Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

On 4/8/2021 at 7:35 PM, Skaubjønn said:

Kan godt ta en uke. Eller lenger. Smør deg med tålmodighet 😊. Denne prosessen kan ikke skyndes på. 

Nå har den stått en uke med smørje på, tok av forrige lag med stålull og førte på nytt lag med olje og 600 pappir. Jeg prøvde å pusse litt av med tørt 600 pappir nå. Smørja klabber på pappiret, da er det vel bare å vente enda lengre?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 4/20/2021 at 6:48 PM, Skaubjønn said:

Ja vente 😊

Nå er det på tide å pusse av smørja som har herdet bra. Skal jeg gå på med 600 pappir eller noe enda finere? Er det fornuftig å legge enda ett lag porefyller å pusse det inn med eksempelvis 1200 pappir?😊

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt bort overskytende gugge med stålull. Hvis det blir mye overflategugge er det nok et tegn på at du har tatt for hardt i. 
 

Når du har fjernet gugga kan du se om den er slik du vil ha den. Er det enda porer kan du gjenta, eller gå på med finere papir

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjøpt ny stokk på egun til min R8. Her er resultatet etter en runde med porefylling. Tror ikke det er behov for flere runder. Det var små porer, så jeg  brukte 600 våtslipepapir og egenprodusert red root oil. 
Overskytende «gugge» ble polert bort med fin stålull uten såpe. 

4A563854-D2A5-417D-9824-D08FAD693AD3.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå avsluttet porefyllingen og startet å massere inn red root olje blandet med sikkativet som følger med settet. Blandingsforhold 1:1. jeg masserer inn og gjentar når det har fått ‘’herdet’’. Sakte men sikkert blir finnishen blankere og blankere.

 

Det jeg er usikker på er når jeg skal stoppe denne behandlingen.

2157D192-23A1-4702-B20C-5D3AE10378D3.jpeg

4C151B6C-9B8D-418F-8E08-E967715E4703.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det står vel at de anbefaler tre -fire runder? Foreslår at du stopper nå, og så gjør en vurdering om du skal legge på et lag til før jakta. Du kan også vurdere finishing oil. Gir mye det samme resultat som olje og herder.  Om du vil kan du legge på voks, når alt er skikkelig tørt. 
Gratulerer med et flott resultat!! 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Skaubjønn said:

Det står vel at de anbefaler tre -fire runder? Foreslår at du stopper nå, og så gjør en vurdering om du skal legge på et lag til før jakta. Du kan også vurdere finishing oil. Gir mye det samme resultat som olje og herder.  Om du vil kan du legge på voks, når alt er skikkelig tørt. 
Gratulerer med et flott resultat!! 

Ja det blir å stoppe nå. Jeg er fornøyd. Selvsakt er det noe jeg kunne vært mere nøye med om jeg skulle gjor det en gang til, men det får bli på neste prosjekt😊

 

finishing oil; er det for eksempel liberon finishing oil du mener?

 

jeg skal ha på voks til jakta, når det hele har tørket skikkelig. Har du tips til voks?

 

takk for god veiledning, det har hjulpet meg mye.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ccl finishing oil 😊. Funker sikkert med Liberon også. Jeg har ikke forsøkt den. 
 

Ccl har en voks. Jeg har god erfaring med Renaissance wax. Flere som selger den i Norge. Mange som mener at voks er fy fy, fordi det stenger inne flyktige elementer i olja som trenger å slippe ut. Kunsten blir vel å la det tørke lenge nok før man vokser. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Skaubjønn said:

Ccl finishing oil 😊. Funker sikkert med Liberon også. Jeg har ikke forsøkt den. 
 

Ccl har en voks. Jeg har god erfaring med Renaissance wax. Flere som selger den i Norge. Mange som mener at voks er fy fy, fordi det stenger inne flyktige elementer i olja som trenger å slippe ut. Kunsten blir vel å la det tørke lenge nok før man vokser. 

Jeg skjønner😊

 

vet du hvor man finner den olja? Jeg finner den ikke noe sted ved å søke på ccl finishing oil

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle lage en liten ‘how to’ i forhold til å fikse sprekker og hakk i stokken. 

jeg kjøpte meg ny stokk til min Blaser R8 nylig. Klarte å kløne det til da jeg åpnet pakken… fortreet falt ut, og det knakk av en bit fremme, og ble en sprekk. Det var også et ganske dypt hakk. 
 

