Jump to content

Underskriftskampanje mot blyforbudet.


jeger_tor

Recommended Posts

To ting i teksten i det oppropet;

Det er ikke innført noe påbud om bruk av stålhagl, stål er kun et av alternativene, og å bruke skadeskyting som argument er neppe lurt.

 

Tenk om Ola Dunk kunne lære seg å reagere FØR forbud, påbud og denslags blir innført :?

Link to comment
Share on other sites

Tenk om Ola Dunk kunne lære seg å reagere FØR forbud, påbud og denslags blir innført

 

Jeg kunne ikke ha vært mer enig!

 

Ift underskriftskampanjen, så tror jeg at jeg står over gitt. Reformuler, gjør oppropet mer saklig og og hendvend deg mer direkte så skal jeg vurdere på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Det er synd å seie det, men eg meinar altfor mange er slumsete med både formuleringar og rettskriving. Dette framstiller ofte både saka og skribent i eit dårleg lys. Eg må ærleg innrømme at eg kan ha problem med å ta mange innlegg seriøst der skribenten haltar seg fram med formuleringar og rettskriving som ein førskuleelev. Eg frekventerar ein del forum, men sjeldan ser eg så mykje rusk som her på kammeret. Orddeling står i ei særklasse, eg er f.eks. imponert over kor mange som går på rådyr jakt med rådyr hund. Eg veit at orddeling er den nye folkesjukdomen, men om folk hadde brukt nokre sekund lenger på å tenke over kva dei faktisk lirar ut av seg, så hadde mykje vore gjort allereie. Eg meinar ikkje å kritisere, eg ønskjer berre at jegerar og skyttarar ikkje skal framstå i dårlegare lys enn nødvendig. Eg er sikker på at dei fleste kan beire, kammerbrukarane er trass alt hovedsakleg godt vaksne folk med iallfall nokre år med grammatikklære bak seg. Og som det blei diskutert ovanfor, skal ein prøve å fremje ei sak eller synkspunkt så kan haltande språkbruk gjere det veldig vanskeleg.

Link to comment
Share on other sites

Orddeling, skrivefeil, kommafeil og ikkje minst å starte ein setning med stor bokstav, joda det er all grunn til kritikk. Eg er heller ikkje ein kløpper på å skrive gramatisk riktig, så eg skal iallefall ikkje begynne å kaste steiner rundt meg her.

Men du har også ein annen problematikk, evnen til å ville forstå det ein annen skriv, til tross av feil og mangler.

Eg han mange gonger irritert meg grenselaus på folk som ikkje kan forstå at ein begynner ein setning med stor bokstav, men det viktigaste er å skyve det til sides, og så prøve og forstå det som er skrevet.

Vel nok OT her for min del, det var kun ein liten tanke..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Å forstå tekstane er ikkje problemet, eg skjønnar utmerka kva folk vil ha fram. Men kor seriøst eg vél å sjå på innhaldet er ofte bestemt av korleis teksten er lagt fram. Å ikkje bli tatt seriøst pga. språkbruk og formuleringsevne i eit diskusjonsforum har vel ikkje så stor betydning. Men kva med når ein prøver å fremje ei sak slik som vedkomande med underskriftskampanjen mot blyforbodet? Eg meinar ikkje at ein skal skrive alle tekstar som om at dei var sakprosa, men skribentar må i så fall ha evna til å skille mellom seriøse og mindre seriøse skriv.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, skjønner kva du siktar til. Men sånn er det, skrive evne er ikkje for alle desverre.

 

Og det har eg full forståing for. Men mange har nok eit betydeleg forbetringspotensiale, og med litt fokus på temaet så trur og håpar eg at trenden kan bli snudd. Berre sidan eg gjekk ut av vidaregåande føler eg at skriveevna blant nordmenn har dala betrakteleg. Internett og inntoget av engelsk har nok ein del av skulda, iallfall for orddelingsfenomenet. Men nok om den saka, det skulle eigentleg berre vere eit lite apropos. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått og grublet litt på dette oppropet på jobb i kveld. Jeg vet fortsatt ikke om jeg skal skrive under, men jeg føler meg som en dust siden jeg var snar til å komme med kritikk. Jeg er heller ikke en skrivekunstens mester. Langt i fra.

 

Denne karen har tross alt tatt initiativ til noe som er viktig for han og mange av oss andre. Han har faktisk fått fingeren ut og gjort et forsøk.

