Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Vent ikke alt for lenge med å utjevne ripene etter 180 papiret. Ville våtslipet med finere + olje nå var jeg deg.

Etter hvert som stokken blir finere, dess lengre inne sitter det å gå på med slipepapir. Du kjenner kanskje trikset med å klippe ned busten på en brukt tannbørste til den blir stiv? Kan brukes til å renske opp i nettskjæringen sammen med terpentin, evt lakkfjerner. På bildene ser det ut til at de trenger en rens. Ikke farlig så lenge du følger sporene. Samme børste brukes når man oljer etterpå. La olje trekke inn, ikke tørke. Børst vekk overflødig. Gjenta til ønsket resultat. 

Den der blir fin ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for tips. Ripene har jeg tatt allerede, men tannbørste trikset var nytt for meg. Børsa er jo tung og litt klumpete men jeg får gjøre det beste ut av det.. Rødpunkten var ikke med i handelen, men det fulgte med en 30 mm Mak-montasje. For 4.300 kroner føler jeg at det var en helt grei handel. 

Link to comment
Share on other sites

Jau, jau... Får legge inn et par bilder av den gamle røysa mi av en Merkel 200E. Den har vært stygg siden jeg kjøpte den, men nå etter at hagletiden var over for sesongen, tenkte jeg at jeg kunne se litt nøyere på den. 

 

Det ble voldsomt med pussing for å få vekk riper og hakk. Brukte rett og slett Mouse-maskin med 120-papir, vasket treverket med aceton, med salmiakkvann, uten at det verste ble borte. Det var masse gammel våpenolje der treverket møter stål. Det meste ble til slutt borte. Det som faktisk virket best, var Liberon møbelrens. 

 

Etter det beiset jeg treverket med Liberon spritbeis i mørk eik eller noe slik. Deretter brukte jeg CCL classic pusseremedier og gjorde jobben fire, fem ganger før jeg ga meg. 

 

Stålet har jeg pusset med stålull 0000 og autosol. Det var skjoldete og stygt før, så det ble noe blankere. Så dette får holde! 

 

Nå venter jeg bare på sikringsfjør før jeg sier meg ferdig i denne omgang. Skulle sendt av gårde pipe og avtrekkerbøyle for fiks også. Bruneringen er slitt og stygg. Dessuten klarte jeg å rygge over pipa med bil før i høst, og det hjalp vel heller ikke... Merkelig nok er den like hel, men det ble en ørliten bulk i det ene løpet. Det er knapt synlig, så det har nok ingen betydning, men det kunne vært kjekt å få det fikset til neste sesong. 

 

De to første bildene er fra før jeg begynte. Det ble kanskje bittelitt bedre da. 

 

Kunne kanskje polere med voks til slutt? Har noe Liberon-greier liggende. Har ikke gjort annet enn å gni med hånda etter siste strøk med CCL polish.

 

 

m.jpg

m2.jpg

me2.jpg

me3.jpg

me1.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 12/24/2020 at 2:39 PM, ko-stens said:

Etter det beiset jeg treverket med Liberon spritbeis i mørk eik eller noe slik. Deretter brukte jeg CCL classic pusseremedier og gjorde jobben fire, fem ganger før jeg ga meg. 

 

Kunne kanskje polere med voks til slutt? Har noe Liberon-greier liggende. Har ikke gjort annet enn å gni med hånda etter siste strøk med CCL polish. 

Nå vet jeg ikke helt hva andre gjør, men når jeg fikset opp drillingen la jeg vel 30+ lag med olje. På kombien jeg holder på med nå har jeg vel påført minst 15 lag med olje. Jeg påfører med fingre og stryker ut med håndflaten. Oljen absorberes nær sagt umiddelbart fortsatt så jeg ser vel for meg minst like mange påføringer før jeg vurderer om jeg er ferdig med olje. Bare litt tanker rundt min erfaring.. 

Link to comment
Share on other sites

Så lenge treverket trekker til seg, er det bare å mate på. Du merker når det går saktere. Er det livlig tre, vil de trekke til seg ujevnt. 