Hakket ble dampet ut så langt det gikk. Fremgangsmåte: la et fuktig tøystykke på hakket over  natta, i en pose. Brukte så et glovarmt strykejern, og presset det mot et fuktig tøystykke mot hakket, x antall ganger. Det dampet ut det meste. 
 

Biten som knakk av ble limt på med superlim. Overgangen ble pusset med sandpapir (120). 
 

Hakket ble fylt med superlim fra innsiden. Bruk god superlim. Biltema har mye bra, men superbiler holder ikke til slikt. Så ble treverket satt inn med  en blanding av red root oil og terpentin, for dyp inntrenging. 
 

Det ble en markert og stygg sprekk som var fylt med superlim, og hakket var ikke helt dampet ut. Jeg brukte en spisset fyrstikk og påførte litt kvistlakk, så pusset jeg over med 400 våtslipepapir. Viskelær er supert som slipeblokk. Pussestøvet blander seg med kvistlakken og tetter fint. 
 

Til slutt porefylling. Red root oil på 600 våtslipepapir, og litt olje på treverket, pusse med veden til det blir en seig gugge, som er en blanding av olje og pussestøv. Dette får tørke i noen dager til en uke, inntil det er tørt. Overflategugge poleres bort med fin stålull uten såpe. 
 

legger til noen bilder. Skal ta bilder av det ferdige resultatet om noen dager, etter at gugga har tørket. Legger disse bildene i samme innlegget. 
 

 

5B177D3C-C5CE-49D0-A43B-EED183B28C0B.jpeg

C780FBA8-44C6-4412-8D80-479EF9BC36A3.jpeg

A6E24F76-5AFA-4104-91A8-CEE633FED29C.jpeg

D3212928-89C9-4CDD-8C95-03C014B719D4.jpeg

058FE262-396C-4AAE-BF9D-62739B5865B9.jpeg

083A08CD-61C5-40C9-ABBA-4E4220F674ED.jpeg

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

CCL kit, noe 240 og 400-papir samt 0000 Liberon stålull så er du godt i gang. 

Alternativt så kan du bytte ut CCL med Liberon Finishing oil. Blir ikke like dyp glans, men går ganske mye kjappere å bygge en solid finish. 

En solid overflatebehandling med CCL tar egentlig flere måneder hvis utgangspunktet er en ubehandlet stokk. Den kan dog fint brukes før den er helt ferdig. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
On 8/22/2021 at 7:31 PM, Hilleberg said:

Kanskje litt OT, men har noen av dere informasjon om hvor jeg kan kjøpe pene valnøtt emner? Både til rifle og brekkvåpen.

Jeg har både kjøpt emner etter auksjoner på Egun.de (skoletysken fikk kjørt seg/Google Translate er din venn), og direkte fra tyrkiske leverandører.

Egun var klart billigere enn direkte fra leverandør, men ettersom det er auksjoner er det ikke alltid man får de emnene man ønsker seg.

det emnet jeg endte med å bruke på kipplauf’en min vant jeg for i underkant av kr 3.000, det ble senere vurdert til et 8.000 kroners emne.

 

Fordelen med å kjøpe fra leverandør er at de ofte tilbyr en garanti hvor du får nytt emne hvis det første har innvendige feil som gjør emnet ubrukelig.

 

Det første er et emne til ca 10.000 fra tyrkisk leverandør, det andre egun-emnet til rundt 3.000.

DD3538BB-2837-4583-AEEE-4DE2F0B056A0.jpeg

1791D364-7C54-4BA6-8E83-8C05DDABE8BB.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ny Beretta 686 hvor jeg gjerne skulle gitt stokken en liten oppgradering. Har i første omgang kun gitt den tre-fire lag med CCL conditioning, da den virket veldig tørr når jeg fikk den, men i løpet av vinteren hadde det vært interessant å gå litt dypere til verks. Jeg er jo klar over at treverket i disse ikke er det aller mest spennende, men kunne veldig godt tenke meg å bli kvitt porene og forhåpentligvis få frem noe mer liv i treverket.

