Jump to content

jakt ifra båt?


flens

Recommended Posts

Så lenge en holder på med jakt regnes motorbåten som ulovlig. Dødskutt vilt kan plukkes opp.

Dette er greit.

Mener du med dette at man kan hente dødskutt vilt med motorbåt? Jeg tolker det du skriver på den måten at det er lov, men jeg har da misforstått før og kommer til å gjøre det igjen :)

 

Hvor finner jeg dette i loven? Greit å ha med seg utprint av det på jakt hvis dette faktisk er lov..

 

Jeg har trodd slik som M67 at å hente død skutt fugl med motorbåt er strengt forbudt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@ M67. Vi jakter jo i det sammeområdet utenfor Kristiansand, og vi vet begge at der er oppsynet aktiv. Jeg har blit sjekket flere ganger. Jeg har hentet skutt fugl med motorbåten mange ganger, og har ikke tenkt på at det kan være ulovlig. Neste gang en av oss blir sjekket av oppsynet spør vi om det er lov eller ikke, enig?

Forresten, hvem er det som driver oppsyn? Må da være mulig å ta en telefon eller sende en mail og sjekke dette?

Link to comment
Share on other sites

Tror nok desverre M67 har rett her. Mange liker å blande inn praktiske hensyn og "det hadde jo vært like greit om..." sånn fungerer ikke juss. Særlig ikke om målet ikke bare er å ikke bli dømt i en rettssak, men at man gjerne også skulle slippe inndradd våpenkort i de 11 månedene det tar før saken din er ferdig i systemet og du, kanskje, blir frikjent. (glem heller ikke hvor belastende det fort kan bli når lokalavisa velger førstesiden "mattelærer siktet for tjuvjakt"...).

 

Grunnen til at vi ikke kan bruke motorisert bår for å finne/hente en død and den samme som at vi ikke kan bruke lommelykt for å lete etter en død eller skadet hjort på jordet: I 1989 ble en "skadehjort" skutt på innmark og etter litt klabb og babb ble denne gitt ett (kanskje unødvendig) fangstskudd i lyset av en lommelykt, dette endte med formuleringen "også det å ettersøke og finne viltet etter at det er skutt mot det, er en del av jakten, og det som foretas i denne forbindelse skjer i jaktøyemed". i høyesteretts avgjørelse. (om noen med gode skills i å søke på lovdata.no (og kanskje også tilgang til betal-delen) gidder kan hele dommen sikkert finnes der). Denne dommen har siden Økokrim tolket til å også gjelde motorbåt på andejak, bla i ett temanummer om "strandsonen" i "fagbladet miljøkrim" i år 2000.

 

Det er vel mulig å få en ny tolkning i en rettsak, men ikke alle orker så mye styr for å slippe å ro 247m for å hente en død kråke.

Link to comment
Share on other sites

Veldig nyttig referanse der mS, men bit merke i følgende:

Ifølge Tørdal har ikke SNO påklaget påtalemyndighetens avgjørelse. Han påpeker at en slik enkeltstående påtaleavgjørelse i prinsippet ikke vil få noen virkning utover denne saken

 

Så selv om de lot denne saken skli har de ikke sagt at de ser på dette som en gjeldende fortolkning, nestemann kan risikere bråk likevel. Men jeg er enig i denne fortolkningen, når man ikke lenger har noen lovlig måte å avlive skadet vilt vil hensynet til viltet gå foran. Men så er spørsmålet om man lovlig kan jakte om dette er en reell fare da, for alt jeg vet kan de finne på å kreve at man har lovlig måte å forfølge skadet vilt på.

Link to comment
Share on other sites

Vi henter døde,HJORT,ELG og Rådyr med Traktor og andre transport innretninger. Når vi gjør dette er det å hente dødt vilt.

Er ikke det parallelen til å hente en Død fugl med motorbåt.

Det å forfølge og avlive en skadet fugl er jakt og da er motorbåten et forbudt redskap.

Jeg har prøvd å diskutere dette med viltmyndigheter og oppsyn.

Svarene er unvikene og vitner om at vi er i en gråsone. Men etter at jeg trekker overnevnte sammenligning har jeg fått støtte for synet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Vi henter døde,HJORT,ELG og Rådyr med Traktor og andre transport innretninger. Når vi gjør dette er det å hente dødt vilt.

