Jump to content

Høyre og SV ønsker å stramme inn våpenloven


Recommended Posts

m00se skrev (2 timer siden):

Det vanskelige er hvor man drar streken for diskvalifiserende problemer. ADHD? OCD?

 

Ok, hvis det i det hele tatt er en risiko for at lidelser som "halvparten av gutta i klassen" har kan diskvalifisere, så er dette forslaget langt forbi meningsløst og godt inne i ondsinnet.

 

Det må jo være begrenset til diagnoser som utgjør faktisk livsfare.

Link to comment
Share on other sites

Og da ser det vel ut til at det politiske flertallet er etablert....
https://www.nrk.no/buskerud/regjeringen-oppretter-en-partnerdrapskommisjon_-etter-flere-drap-i-naere-relasjoner-1.16824422

Sitat:
"– Kommisjonen skal studere eksempler på hva vi har hatt bak oss av lignende tilfeller. Det handler om å forstå mer av hva som kan gjøres for å forebygge og gi oss mer kunnskap. Så skal vi fremme et lovforslag for det, slik at vi får ordentlig tilgang til personopplysninger og får den ordentlig etablert i samfunnet."

Så da blir det mindre personvern, og mer overvåkning. Og som enkelte her inne har antydet, at terskelen for å søke hjelp vil bli for mange vesentlig høyere.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/28/2024 at 9:46 PM, Rugerdud said:

Siden enkelte politidistrikter operer med nesten 6 måneders behandlingstid av våpensøknader kan jo folk bli uskikket før de får tillatelsen etter å ha fått grøntlys fra lege ;) Da er de like langt?

Det er ikke å svartmale situasjonen veldig da...? 

Det var jo en kommisjon i 2019 også, og kan ikke se et fnugg om at de har tenkt noe i retning av testing av våpeneiere, verken før ell mens man eier våpen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarte på en høring om dette for ca 10 år siden. Jeg har ikke endret standpunkt siden den gang. Jeg hadde to hovedpunkter i mitt høringssvar:

1. En vurdering før våpenkjøp har kun verdi for høyst en måned fremover. Våpeneie er vanligvis av mange års varighet, og en vurdering like før kjøp har for de aller fleste våpenkjøpere ingen verdi. En negativ vurdering vil dessuten oftest bli begrunnet med hendelser som politiet allerede kjenner til. Så finnes det noen unntak med personer med bl.a.  psykoselidelser, rusmisbruk og autisme.

2. Jeg foreslo heller en ordning der helsepersonell kan foreslå tidsbegrenset inndragning i krisesituasjoner. Men da må den være reelt tidsbegrenset, og ikke slik at politiet blir sittende på våpenet for sikkerhets skyld. Skal folk i kriser tørre å snakke med legen sin om slikt og dermed risikere våpeninndragelse, må de sikkert vite at de får våpen tilbake når krisen er over.

  • Like 6
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig viktig å gjøre det man kan for å redusere antall partnerdrag (og andre drap), men å tro at det å redusere antall skytevåpen automatisk vil innebære en reduksjon er samme type forenkling som våre politikere bruker i en rekke andre sammenhenger. Det kan godt hende at antall drap forblir det samme, et reduksjon i antall våpen endrer kanskje bare fremgangsmåten for drapet, en reduksjon i drap med skytevåpen vil kanskje samtidig medføre en økning i antall drap med kniv. Vi får bare håpe kommisjonen får en så bred sammensetning at de ikke låser seg fast i en tro om at reduksjon i antall skytevåpen automatisk vil hjelpe. 

Link to comment
Share on other sites

PalSor skrev (7 minutter siden):

Det kan godt hende at antall drap forblir det samme, et reduksjon i antall våpen endrer kanskje bare fremgangsmåten for drapet, en reduksjon i drap med skytevåpen vil kanskje samtidig medføre en økning i antall drap med kniv. Vi får bare håpe kommisjonen får en så bred sammensetning at de ikke låser seg fast i en tro om at reduksjon i antall skytevåpen automatisk vil hjelpe. 

