lært meg mye, og til NESTE gang, så skal det jaggu bli helt perfekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ravis Posted September 2, 2014 Share Posted September 2, 2014 Jeg har to stokker som har hvilt en stund: 1. Sako L579 Varmint har hvilt i 12 uker(i stuen) etter porefylling 2. Sako AII har hvilt i 16 uker(i stuen) Kan jeg nå stryke sikkativ på 3-4 ganger med 24t tørketid og så polere med sikkativ + Raudnakkes olje? AII'en skal på jakt hele høsten, så den fortsetter jeg med nærmere jul, men Varmint'en, kan den kjøres videre nå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted September 2, 2014 Author Share Posted September 2, 2014 God plan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flsc123 Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Ja da har jeg omsider fått begynnt på mitt aller første prosjekt jeg og. Fått handlet litt verktøy for jobben og har begynnt å sikle av stokken. Dette fungerte utmerket bra og jeg er glad jeg ikke brukte malingsfjerner. Er egentlig vandt med å jobbe med metall så tre er jo noe helt nytt for meg untatt spikring av 2x4" stender. Skal se om jeg ikke får til å laste opp noen bilder snart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grautskallen Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Huff å fy Sitter her med en sako L46 stokk den var lakka , er nå etter mange timer med en skarp kniv er alt av lakk fjernet . var et ganske så tykt lag med lakk og under lakken noe frykteligt seigt guffe som klistrer seg i alt . Den guffa sitter nå i det som er i gjen av nettskjæring . prøvde med terpentin og tannbørste men guffa blir bare seigere ja nesten som asfaltlim , å gå på med fila er nesten umuligt Noen gode råd ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 Du gjør ikke noe galt om du prøver med Aceton og tannbørste.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Jeg har akkurat begynt på restaurering av stokken til en snerten Krieghoff Neptun drilling. Står mer om denne her, om det er av interesse http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=98758 Jeg har siklet over stokken, men det ligger igjen en film av seig gugge. Vanskelig å få bort, jeg tenkte å gå igang og sikle en gang til. Dette minner om belegget som beskrives i forrige innlegg. Er det OK å bruke aceton direkte på store flater på stokken også? Eller vil det føre til uttørking og sprekker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HighPower Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Jeg har siklet over stokken, men det ligger igjen en film av seig gugge.Hmmmmmmmmmmm, denne formuleringen ga meg noen helt andre bilder enn det du sikkert prøvde å få frem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 You dirty DAWG!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Glem mitt spørsmål. Jeg fikk det bort med terpentin, og 240 sandpapir. Klar for oljing nå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted September 9, 2014 Author Share Posted September 9, 2014 En enkel Acetonbehandling eller to fører ikke til stor uttørking og definitivt ikke til oppsprekking.. Treet skal jo innen kort tid likevel oljebehandles.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ravis Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 Nå har jeg gitt 4 strøk sikkativ med 24-36 timers mellomrom og denne skal nå hvile i 7 døgn før jeg blander sikkativ og raudolje og starter massasjen. Helfigur: Grep, venstre side forskjefte: Låskasse venstre side: Grep venstre side: Grep høyre side. Sprekken er reparert ihht Raudnakke's kyndige veiledning: Kolbe høyre side: Forskjefte under: Grep underside: Kolbe venstre side litt vinklet: Tar gjerne i mot kommentarer Jeg er spent på hva som vil skje når jeg starter siste trinn. Håper jeg får frem enda litt mer glød og smell i fargene/trespillet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted September 15, 2014 Author Share Posted September 15, 2014 Nais wørk.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grautskallen Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 sikkativ Står kansje lenger bak i tråden . men trenger å få det inn med gaffel La meg se om jeg har forstått : Sikkativ kan forklares som en herder ? for å oppnå høyere glans ? Har brukt (raud)olje og stålull . har vært fornøyd med resultatet Og hvor får man kjøpt Sikkativ ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivara Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 jeg kjøpte hos raudnakke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted September 15, 2014 Author Share Posted September 15, 2014 Sikkativ er et tørkemiddel som fremskynder tørkeprosessen.. Jeg har desverre ikke nok igjen til at jeg kan selge det for tiden, siden min