Jump to content

jakt ifra båt?


flens

Recommended Posts

Her er deler av en artikkel som stod på økokrim sine sider om miljøkriminalitet denne var fra 2000 men har ikke funnet noe som er nyere hvor disse reglene er revurdert

 

 

Jakt fra båt

 

I henhold til friluftslovens § 6 er ferdsel på sjøen med båt (både med og uten motor) fri for enhver.

 

Dette er en reell allemannsrett og det stilles ikke krav om bosetning i Norge. Båt kan også benyttes under jakt. Dersom det ikke benyttes motor, kan båten brukes overalt og på den mest fordelaktige måten for jakten. Viltlovens § 21 setter imidlertid forbud mot bruk av motorbåt nærmere land, herunder holmer og skjær, enn 2 kilometer. Forbudet innebærer at jegeren ikke lovlig kan felle vilt fra båt påmontert motor. Det er ikke tilstrekkelig at motoren er slått av. Båten skal i det hele tatt ikke være utstyrt med motor. Båter med fastmontert motor kan derfor ikke brukes til jakt innenfor 2 kilometersonen. Er båten utstyrt med utenbordsmotor må denne tas av og settes på land eller i en annen båt før jakten kan begynne. Det er anledning til å bruke motorbåt til og fra det sted jakten foregår. Det er heller ikke lov til å avlive skadeskutt vilt eller hente felt vilt fra motorbåt innenfor 2 kilometersonen. Bestemmelsen om forbud mot jakt med motorbåt gjelder ikke for seljakt.

 

 

Det er verd å merke seg at det etter viltlovens § 22 ikke er lov å avlive svømmende hjortevilt, med mindre det forfølges som skadet. Utgangspunktet er altså at andre og mindre pattedyr kan felles mens de svømmer. Å forfølge svømmende pattedyr med båt vil imidlertid etter en konkret vurdering kunne være i strid med viltlovens § 19 dersom en utsetter viltet for unødig lidelse.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Samboeren min foreslo følgende: Trekk med dere en liten jolle som dere hopper over i når dere skal skyte... :lol:

 

Eneste grunnen til at jeg vil bruke motorbåt er egentlig at jeg skulle fiske litt åte til måkene.. Hehe.. Om jeg står på et skjær å skyter eller i båten spiler da veldig liten rolle.

Link to comment
Share on other sites

Forresten, denne problemstillingen med at man kan jage fugler med kjapp båt slo meg ikke da jeg spurte, men sier seg litt selv.

 

Jeg har kun tilgang på en 14 fot åpen båt med 5 hester, og den gjør vel 3-5 knop tipper jeg.. De fuglene man kan jage med den båten bør nok uansett avlives :)

Link to comment
Share on other sites

Samboeren min foreslo følgende: Trekk med dere en liten jolle som dere hopper over i når dere skal skyte...

Tror ikke det er noen problemer med den metoden. Det er slik de "gamle" gjør det her i sør, de som har 4 båter hver... Noen kamerater tar ei sjekte/sjark etellerannet, og sleper så mange rosjekter som de trenger. Har også blitt kontrollert av SNO under slik "robåt på slep" - jakt. (drillen er: våpenkort, jegeravgift, haglepatroner, og så er han vekk igjen)

Selv bor jeg så nære sjøen at jeg ikke trenger motorsjekta, men et par ggr har jeg brukt en lånt båt med 6hk for å komme ut i fjorden i Søgne, og da har jeg lagt motoren på en holme mens jeg jakter.

 

Når en kommer utpå legger noen ut i robåten(e), noen posterer på holmer, med lokkender og skarvesilhuetter etc. Han i sjekta driver med sitt, fisker, poster, henter robåtene etter behov, drar hummerteiner, osv.. Så har en lunsj i sjekta eller på en holme og sammenligner metoder og fangst og lærer 4ggr så mye om en er 4 som en ville gjort alene.

