Jump to content

jakt ifra båt?


flens

Recommended Posts

hei... lurer på litt regler ved jakt i sjø fra båt... er en plass det flyr fult av kråker forbi langs te me land . kunne tenke meg å ankre opp ca 5 meter fra land å skyte fra båten... er dette lov må motoren kobles av?? har forstått det så at du ikke trenger grunneiers tillatelse når det er på sjøen??? :D

 

mvh Flens

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jakt på sjøen er fri.

 

Har du motorbåt (uansett om motoren er avslått eller ikke) må du være 2km fra land for å skyte.

Ellers er det bare å ro ut og prøve seg.

 

Husk å sjekke ut om det er eventuelle fredede fuglereservat du ikke vet om i området.

Link to comment
Share on other sites

har forstått det så at du ikke trenger grunneiers tillatelse når det er på sjøen??? :D

 

 

Nesten riktig.... Utdrag av viltloven:

Lov av -1981-05-29-38

 

 

 

§ 32. (grensen for grunneiers jaktrett mot vann)

 

På elv og innsjø går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som hans eiendomsrett. Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge. Direktoratet kan i enkelttilfelle gi utlendinger som ikke er bosatt i Norge adgang til slik jakt.

 

Link to comment
Share on other sites

Å stå i vannkant med støvler har jeg gjort.

 

Men det er lov å tenke også, selv om man har full rett til å gjøre det.

 

En gang jeg kom til min faste plass satt det to damer der i en solstol.

De må ha vært innbitte strandløver, for de satt der altså i solstol i slutten av september

i overskyet dårlig vær og mye vind.

Da valgte jeg å sette meg i passelig avstand og vente til de var gått

før jeg begynte å skyte.

Link to comment
Share on other sites

@ jmonsen

 

"Dersom jegeren skadeskyter bør en være klar over at viltlovens § 34 om forfølgningsrett bare gjelder hjortevilt. Jegeren kan ha en plikt til å avslutte viltets lidelser, men vedkommende får ikke eiendomsretten til det felte viltet om det går inn på privateid område. "

 

er vel litt under den regelen som vingemutter sikter til :D

Link to comment
Share on other sites

:D Ja der sto det en del nyttig ja, blandt annet dette :arrow: . Blir det felt med et dødelig skudd over vannet kan nok jegeren i medhold av allemannsretten (dersom viltet faller i utmark) hente viltet og tilegne seg eiendomsretten til det.

 

:idea: Noe som faktisk er det motsatte av det som er hevdet i tidligere svar i tråden :wink:

Link to comment
Share on other sites

:D Ja der sto det en del nyttig ja, blandt annet dette :arrow: . Blir det felt med et dødelig skudd over vannet kan nok jegeren i medhold av allemannsretten (dersom viltet faller i utmark) hente viltet og tilegne seg eiendomsretten til det.

 

:idea: Noe som faktisk er det motsatte av det som er hevdet i tidligere svar i tråden :wink:

Først av alt så er dette han som skriver sin betraktning, og det er ikke det samme som om det er lov. Forfølgningsretten eksisterer ikke enten det er innmark eller utmark ved annen jakt en på storvilt.

 

Og så var det dette med utmark da, ei vanlig fjære der folk bor eller har gård, er ikke utmark. :wink:

 

Det som han her gjør seg en betraktning over, er hva som er fornuftigt, ikke hva som er lov. Skytes en fugl over vann, men lander på land, så er henting av viltet i strid med reglene om forfølgning av viltet, uansett hva man måtte mene.

 

Ellers så var det dette med grunneiers rett til jakt. Den gjelder så langt landet ligger tørt, altså til der vannkanten til enhver tid er, og ikke dit eiendomsretten måtte være. I tillegg skal det nevnes at skjær og lignende som normalt ikke er overflødd og som ligger innenfor eindeomsretten + kobbeveid, er grunneier suveren på jaktretten.

Link to comment
Share on other sites

Her skriver vingemutteren.