leverandør har lagt opp.. Når jeg finner en ny leverandør som kan levere den kvaliteten jeg ønsker, skal jeg ta inn litt igjen. Oljen min inneholder en prosentandel sikkativ, så med litt tål går det helt greit uten og Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grautskallen Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 Liker at det tar tid , så da klarer jeg meg uten Takk for forklaringen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ravis Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Jeg kjøpte sikkativ hos Gaute Rostrup fargehandel i Sandnes. Aner ikke om den er "Raudnakke kvalitet", men det er nå sikkativ i det minste. De kan sikkert sende deg en flaske(varer lenge). Flaska kostet vel ca 80kr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bergseth Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Hei. Skal til å sette i gang med ett aldringen så lite prosjekt, er vel kanskje på grensen til å kalle det oppussing, men dog. Har en cowboy (marlin 1895gg) som på grunn av eierens (meg) klønete fremferdsel i skogen trenger en transplantasjon... Klarte å tryne i skogen, å prøvde å ta meg for med min kjære følgesvenn cowboyen, noe som resulterte i knekt koble... Fikk spjelket han sammen igjenn med stålplast, flattstål og vulktape, men herre min skaper hvor stygg stakkaren ble... Så nå ønsker han seg ny stokk, å jaggu skal han få det. Har fått tak i en ubehandlet stokk til stakkaren som e vill gjøre ett forsøk på å få fin, etter raudnakke sin "oppskrift". tviler på att jeg får til like bra resultat, men moro å prøve selv da.. Men det er ett lite problem med nystokken som e sjøl ikke har kunskap, utstyr eller ferdigheter til å gjøre noe med, den mangler nettskjæring. Er det noen her som kan ta på seg jobben? eller vet noen som kan. Kunne og tenkt meg en liten utskjæring av en elg på den også, men er ikke et must. Jeg og cowboyen håper på att noen vil forbarme seg over en stakkar som sårt trenger ett nytt lem. Bilder av cowboyen både før og etter regner e og med att vil komme. Å blir resultatet bra, så er det vell ett par frøkner til i våpenskapet som også ønsker seg litt oljemasasje... Men ett prosjekt om gangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sphering Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Min Remington 1100 har mistet et stykke på høyre side af skjeftet. Træet er oljebehandlet, men er vældig mørkt. Der anes dog en fin struktur under alt det mørke, så nu skal den renoveres. Venstre side Høyre side Men litt sikling afslørere det fine træ, der gemmer sig under her. Det er et det peneste skjefte, jeg har set på en 1100 Her er stykket som er blitt slået av. Her må et stykke limes på og tilpasses. Om en ser gott etter, så anes også roden til problemet, idet tilpasningen til kassen er dårlig på den nederste del af høyre side og er kun halvt så dyb som resten af "rillen" Det starter der, hvor øverste del af bruddet er. Dette gør samtidig, at skjeftet er en anelse høyt bagtil, så dette må rettets. En anden ting som kan ses på dette bilde, er nettskjæringen er ikke en skjæring, men derimod en "impressed checkering" som er trykt inn i træet. Den vil jeg også forsøge at få vendt. Forskjeftet er også meget mørkt, men forhåbentlig likeså flott innenunder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tornado78 Posted November 26, 2014 Share Posted November 26, 2014 Hallo, Har et lite prosjekt på gang. Etter å ha lest gjennom tråstarter sine tidligere prosjekter, ble jeg både imponert og inspirert Dette er en kolbe fra en Yldiz som har sett/opplevd litt av hvert. Denne har vel heller ikke fått mye kjærlighet å stell, heller det glatte lag skulle jeg tro... Tengte derfor å prøve meg frem litt med CCL sine produkter. Stokken er helt utrolig porete, ligner litt på månen i grunn. Har pusset den ned med 180 til 400 papir. Den ble så tørket med våt fille, så måtte jeg tjuvlåne hårføner'n til kjerringa;) Øverst bilde er tatt før CCL Grain Sealer er påført. Bilde i mitten er tatt etter grainsealer og 5 lag med Rødolje samt 3 lag med herder. Sto 3 døgn før polering. Nederste bildet er tatt etter første polering. Det som har skjedd nå er at jeg har polert opp igjen porene her å der. Hva har jeg gjort galt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil-A Posted December 22, 2014 Share Posted December 22, 2014 Det er et sted på stokken som ikke holder på olja ser det ut til. Jeg kan olje området hver dag i en uke eller to, men etter å ha den med en regnværsdag eller to i skauen så forsvinner olja helt. Noen ideer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Revehale Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Hei Dr.Raudnakke Jeg har lest denne og Angelina posten ett par ganger men