Søgne JFF pleier å ha kurs i sjøfugljakt hvert år, det er noe jeg kan anbefale. de har også en drøss holmer de har avtale med grunneierene eller kommunen om å bruke.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67:

Sånn vi gjør det her på Vestfoldkysten og, bare at vi kaller robåt for sjekte og (motor)sjekte for (motor)snekke :roll:.

 

Likevel en liten presisering: Det er snakk om å slepe ut til det ytterste skjær (eller hvor nå favorittplassen er), så ro rundt å jakte, og når dagen er slutt slepe hjem igjen. Var noen lokale helter som for noen år siden som ble stoppet av SNO/politiet etter at de hadde skutt fra en jolle mens den ble slept av en motorbåt. (men var litt vanskelig å finne ut hva de egentlig fikk mest smekk for, det var noe med en uregistrert pistol, manglende jegeravgift, rifleskudd mot bebyggelse og stjålet motor på båten+++ i samme saken)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig hadde det vært gøy med motor når en andeflokk tar av rett utenfor haglehold, men robåt har sin sjarm også. For det første så får en mye trim, dessuten så må en tenke mye mer strategi. Jeg legger opp robåten slik at endene må lette MOT meg (mot vinden...)

 

Skal du skyte måker, så tar du med mye brødmat og/eller fiskeslo og hiver på sjøen. Måker er dumme dyr, så de kommer... Garantert :)

Link to comment
Share on other sites

Har ein pioner med motor og styrekonsoll, så ta av motoren er litt arbeid. Er det lov å ha motoren stående oppe og eventuelt legge igjenn bensintanken på land. eller koble den fra motoren?? :P

 

Nei, nei og nei!

 

Det finnes ingen enkle løsninger på den problematikken, enten ligger motoren igjen på land, ellers må du legge igjen hagla og heller nøye deg med å leke ornitolog (fuglekikker) uten reelle sjanser til å få annet enn saus og poteter på middagsbordet.

Vel å merke om du har tenkt å holde deg på den rette siden av loven.

Om du velger å gi blaffen i den loven så vil jeg likevel fraråde deg å bruke en såpass dyr båt som en Pioner med styrekonsoll og alt, skaff deg heller noe rimeligere med en billig drittmotor bakpå.

For den dagen du blir knepet av politi eller jaktoppsyn så nøyer de seg ikke med å beslaglegge fangsten, hagla og jaktretten din, de tar båten også, men motor, bensintank, lanterner og puter...

Du får antagelig lov til å beholde redningsvesten, og i verste fall de siste avdragene på båten.

 

Du kan dra ut med Pioner såfremt du har med deg en jolle, kano eller gummibåt.

Da ankrer du opp "moderskipet" og ror/padler ut på jakt med lettbåten, men sørg for å holde god avstand til motorbåten og for all del ikke prøv å bruk motorbåten til å sanke opp de fuglene du skyter fra lettbåten!!!

 

Jepp, det er et strengt regelverk, men fiskeriloven er strengere.

Grunnen til at du aldri skal hoppe til køys med en fiskerkone er at du i verste fall blir dømt etter paragrafen som ender med: "..skal han miste sitt bruk." :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nei, nei og nei!

 

Det finnes ingen enkle løsninger på den problematikken, enten ligger motoren igjen på land, ellers må du legge igjen hagla og heller nøye deg med å leke ornitolog (fuglekikker) uten reelle sjanser til å få annet enn saus og poteter på middagsbordet.[...]

Fullt så ille er det ikke. Med litt planlegging og lokalkjennskap er det fullt mulig å dra ut på sjøfugljakt og sette seg til sånn at døde fugler enten faller ned på land eller driver inn på land og du kan plukke de opp lovlig uten å plukke motoren av båten eller ha med deg en robåt.

 

Edit: Dessuten finnes det en enkel løsning, billigere enn en båt er den også. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å jakte fra tube? :lol:

 

Når det gjelder måkejakta. I dag var jeg ute å fiska med båten. Avslutta dagen med å gå i land på en holme og kasta ut et par småsei som var litt for små til å ta med hjem.. Disse lå å duppa i vannet.. Kasta og ut en hel kneip delt i flere små biter..

