Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Har du dypere hakk , slag rett inn i trevirket uten at virke er fjernet , har du en dråpe vann oppi hakket , varmer opp med en loddebolt slik at vannet koker , fibrene utvider seg til det opprinnelige . Puss over med oljefuktet 800 papir.

 

Fant denne i Hagle delen av forumet, er denne metoden like effektiv/bra som våte håndklær og strykejern?

Noen som har kjennskap til begge, og har en formening?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en "ny" rifle her om dagen (tikka m695 mp). Denne har noen hull i stokken etter tidligere reimfester, prøvde å søke litt på nett om hvordan jeg kan fylle disse hullene og gjøre det penere enn slik det er nå, ser ut til at det er no silikon som er brukt.. Fant lite info helt til denne tråden dukket opp med mye kunnskapsrike folk! Håper noen kan peke meg i riktig retning med tips og triks!:) her er ett bilde av "skaden"

25B69FB4-15F7-4D5C-846D-01ED14BDA216_zpsqisnrgeb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nøyaktig tilpassa treplugger i samme tresort og vannfast trelim bør fikse dette. Om hullene er ujevne kan det lønne seg å borre så du får jevne kanter. Biltema har et sett for å lage egne treplugger. Når pluggene er limp, filer og pusser du forsiktig til det er plant med resten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dampet litt for så å pusse, men mengde damp har vært avhengig av hvor dype stripene er. Om de er grunne forsvinner de (etter min begrensede erfaring) ved lett puss uten damp.

 

Jeg vet ikke hvordan stripene er i virkeligheten kontra bildene, men ut fra det jeg ser ville jeg minst dampet det jeg har markert med rødt på bildet:

 

58156.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er stokken siklet, og jeg har dampet og dampet på de strekene... Pusser over men får de ikke bort. Får bare stå på, gidder ikke ha en nyrenovert stokk med slike streker i!

 

Verre er det at nettskjæringen er helt nedslitt på fremstokken. Forsøkte å gå over med fila, men når det ikke er noe spor å følge så er jeg langt over mitt inkompetansenivå. Noen som har ideer?

 

Nygaard, takk for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn, jeg har nå kommet så langt med min Sako L579 Varmint stokk at den skal hvile en uke før sikkativ påføres to-tre ganger. På den stokken var nettskjæringen fremme nesten nedslitt. Jeg gikk først over med nålefiler for å kvitte meg med så mye gugge som mulig, og så fuktet jeg vel og lenge før jeg gikk løs på den med strykejernet. Det tok sin tid, men som Raudnakke har nevnt i en tråd tidligere, det er utrolig hva som kan komme frem.

 

Jeg hadde i grunnen tenkt å poste et bilde. Får ta det når jeg kommer hjem.

 

Ift de ripene som er vist ovenfor her, så ville jeg fuktet og brukt strykejernet maaaaange ganger. Selv gikk jeg ikke av veien får å sikle ekstra hardt, kjøre på med grovt papir og så gradvis finere. Jeg vet at Raudnakke og andre aller helst ikke vil ta bort for mye, men for meg var ikke det så nøye. Det ble jo ikke SÅ mye heller.

 

Vann og varme :)

Link to comment
Share on other sites

Om du bruker nålefiler for øyeblikket ville jeg vurdert å gå til anskaffelse av et nettskjæringsverktøy, f.eks. fra Dem-Bart. Jeg har begrenset erfaring, men dette i kombinasjon med dette gjør skam på nålefilene.

 

Edit: Om du ikke er på heltight budsjett er denne ryddig for å komme godt til i hjørnene.

 

(Understreket fet tekst = klikkbare linker)

Link to comment
Share on other sites

Ah, pokker. Det la jeg ikke merke til. Jeg vet ikke om noen innenlands, dessverre. Om du søker på Dem-Bart i Google finner du dog en del utenlands. Det slumper også noen sett på Ebay/Amazon til ålreite priser, men har ikke sett enkeltverktøy.

Link to comment
Share on other sites

Første poerfylling ble utført for to dager siden på min AII stokk. L579 Varmint stokken har nå hvilt en uke etter 3 påføringer koboltsikkativ og den skal få stå 4-7 uker til før jeg starter porefylling der også.