På slutten kan man gjerne gi det noe tid før neste påføring. Tørk av overskytende etter litt tid. Man vil ikke ha såkalt skinning, dvs flekkvise lag med blank tørket olje. Finishen legger man gradvis når alt har fått stabilisert seg. Gjerne flere måneder etter metning. 

Ingenting i veien med å bruke børsa mens prosessen pågår. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Aya XXV said:

Nå vet jeg ikke helt hva andre gjør, men når jeg fikset opp drillingen la jeg vel 30+ lag med olje. På kombien jeg holder på med nå har jeg vel påført minst 15 lag med olje. Jeg påfører med fingre og stryker ut med håndflaten. Oljen absorberes nær sagt umiddelbart fortsatt så jeg ser vel for meg minst like mange påføringer før jeg vurderer om jeg er ferdig med olje. Bare litt tanker rundt min erfaring.. 

CCL olja absorberes umiddelbart gjennom huden også, ikke bra å stryke ut håndflate uten hansker fant jeg fort ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Etter å ha sett i tråden er tiden inne for å få min stokk til Mauser M12’n litt mer etter min smak. Jeg synes den er for lys, og vil heller ha en speilblank finish istedet for den silkematte. Er godt i gang med sikling nå og det virker som det er mere spill i treet enn den gir originalt uttrykk for. 
 

planen er som følger:

 

-sikle og pusse med 400 pappir, fukte for å reise fibre og pusse igjen. Vaske med terpentin og klut.

 

-beise med vannbeis en mørkere farge. Herdins mørk valnøtt for eksempel.

 

- gå på med liberon finnishing oil og lukke porene.

 

-polere med finnishing oil til ønsket resultat oppnåes. 
 

Fant beskrivelse for å lukke porer og oppnå em speilblank overflate med liberon finnishing oil på ei nettside. Gå på med stålull/ fint våtslipepappir for lukking.  Påføre deretter olje og tørke av etter 10 min. La herde til neste dag og gjenta prosessen til ønsket resultat. 
 

er det noe her jeg burde vurdere annerledes?

 

611D8E1A-C2E8-42B0-8FFE-5161545BB08F.jpeg

A7363098-621D-4FD9-A71B-42B0F0EA1F91.jpeg

0C792379-FB14-4912-A9B5-BBE41FCF6C26.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok bytta ut Liberon og beis med en god rødolje. CCL f.eks.

Den henter ut potensialet i trevirket. 

Jeg er redd beisen kan ødelegge mer enn den tilfører her. Har sett det før at den kan kamuflere litt spill og man ender opp med et resultat som er "dauere" enn nødvendig. 

Liberon i seg selv liker jeg godt, men da gjerne som topplag og vedlikeholdsfinish. 

 

Når det er sagt så sitter ikke jeg med noen form for fasit og hvis du er forsiktig med beisen så kan det bli knallbra. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, jmosbakk said:

Jeg hadde nok bytta ut Liberon og beis med en god rødolje. CCL f.eks.

Den henter ut potensialet i trevirket. 

Jeg er redd beisen kan ødelegge mer enn den tilfører her. Har sett det før at den kan kamuflere litt spill og man ender opp med et resultat som er "dauere" enn nødvendig. 

Liberon i seg selv liker jeg godt, men da gjerne som topplag og vedlikeholdsfinish. 

 

Når det er sagt så sitter ikke jeg med noen form for fasit og hvis du er forsiktig med beisen så kan det bli knallbra. 

Jeg har vurdert litt mer og dropper beis. Det er jo livet i treet jeg vil få frem.

 

Er Raudnakke ennå aktiv så jeg kan skaffe olja han lager mon tro? Det gikk ikke å sende ham en PM.

Edited by andyki87
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, andyki87 said:

Jeg har vurdert litt mer og dropper beis. Det er jo livet i treet jeg vil få frem.

 

Er Raudnakke ennå aktiv så jeg kan skaffe olja han lager mon tro? Det gikk ikke å sende ham en PM.