 

Har forsøkt å søke litt rundt her, men blir ikke klok på om det er nødvendig å strippe stokken, eller om det er mulig å fortsette fra slik den er nå, med porefylling/våtsliping med olje/rødolje, og så legge finishing olje når en er fornøyd med overflaten?

 

Tar gjerne tips til prosjekter/sider i tråden som er aktuelle for fremgangsmåte/tips.

D94F9C5B-040E-40F7-82A1-52D277DD5069.jpeg.17bcf483b5745a4ff880f553c831d5dd.jpeg

Edited by Milslukern
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Fantastisk bra tråd dette - litt synd en del av bildene er borte bare. Benytter meg av denne tråden for å stille noen spørsmål. 
 

Holder på med en stokk. Bruker CCL-produkter (rødolje, herder, porefyller og conditioning oil). Har brutk dette på en annen tidligere, og på den siste stokken gikk flaska med rødølje tom etter femten påføringer. Stokken er langt fra mettet med olje. Jeg kan godt se for meg at den har behov for minst 30-40 runder før den nærmer seg mettet. Spørsmålet mitt er om noen har noen gode forslag til veien videre herfra. 
Noen av alternativene jeg ser for meg er: 

  1. Avslutte oljing nå uten at stokken er mettet og gå på med porefylling, herder, og så conditioning oil. 
  2. Skaffe mer CCL rødolje. Selges vel ikke løst? Synes det er litt drøyt å kjøpe hele settet for 500 kr bare for flaska med rødolje.
  3. Fortsette oljing med en annen olje, f.eks. kokt linolje? Hvordan vil det da fungere sammen med resten av CCL-produktene etter dette, som porefyller, herder og conditioning oil?

Forslag og erfaringer tas i mot med stor takk! Skal se om jeg får lagt opp litt bilder av pågående prosjekter fremover.

Link to comment
Share on other sites

Holingen skrev (På 16.1.2022 den 16.15):

Fantastisk bra tråd dette - litt synd en del av bildene er borte bare. Benytter meg av denne tråden for å stille noen spørsmål. 
 

Holder på med en stokk. Bruker CCL-produkter (rødolje, herder, porefyller og conditioning oil). Har brutk dette på en annen tidligere, og på den siste stokken gikk flaska med rødølje tom etter femten påføringer. Stokken er langt fra mettet med olje. Jeg kan godt se for meg at den har behov for minst 30-40 runder før den nærmer seg mettet. Spørsmålet mitt er om noen har noen gode forslag til veien videre herfra. 
Noen av alternativene jeg ser for meg er: 

  1. Avslutte oljing nå uten at stokken er mettet og gå på med porefylling, herder, og så conditioning oil. 
  2. Skaffe mer CCL rødolje. Selges vel ikke løst? Synes det er litt drøyt å kjøpe hele settet for 500 kr bare for flaska med rødolje.
  3. Fortsette oljing med en annen olje, f.eks. kokt linolje? Hvordan vil det da fungere sammen med resten av CCL-produktene etter dette, som porefyller, herder og conditioning oil?

Forslag og erfaringer tas i mot med stor takk! Skal se om jeg får lagt opp litt bilder av pågående prosjekter fremover.

Jeg har hatt samme utfordring, sitter igjen med en drøss av nesten fulle flasker med herder og porefyller. Hensikten med rødolje er å få frem kontraster i treet samt mørkne fargen litt, så etter noen porefylling og noen lag rødolje har jeg gått over til linolje tilsatt ymse lurium for å mette treet. Enkelte emner er for tørste for sitt eget beste, og du kan ende opp med tre som svumler opp nær stålet evnt fastlimt kolbehalssikring.

jeg har derfor begynt å begrense meg litt samt legge på tynne oljelag. Det bør holde med 20-25 lag før du lar dette tørke noen måneder, legger på noen lag herder og deretter begynner med finish. Jeg har gått over til Truoil som ytterste lag, smører på et meget tynt lag som får tørke før jeg «buffer» med fin stålull og deretter gjentar dette 10-12 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som nevnt før laget min egen rødolje. Men, jeg ser at

det er mange pene stokker med mye kontrast, som ikke ser ut til å være behandlet med rødolje. Det første bildet er av min nye Blaser k95, er sånn. Legger ved et bilde fra nettet også. Samt en stokk som sikkert er pen i veden, men som er « brun». Så hvilken behandling har de stokkene med lyse felt men mye kontrast fått?