 

Porefyllingen gikk helt etter oppskriften til Raudnakke. Her er et sitat fra ham i en tidligere post:

 

"2. Jeg bruker det ved porefylling med valnøttstøvmetoden. Stryker på et lag sikkativ som jeg lar trekke inn før jeg oljesliper overflaten for å fylle porene med slipeslammet. Etter at slammet har tørka og blitt pusset ned tørt, påfører jeg igjen sikkativ for å sikre at støv/oljeblanding i porene er gjennomherdet."

 

Og jeg har lest og lest.... Etter at et tynt strøk sikkativ er påført, noe jeg kommer til å gjøre i kveld, kan jeg porefylle igjen i morgen eller må jeg vente enda lenger?

Link to comment
Share on other sites

En kar på et Sakoforum spør meg om sikkativ:

 

"I use a mix of pure china tree oil [real 100% tung oil] and beeswax dissolved in pure turpentine, but very interested in the siccative to help it all along a bit quicker. tho do you think the siccative will work with the dissolved beeswax?"

 

Noen som vet om sikkativ kan hjelpe på i en sånn mix?

Link to comment
Share on other sites

Har et lite spørsmål angående innsiden" av stokken jeg. Hvis dette er feil tråd å spørre i så si ifra så skal jeg slette spørsmålet og heller lage en ny tråd med det som overskrift.

 

Når stokken er ferdig på utsiden, forsegler dere da løpskanalen på noen måte, for å slippe demontering i løpet jakta? Jakter på Vestlandet og det blir da mange dager og uker ute i plaskregn. utsiden av stokken får seg gjerne en og annen oppfriskning i løpet av jakta, men syter med å demontere børsa under jakta med tanke på innskyting osv. Vil det for eksempel være mulig å legge på baderoms membran eller annen type behandling for å forsegle treverket under løpet?

 

Sikkert et dumt spørsmål, men stiller det allikevel jeg

Link to comment
Share on other sites

Har gjort det til nå, men tenkte det kunne vært greit å fått løpskanalen "vanntett" for å unngå vridning. Nå ligger alle mine løp veldig fritt ettersom jeg passer på å ha godt med mellomrom mellom pipe og løp, og har enda til gode og oppleve treffpunktendring. Var mer som en ekstra sikkerhet jeg lurte på om noen "forseglet" løpskanalen med noen form for membran eller annet lurium:-)

Link to comment
Share on other sites

Ifm min Sako AII er jeg nå kommet så langt at porefyllingen er ferdig. Det var en større jobb enn jeg innbilte meg på forhånd.

 

Jeg har nå gitt den to strøk sikkativ(3 dager mellomrom) og planlegger nå å la den hvile ca. 4 uker før jeg begynner på finish'en, men nå har jeg atter en gang leste tråden, og jeg ser at Raudnakke ofte venter 8-10 uker før finish'en skal legges. Da får jeg vel vente til Juni da.... :o

 

Jeg leser at finish'en skal bygges opp v.hj.a en dråpe olje sammen med en dråpe sikkativ og så masseres ut. Jeg sliter med å huske alt som står i denne og Angelina tråden, og jeg ber derfor ydmykt, om noen kan rette meg om jeg har oppfattet feil:

 

Jeg er ferdig med grunnbehandlingen og lar stokken hvile 8-10 uker. Jeg monterer stålet tilbake i stokken og skyter inn ny hjemmeladd ammo. I Juni skal jeg bygge finish og tenker å gjøre det slik:

 

1. Olje/sikkativblandingen masseres inn daglig

2. Finish'en mattes ned med 0000 stålul når den er tørket

3. Dette gjentas til jeg er fornøyd med finish'en

 

Skal det, kan det, eller bør det, påføres ekstra sikkativ i denne prosessen?

 

Er svært takknemlig på rettledning nå som jeg nærmer meg målet og har, etter hva jeg ser, klart meg noenlunde greit. En tabbe her og der, men det ser lovende ut.

Link to comment
Share on other sites

Takk, Nygaard!