Har  noen sjekka om dette skjer, eller om det bare er noe noen tror skjer?

Tallgrunnlag burde kunne skaffes.

Link to comment
Share on other sites

Partnerdrap er grusomt ord, som statsministeren sa, men det er selvdrap også. Og drap generelt. Japan er kjent både for mye selvdrap og lite skytevåpen. Tall kan brukes til å underbygge mye rart. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, høggern said:

Har  noen sjekka om dette skjer, eller om det bare er noe noen tror skjer?

Tallgrunnlag burde kunne skaffes.

Tallene er gamle, men gir en indikasjon.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/2007/05/04/45692/flere-vapen-ikke-flere-drap?nr=1
 

6 minutes ago, Perjoto said:

Partnerdrap er grusomt ord, som statsministeren sa, men det er selvdrap også. Og drap generelt. Japan er kjent både for mye selvdrap og lite skytevåpen. Tall kan brukes til å underbygge mye rart. 

Tall kan brukes til å underbygge mye rart.....
https://www.nettavisen.no/nyheter/amerikanske-forskere-flere-vapen-gir-flere-drap/s/12-95-3677784
 

Og denne kan gi en indikasjon....

https://www.forskning.no/vold/usa-serbia-jemen-finland-og-norge-har-mest-skytevapen/2193994

Men min konklusjon er at normalt sett lovlydige borgere, er en mikroskopisk del av problemet.
Og når det er disse som tråkker over, og begår grove voldsforbrytelser med våpen (kniver, balltre, skytevåpen), så er det antakelig en bakenforliggende årsak, synlig eller usynlig. Skytevåpenforbud vil ikke løse problemet.

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

PalSor skrev (58 minutter siden):

Det kan godt hende at antall drap forblir det samme, et reduksjon i antall våpen endrer kanskje bare fremgangsmåten for drapet, en reduksjon i drap med skytevåpen vil kanskje samtidig medføre en økning i antall drap med kniv

Da får man forby kniver...

 

Men mer seriøst. Jeg tror terskelen for å (planlagt) drepe noen med kniv er langt høyere enn for å skyte noen. Dette er sikkert forsket på, så kanskje fagfolket kan si noe? 

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (16 minutter siden):

Jeg tror terskelen for å (planlagt) drepe noen med kniv er langt høyere enn for å skyte noen.

 

Et av de tre masse-familie-drapene ble jo foretatt med kniv. Vedkommende var såpass over den eventuelle "terskelen", at han drepte sin mor, sin stefar, prøvde å drepe sin søster, og til slutt kverket seg sjøl, med kniv.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegermeistern said:

 

Et av de tre masse-familie-drapene ble jo foretatt med kniv. Vedkommende var såpass over den eventuelle "terskelen", at han drepte sin mor, sin stefar, prøvde å drepe sin søster, og til slutt kverket seg sjøl, med kniv.

Nå har det vært diverse drap, uten forvarsel og foranledning, på buss, trikk etc. I det ene tilfellet sto det en rasende og hysterisk politiadvokat i politiuniform i beste Dagsnytt-tid, og krevde Rambo-kniver forbudt. Men det er fortsatt ikke aldersgrense på kniver såvidt jeg vet. Men det kommer vel. Dessuten, når man ser til Sverige, så er det vel i forsvinnende lite grad at legale våpeneiere som er vesentlig på statistikken. 

Link to comment
Share on other sites

20mm cannon skrev (1 time siden):

Men det er fortsatt ikke aldersgrense på kniver såvidt jeg vet. Men det kommer vel.

Både i gammel og ny våpenforskrift er det aldersgrense på 16 år for kniver med blad på 25cm eller mer.

 

Nå finnes det jo et ganske tannløst generelt forbud mot slike kniver uansett, men aldersgrensen finnes altså.