Er ikke det parallelen til å hente en Død fugl med motorbåt

Joda, når jakten er over kan man bruke motorkjøretøy. Men når er jakten over? Når dyret faller eller når det er bekreftet dødt? Ekle gråsoner og farlige definisjoner hele veien her, vi har av prinsipp bare brukt kano så vi slipper bråk.

Link to comment
Share on other sites

De fleste mener at jakten er over, når viltet ligger der dødt.

Og det skal vi og hevde i alle samenheng.

For mange av de som jakter på havet er det eneste muligheten de har for å plukke oppviltet. Er ved hjelp av den båten som ble brukt til å frakte de ut til holmer å skjær.

Forbudet mot jakt fra motorisert båt, har en historie tilbake til alkejakten.

Å bruke denn begrunelsen som satte dette forbudet i lov form til å nekte oss å plukke dødt vilt. Er og blir i strid med det som var inntensjonen med lovteksten.

Link to comment
Share on other sites

Å bruke denn begrunelsen som satte dette forbudet i lov form til å nekte oss å plukke dødt vilt. Er og blir i strid med det som var inntensjonen med lovteksten.

Og? Det har vel aldri stoppet forvaltningen før?

 

Problemet er at man i utgangspunktet har et totalforbud på bruk av motoriserte kjøretøy til jakt, med unntak "på nåde" for åpent hav. Dette er på lik linje med reglene for kunstig lys stort sett fornuftige regler som har blitt opphøyet til absolutte prinsipper uten tanke på det opprinnelige formålet. Grunnen er enkel, det er mye lettere å administrere absolutte regler. Med en gang man gir unntak åpner man for gråsoner som kan utnyttes, og det gir masse ekstra arbeide uten noen åpenbar gevinst for forvaltingen.

 

Finnes det noen klar definisjon på hva som er regnet som en del av jakten?

Link to comment
Share on other sites

[...]Finnes det noen klar definisjon på hva som er regnet som en del av jakten?

Skal se om jeg finner en referanse i løpet av dagen, men Økokrims tolkning er inntil du har tatt viltet i besittelse. Dvs, at trekke elgen ut av skogen med traktor er OK, og at det også er lov å ha de døde endene i båten på vei hjem, men at det ikke er lov å hente døde ender med jolla eller å sette seg på ATV'en og kjøre over til andre siden av dalen for å finne den døde elgen. Eller at du kan bruke lommelykt når du slakter, men ikke når du leter etter død elg.

Link to comment
Share on other sites

Under gåsejakta tidligere i måneden så vi en #¤%&/ daycruiser som gled mot en flokk som lå på havet. Da flokken fløy opp var det full gass mot flokken og en halvautohagle som ga lyd fra seg. Denne båten fortsatte å lete opp flokker langs land på andre siden av sundet fra der vi var.

 

Vi vurderte anmeldelse, men kom frem til at båten ville være borte for lenge siden når politiet endelig skulle kommet til og vi hadde bare endt opp med å svi ressurser. Jævla irriterende hvordan folk holder på når de kommer utover til bygda...

Link to comment
Share on other sites

Endelig fant jeg igjen DirNat/Økokrims artikkel om jakt på hav og fjord i "miljøkrim" fra 2000: http://web.archive.org/web/20021126094339/http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljokrim/magasinet/2000-2-3/page7.html.

Der nøyer de seg med å konstatere:

Det er heller ikke lov til å avlive skadeskutt vilt eller hente felt vilt fra motorbåt innenfor 2 kilometersonen.
Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om det er noen generell regel for jakt fra RObåt/kano på innsjø?

Dvs, er klar over at grunneier må gi tillatelse, men hva med offentlige/kommunale eide vann og elver?

Ofte er det ikke ikke info om dette, og heller ikke veldig lett å svar på spørsmål, spesielt ikke hvis svaret KAN risikere å stå i ett-eller-anna regelverk?

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål til her etter samtale med en kammerat tidligere; la oss si jeg vil jakte gås med rifle og får en kammerat uten våpen (per definisjon ikke på jakt) til å setter meg i land på lovlig grunn, jeg skyter gåsa. Har han lov å hente den da? Jeg vet han ikke har det om han er med å jakter, men la oss for enkelhets skyld si jeg ringer naboen og be han plukke den med seg, er det da lov?! (Alt bedre enn fiskestang og 150 kast...)

 

(Beklager, så ikke at det samme spørsmålet var postet tidligere.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...