 

Ettersom min teflonhjerne sørget for å ikke lagre alt som er lest, så endte jeg opp med at det tørkede porefyllingsslimet ble ganske ganske tykt. Dette førte til tung pussing med først 400 papir og så 600 papir. Jeg burde gnidd det mer utover slik at laget ble tynnere.

 

Kan det hende jeg har pusset av for mye? Vil det skade å sette stokken inn med et supertynt lag olje om en dag eller to, når sikkativet har tørket, og så hive på et par strøk sikkativ igjen og så hvile i 8-10 uker?

 

Jeg spør fordi jeg er usikker på om stokken er blitt "overpusset" eller ei. Raudnakke skrive jo at vi skal pusse "lett". Stokken er rimelig matt nå, men den livner nokså OK opp når sikkativet fukter den.

Link to comment
Share on other sites

Ravis, ser du ikke har fått svar. Jeg har ikke mye peil, men jeg tror det blir slik at det gjør ikke noe om du gnir mye med stålull. Du kan jo ikke gni bort det som har trukket inn i stokken, og du har ikke begynt å bygge finish enda. Det spiller altså liten trille vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder av min Trumpf Dural drilling. Står mer om den her om det er av interesse: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=94632&p=984708#p984708

 

Jeg har siklet, dampet, pusset, oljet, porefylt og den er nå klar for å hvile før det skal legges finish. Jeg har skiftet kappa også, til en Pachmayr SLC. Fin kappe, men jeg fikk ikke helt til tilpasningen. Jeg brukte excenter sliper, og det er en lite glipe mellom tre og kappe nederst. Skal elge meg inn på noen som har plansliper etter hvert, blir nok bra.

 

 

Drillingen har relativt kjedelig treverk. Både stokk og fortre har en side med noe liv i, og en særs ordinær andreside.

 

Her er et bilder fra et par sider frem i denne tråden fra noen stygge skrap. Her er stokken siklet, og skrapene sees tydelig.

DSC_0071_%28450x800%29.jpg

Disse skadene har jeg klart å dampe og pusse bort :D .

 

Bilde fra før oppussingen av den pene siden, med den gamle kolbekappa: bilde_3~0.JPG

 

Etter-bilder:

 

Dette er den pene siden

normal_DSC_0045.JPG

normal_DSC_0051.JPG

 

Den kjedelige siden

normal_DSC_0049.JPG

 

Fortre, den kjedelige siden

normal_DSC_0046.JPG

 

Ser at bildet av den mindre kjedelige siden ble uskarpt. Nuvel :D

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål: Jeg har filt til skrutrekkere for å få de til å passe i sporene på skruene til drillingen. Men, jeg vil gjerne ha trekkere som er laget passer, før jeg begynner med stasdrillingen. Noen som har en link til et sted der jeg kan kjøpe passende trekkere?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, har en stokk som jeg skal pusse opp, før jeg begynner lurer jeg på om noen har kjennskap til Browning Legia stock oil?

Denne har blitt brukt på stokken fra før. Hadde tengt å bruke den, men etter litt googling, så tror jeg CCL sin er et mye bedre valg.

 

Noen som vet hvordan disse vil reagere med hverandre?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Far min fyller 50 år til sommeren, og ettersom eg lever for å jakte så har han bare blitt mer å mer interisert han også. Han har jaktet hjort siden han var ca 25år. Han har alltid skutt i snitt 2 dyr i året og har vert fornøyd med det, men nå når eg har blitt gammel nok til å skyte har han skaffet oss rundt 8 løyver på tre ulike terreng. Såå eg vil gjøre noe fint for han til 50 årsdagen og har i den anledning veldig lyst til å pusse opp hans trofaste Paker Hale i 30-06. Eg er ganske tålmodig og forsovidt stø på hånda. Kunne dere her inne som har peiling ha laget en 1-2-3 liste over hva eg må gjøre, og hva eg må kjøpe inn så eg får en anelse om hvor mye det kommer til å koste og hvordan eg skal få det til? :)

 

TUSEN TAKK FOR ALL HJELP! :)

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som etterlyser en 1-2-3 kokebok, men den finnes ikke. Denne prosessen er linjet opp grovt i denne tråden samt i http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=15802 tråden.