det blir for mye info til og kunne huske alt også plukker man opp litt her og der... Jeg arvet ei gammal hagle fra 1906 og har begynt og olje stokken med kokt linolje (og bittelitt terpentin) den begynner og bli mettet nå. Sist innsmøring brukte jeg 1 dråpe olje på hver side av stokken og etter 24 timer tørketid "skinner" det i treet enkelte steder, (altså jeg blir ikke våt på fingrene om jeg tar på det men det er liksom ikke helt tørrt heller) hva er så neste steg? 48 timer tørketid? skal jeg begynne og våtslipe før eller etter de første sikkativ behandlingene? det er egentlig dette som går litt i surr for det er skrevet forskjellig flere steder på forumet... Dette er min første stokk og har ikke lyst til og gjøre noen store tabber... (Ps.Utrolig imponert over hva du får til med disse stokkene, det er magi) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Og hvor får man kjøpt Sikkativ ? Molo i Oslo har sikkativ, men om det er korrekt kvalitet, vet jeg ikke: http://www.moloas.com/Produkter/Maling_og_overflatebehandling/Maling_sape_kitt_mm/1402a_Koboltsikativ De har forøvrig alt som får innredningsnerdene til å lespe i kor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marstein Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Hei. Var så mange flotte børser her inne at jeg måtte prøve sjøl Pusser opp en tikka lux stokk som har hvite linjer ved kolbekappa,avslutninga på pistolgrep og enden på stokken. Noen som har noe triks for å ikke få rødolje i disse? Tynn maskeringsteip? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nygaard Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Tipper de er av plast. I så tilfelle vil de ikke trekke olje. Anbefaler at du plukker fra hverandre og undersøker. Du bør uansett olje endeveden under kolbekappe/pistolgrepsavslutning når du er i gang, så å gjennomføre behandlingen uten disse delene montert er et godt alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jæger J Posted February 4, 2015 Share Posted February 4, 2015 Tilbød meg forleden dag å hjelpe Skaubjønn med litt fiksfakseri på fortreet til hans Ferlach rifledrilling. Tok litt bilder underveis så jeg kunne dele fremgangsmåten. Merk: det beste her hadde nok vært nedfelling av et stykke tre men jeg har ikke egnet verktøy tilgjengelig og tenkte at det var greit å få dette ferdig så det kan brukes til testskyting i nær fremtid. Jeg har brukt shellac, så det hele er reversibelt. Resultatet ble ikke bra men brukbart. Håper farge og glans vil treffe men det får Skaubjønn svar på når olja fra Dr. Redneck påføres. Uansett, en kvikk tutorial fra snikkerboden med illustrasjoner pr. elektronisk balloptikon: Før: Skruen til den hochsitz-gummien hadde klemt og delvis knust litt ved. Tanken er å få et brukbart resultat uten et skjemmende hull Sårflatene etter skruen er forsiktig skrapt rene og ligger nå med rødsprit som sårrens og oljeuttrekker Først har jeg varmet og påført shellac. Så ettervarmer jeg, unngår å varme for mye -da vil shellacen koke/boble og få hulrom Presser fast og gnukker med en glatt, hard flate. Flatsida på et knivblad duger i lange baner. Varming og pressing i flere omganger, til man er fornøyd Legger på litt beskyttende tape uten kraftig limflate så en ikke river med tre fra nettskjæringa når den skal fjernes Fjerner det grøvste med ei forholdsvis fin, flathugget fil. Bruker filebørsten flittig. Spikking funker dårlig på shellac, da sprekker den lett Det nærmer seg, går etter hvert over til nålefiler og smergelpapir Risser opp strekene på frihånd med noe som er passelig til jobben, bruk det som passer Med litt nålefiler og her ei lærnål lages en grunn nettskjæring da området her er slitt ned etter beslaget Sånn halvgreit resultat, håper eieren blir fornøyd når olja kommer på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted February 4, 2015 Share Posted February 4, 2015 Du milde GNU... er et mulig? Særs bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kuli Posted February 4, 2015 Share Posted February 4, 2015 Jeg kjøpte sikkativ hos Gaute Rostrup fargehandel i Sandnes. Aner ikke om den er "Raudnakke kvalitet", men det er nå sikkativ i det minste. De kan sikkert sende deg en flaske(varer lenge). Flaska kostet vel ca 80kr Hee, stilig. Kjenner godt Gaute, venn av familien. Dette er et galleri/utstyrsbutikk for billedkunstnere så regner med at kvaliteten skal være god. Det er datteren Tine som driver idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjellkaren Posted February 15, 2015 Share Posted February 15, 2015 Har en remington grand european jeg skal pusse opp, den har en veldig mørk farge, og ville ha den litt lysere, jeg vil påstå at kolben er av tilnærmet premium tre med mye liv i, vil ikke ha den for mørk for å få frem mest mulig liv i treet, har siklet og pusset godt med terpentin, men enten er treet veldig mørkt ellers så slipper ikke den mørke beisen.... Noen som har tips om hvordan å få vekk den mørke fargen eller er rett og slett treet så mørkt???