Raudnakke ga seg på kammeret. CCL red root oil er like god. 
 

svar til spørsmålet ditt lenger oppe: for porefylling bruker du våtslipepapir og rødolje. Puss til det blir en gugge med olje og slipestøv. La dette tørke. Poler bort det som er på overflaten. Sitter det fast gugge på overlaten så bruker du fin stålull (uten såpe!!) med rødolje på og polerer det bort. Bruk gjerne 400 papir første gang. Så 600, så 800 papir med olje. Da fylles porene og det blir greit å legge en finish. Ccl finishing oil er fint til det. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da er CCL settet bestilt og det blir å bruke fremgangsmåten der med innoljing, lukking av porene og polering til slutt etter en mnd eller to. Er det slik at porelukkingen foregår på følgende vis: stryke på ‘’herderen’’ i noen omgamger og la denne tørke, for så å gå på med eksempelvis 800 pappir med olje? For så å pusse etter tørking og gjenta? Eller skal man benytte herder sammens med olja i dette trinnet?

Link to comment
Share on other sites

I bruksanvisningen står det at du porefyller ved å bruke polish mellom hvert lag med ikke. Det fungerer dårlig synes jeg. Metoden jeg beskrev over lærte jeg av Raudnakke. Den funker. Han bruker den etter at stokken er mettet. Jeg har kikket (altfor mye...) på YouTube, og gjør det etter et par innoljinger: rødolje på våtslipepapir, puss til det blir en gugge, la tørke. Dersom du bruker mye olje må det tørke lenge. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg begynt på nettskjæringa med nålfiler. Nettskjæringa er såpass tett at jeg ødelegger den bare, selv med den tynneste fila. Spørsmålet er om jeg burde hoppe over dette og bare la det bli som det blir, eller om jeg skal gå på med børste og terpentin for å prøve å få det ut på det viset?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jer er bilder etter første, andre og femte innoljing. Jeg oljer nå inn et tynt lag hver 4. time. I kveld går jeg over til å smøre på hver 12. time. Jeg ser nå at denne matte kjedlige standardstokken har et liv verdt å få frem. Nå gjelder det bare å ikke bli utolmodig. 
 

det jeg er noe usikker på er metode for porefylling. Jeg har lest Raudnakkes metode med olje og våtslipepappir. I pappirene i CCL settet er det beskrevet på en annen måte.

19491FFC-2398-418E-AC9D-72D1FCE170DF.jpeg

501F97E6-9FA1-4A90-BB01-235CB950ABA2.jpeg

83299D69-3A9F-4E8D-9602-70079B830908.jpeg

Link to comment
Share on other sites

On 3/1/2021 at 2:17 PM, Skaubjønn said:

Jeg har akkuratbrukt den metoden på denne stokken. Det var mye porer før jeg gjorde det. En omgang med 400 våtslipepapir med rødolje på, så en med 600, så en med 800 papir. 

image.jpg

Jeg har bestemt meg for å gå for samme metode. Hvor lenge venter man etter dette stadige til man legger polish? Det blir å bruke den i ccl settet, om den gir et blankt resultat?

Link to comment
Share on other sites

Conditioner smører du på i et tynt lag. Før det tørker / mens det enda er litt klissete (ca 50 -60 min) gnir du med håndbaken til det blir skikkelig varmt. Neste dag har dette laget herdet, og du kan legge på et nytt tynt lag. Det blir en pen finish. 
denne har akkurat fått på lag nr 3. jeg skal gni på den om en liten time. 

0383A82B-E095-4DCB-8DCB-C3CFFDF45A84.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke voks også. CCL har en som er god. Ellers er det mange amerikanere som sverger til Renaissance wax. Det er viktig at olje får tørket godt før du legger på voks. Minst to uker, men gjerne mer. Flyktige elementer i olja må få fordampe, slik at det herder skikkelig. Voksen lukker slike inne, og da blir det ikke pent. 

Link to comment
Share on other sites

On 3/15/2021 at 10:26 AM, Skaubjønn said:

Du kan bruke voks også. CCL har en som er god. Ellers er det mange amerikanere som sverger til Renaissance wax. Det er viktig at olje får tørket godt før du legger på voks. Minst to uker, men gjerne mer. Flyktige elementer i olja må få fordampe, slik at det herder skikkelig. Voksen lukker slike inne, og da blir det ikke pent. 