 

Flere måker fløy beint over.. Jeg kasta tilogmed ut masse brød mens måkene fløy over.. Helt utrolig.. Tror dette bare var en "sånn" dag..

 

Det jeg mistenker er at det var for sent, og at kveldstrekket var godt i gang og at måsene hadde bestemt seg for hvor de skulle... Kan ikke det stemme?

Link to comment
Share on other sites

Fredrik, du må vente litt. De kommer, 100% sikkert, men ikke nødvendigvis etter 2 minutter. Hiv ut åte, og sett deg og spis, ring din mor, kok kaffe eller noe sånt.

Vær snill og ikke la de flyte rundt etterpå, folk blir sure på jegere av slikt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan fortelle om hvordan det er å jakte fra kajakk kontra robåt?

 

Jeg jakter primært ærfugl fra kajakk. Her er det regelrett snakk om å hente seg fugl med denne metoden. Så sånn sett kunne jeg tenke meg en litt mer utfordrende jakt. Er noe av sjarmen det nå som jeg har fått en del ærfugl.

Klart det var moro i begynnelsen, men nå trenger jeg litt mer utfordring. :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk prøvd jakt i våtdrakt. Og belly boat. I skjermet farvann vel å bemerke!

Fasit; det lar seg gjøre, men er slitsomt. Måten jeg gjorde det på var å vade der det var mulig, og padle med svømmeføttene når jeg måtte. Tok meg opp på vindsiden av en liten holme på denne måten og drev medvinds på yttersiden av holmen. Da måtte fuglene lette mot meg og det ble faktisk fangst et par ganger.

Har for lengst sluttet å jakte sånn, nå er det kajakk for alle penga, og det er fantastisk mye mer givende.

En god kajakk tåler forbausende mye sjø, og er man bekymret for velt finnes det utriggere med flottører å få kjøpt.

Støttehjul? :P Til jakt i litt sjø er det sikkert nyttig, jeg har klart meg uten. Bra med holmer og viker her jeg bor, så skjermet farvann er alltid mulig å finne. En ting jeg skjønte med en gang var å alltid ha sikringsline i børsa.

helt nødvendig, jeg har mista børsa overbord et par ganger i hekkbølgene fra forbipasserende yoghurtbegre med mer hester enn vett. Det er selv om våpenet ligger i ei vogge på fordekket med grei presspasning. Jeg må nappe for å få den opp når jeg skal skyte.

Link to comment
Share on other sites

Fredrik, du må vente litt. De kommer, 100% sikkert, men ikke nødvendigvis etter 2 minutter. Hiv ut åte, og sett deg og spis, ring din mor, kok kaffe eller noe sånt.

Vær snill og ikke la de flyte rundt etterpå, folk blir sure på jegere av slikt.

 

K

 

Hehe, men tia begynte å fly fra meg, begynte å bli mørkt :P Men i morgen har jeg all verdens tid, så da skal det bli ornings. Skal kjøpe med meg noen kneip.. Noen tips til noe annet som flyter som de er glad i? :)

 

Jeg venta en time altså.. :)

 

Dette med å la dem flyte rundt, helt enig, de bør tas opp og graves ned. Det jeg har gjort til nå er å ta dem opp og hive dem nedi en dyp sprekk hvor ingen ferdes.. Men strengt tatt så kan jeg bare la dem ligge til havørna.. Er vel 200 havørner rett rundt øra mine der, så borte blir de fort, og ikke er det folk rundt i området heller. Men blir å plukke dem opp ja :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg er relativt uforstående til hele motorbåtforbudet som sådan, uten at jeg har noen voldsomme interesser for den frie jakten på havet i den ene eller andre retningen.

 

Jeg vil allikevel legger frem DENNE LINKEN*, om hvordan denne jakten løses blandt de Danske fetterne. Her benyttes bla særs tilpassede båter og båttyper og jeg synes det er uhorvelig interesant å se hvor stor forskjell det er på disse jaktformene i Norge og Danmark. :) ..