 

Det er lang prosess og en ting er viktig: Hastverk er lastverk. Dette er poengtert mange steder i nevnte tråder og den må bare understrekes her igjen. Punkktum finale.

 

Det er bare å lese Angelina tråden mange ganger, samt denne tråden mange ganger. Starter du nå, så rekker du KANSKJE å bli ferdig til jakta ;)

 

Jeg har to stokker under behandling og den første startet jeg på i Desember, og er ikke ferdig før Medio Juni. Sjefen sjøl, Raudnakke samt hans medsvorne erfarne venner, fikser dette raskere, men... Tid er virkelig en nøkkelfaktor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg skal i gang med finsih. Stokken på min Krieghoff Dural har herdet lenge nok, nå skal overflaten på plass. Jeg har lest denne tråden og Angelina tråden om igjen. Her er noen relevante sitater:

 

Nå er arbeidet med overflaten i gang for fullt...

 

Jeg har nå fått den dybden og det spillet jeg var ute etter i treverket, og driver nå med å "Herde" overflaten for å kunne polere denne. Dette er egentlig en ganske enkel prosess, der jeg stryker overflaten med et Sikkativ et partre ganger med lett pussing med stålull 0000 og 24 timer tørketid i mellom.

 

Hun skal nå få stå og dypherde en ukes tid....

 

(svar på spørsmål om sikkativet skal tynnes ut)

Fukter en tynn pusselapp rett fra flaska...

 

 

Hei og velkommen til forumet.

Angelina er ikke helt ferdig, og historien forsetter nok til vinteren :wink:

 

Den poleringen som syns på bildene er en min egen vokspolitur, polert inn med bare hender og polert av igjen med en bomullsfille(trasa). Det ble deretter polert med en ullfille.

 

Angelina skal nå hjem til sin eier for jaktsesongen, men etter jakten skal hun tilbake og få ny pistolgrepsavslutnig og sin endelige finish. Hun vil da få samme behandling som mine egne våpen som også får et halvt år herdetid før den siste finpoleringen :wink:

 

Har jeg forstått dette rett nå da:

Etter at man har oljeslipt stokken får den stå og tørke et halvt års tid. Så påføres sikkativ med en pusselapp og gnis inn med håndbakken, og dette får tørket et døgn, før man igjen påfører sikkativ. Gjentas to-tre ganger. Siste omgang poleres med bommulsfille, og så med ullfille. :?:

Link to comment
Share on other sites

Har pusset og gnikket litt på en Sako Vixen, med kløning og dill, men til slutt ser det da sånn noenlunde halvferdig ut...

 

Slik så den ut før start (den øverste):

20140614_003530_zps1b5bcc5f.jpg

 

Veldig mørk finish. Så mørk at mønsteret i treverket nesten ikke syntes.

 

Slik ble den seende ut etter et par runder med mørkt stokkolje og etter at jeg fjernet noen runder med mørk Schaftol, da jeg fikk høre at dette ikke var brukandes. Hadde lyst å gi blanke i hele greia og bare la det være, for det så veldig pent ut, og flere jeg kjenner har brukt det i mange år uten problemer, men jeg vasket av med Jif-spray (!), lot det tørke og gned på noe gammelt mørkt noe fra en tidligere våpenkar i Brumunddal. Til slutt hadde jeg på et par lag med Liberon finishing oil, før jeg avsluttet med mørk Liberon Bison Wax. Om dette holder, vet da gudene, men det får bli slik nå. Gikk ellers over med strykejern der det var bulker i treverket, samt at jeg brukte nålefil for å friske opp nettskjæringen. Kunne nok pusset mye, mye mer for å få vekk et par, tre dype striper. I tillegg ble det ikke veldig fint bak mot kolbekappa på venstre side, bak kinnstøtten. Dette ble mer synlig da oljen kom på. Men pytt, det får være slik. Brukte for øvrig kniv og siklet av stokken. I tillegg har jeg beddet den. Totalt brukte jeg bare noen dager på alt sammen. Orker ikke bruke for mye tid på slik, så resultatet blir gjerne deretter, men jeg har jo tenkt å skyte litt og, og ikke la den ligge på "oljespa" i ukesvis.