Jeg prøver uten voks i første omgang. Den conditioneren du nevnte, er det den lyse flaka i settet eller er det en egen en? 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Skaubjønn said:

Det står conditioning oil på flaska. Hvilket sett har du kjøpt? 

Jeg har kjøp ccl gunstock oil finishing kit. Det er ei flaske med red oil, ei flaske med herder (lilla væske) og ei flaske med gulhvit væske (cleaning and polishing compuond)

Edited by andyki87
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Skaubjønn said:

Ok da har du ikke finishing oil i ditt kit. Det må til for å få en fin finish. 

Det står beskrevet at etter porefyllingen skal jeg ha på herder å la den stå ei uke å tørke ut. Deretter skal jeg påføre olje og herder en 3-4 ganger med uttørking imellom. Da skal det bli en fin blank finish står det i bruksanvisningen. Porefyllingen står beskrevet slik at man tar olje og herder og smører inn til det blir en tykk film som skal tørke, for deretter og rubbe ned (med våtslipepappiret regner jeg med) med cleaning og polishing compound. Dette gjentaes en 3-4 ganger til porene er fylt. Jeg blir veldig i tvil over hvilken metode jeg burde gå for.

 

Så vist jeg ikke er helt på bærtur:

Ha på herde etter porefylling, la stå og tørke ei uke eller to. Bland rødolje og herder å massere dette på stokken i tynne lag med håndbaken til det blir varmt? Og gjenta til ønsket finish? Jeg må vist ha dette inn med teskje

Edited by andyki87
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har stokken blitt mettet og jeg har strøket på første laget med hardener. Kjører på med dette nåni en 3-4 dager før porefylling.

 

det blir da å pusse med 600 pappir med rødolje på. Når

denne har herdet pusses det da av med tørt pappir før det nye laget legges? 

8E7AFD84-7224-4D41-8DEB-9BC04AE7733B.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvordan det blir. Poenget med pussingen med våtslipepapir Og olje er at det skal legge seg en snerk med seig gugge, som består av en blanding av ikke og slipestøv. Dette legger seg i porene. Noen ganger kan man polere bort det overskytende av gugga med ei fille. Andre ganger må det 000 stålull uten såpe til. Noen ganger må det flere runder med vått 400 eller 600 papir til for å få det glatt.   Dersom du er fornøyd med overflaten da kan du matte den med tørt 800 papir, og så legge på et tynt lag med herder og olje. Er deg grovt har du olje på 800 papir og lager ny gugge. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Skaubjønn said:

Det kommer an på hvordan det blir. Poenget med pussingen med våtslipepapir Og olje er at det skal legge seg en snerk med seig gugge, som består av en blanding av ikke og slipestøv. Dette legger seg i porene. Noen ganger kan man polere bort det overskytende av gugga med ei fille. Andre ganger må det 000 stålull uten såpe til. Noen ganger må det flere runder med vått 400 eller 600 papir til for å få det glatt.   Dersom du er fornøyd med overflaten da kan du matte den med tørt 800 papir, og så legge på et tynt lag med herder og olje. Er deg grovt har du olje på 800 papir og lager ny gugge. 

Skjønner. Men vil det ikke være fare for at stålulla går ned i porene å drar med seg gugga opp igjen? 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Skaubjønn said:

Men det som kommer litt med trening er å beregne hvor mye gugge som skal til. Blir det for mye og for blaut tar det lang tid før det er tørt. Og det blir mer kliss som må bort. Bare å prøve seg frem 😊

Ja det er vel best å starte smått, å heller ta det i flere omganger😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Herre min gud hvor glad jeg er for at jeg valgte akkurat denne metoden med Red root olja, å porefyllingen på tradisjonelt vis. Alternativet var å beise stokken😳 Det hadde blitt skandale med tanke på hvordan resultatet blir nå. Den hadde kun blitt brukende som ved. 
 

gugga har ennå ikke tørket så jeg får vente en dag til å se

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...