Link to comment
Share on other sites

Rusmidler spiller ofte en rolle muligens?

Det er kombinasjonen våpen og rus som er livsfarlig om man har mentale problemer i tillegg.

Kombinasjonen alkohol og bil blir også håndtering av dødelig våpen i bunn og grunn uten at man kanskje har andre psykiske lidelser som gjør at man kjører på noen med "vilje" for å ta liv med hensikt, selv om man krasjer og tar med seg andre trafikanter i smellen.

 

Alkohol/rusmidler mikset med psykiske lidelser er muligens en utløsende faktor for å gjøre slike tragiske handlinger med skytevåpen?

Forbud mot salg/bruk av alkohol her på berget hadde nok spart mange liv PGA folk sine utrolig dumme valg i fylla.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

M&P79 skrev (1 minutt siden):

Alkohol/rusmidler mikset med psykiske lidelser er muligens en utløsende faktor for å gjøre slike tragiske handlinger med skytevåpen?

 

Jeg mistenker at økonomi er en stor brikke i flere av de sakene vi har sett i år.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M&P79 skrev (2 timer siden):

Forbud mot salg/bruk av alkohol her på berget hadde nok spart mange liv PGA folk sine utrolig dumme valg i fylla.

 

Vi fikk drap nr. 22 nettopp. En mann drepte ei kvinne han hadde kjent i flere år (ikke "par"). Forandledning?

 

Sitat

 

– Det er en trist og uforståelig hendelse, sier forsvareren.

– De har vært ute på byen sammen og kommet hjem på natten og så skjer dette, sier hun (Metlid, politiet).

 

Det er noen som synes slikt er "festlig", hvertfall bystyret i Bergen. De har vedtatt at det skal fylles på med rusgift til kl. 0300!

Link to comment
Share on other sites

Det bør være en menneskerett å få kjøpe alkohol frem til 3 på natten.

At det kostet noen liv er som det er. Det er ikke akkurat sånn at det er trygt å leve i land med alkoholforbud heller...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

De har vedtatt at det skal fylles på med rusgift til kl. 0300!

Det fins vel en del forskning som viser at det blir MER vold når utestedene stenger tidlig...

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (21 timer siden):

Det fins vel en del forskning som viser at det blir MER vold når utestedene stenger tidlig...

 

Og det finnes kanskje også en del "forskning" som viser at tyngdekraften virker oppover?  Eller skal vi holde oss til evidensbasert kunnskap, både når det gjelder ballistikk, og rusgifter?

 

https://www.forskning.no/statens-institutt-for-rusmiddelforskning-sirus-vold-alkohol-og-narkotika/mer-skjenking-gir-mer-vold/751430

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 minutt siden):

 

Og det finnes kanskje også en del "forskning" som viser at tyngdekraften virker oppover?  Eller skal vi holde oss til evidensbasert kunnskap, både når det gjelder ballistikk, og rusgifter?

 

https://www.forskning.no/statens-institutt-for-rusmiddelforskning-sirus-vold-alkohol-og-narkotika/mer-skjenking-gir-mer-vold/751430

De rapportene jeg så var Politiets, jeg vil tro de er evidensbasert.  Men får vel de resultatene man vil..

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  -  og undersøkelsen jeg viste til, har også tallene fra politiet, i 18 norske byer:

 

Sitat

Studien baserer seg på data fra 18 norske byer som har utvidet eller innskrenket skjenketiden i løpet av den siste tiårsperioden, og skjenketidsendringene var mindre enn eller lik to timer.

Data fra politiet på meldte voldstilfelle nattestid i helgene er for perioden 2000–2010.

 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (45 minutter siden):

  -  kan vel alle bekymrede Kammerater senke skuldrene igjen? 