 

*Linken har jeg postet ved en tidligere anledning, også.

 

Uansett - skitt jakt til lands og til vanns...

Link to comment
Share on other sites

Noen tips til noe annet som flyter som de er glad i?
Dessverre flyter fiskeslo dårlig, men jeg kan ikke huske å noengang ha sløyd fisk uten å ha hatt en solid flokk med måser rundt ørene etter bare etpar minutter...

 

Erfaringsmessig så flyter lever godt.. Og det vises godt og.

 

Føler meg som en total fiasko i år, men er nok noen naturlige årsaker til det hele.. Jeg tenkte som følger da det ble lite måser på land å få fatt i: dra ut med båten, fisk opp noen fine sei, sløy dem på et skjær og sett deg ned å vent. Problemet var bare at det nesten ikke eksisterte fisk i fjorden her.. Så da har jeg altså totalt endt opp med omtrent 10 måser, og et par småsei og en makrell.. Hehe, føler seg som en skikkelig tøffing da :oops: Har faktisk jobba noen timer for dette :P

 

Nei får vel ta meg en ny tur ut med båten i morgen, evt. bare fiske fra en eller annen kai her i Lofoten. Står alltid masse småsei under kaiene her.. (Beste stedet er rundt oppdrettsmærene, men er jo mindre lov).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

§ 32. (grensen for grunneiers jaktrett mot vann)

 

På elv og innsjø går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som hans eiendomsrett. Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge. Direktoratet kan i enkelttilfelle gi utlendinger som ikke er bosatt i Norge adgang til slik jakt.

 

Er en grunne og skjær det samme, eller vil det si at du kan stå på land og jakte når det er ekstremt lavvann? Eller må du legge en stein ut i vannet å stå på denne?

Hvor går grensen for hvor man kan skyte når man jakter på fjorden og det er bebyggelse rundt over alt i sjøkanten? Kan man likevel jakte nærme land så lenge en har forsvarlig bakgrunn i det en avfyrer skuddet?

Link to comment
Share on other sites

Dette er en problemstilling jeg også har tenkt noe på rarnfinn.

 

Selv har jeg jaktet med kano svært nært bebygget område, og følt at jeg er i en gråsone.

 

En annen ting jeg har gjort er at jeg har ringt politihuset og informert om at jeg jakter fra kano med hagle på den og den fjorden med utgangspunkt der og der.

Da slipper de å rykke ut dersom noen ringer inn og klager. Slikt blir det alltid bråk av...

 

Konklusjonen min er vel at en KAN jakte så lenge en er på sjøen. (minus fuglefredningsområder)

Imidlertid så står i det i de lokale politivedtektene (hvertfall her i kommunen) at skyting ikke skal foregå på, over eller umiddelbart ved offentlig plass. Dvs at om jeg står med støvler i vannet direkte ved den lokale badeplassen så er vel dette ikke helt stuerent.

 

Videre så står det også noe i lovverket (uten at jeg kan sitere hvor) noe om offentlig sjenanse.

 

Jeg har begynt å gå litt lengre ut på fjorden, litt lengre vekk fra folk og fe, selv om folk kan se meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter sjøfugl i Telemark og har ved en anleding hatt kontroll av oppsyn, samt at jeg har blitt anmeldt til politiet en gan for ulovlig jakt fra båt samt at jeg har ringt politiet for å spørre om disse reglene og hvordan de håndheves.

 

Det vi gjør når vi jakter er å sitte på lang og skyte. Fugl hentes med motorisert båt. Alle har sagt det er ok, både oppsyn og politi.

Ved skadeskyting sa de ok til avliving av fugl fra motorisert båt, men sørg for å ha vitner og oppfør deg på en slik måte at folk oppfatter hva som skjer.

 

Da jeg ble anmeldt hadde en venn skadeskutt en skarv på lovlig måte. Den låste vingene og fløy som en drage langt ut. Da vi var ute etter den var det noen som så oss og politiet kom ut til oss i båt og så hva vi gjorde. Da vi nevnte skadeskyting, forfølging av skadet vilt, samt "nødverge" var det en kort malding. God forklaring! Så dro de.