32FED360-C77F-44F6-93C1-7143C9382E25.png

3F2C3FF5-01FD-4E1C-959A-9C0971551B71.jpeg

147C92AF-3D75-4BB4-8F07-1006C408DFFA.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/20/2022 at 1:58 PM, Nimrod67 said:

Jeg har hatt samme utfordring, sitter igjen med en drøss av nesten fulle flasker med herder og porefyller. Hensikten med rødolje er å få frem kontraster i treet samt mørkne fargen litt, så etter noen porefylling og noen lag rødolje har jeg gått over til linolje tilsatt ymse lurium for å mette treet. Enkelte emner er for tørste for sitt eget beste, og du kan ende opp med tre som svumler opp nær stålet evnt fastlimt kolbehalssikring.

jeg har derfor begynt å begrense meg litt samt legge på tynne oljelag. Det bør holde med 20-25 lag før du lar dette tørke noen måneder, legger på noen lag herder og deretter begynner med finish. Jeg har gått over til Truoil som ytterste lag, smører på et meget tynt lag som får tørke før jeg «buffer» med fin stålull og deretter gjentar dette 10-12 ganger.

 

Takk for svar. Løsningen i mitt tilfelle ble å avslutte oljing etter jeg var tom for rødolje. Dette ga meg en stokk som er mer eller mindre mettet med olje, og en stokk som fikk 15 lag. Alle påføringer har vært veldig tynne vel og merke. 

Etter dette brukte jeg porefylleren til CCL (3-4 lag, fulgte fremgangsmåten fra CCL). Lot stokkene hvile noen dager etter siste runde med porefyller før jeg gikk i gang med CCL sin herder. Tre-fire dager med påføring av herder og 3-4 dager hvile igjen. Og det er her jeg er i dag.
Hva er hensikten med å la stokken stå noen måneder før du legger på herder egentlig? Skal ikke herderen trenge inn og herde rødolja i treverket? Hadde sett for meg at neste steg var å legge finish med CCl conditioning oil. Står ikke noe i CCL-settet om å vente så lange før man legger finish. 

 

4 hours ago, Skaubjønn said:

Jeg har som nevnt før laget min egen rødolje. Men, jeg ser at

det er mange pene stokker med mye kontrast, som ikke ser ut til å være behandlet med rødolje. Det første bildet er av min nye Blaser k95, er sånn. Legger ved et bilde fra nettet også. Samt en stokk som sikkert er pen i veden, men som er « brun». Så hvilken behandling har de stokkene med lyse felt men mye kontrast fått?

32FED360-C77F-44F6-93C1-7143C9382E25.png

3F2C3FF5-01FD-4E1C-959A-9C0971551B71.jpeg

147C92AF-3D75-4BB4-8F07-1006C408DFFA.jpeg


Snakket med en børsemaker for en tid tilbake som fortalte meg at vedkommende brukte litt forskjellig, blant annet Schaftol. De kommer jo i litt ulik finish mht farge, glød og kontrast. Kan det være noe sånt som er brukt?



 

Link to comment
Share on other sites

Schaftöl er skjit, og ikke noe som benyttes på mine engelske hagler…(ettersom det er et tysk produkt hadde vel engelskmannen som bygde hagla rotert som en propell i grava hadde han visst…).

Jeg forholder meg kun til Raunakkes visdomsord om at tett finish lagt på for tidlig har en tendens til å bli matt fordi overflødig fuktighet må fordampe før du legger på sluttfinish. Jeg opplevde dette med det første hagla jeg mettet og la oljefinish på, uansett hvor mange lag jeg gnikket på så ble det matt etterhvert.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dette er en oppskrift på Slacum oil som Per Arne Vågsland testet, det viste seg at den ble litt tynn og mer carnauba vax ble tilsatt. Jeg har benyttet den (10-12 påføringer) etter 5-6 strøk med rødolje på ny stokk til min Purdey, lot det deretter herde noen uker før jeg la top coat med Truoil.