Skytes en fugl over vann, men lander på land, så er henting av viltet i strid med reglene om forfølgning av viltet, uansett hva man måtte mene.

 

Jeg etterlyser hvor jeg finner dette dokumentert.

To påstander, med forskjeligt svar.

Der finnes ikke noe i lover eller forskrifter som underbygger noen av påstandene.

Jeg kverulerer ikke, jeg søker kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

[...]Og så var det dette med utmark da, ei vanlig fjære der folk bor eller har gård, er ikke utmark. :wink: [...]

 

Tja... Det kommer jo an på. Ta en titt på hvor retten mener allmenheten har rett til å fiske/bade/grille/etc. og hvor grunneier har lov til å bygge gjerder/klippe gresset/sette opp hundegård/fortøye båten i de typiske "strandsonerettsakene" på sør og østlandet. F.eks Furumoadommen der strandsonen ble avgjort å ha fri ferdsel (men ikke "lengre opphold") etter allemansretten da den var så langt fra bolighuset (76meter).

Link to comment
Share on other sites

Almannaretten gjelder ikke jakt. :wink:

Hvor det er lov å jakte uten grunneiers tillatelse er det da ingen tvil om? (med untak av hva som menes med "normalt høyvann") En død fugl, skutt eller ikke, går da som fallvilt i loven? Og om strandsonen er utmark, og dermed er omfattet av allemannsretten, eller ikke er høyst relevant for vidre diskusjon. Skulle den aktuelle stripe med strand være innmark/hage/gårdsplass har du/jeg ikke lov å gå der er gang, så hvorvidt vi kan plukke opp en død and er helt urelevant i det tilfellet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Viser hvor jaktretten er.

§ 32. (grensen for grunneiers jaktrett mot vann)

 

På elv og innsjø går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som hans eiendomsrett. Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge. Direktoratet kan i enkelttilfelle gi utlendinger som ikke er bosatt i Norge adgang til slik jakt.

 

 

Viser at forfølgningsretten er begrenset til storvilt.

§ 34. (forfølgningsretten)

 

Den som på lovlig grunn sårer storvilt, har rett til å forfølge og tilegne seg dyret også på grunn der en annen enn jegeren har jaktretten. Forfølgningsretten opphører ved utgangen av den dag da viltet kom inn på en annens grunn. Jegeren har bevisbyrden for lovlig forfølgning. Kongen kan i forskrift fastsette hvilke viltarter som skal regnes som storvilt.

 

Jegeren skal snarest mulig gi grunneieren og kommunen melding om forfølging som nevnt i første ledd og om utfallet.

 

Grunneieren har ikke rett til å jage eller fange vilt som forfølges på hans grunn etter reglene i første ledd. Han kan allikevel avlive dyret på forfølgerens vegne når hensynet til dyret tilsier det.

 

Den som utøver forfølgningsrett etter første ledd må ikke løse skudd i andres hage eller gårdstun. Jegeren plikter å erstatte skade som forfølgning påfører andres eiendom

 

 

 

Merk at dette viser at man må ha jaktkort (eller annen avtale) med grunneier for å jakte på grunneiers grunn.

Understrekningen viser til at vanlige fjære områder, nok ikke faller inn under denne definisjonen. Da dette er tiltenkt større områder der man ikke har mulighet til å kjøpe jaktkort/få jakte. Og som det i utgangspunktet ikke jaktes på av grunneier eller grunneiers representanter. Og som har svært skjev bestandsfordeling. (skal altså mye til).

Så allmannaretten gjelder under ingen omstendighet uten gyldigt jaktkort/løyve fra grunneier.

§ 36. (almenhetens jaktadgang)

 

Kommunen skal arbeide for en forsvarlig utnyttelse av muligheten for småviltjakt, der dette er forenlig med § 1 i denne lov.

 

I større områder der almenheten ikke har adgang til småviltjakt, skal kommunen i samråd med grunneierne søke å oppnå minnelig ordning med salg av jaktkort.