 

For ei stund, ja. Men ministeren viser jo til at sakene ikke er ferdig etterforsket. Hva som vil skje når rapportene legges på bordet, vet vi ikke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Jegermeistern said:

 

For ei stund, ja. Men ministeren viser jo til at sakene ikke er ferdig etterforsket. Hva som vil skje når rapportene legges på bordet, vet vi ikke.

Nettopp! Og det vil nok komme nye angrep fra politikerne, etterhvert som nye begivenheter skrider frem.

Link to comment
Share on other sites

Kverk skrev (På 29.3.2024 den 9.56):



 Man burde heller spørre hvorfor denne typen hendelser inntreffer. Hva er det som gjør at folk tar slike fatale valg? Finner man svaret på dette, er våpenforbud eller innstramming i våpenloven neppe svaret. Dette lodder dypere enn som så. 

 

Kanskje av samme grunn som at trafikkdrepte siden pandemien har gått opp med nesten 50%. 

Jeg tror forklaringen kan finnes i  "Flesket og Fjompens" (dere forstår hvem jeg mener) katastrofale håndtering av pandemien som fikk mennesker til å låse seg inn i seg selv.  

 

Familiedrap har jeg ike lest om i Sverige, og trafikkdrepte har "bare" gått opp 10 %. (Riktignok mange andre drap, men det det er p.g.a. helt andre politiske tabber.)

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

 

 

Du leser bare overskrifter?

 

 

image.png.aba4140fc685d8500a365b905b5b1ebe.png

Og du velger bare å sitere det som passer deg?

 

Mehl sier det er viktig med sikre systemer og høye krav for å søke om våpentillatelse, men at det ikke er mulig å helgardere seg mot at lovlige skytevåpen blir brukt til drap.

– Det er ikke våpenet i seg selv, men personen det kommer an på, framholder hun.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

Du leser bare overskrifter?

Neida, leste helt til bunns. Men det gjorde kanskje ikke du😉?

@Mugga kom meg i forkjøpet med de aktuelle sitatene....

 

Jeg synes ministerens uttalelser bærer preg av at det allerede har vært en grundig diskusjon i embetsverket, og jeg mener fortsatt vi kan puste helt rolig og med lave skuldre.

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (1 time siden):

Kanskje av samme grunn som at trafikkdrepte siden pandemien har gått opp med nesten 50%. 

 

Wait, what? 

 

Siden pandemien da alle satt hjemme, eller siden før pandemien?

 

Hvis det er 50 % opp siden normalen er det helt horribelt og må forskes på. Nå.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (38 minutter siden):

Jeg synes ministerens uttalelser bærer preg av at det allerede har vært en grundig diskusjon i embetsverket,  -  

 

En virkelighetsnær minister, med egne jaktvåpen, og et (forhåpentligvis) oppegående byråkrati, er nok ikke det største problemet.

 

Men husk hvem som var først ute med "forbud"-forslaget i denne omgangen, Vesle- og Store-Høyre. Ikke, som ved andre "i vinden"-saker, Frp, og heller ikke de vanlige anti-våpen-folka på venstre-siden.

 

"Politiske utspill" kommer ikke av tilfeldige innfall, eller inderlig overbevisning. De kommer på basis av grundige analyser, utført av samfunnsvitenskapelig ekspretise, etter omfattende opinionsundersøkelser. Dette arbeidet forteller politiske partier at hvis de foreslår tiltak A, vil de vinne X antall stemmer, men tape Y antall. Disse tallene er forskjellige for de ulike partiene (i den grad de er ulike, da). Hvis Rødt foreslår forbud mot "lydforurensing" fra kirkeklokker, vil de kanskje vinne en håndfull stemmer, uten å tape noen. Hvis KrF skulle foreslå det samme, vil de straks være ute av enhver statistikk.