 

Nå jakter ikke vi i "hagene" til folk, men mine møter med oppsyn og politi har utelukkende vært positive opplevelser.

 

Men bruk hodet, og normal folkeskikk og oppførsel, unngå "bajasseri" så er ikke dette noe problem.

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Det vi gjør når vi jakter er å sitte på lang og skyte. Fugl hentes med motorisert båt. Alle har sagt det er ok, både oppsyn og politi.

Selv om den lokale oppsynsmannen ser igjennom fingrene med dette risikerer du helvete løs om en skikkelig flisespikker tar deg i å hente viltet, og iallefall, gud forby, å skyte det fra motorbåt.

Man kan mene hva en vil om det, og det kan oppsynsmannen også, men det gjenstår at det ER forbudt.

 

NJFFS hefte om sjøfugljakt, http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98493.PDF

Tolkningen av lovteksten når det

gjelder bruk av motorbåt i

forbindelse med sjøfugljakt er

meget streng. En høyesterettsdom

fra 1989 slår fast at jaktutøvelsen

omfatter en lengre

tidsperiode enn selve skuddet.

Dette medfører at jaktlovgivningens

forbud mot bruk av

motor trer i kraft når man eksempelvis

etablerer seg på post

og klargjør seg for felling av vilt

og varer til og med gjennomført

ettersøk og innhenting av felt

vilt.

min utheving i kursiv

 

Dette er hva DN skriver i brosjyren som følger med jegeravgiftsblanketten, http://www.dirnat.no/attachment.ap?id=1182

Jaktbegrepet omfatter tidsforløpet fra jegeren søker etter viltet

med sikte på felling, felling av viltet og helt til frem til at

jegeren tar viltet i sin besittelse.

Ikke til å misforstå?

 

Likevel sier de videre :

Unntak

må gjelde for det tilfellet at straffelovens § 47 om nødrett gir

rett til å sette viltlovens regler til side. Dette skal mye til, men

kan ikke utelukkes hvor viltet utsettes for store lidelser.

 

JEg kan ikke forstå annet enn at vilt som er skadeskutt utsettes for store lidelser, og følgelig kan hentes med motorbåt og avlives fra denne. MEN, det vil i så fall medføre at ettersøk etter skadet hjortevilt (eller er elgen utsatt for mindre lidelser enn ærfuglen) også kan forfølges med f.eks. bil og vhja. kunstig lys osv. og det er ikke akkurat tilfelle?

Dessverre er jeg rimelig overbevist om at myndighetene ved SNO, Politi osv. ikke ser det på denne måten, her er en uansett i grenseland, og kan være på tørt land, eller dypt utpå..

 

Det som imidlertid er åpenbart fra det ovenstående (dersom det skal oppfattes som regler?) er at en IKKE kan hente skutt, dødt vilt med motorbåt :roll:

 

Det er også åpenbart, at med en alltid hyggelig (men paragraftro) SNO representant med orange RIB med blålys på, bak hvilken som helst holme, så er MIN båt en robåt.

 

K

 

 

 

 

 

Tidligere §47 er blitt §17, og regner med at et dyr som lider kommer under a) "annen interesse" ?

§ 17. Nødrett

 

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når

 

a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og

b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.

 

Ikke i kraft, men gjelder for forbrytelsene i kapittel 16, se § 411.

MErk at det ikke står noe om moorbåter i viltlovens §32

§ 32. (grensen for grunneiers jaktrett mot vann)

 

På elv og innsjø går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som hans eiendomsrett. Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge. Direktoratet kan i enkelttilfelle gi utlendinger som ikke er bosatt i Norge adgang til slik jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det er forbudt under jakt:

a)å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b)å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c)å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d)å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkeskommunen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

 

hva vill det i rødt si. menes det 2km fra ytterste skjær og utover i skagerakk kan jeg bruke motorbåt

 

eller er det hvis du er 2km fra land og ikke har noen holmer nærmere en 2km rundt deg.