Jeg er fornøyd med resultatet.

ED095B5C-A08C-4EDC-855A-D8CF6E35B9E5.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (14 timer siden):

Jeg har som nevnt før laget min egen rødolje. Men, jeg ser at

det er mange pene stokker med mye kontrast, som ikke ser ut til å være behandlet med rødolje. Det første bildet er av min nye Blaser k95, er sånn. Legger ved et bilde fra nettet også. Samt en stokk som sikkert er pen i veden, men som er « brun». Så hvilken behandling har de stokkene med lyse felt men mye kontrast fått?

 

Valnøtt kommer i så mange varianter.. 

 

"The types of walnut most commonly used for gunstocks include American black walnut (Juglans Nigra), European walnut (Juglans Regia) and Claro walnut (Juglans Hindsii). Bastogne walnut, from California, is a cross-breed (Juglans Hindsii x Juglans Regis). European walnut (J. regia) is often called English walnut, French walnut, Spanish walnut, Turkish walnut, Circassian walnut, etc., depending on where it is harvested; these are all the same species of walnut."

 

Tettvokst valnøtt vil nok trekke til seg mindre farge fra rødolje, enn en hurtigvokst. Jordsmonnet avgjør hvilken farge veden, og mineralstrekene får. At noen stokker blir som du sier brune, tror jeg grunnes porete ved. 

Den K95 stokken din er nydelig. Tror fargen utenlands blir betegnet som honey. Rødolje er ikke frelsen for alt. Du kan sikkert med hell lage olje uten alkanna for vedlikehold. 

Denne Ruger" en er behandlet med rødølje. Circassian valnøtt, som ble strippet for lakk. Ble ørlite mørkere i fargen, mens mineralstrekene, og noe fiddleback ble fremhevet. 

 

 

 

IMG_20210806_212211.jpg

Edited by Ruger #1
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

On 1/21/2022 at 8:42 PM, Nimrod67 said:

Schaftöl er skjit, og ikke noe som benyttes på mine engelske hagler…(ettersom det er et tysk produkt hadde vel engelskmannen som bygde hagla rotert som en propell i grava hadde han visst…).

Jeg forholder meg kun til Raunakkes visdomsord om at tett finish lagt på for tidlig har en tendens til å bli matt fordi overflødig fuktighet må fordampe før du legger på sluttfinish. Jeg opplevde dette med det første hagla jeg mettet og la oljefinish på, uansett hvor mange lag jeg gnikket på så ble det matt etterhvert.

Nå ble jeg litt usikker på hva jeg burde gjøre videre for å oppnå en bra finish. Begge stokkene har fått anbefalt antall lag med herder og har fått stå flere dager siden sist påføring av herder. I følge beskrivelsen i CCL-settet skal jeg nå kunne legge finish med conditioning oil.

Lener meg litt på dere som har erfaring her. Burde jeg, til tross for hva CCL skriver, la stokkene få noen uker/måneder før jeg legger finish for å være helt sikker på at fuktighet og diverse flyktige stoffer får tid til å fordampe fra treverket? Og er det i så fall noen problemer med å skru sammen børsa nå og bruke den i mellomtiden?

Legger for moro skyld ved bilde av den første "test-kolben" etter tre runder med porefylling. Usikker på treverk i denne. Rimelig jaktstokk som har sittet på en Mauser m98. Treverket var fullt av synlige porer som nå er mer eller mindre helt borte. 

IMG_9325.jpg

Edited by Holingen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaktstokken på Mauseren. Første test av oppsussing av stokk for min del. Stokken ble mettet med rødolje fra CCL. Porefyller fra CCL. Til slutt 4-5 runder med conditioning oil. En ting jeg la merke til er at flere små porer som ble fylt igjen av porefylleren ble synlige igjen etter et par runder med finish. Mulig det ikke hadde fått satt seg godt nok i porene?

 

Orginal finish. 
1111371623_2022-01-0312_17_07.jpeg.7b75e6608a0997c93c11ae0db593d4bc.jpeg

 

191099201_2022-01-0312_18_04.jpeg.5918b5832e751d2aa7163bfd31f0d7be.jpeg

 

 

I gang med sikling. 