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tyren64 Posted February 15, 2015 Share Posted February 15, 2015 Treets orginale farge ser du vel om du tar av kolbekappen.......eller skraper ed en kniv under kolbekappen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjellkaren Posted February 15, 2015 Share Posted February 15, 2015 Ja skrapet nå under kolbekappen og treet er betraktelig lysere under kappen, på bildene ser du også at treet er lysere framme på kinningen mot baskylen , kanskje noe olje/rustløser har fjernet beisen mere der, da blir spørsmålet hvilket stoff som fjerner beisen mest effektivt??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtTooTall Posted February 22, 2015 Share Posted February 22, 2015 Jeg har en R8 Black Edition som jeg ønsker å ta vare på stokken etter beste evne. Er ute etter en olje som beskytter og får fram linjene i stokken. Den blir brukt i all slags vær og håper å finne noe som jeg kan bruke for å hjelpe på samvittigheten. Etter å ha lest litt rundt i denne tråden tenker jeg kanskje CCL Conditioning Oil er veien å gå, men er åpen for andre forslag. Her er forresten bilder av det jeg ønsker å bevare: viewtopic.php?f=14&t=13826&p=1043281&hilit=Blaser+black+edition#p1043281 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dagl Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Heisann Jeg har en haglestokk jeg driver å sauser inn med olje. Dette er en Baikal hagle - altså ett arbeidsjern og ikke ett smykke - og skal behandles deretter. Imidlertid har jeg den troen at en godt behandlet stokk er ikke bare pen, den er også godt beskyttet.... Stokken har i vinter gått fra å være svært tørr - til mer mørk og olje (mettet?). Men jeg er usikker på når den er helt mettet... Det synes som om det ikke er noen endring lenger, men olja jeg nå legger på blir borte. Dagen etter påføring er det fortsatt fuktig, kanskje noen flekker som er tørre. To dager etter er så godt som hele stokken tørr. Men jeg har sett at det har begynt å bli olje på bunnen av våpenskapet der hagla står. Omtrent halve flaska med olje har gått med. Så spørsmålet er; er det bare å pøse på med olje, eller må man over på mer porefylling etterhvert (såfall hva skal man bruke)? slenger med bilde av olja jeg bruker, og ett av stokken når den har tørket.. og håper på noen råd. Mvh Dagl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjL Posted March 17, 2015 Share Posted March 17, 2015 Denne tråden fortsetter å imponere og engasjere. Også meg. Fra en mørk, lakket overflate som ikke viste treets struktur, til dette . Har nok brukt 50 timer fra start til slutt. Har brukt ccl-produktene (rødoljesettet). Det er en Ruger #1, kal. 6,5 x 55, med docter 2,5-10 og lys. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted March 18, 2015 Share Posted March 18, 2015 slenger med bilde av olja jeg bruker, og ett av stokken når den har tørket.. og håper på noen råd. Det er nettopp denne olja du ikke skal bruke. Shaftol har en prosentandel av silikon... Dette gjør at det blir blankt og skinnende, så lenge det varer men silikon har den lille bakdelen at det bryter ned plantefibre som f.eks. treverk. Alle vet jo at en ikke skal bruke silikonimpregnering på beksømstøvler, for da råtner sømmene.. Likevel bruker folk det på børser som de harbetalt dyrt for.. . http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=585018#p585018 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Et annet spørsmål: Jeg holder på å sysle med stokken til rifledrillingen min. Men, jeg får ikke av bakkappa, eller endestykket på pistolgrepet. HAr skrudd ut skruene, men det henger dønn fast. Det er satt på en eldre Pachmayr kolbekappe en eller annen gang, og jeg vil tro at børsemakeren har limt det på. Jeg har dunket med gummihammer, no luck. Noen som har ideer til hvordan jeg kan få dette av uten å ødelegge noe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barth Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Varm opp med føner. Funket på bakkappe som var limt på fra fabrikk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 No luck med føner. @andre ideer? Edit: Det ble meisel. Må på ny kappe nå. Den var liiiiiiimt fast ja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desert-Beagle Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Nydelig og inspirerende. Absolutt. Det jeg lurer på er i hvilken grad regn, dvs vann, påvirker disse smykkene etter korrekt behandling og hva og hvordan dere behandler