 

Når minnelig ordning ikke oppnås, kan departementet pålegge en eller flere grunneiere eller rettighetshavere å selge jaktkort til almenheten der uheldige bestandsforhold kan oppstå, fordi grunneierne vedvarende har unnlatt å utnytte småviltjakten. Pålegget skal være tidsbegrenset og kan gis for maksimalt 5 år.

 

I pålegget kan bestemmes hvor mange jaktkort som skal selges, fordelingen av jaktkortene og hvem som skal administrere jaktkortsalget. Ved fastsettelse av kortpris skal det tas hensyn til vanlig pris i distriktet.

 

Inntekten av jaktkortene tilfaller rettighetshaveren. Hvis pålegget gjelder flere rettighetshavere, deles inntekten forholdsvis. Dersom rettighetshaver finner at ordningen har medført tap for ham, kan han begjære skjønn til avgjørelse av spørsmålet om erstatning.

 

Fallvilt ja, dere mener det tilfaller viltnemda?

Dette gjelder kun ulovligt felt vilt, og ordet fallvilt kan man knapt bruke om noe som man selv har skutt.

Men er det noen tvil, så er det uansett ikkevåt jeger som har retten på viltet som måtte lande på land. :wink:

§ 48. (viltfondets og kommunens eiendomsrett)

 

Vilt som ulovlig er felt, innført til Norge eller ulovlig holdes fanget, eller verdien av dette, tilfaller Viltfondet etter § 43 første punktum. Det samme gjelder forlatte egg, egg som oppbevares ulovlig, fallvilt og vilt som er avlivet i medhold av § 12 og § 14 a, av humanitære grunner eller under nødverge eller nødstilstand.

 

Hvis viltet som nevnt i første ledd er hjortevilt og bever, tilfaller viltet i stedet kommunen. Kommunen kan likevel overlate hjortevilt og bever som er ulovlig felt i jakttid, eller dets verdi, til den jaktberettigede mot tilsvarende fradrag i hans fellingskvote.

 

Kommunen skal så vidt mulig sørge for at viltet blir tatt vare på.

Link to comment
Share on other sites

allmannaretten gjelder under ingen omstendighet uten gyldigt jaktkort/løyve fra grunneier.
Mulig jeg tar ting ut av sammenheng nå, men akkurat dette sitatet klarer jeg ikke å la være å kommentere. Allemannsretten gjelder uavhengig av jakt, jaktkort, jaktrett etc. og gjelder uansett. Den omfatter retten til ferdsel i utmark (under ansvar, så klart!), og dette er en grunnleggende rett i det norske samfunnet.
Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med DN og spurt om rettigheter ved jakt mot sjø/fjord :wink:

 

Svaret jeg fikk var:

 

Vilt som er skutt på lovlig vis på/over lovlig grunn, men som faller på annenmanns grunn kan hentes av jeger og tilfaller jeger :wink:

 

Dette er jo muntlige svar men de skulle sende en mail på dette, så kan sitere fra den senere :)

Link to comment
Share on other sites

skaubjønn:

høres helt konge ut med kajakk/cano.. eneste driten er at det ikke er i en fjord.. der er på åpne havet :) sjeldent du får det sjikkelig stilt :roll: var ute en tur å prøvde i går... virka ikke som kråkene/måkene ble redde båten for di fulgte bare ruta si(fløyg ikkje rundt båten) sjøyt som en tulling :oops: var ikkje så lett å treffe i dønningene :) men det skal absolutt prøves ijenn... kom opp 2 kobber ca30 meter fra båten og kjikkte.....

Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med DN og spurt om rettigheter ved jakt mot sjø/fjord :wink:

 

Svaret jeg fikk var:

 

Vilt som er skutt på lovlig vis på/over lovlig grunn, men som faller på annenmanns grunn kan hentes av jeger og tilfaller jeger :wink:

 

Dette er jo muntlige svar men de skulle sende en mail på dette, så kan sitere fra den senere :)

 

Har nå fått mail fra DN og det viste seg at han jeg snakket med svarte vell raskt, så etter nermere ettertanke så er hans svar som følger:

 

Kopi av mail (har slettet ting som ikke er relevant til denne tråden)

 

Hei igjen, det er mulig svarene pr tlf gikk litt raskt, jeg tror kanskje jeg misforsto noe om jakt i sjøen.