 

"Ingenting er tilfeldig", sa en eller annen filosof (Spinoza?). Jeg tror ikke det er helt tilfeldig at det er de politiske partiene med forholdsvis størst tilslutning på Oslo Vest og andre urbane områder, som var først på ballen i denne saken, og ikke partier med relativt større oppslutning på "landsbygda". Det lå nok allerede klare utredninger om hvilke saker man skulle profilere seg på, og hvilke ikke.

 

Våpeneiere, jegere og skyttere er fortsatt en minoritet, og vi må ikke bli forbauset om vi får nye, for oss negative, utspill, fra politikere på stemme-jakt.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (38 minutter siden):

"Politiske utspill" kommer ikke av tilfeldige innfall,

Politiske utspill i dette tilfellet kommer av behovet for å si noe regjeringspartiene ikke sier, for å om mulig å kapre noen stemmer en gang.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (3 timer siden):

 

Wait, what? 

 

Siden pandemien da alle satt hjemme, eller siden før pandemien?

 

Hvis det er 50 % opp siden normalen er det helt horribelt og må forskes på. Nå.

 

Etter mange års jevn nedgang flatet det ut i 2017, - 18 og -19 med 106, 108 og 108. Så gikk det ytterligere ned -20 og -21 til 93 og 80, før det gikk opp igjen til 116 og 118 de siste to årene.

Link to comment
Share on other sites

Koordineringen av trafikksikkerhetsarbeidet fikk seg et skikkelig skudd for baugen 01.01.2020. Forskjellen, fra Sverige, er ikke større enn at det like gjerne kan skyldes det. Så vidt meg bekjent har ikke Söta bror hatt noen radikal endring av samferdselssektoren, som har vært sammenfallende med pandemien.

Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (10 timer siden):

Koordineringen av trafikksikkerhetsarbeidet fikk seg et skikkelig skudd for baugen 01.01.2020. Forskjellen, fra Sverige, er ikke større enn at det like gjerne kan skyldes det. Så vidt meg bekjent har ikke Söta bror hatt noen radikal endring av samferdselssektoren, som har vært sammenfallende med pandemien.

Bor i Sverige, her var det ikke på langt nær så harde tiltak med sosial isolering. I ettertid har det vist seg at det var klokt å ikke isolere folk i samme grad, overdødeligheten var omtrent det samme i Norge og Sverige, mens langt flere i Norge har slitt psykisk etter pandemien.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (2 minutter siden):

Bor i Sverige, her var det ikke på langt nær så harde tiltak med sosial isolering. I ettertid har det vist seg at det var klokt å ikke isolere folk i samme grad, overdødeligheten var omtrent det samme i Norge og Sverige, mens langt flere i Norge har slitt psykisk etter pandemien.

Var det ikke forskjell på dødstall pga covid i norge og sverige? 

Spør fordi jeg ikke har sett på tall :)

 

At det er lettere å være litt syk eller slite litt psykisk i norge enn i sverige kan vel og ha sammenheng med karensdager eller andre sykelønnsordninger? 

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange drap med lovlig ervervende skytevåpen er utført av mentalt friske mennesker? 
 

Er overhode ingen vits i å stramme inn våpenloven slik den står idag, da den ved etterfølgelse fullgodt vil beskytte allmenheten. 
 

Økt forebygging fra barnehagealder, vern av barn, rus, psykisk helse osv er utfordringer som samfunnet må håndtere på en langt bedre måte. Det er forbudt å drepe med kniv, men det ble utført nok ett knivdrap i Arendal på tirsdag. Ytterligere innstramminger på lov rundt kniv vil ikke forebygge drap, med mindre IMG_1659.jpeg.59fe757ff6523bf437ef9567a511f4aa.jpegdette er eneste tillatte kniv å få kjøpt både lovlig og på det mørke nett.

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (2 timer siden):

Bor i Sverige, her var det ikke på langt nær så harde tiltak med sosial isolering. I ettertid har det vist seg at det var klokt å ikke isolere folk i samme grad, overdødeligheten var omtrent det samme i Norge og Sverige, mens langt flere i Norge har slitt psykisk etter pandemien.

