Jump to content

Stokkfarge på Beretta 686 silver pigeon.


Alex S

Recommended Posts

Hei.

 

Har etter litt frem og tilbake landet på å investere i en ny Beretta 686 SP.

 

Det jeg lurer på er hvilken "farge" olje vil jeg trenge til stokken?

 

Er det best å vente til jeg har haglen?

Kommer samme hagle modell i så store fargeforskjeller? Kan virke som det til tider er stor forskjell.

Har lest om tilfeller der selger skulle plukke ut en hagle med ekstra fin stokk.

 

Har gjennom søking og leting kommet frem til at CCL er veien å gå.

Ser også at det nevnes at XXL selger "denne" billig. Er innholdet i (går ut ifra da at det er balsin flaskene det dreier seg om) balsin tilnærmet det som er i CCL sin olje?

 

Mvh Alex S.

Link to comment
Share on other sites

http://www.beverensport.no/default.pl?s ... pageId=341

 

Denne oljen er noe av det beste du kan ha på Berettaen din.Børsa du kjøper har oljefinish og der må du for all del ikke ha på det balsindrittet!

 

Denne oljen masserer du inn i tynne lag på børsa di.Er stokken din veldig tørr så legger du på mange lag,tynne lag som masseres inn og får tørke i mellom hvert lag.

 

Jeg har samme børsa som deg,og min ble levert med en veldig "tørst" stokk som krevde endel olje.

Link to comment
Share on other sites

Har selv denne børsa og har frem til nå brukt den berømte Balsin Schaftoil-saken, er det slik at dette er mer eller mindre en dødssynd? :P Hvorfor er denne oljen du nevner bedre enn Balsin? Må til med oljing snart jeg også å trenger gode råd. :)

Link to comment
Share on other sites

Shaftol har en prosentandel av silikon... Dette gjør at det blir blankt og skinnende, så lenge det varer men silikon har den lille bakdelen at det bryter ned plantefibre som f.eks. treverk.

 

Alle vet jo at en ikke skal bruke silikonimpregnering på beksømstøvler, for da råtner sømmene.. Likevel bruker folk det på børser som de harbetalt dyrt for.. :roll:

 

Jeg pleier selv å behandle Berettaer med min egen olje, men CCL Conditioning Oil som nevnt over er et godt alternativ. Denne oljen inneholder en andel bivoks, som gjør at den gir en blank fin overflate. Ulempen, hvis en kan kalle det det, er at voksen reduserer inntrengningsevnen noe..

Link to comment
Share on other sites

Flott at det finnes noen fagfolk på dette området, har nemlig fundert litt på dette med hva som er best for min kjære 686 en stund og ikke klart å somle meg til å lete etter noe andre alternativer. Men kan jeg da spørre hvordan\om det går ann å "rette opp" feilen jeg har gjort med noen enkle triks, eller er stokken "skadet for alltid"? :) Hva anbefales å gjøre for å få stokken i fin form? Settet stooor pris på hjelpa. :)

Link to comment
Share on other sites

Flott at det finnes noen fagfolk på dette området, har nemlig fundert litt på dette med hva som er best for min kjære 686 en stund og ikke klart å somle meg til å lete etter noe andre alternativer. Men kan jeg da spørre hvordan\om det går ann å "rette opp" feilen jeg har gjort med noen enkle triks, eller er stokken "skadet for alltid"? :) Hva anbefales å gjøre for å få stokken i fin form? Settet stooor pris på hjelpa. :)

 

Bumper innlegget igjen og spør om det finnes noen triks for å "rette opp" scahftoil-feilen min med enkle triks? Eller har silikonet skadet treverket for alltid? :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på at dette er en uopprettelig skade..nedbryting er en prosess som også krever litt tid, og silikonet tørker jo ut etterhvert :wink: Det jeg har registrert er at enkelte oljer kan slite litt med inntrengninga når det har vært brukt silikonholdig olje før..

 

Et triks jeg har benyttet meg av, er å stryke kolben et par strøk med sikkativ før jeg behandler videre med tradisjonell olje. Det kan se ut som sikkativet "låser" den gamle olja, og det har da ikke vært noe problem å få stokken til å trekke tradisjonell olje etterpå. Jeg har dog ikke lengre erfaring enn ca 1,5-2 år på den første stokken jeg gjorde dette på, menså langt ser det ut til å holde forbausende bra..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...