 

 

 

Uansett har jeg dobbeltsjekket begge svar, og de er som følger;

 

 

 

1. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

2. Grunneierens jaktrett mot sjø/hav følger grensene for flo og fjære, så lang landet ligger tørt, jf viltlovens § 32.

En hver kan drive jakt ved å vasse i sjøen. Man kan også ta seg ut i sjøen for å komme til område hvor man kan drive den frie jakt, ved å gå over annen manns grunn så lenge våpen bæres uladd; man er mao ute i lovlig ærend, jf viltloven § 45.

 

Man kan ikke vasse i sjøen, eller ro/padle, og drive jakt mot vilt som befinner seg inne på eller over tørt land. Man kan heller ikke tilegne seg vilt som skytes i eller over sjø, men som lander dødt på tørt land. Dette fordi jaktbegrepet er tolket til entydig å gjelde ikke bare påskytingen av viltet, selve fellingen, men også det å søke etter viltet og å tilegne seg det.

 

 

 

 

Mvh

 

Xxxxxx Xxxxx

 

Juridisk rådgiver

Link to comment
Share on other sites

allmannaretten gjelder under ingen omstendighet uten gyldigt jaktkort/løyve fra grunneier.
Mulig jeg tar ting ut av sammenheng nå, men akkurat dette sitatet klarer jeg ikke å la være å kommentere. Allemannsretten gjelder uavhengig av jakt, jaktkort, jaktrett etc. og gjelder uansett. Den omfatter retten til ferdsel i utmark (under ansvar, så klart!), og dette er en grunnleggende rett i det norske samfunnet.

Selvfølgelig har du rett, jeg burde ha spsifisert at almannaretten ikke kan brukes på den måten i jaktsammenheng.

 

Altså at man ikke kan påberope seg almannaretten ved jakt. For der er alt nedfelt i eget lovverk.

 

 

 

Og så angående mail fra DN (som jeg hadde skrevet inn klage på om de hadde skrevet den annerledes).

 

:lol::lol::lol:

Jeg burde ikke, men hva sa jeg. :wink:

 

 

Seriøst, så var det bra å få en avklaring som alle kan forholde seg til. Denne mailen burde klistres.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kan noen si meg hvorfor det ikke er lov å jakte fra motorisert båt?

 

Er jo forbanna dritt å måtte ta av motoren for å jakte måker fra båten.

 

Og har jeg forstått det rett at jeg kan ro rundt over alt i det ganske land (hav) å jakte måker, så fremt det ikke er naturreservat eller lignende..?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det en halv evighet siden forbudet mot jakt fra motordrevet båt, og at skulle en jakte med motordrevet båt måtte en 2 km fra land ble innført.

Grunnen for forbudet var at en så at en rekke alkejegere kjørte etter fuglen og skjøt store mengder fugl (den gangen var der Alke over hele vestlandskysten). Altså var det enkelte som ødela for alle.

I dag har vi enda raskere og mer effektive båter. Få eller ingen ror eller padler.

Forbudet ligger der, men er myket noe opp i praksisen , da en kan plukke opp skutt og skadet vilt med motorisert båt.

Link to comment
Share on other sites

[...]Grunnen for forbudet var at en så at en rekke alkejegere kjørte etter fuglen og skjøt store mengder fugl (den gangen var der Alke over hele vestlandskysten). [...]

Jeg var av den oppfattning at grunnen var det helt motsatte. Alkefuglene er vel omtrent den ensete fuglen (untatt måker og stormfugler) du treffer på så langt ute som 2km fra land (i hvertfall på Sørlandet og i Oslofjorden). Altså var denne begrensningen en plundrete måte å si "kun alke kan jaktes fra motorbåt"?

 

Hadde vært artig om noen husker detaljene fra diskusjonen den gang dette ble innført.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...