 

Hvilket er langt mer enn hva jeg kan påberope meg i angjeldende sak. Jeg har bare bidratt med syting og klaging, mens jeg hoderystende har forbannet politikerenes ugjennomtenkte og dårlig funderte forslag og avgjørelser. Dette er jeg neppe alene om.

 

Denne fyren har faktisk gjort et forsøk!

 

All ære til han for det :D !

 

Jeg klatrer dermed ned fra min høye hest og ber om unskyldning.

Link to comment
Share on other sites

Dette oppropet vises i oversikten over "Nyeste kampanjer". Altså er det relativt nytt. Nå når jeg er inne og kikker har listen 474 underskrifter. På kort tid, altså. Vår kampanje for nødvergerett for jakthunder oppnådde 780 underskrifter på fire måneder. Slik det ser ut pr. nå virker det som blyhaglforbudet sjenerer folk atskillig mer enn at det ikke er tillatt å beskytte hunden sin under direkte angrep fra rovdyr. Blir spennende å se hvor mange navn det er på DENNE listen etter fire måneder. ;)

Link to comment
Share on other sites

[...]Typisk norsk å få debatten over på slikt svada! [...]

Skrivfeil er greit nok, men bortsettfra at "vi" vil ha tilbake bly er det lite det går an å være enig i der. Du kan samle 100.000 underskrifter, sånn som dette oppropet står nå er alt du får en pressemelding der alle de særs tvilsomme påstandene slås tilbake.

 

Den såkalte forurensningen som blyet lager i naturen under jakt, er minimalt i forhold til hva stålammunisjon gjør med naturen. Stål setter seg fast i trær og alt mulig rart og tar svært lang tid å bli nedbrutt.

Kan dette være noe relevant da? Stål giftigere enn bly? Får vel bytte steikepanna i en av bly før jeg blir syk da. Hva er "alt mulig rart"?

 

Dessuten er det totalt ubrukbart å bruke på jakt. Statistikken over skadeskutt vilt har aldri vært så høy som den er nå.

Har den det, noen der ute sitter på statistikk over dette. Skulle den vise liten eller ingen økning vil den helt sikkert dukke opp og bli brukt mot "oss". Eventuellt får vi oblikatorisk treningsskudd på hagle, men fremdeles ingen blyhaggl.

 

Stålhagl ødelegger både løp og mekanisme på eldre våpen, derfor blir mange tvunget til å kjøpe seg et helt nytt våpen for å kunne jakte, og det er bare tull at det må være sånn

Det er vel også bare piss, finnes opptilflere haglmaterialer som fungerer helt OK i gamle våpen. Ikke like billige som blyhaggl var i "gamledager", men tvunget til å kjøpe nytt våpen er du ikke.

 

I beste fall er oppropet en oppfordring til å forby stål (også), er det det vi vil?

Link to comment
Share on other sites

OT:Det er bra det er så mange her på kammeret som ivrer for norsk rettskriving. Til dere vil jeg si at det er bruk for dere i skoleverket. Så jeg forventer at dere søker lærerutdanning slik at skoleverket(som idag mangler mange kvalifiserte lærere) får flere lærere.

 

Til saka om blyhagl underskrifts kampanjen: Fjern faktafeil i kampanjen, så vil kansje flere skrive under..........

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pratet med han som skrev u-kampanjen, men ikke fått noe svar. Enig i at den må reformuleres!

 

Ser ut som han har hørt på deg, nå er teksten endret, fortsatt rart skrevet, men bedre. Her er den nye underskriftskampanjen:

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2048

 

 

Han har skrevet en link til en film som jeg ikke får opp, vet ikke med dere, er ganske sikker på at det er denne:

http://www.youtube.com/watch?v=vJWphcUedk4

Link to comment
Share on other sites

Ja, han gjorde visst det :)

 

Tror de fleste her er enige om at det er et godt initiativ, men den første kampanjen var litt dårlig skrevet, og virket litt amatørmessig. Den nye er heller ikke formulert helt perfekt, men den er mye bedre enn den første.

 

Oppfordrer så mange som mulig her inne til å skrive under, selv om den kanskje ikke er profesjonelt utformet! Det skader jo ingen..

 

 

@ Jeger Tor: Filmen fungerer fint her, spørs om du ikke har noen utdatterte drivere noe sted! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, han gjorde visst det :)

 

Tror de fleste her er enige om at det er et godt initiativ, men den første kampanjen var litt dårlig skrevet, og virket litt amatørmessig. Den nye er heller ikke formulert helt perfekt, men den er mye bedre enn den første.