 

bor i kristiansand. så hvis det er 2km fra ytterste skjær. så er jo jeg ille ute. som dere ser i kartet.

http://kart.gulesider.no/m/9R7KD

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må et slikt enkelt spørsmål eskalere i en 3 siders debatt om hva som er lovlig eller ikke. Etter å ha lest 3 sider her virker det som all sunn fornuft har forsvunnet. Det virker for meg som om jegere sitter hjemme og krangler om hva som er lovlig eller ei på en "ikke" sak. Husk på den stor røde boka neste gang dere drar på jakt. Det er jo en stor overhengende fare for at dere havner i en juridisk diskusjon om jaktrett, eiendomsrett, allemannsretten osv. Snart må samtlige jegere ha 5 års jus utdanning for i det hele tatt å dra på jakt.

 

Bare noen tanker jeg gjør meg en sen lørdags kveld.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det å bli satt i land på en holme og drive posterings jakt, og hvor båten m/motor som en ble fraktet ut til holmen, plukker opp skutt vilt ? Er det samme som å drive jakt fra båt under 2 km grensen fra holmer/fastland og skjær?

Viltet vill da ligge i samme båt som våpen etter endt jakt.. Er ikke lett å bli klok på denne regelen som omhandler jakt fra båt holmer osv. >_<

Link to comment
Share on other sites

Det å plukke opp dødt vilt er innefor eksisterende lover og forskrifter. :P

Bruker du båten med motor til å forfølge skadet fugl er du utenfor de samme lovene og forskriftene. :(

Dette har NJFF prøvd å få orden på men DN stritter i mot. Og mistenkelig gjør oss jegre :evil: .

At vilt og våpen er i samme båt er OK. Du er da under transport til og fra jakt. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Men om en blir stoppet av politiet eller oppsynsmann med både felt vilt og våpen, ombord i båt med motor.

Vil ikke de da anklage en for å ha drevet jakt fra motor drevet båt, og ta fra både vilt og våpen, enda du foklarer sitvasjonen..

For de har rett og du har feil.

Er bare ett senario jeg ser for meg, om en blir stoppet.

Link to comment
Share on other sites

Det er forbudt under jakt:

a)å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b)å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c)å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d)å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkeskommunen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

 

hva vill det i rødt si. menes det 2km fra ytterste skjær og utover i skagerakk kan jeg bruke motorbåt

 

eller er det hvis du er 2km fra land og ikke har noen holmer nærmere en 2km rundt deg.

 

bor i kristiansand. så hvis det er 2km fra ytterste skjær. så er jo jeg ille ute. som dere ser i kartet.

http://kart.gulesider.no/m/9R7KD" target="_blank

 

Klarte ikke helt å skjønne utfra diskusjonen deres hva som var lov og hva som ikke var lov:

Hypotetisk problemstilling: Jeg er ute på åpent hav i en radius på 3 km er det ingentig, bortsett fra et lite skjær. Har jeg lov å skyte en fugl her eller er det forbudt?

Link to comment
Share on other sites

Er følgende scenario lovlig eller forbudt?

 

To karer på tur med motorbåt, ute og f.eks dorger makrell. En mann går i jolle og ror inn på et skjær, rigger seg til og skyter fugl. Motorbåten går til skutt fugl og holder øye med denne slik at ikke byttet forsvinner, lett for på sjøen. Skytter setter seg i jolle og ror ut for å plukke skutt fugl ombord i jolle/robåt. Skytter returnerer til moderfartøy/motorbåt.

 

Begrunn gjerne svaret selv om det er ja eller nei :)

Link to comment
Share on other sites

.

 

Begrunn gjerne svaret selv om det er ja eller nei :)

 

Det å plukke opp dødt vilt er innefor eksisterende lover og forskrifter.

Bruker du båten med motor til å forfølge skadet fugl er du utenfor de samme lovene og forskriftene.