de etter ei helg i pøsregn. Jeg jakter mye og er nøye med puss og stell. Bruker imidlertid kun oljer som fordømmes av de oljelærde. jeg vil anta at selv de mest blanke og mettede stokkene her preges av 4-5 dager på rad i regn. Hva gjør dere slike dager? Jeg lar børsa tørke fram mot leggetid i stuetemp og setter den inn med olje jeg har for hånden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Da er jeg i gang med oljing av stokken til min Ferlach rifledrilling (er en annen aktiv tråd om den børsa). Det jeg vil dele i denne tråden er at jeg har lært noe om vanndamping. Jeg fikk bort stort og smått av hakk, dunk og skrap i denne stokken. Den ble da pen? Andre runde med olje nå, blir penere etter hvert. Tidligere når jeg har dampet har jeg forsøkt å være spesifikk, lagt en våt klut ned i hakket og presset tuppen på strykejernet ned i hakket. Det er ikke så lurt. Denne gangen var jeg generøs med vannet, og dekket hele området rundt der det var en skade, og dampet hele området med flata på strykejernet. Da virket det! Ikke nødvendig å skusle med vann, eller treffe akkurat altså. Der det ikke er en skade skjer det ingenting, og der hvor fibrene er sammenpresset reiser det seg pent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
måltrosten Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Hei, Har en 3cm sprekk i forskjeftet. Hvilket lim (produsent og type) bør jeg bruke? Setter stor pris på svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil-A Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Da er jeg i gang med oljing av stokken til min Ferlach rifledrilling (er en annen aktiv tråd om den børsa). Det jeg vil dele i denne tråden er at jeg har lært noe om vanndamping. Jeg fikk bort stort og smått av hakk, dunk og skrap i denne stokken. Den ble da pen? Andre runde med olje nå, blir penere etter hvert. Tidligere når jeg har dampet har jeg forsøkt å være spesifikk, lagt en våt klut ned i hakket og presset tuppen på strykejernet ned i hakket. Det er ikke så lurt. Denne gangen var jeg generøs med vannet, og dekket hele området rundt der det var en skade, og dampet hele området med flata på strykejernet. Da virket det! Ikke nødvendig å skusle med vann, eller treffe akkurat altså. Der det ikke er en skade skjer det ingenting, og der hvor fibrene er sammenpresset reiser det seg pent NYDELIG stokk Skaubjønn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Lite liv i tråden her. Er alle trestokker pusset opp? Jeg har omsider fått meg drømmehagla, en gammel Merkel O/U. Det er en 200E fra 1957 i kaliber 16/70. Den er selvsagt ikke akkurat strøken, men i god bruksstand. Har så vidt pusset den den og fått vekk det verste, men det er fremdeles igjen noe å gjøre. tenkte muligens å begynne på det i vinter. Det er jo noen riper og hakk i kolben og fortreet, men ikke fæle greier. Et par hakk er nok noe vanskelig å få bort, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre der. Men hva med de hakkene som er grunne, men som gjør at det blir svarte striper/merker selv etter pussing? Pusser dere bare enda mer, eller bruker dere strykejern for å få de opp? Får en egentlig opp slike hakk? Ellers, tenker på nettskjæringa. Nå må jeg egentlig ikke gjøre noe med den, men den begynner å bli noe slitt. Har streket opp ytterkantene, men ikke særlig mer enn det. Ikke lett uten særlig egnet verktøy. Har brukt tynn nålefil og skarp kniv. Og til slutt, det som ikke har noe med treverk å gjøre, men stål. Baskylen er jo i stål. Denne har blitt noe matt og "møkkete" opp gjennom årene. Hvordan får jeg det "nytt" igjen? Stålull? Høres litt brutalt ut. Finnes det noen remedier som kan brukes til å pusse dette med? Bør jeg styre unna å gjøre noe med det? Et par bilder av børsa: Ikke det mest spennende treverket, men helt greit, kanskje. Pussig nok er de delene som sitter skrudd på løpet, altså "del 2" av forskjeftet mye finere i mønsteret. Skulle nesten tro forskjeftet er byttet en gang, men samtidig, selve forskjeftet er jo ganske likt kolben. Har ikke turt å lee på noen skruer her. De er jo så tynne i sporet. Tanken er å la være å skru i første omgang. Hvordan får en egentlig av kolben, om jeg skulle finne på å få lyst likevel? Har pusset den ned litt, med å ha "siklet" med kniv og pusset med matte og 400-papir, men det trengs nok mer innsats for å få det pent. I det minste ble det tykke, møkkete, oljelaget borte. Den var jo nesten seig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 @ko-stens. Hakkene får du bort. Masse vann og strykejern. Ikke noe prob med stålull. Bruk den fineste som finnes, uten såpe, og rikelig med olje. Jeg brukte autosol på gravyren på min rifledrilling fra 1959; ble fint det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.