 

Oppfordrer så mange som mulig her inne til å skrive under, selv om den kanskje ikke er profesjonelt utformet! Det skader jo ingen..

 

 

@ Jeger Tor: Filmen fungerer fint her, spørs om du ikke har noen utdatterte drivere noe sted! :wink:

 

Flott at du tok kontakt med han! Håper folket her revurderer å skrive under nå, får som du skriver er det ett godt initiativ.

Link to comment
Share on other sites

Blyforbudet er tåpelig og bygger ikke på fornuftige, vitenskapelige fakta.

Intensjonen til initiativtageren er meget godt.

 

Dessverre vil et slikt initiativ ikke føre til noe som helst. Her burde NOJS kunne bidra med opplysning om hvordan en en bygger opp en kampanje med tanke på å få endret noe som er bestemt på nasjonalt nivå. Her vil det kreves et planlagt og langvarig arbeid som dessverre ikke er for amatører.

 

Slike amatørmesige og spontane underskriftskampanjer kan nok få utsatt nedleggelsen av en grendeskole eller bidra til gatelys i et boligfelt, men for å påvirke "blyforbudet" må det helt sikkert en annen fremgangsmåte til. Kanskje en underskriftskampanje til NJFF som igjen kan påvirke dem til å ta saken.

Link to comment
Share on other sites

Den filmen som ligger til grunn for underskriftskampanjen gjør vel mer skade enn nytte vil jeg påstå. Synes det å gå direkte til angrep på personer og ikke saken blir helt feil hvis det skal tas seriøst. Han sammenligner jo behandlerne av saken og spesielt en person med Quisling, og etter det er det jo bare remjing og skriking uten noen saklige argumenter! Er enig i at blyforbudet er tåpelig, men å fronte en sak med en sånn video blir latterlig etter min mening!

Link to comment
Share on other sites

Enig! Får håpe han som var i filmen ikke er frontfigur noe sted, at dette ikke var noe innslag som ble sendt på lokal-TV eller større medier. Han kan evne å få jegere som allerede er imot blyforbudet med seg, men utad hos "sivilistene" vil han framstå som nærmest fanatisk og hovererende. Ikke bra!

Link to comment
Share on other sites

Tror heller ikke at det er måten å gå fram på slik han gjør i filmen.

Blir for krast, er allikevel enig i det han sier da, synes NJFF og Espen Farstad og har opptrådd ufattelig arrogant i saken.

Men skriver nå uansett under på kampanjen på nytt. Da jeg støtter alle saker som vil ha vekk blyforbudet.

 

Vi jegere må stå samlet, hvis ikke blir det ikke mye gøy å være jeger i framtiden med alle restriksjoner og regler som innførers fortløpende.

Link to comment
Share on other sites

Nå falt jeg av sånn ca. ved Qusling-referansen... Men er dette en kampanje for å få "Farstad ut av NJFF" eller "Ja til blyhagl"? Er det førstnevnte, så er vel dette en sak for NJFF's medlemmer og ikke oss andre?

Link to comment
Share on other sites

Enig i at den videoen skader saken. Her gås det jo til direkte angrep på personer kampanjen er rettet mot? Da jeg sendte inn listen av underskrifter for nødvergerett la jeg også ved en kopi av selve oppropet samt et eget brev fra meg. Dersom det gjøres på samme måten her vil jo Regjeringen (som kampanjen er rettet mot) se linken og filmen. Jeg tviler på at de ville være særlig velvillig innstilt etterpå. Men ja, tanken bak er god nok! :)

Link to comment
Share on other sites

Misty; Her er det tekst og måten budskapet er bragt fram på som er kritisert, ikke person. Det går an å skille på det. Skal noen ta på seg å fronte en så viktig sak så må det gjøres med et tiltalende språk og på en faktaorientert måte.

 

At "....stålhagl setter seg fast i trær og alt mulig rart" vitner for meg om at denne personen har hørt at stålhagl kan sette seg fast i trær og feks skade motorsager, mens "alt mulig rart" blir for lettvint og lite troverdig. Hva er "alt mulig rart"? Fakta, dokumentasjon! Dette var bare ett eksempel fra den opprinnelige teksten.