1971543836_2022-01-0321_03_42.jpeg.2b575a0d30d0c081b9f7f81887a05047.jpeg

 

842514526_2022-01-0323_51_38.jpeg.a19367fbfe269fa05cb0cedc6ca2d92a.jpeg

 

 

Ny finish. 

92772785_2022-02-0520_20_40.jpeg.d83e0537c5808d4f70a44613fc80d4e7.jpeg

 

759272377_2022-02-0520_21_03.jpeg.dc582e8b035215895abdb8f3ac1f4128.jpeg

 

 

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har gått hele runden med metting, porefyllyng, uttørking og legge finnish. Men jeg får det liksom ikke blankt, det er noe matt. Metoden jeg bruker er som nevnt tidligere i tråden med red root oil og sikkativet som medfølger. Jeg blander dette 1-1 og påfører stokken. Lar det tørke litt til det blir litt klissete. Deretter tørker jeg av det oveflødige og masserer godt med håndbaken så det utvikles varme. Men jeg får ikke sluttresultatet blankt slik jeg så for meg. Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (4 timer siden):

Det er veldig fint med skinnende stokker, men vil det kunne være en ulempe under selve jakta? Feks at den reflekterer lyset når man hever våpenet?

Vel, det kan det jo helt sikkert være. Men for meg gir en nydelig blank trestokk en godfølelse som overgår det viltet som evt måtte slippe unna😊  og er den blank nok vil viltet bli blendet og paralysert av det sterke glimtet

Edited by andyki87
Link to comment
Share on other sites

Nå er det forskjell på skinnende stokker. Kan selv ikke fordra disse på dårlig norsk glossy, som minner om klarlakk. Liker best en silkematt finnish som viser dybden i treverket. Man får en 3D effekt alt etter hvilken vinkel man ser fra. Den nevnte glossy, er som å se det hele gjennom et vindu. 

Det ser sikkert veldig skinnende ut på bildene det jeg/vi legger ut, men husk vi tar bildet for å vise oljefinnish. I skogen blinker den ikke ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (10 timer siden):

Nå er det forskjell på skinnende stokker. Kan selv ikke fordra disse på dårlig norsk glossy, som minner om klarlakk. Liker best en silkematt finnish som viser dybden i treverket. Man får en 3D effekt alt etter hvilken vinkel man ser fra. Den nevnte glossy, er som å se det hele gjennom et vindu. 

Det ser sikkert veldig skinnende ut på bildene det jeg/vi legger ut, men husk vi tar bildet for å vise oljefinnish. I skogen blinker den ikke ;)

Glossy blir noe annet ja, det er den perfekte oljefinnish jeg er ute etter. Ikke et speil😊 skal få lagt ut bilder etterhvert, ligger noen bilder av stokken tidligere i tråden også. Men jeg ønsker en litt blankere finnish enn silkematt😊

lakk har etter min mening ikke noe på et våpen å gjøre😉

Edited by andyki87
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har begynt å olje opp en Steyr Mannlicher L stutzen. Tilsynelatende ubrukt da jeg fikk kloa i den. Kun små lagringsmerker. 

En liten tur på banen konstaterte at den samlet 3 skudd i en liten trekløver, før den åpnet opp noe. Regnet med at løpet ble varmt, og tok i stokken. Løpskanal ble pusset, og kassen beddet samme kveld. Oppdaget senere at ene skruen på svingmontasje var løs, så kan like gjerne være den ? :wink: Får vente på beviset i puddingen til over påske. 

Så til det oljerelaterte :winke1:

Er ikke den mest spektakulære vedbiten jeg har vært bort i, men tror nok at stokkmakerene hos Steyr var mer opptatt av fiberrettning, særlig på helstokk, enn fancy ved. 

Uansett, litt liv begynner å tre frem 28 år etter at en ble produsert. Har erfart at tørre stokker trenger litt tid, før de begynner å trekke til seg olje. Når de først har begynt, går det unna :winke1: Litt hver dag, så litt hver uke... 

 

 

 

 

 

IMG_20220413_210627.jpg

IMG_20220413_210801.jpg

IMG_20220413_210433.jpg

IMG_20220413_210517.jpg

IMG_20220413_210720.jpg

IMG_20220413_210529.jpg

Edited by Ruger #1
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...