 

Hele stokken, før voksen:

vixen2_zps48ff6a10.jpg

 

Kolben (den pene siden - burde vel latt være blitsen!):

vixen_zpsf2516362.jpg

 

Synes for øvrig det er en veldig fin stokk til Sako å være. Etter min mening har Sako som regel ganske kjedelige stokker. Jeg liker mørke stokker med mye liv. Den andre på det øverste bildet, er en nesten like gammel Sako AII. Langt fra så fin, og denne har jeg brukt samme olje på som Vixenen.

Link to comment
Share on other sites

Det kjenner du egentlig, Skaubjønn.. Har den stått så lenge, ville jeg gitt et par runder sikkativ med 24t. i mellom, og så begynt på finishen..

(Min utheving)

 

Og SÅ begynt på finishen? Er ikke det finishen da?? Eller er det poleringen som er finishen?

Link to comment
Share on other sites

Hei erverdige Raudnakke, har en god gammel beretta S55, som du har inspirert meg til å pusse opp litt.

 

Den var lakkert da jeg kjøpte den for konfirmasjonspengene mine for øhh.. Noen år siden.

 

Jeg fjerna lakken med duxola og mye pussing på stokken og rensing av nettskjæringa, deretter ble den behandlet med shaftol , noe som ikke yter denne børsa jeg er så glad i rettferdighet.

 

Jeg har nå lært meg om siklingas fortreffeligheter og har siklet av all silikondritten (shaftol:) og har investert heftig i CCL sine produkter .

Etter siklingen ble børsa pussa over med fin korning, og har nå begynt å olje børsa, med rødoljen. Den trekker ikke noe voldsomt vil jeg si, den har dog vært jevnlig innsmurt med schaftol i alle år siden lakken ble fjernet. Den begynner og få en fin glød av rødolja men hadde forventet litt mer inntrengning av olja. Jeg har ikke vasket med terpentin,etter pussinga.

 

Hva tror du? Bør jeg vaske over med terpentin nå Etter jeg har olja 4 lag i håp om at den skal trekke bedre etterpå ?eller skal jeg bare fortsette å olje? alle lag har så vidt vært tørre etter 24 timer. Er redd for at terpentinen fjerner olja som allerede er trengt inn...

 

Jeg tenker kanskje at schaftolen med silikon ligger igjen i trevirket og hindrer at rødoljen virkelig får gjort magien sin med treverket.

 

Håper på et godt råd

 

Vi er begge enige om at:

 

"Die schefte soll eine glans und leben haben , das funkelt mit magie"

Link to comment
Share on other sites

Tja..Fersk silikonolje..hmm..

 

Det der er ikke en problemstilling jeg selv har vært så mye borte i. Noe sier meg at Terpentinen ikke gjør allverdens inntrykk på det stoffet der, men jeg mener å ha sett Silikonfjerner i handelen..Sannsynligvis et ultraheftig løsemiddel som kanskje gjør vei i vellinga.

 

En stokk som er oljet jevnt og lkke har fått tørke ut, vi vanligvis oppta lite olje..simpelthen fordi de innvendige poreveggene er dekket med olje..

Link to comment
Share on other sites

OK, jeg har vært veldig nøye med siklinga og pussinga og føler at det som er av shaftol rester på overflaten er borte, den lille andelen av silikonen i shaftolen trekker vel heller ikke inn i treet skulle jeg tro, men ligger som en hinne utenpå, er det evt en mulighet og prøve å blande inn litt terpentin i oljen noen lag for å se om inntrengningen blir bedre? evt hva slags blandingsforhold mener du ?

 

 

som sagt trekker treet inn rødoljen og begynner og få en fin glød, og stokken har vært godt mettet med olje fra før av, så det kan jo være forklaringen i seg selv... vil selvfølgelig få inn litt mer rødolje før jeg begynner med porefylling...

 

Mvh Daniel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...