Dette har NJFF prøvd å få orden på men DN stritter i mot. Og mistenkelig gjør oss jegre .

At vilt og våpen er i samme båt er OK. Du er da under transport til og fra jakt.

Link to comment
Share on other sites

Man kan da altså ikke sende ut motorbåt for å KUN holde øye med skutt vilt slik at man er sikker på at herren i robåten finner fuglen sin. Er det ellers noe galt med scenarioet? I og med at man er i motorbåt, entrer robåt og jakter og deretter returnerer til motorbåten.

Link to comment
Share on other sites

Grenselandet her er utydeligt. Og praksisen er forskjelig fra distrikt til distrikt.

Så lenge en holder på med jakt regnes motorbåten som ulovlig. Dødskutt vilt kan plukkes opp.

Dette er greit.

Men om en bryter loven ved å overvåke fra motorbåten og hente med robåten. Skulle være greit I "mine øyne" Hva oppsyn eller politi mener variere .

Reglene tolkes forskjeligt. Og det er det som lager forviring.

Link to comment
Share on other sites

På sjøen, der det er >10km sikt og holmene har 1000 øyne og ører - så følger jeg lov og forskrift så godt jeg kan. Er jeg i tvil om noe er lov eller ikke så ser jeg meg rundt og konkluderer hver gang med at det kan være 400 oppsynsmenn der som jeg ikke ser. Det er ingen trær å gjemme seg bak, og oppsynet slipper å gå. De cruiser rundt i sin 40-50knops RIB, og selv den lateste mann i verden kan være overalt. Kort sagt, jeg tar ingen sjanser.

 

Det er iallefall noen ting som er åpenbart forbudt: i rekkefølge etter hvor åpenbart det er

- all skyting mot vilt fra båt med motor, skadet eller ikke skadet

- jage vilt med motorbåt

- forfølge vilt med motorbåt, skadet eller ikke skadet

 

 

Jeg ser noen tvilstilfeller:

- plukke opp dødt vilt fra motorbåt, også uten at det er våpen i båten, Da bruker en motorbåt i jakten, så det skal være forbudt iht. DNs tolkning, men det må bli vanskelig å få dømt noen for dette tror jeg, men jeg tør ikke, selv om jeg engang har fisket opp en ærfugl fra motorbåten, MED rifla i båten, :oops: Jeg ble faktisk nesten redd da jeg oppdaget hva jeg hadde gjort

Sett at en skyter, og ikke finner fuglen ved å ro rundt med ryggen til og øynene i vannflata, så setter en seg opp i en motorbåt med mye bedre oversikt og kjører litt rundt og finner fuglen...

- skadeskyte, hoppe i motorbåten og kjøre til neste holme og skyte igjen derfra, igjen bruker en motorbåten i jakten, men... Jeg tør ikke.

- henge på slep bak ei sjekte, med robåt, og slippe når en kommer dit det er vilt, Dette praktiseres, og da begynner en vel ikke jakten før en slipper? Blir samme om en setter ut jolla fra motorbåten. Dette praktiseres jo. Man sleper ut i skjærgården med et antall jegere og et antall robåter på slep. Tror dette er lov og gjør det selv.

- skyter en fugl på en annen holme, den blir liggende på holmen, kjører bort og går i land og.. igjen bruker i jakten..

 

Jeg har ikke råd til "satse" på at alle oppsynsmenn er enige med Jmonsen, selv om jeg er det selv.

 

Til høsten, og i fjor og året før, så praktiserer jeg

- skyting fra holmer OK

- skyting fra robåt OK

- henter alt vilt med robåt OK

- plukke noe som helst opp fra vannet fra motorbåten, nei

- motorbåten brukes utelukkende til forflytning, våpen er nedpakket, og alle jaktstuasjoner er avsluttet, og ingen nye påbegynnes før motorbåten er forlatt

 

En ting har gjort, i mine mer ivrige dager, var å kjøre ut med påhengsen. Skru den av og stashe den på en holme, og så jakte roende. Skru på motoren om kvelden og kjøre hjem

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...