 

Og når teksten fenger så lite blant oss her inne så fenger det dårlig overalt. Da synes jeg det er greit å få tilbakemelding, sjøl om ikke alt er like konstruktivt. Men personhets? Der er jeg uenig med deg.

 

Det er ikke sikkert vedkommende leser her inne heller.

Link to comment
Share on other sites

Må komme med en opplysning her.

Det er jeg som har produsert dette filmklippet og lastet det opp på YouTube. Jeg kjenner denne mannen og vet han jobber veldig aktivt for denne saken og andre saker han brenner for. Han mener hvert ord han sier. Han har "sloss" mot Espen Farstad i tidligere saker, og disse personene kjenner hverandre. Han har en ekstrem måte å presentere ting som sikkert kan virke litt kvass for mange. Jeg la ut klippet i den tiden denne saken gikk på Sluttstykke.no i tro om at det skulle være et artig tilskudd til saken. Personlig synes jeg det er et artig klipp som viser mangfoldet blant folk og meninger.

 

Men at filmen ligger som et underlag underskriftskampanjen er helt feil. Forfatteren har selv linket filmen til kanpanjen. Det er jo helt klart at filmen ikke fungerer til det det skal her. Vet ikke hva planen til kampanjeforfatteren er, men jeg kan selvfølgelig bare slette filmen.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg som har produsert dette filmklippet og lastet det opp på YouTube.

(...)

Men at filmen ligger som et underlag underskriftskampanjen er helt feil. Forfatteren har selv linket filmen til kanpanjen. Det er jo helt klart at filmen ikke fungerer til det det skal her. Vet ikke hva planen til kampanjeforfatteren er, men jeg kan selvfølgelig bare slette filmen.

 

Eg oppfatter det slik at filmen er publisert som eit innlegg i debatten om å fjerne blyforbudet, det same er underskriftskampanjen. Eg syns det er feil å slette eit innlegg fordi andre refererer til det, sjølv om du meiner den ikkje fungerer "til det den skal".

Link to comment
Share on other sites

[...]men det skader da ingen!!

 

Er vel nettop det det gjør når teksten bak en slik underskriftskampanje inneholder feil, usannheter eller udokumenterte påstander. Jeg putter ikke navnet mitt under noe jeg ikke støtter 100%, og det er det sikkert mange andre her inne som ikke gjør heller. Ikke tror jeg regjeringen blir særlig imponert heller, uansett vil det være mye lettere for mottageren av kampanjen å fortelle hvordan punkt a, b, d og f ikke stemmer enn det vil være å starte en omstendelig prosess med utredninger og høringsrunder for å endre lov og forskrift....

Skal det ha noe håp om å lykkes må det enten være "rent og enkelt", altså kun "Vi vil ha tilbake blyhagl, signer her:...". Eller så må de fakta og argumenter som presenteres være godt dokumentert.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nå er det på han igjen, flere lokallag og fylkeslag krever at blyforbudet oppheves, dette blir egen sak på landsmøtet.

 

Skal bli spennende ogse hva dem kommer fram til, jeg har ikke den store troa på dem. antar at forbundstyret får saken på sitt bord til videre behandling.

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

 

Kanskje man heller skulle mobilisere grasrota i NJFF og jeger Norge.

 

Synes faktisk NOJS burde ta tak og bli en motpol til NJFF for oss jegere og skyttere

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra NJFF:

NJFFs Landsmøtet ber NJFF henvende seg til norske myndigheter og krever at disse foretar en sammenstilling av all tilgjengelig norsk og internasjonal kunnskap om ulike typer jaktammunisjons egnethet, miljøpåvirkning og i forhold til human jakt; herunder også blypatroner. På bakgrunn av myndighetenes utredning av disse forhold, skal NJFF foreta en gjennomgang av eksisterende lov og regelverk, og vurdere behov for eventuelle endringer

 

Ja her legges det opp til grei skuring. AP og SV skal altså sørge for en utredning. Vi vet alle hvordan det ender, og det er akkurat slik AP-pampene vil ha det. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Blyforbudet kan ikke begrunnes i forhold til forurensning eller andre miljøargumenter. Det er ingen miljøhensyn som støtter blyforbudet. Det er kun et emosjonelt basert vedtak.

 

Når NJFF oppfordrer til en utredning som skal klargjøre de faktiske forhold slik at en ny avgjørelse kan baseres på kunnskap og fornuft og ikke på følelser, synes jeg at vi skyttere og jegere skal støtte dette initiativet fullt ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...