@høggern Sverige hadde stor overdødelighet i 2020, da alle andre stengte ned. Men da man fikk nye "runder" med viruset og Norge hadde åpnet opp igjen hadde Sverige svært lav overdødelighet, mens Norge hadde overdeødelighet over en lang peride. I sum var den så og si helt lik. Noe lavere i Sverige faktisk.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (34 minutter siden):

Sverige hadde stor overdødelighet i 2020, da alle andre stengte ned. Men da man fikk nye "runder" med viruset og Norge hadde åpnet opp igjen hadde Sverige svært lav overdødelighet, mens Norge hadde overdeødelighet over en lang peride. I sum var den så og si helt lik

 

Det kan sikkert forskes mye på dette, og framsettes mange hypoteser, som gir grunnlag for enda mer forskning.

 

Men fra et lekmanns-synspunkt, underbygget at praktisk erfaring fra felling av vilt, kan det se ut som om årsaken er så enkel som at et individ bare kan dø en gang!

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (19 timer siden):

Joda, men de samme tallene for Sverige viser  drøyt 10 % minkning. Vaksinegraden i de to landene er den samme så skeptikerne har ingenting å hente der.

 

Men hvis det er noe de er flinke til så er det å cherrypicke data.

Det kan man forøvrig argumentere for at gjelder den andre siden av akkurat den diskusjonen også.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (På 4.4.2024 den 8.09):

Var det ikke forskjell på dødstall pga covid i norge og sverige? 

Spør fordi jeg ikke har sett på tall :)

 

At det er lettere å være litt syk eller slite litt psykisk i norge enn i sverige kan vel og ha sammenheng med karensdager eller andre sykelønnsordninger? 

Det var omtrent samme sifre på overdödlighet :) Tror det var större problem med det psykiske i Norge pga sosial isolering, spesielt blandt unge, men det har jeg ikke hört noen sifre på, bare prata med folk som bor i Oslo.

Karensdag er ikke så dumt tror jeg etter å ha opplevd begge deler. Det er ikke så mange som er "syke" på mandager her :) Jeg har ca 80% av grunnlönna når jeg er syk. Kan väre en uke sjuk uten legeerkäring. 

Og så kan man väre sjuk 7 ganger pr år.

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (1 time siden):

Karensdag er ikke så dumt tror jeg etter å ha opplevd begge deler. Det er ikke så mange som er "syke" på mandager her

 

Akkurat når det gjelder karensdager tror jeg at mekanismene er litt mer komplisert enn "senk lønna første sykedag -> mindre sykefravær".

 

Eksempelvis på min arbeidsplass har det blitt ekstremt mye mindre sykefravær etter at vi fikk hjemmekontor. I gamle dager opererte vi etter mer eller mindre samme regler som barneskolen: hjemme ved feber og/eller smittsom sykdom og ikke tilbake før minst 24 timer feberfri. I dag sitter vi pålogget hjemme og deltar i nettmøter med både korona, lungebetennelse og feber, og legger oss ikke syke før vi faktisk ikke klarer å sitte ved maskinen. Typisk jobber jeg kanskje litt over halve dagen i en dag eller to - nok til å få unna hasteoppdragene - før jeg har en dag eller to med 100 % sykefravær, og så en dag eller to igjen med ca. 50 % jobbing og 50 % sofa. Merk at arbeidsgiver overhodet ikke forventer at vi jobber syke, men det er en spontant oppstått kultur som mye bunner i egen ansvarsfølelse. 

 

Jeg kjenner at hvis jeg visste at jeg kom til å få straff dag 3 av sykdommen, og ingen belønning for dagene jeg hadde vært syk men på hjemmekontor, så hadde det vært mye vanskeligere å motivere meg til å jobbe når jeg er syk. Jeg tror det er en ganske norsk greie egentlig: jeg kan gjerne gjøre en innsats, men skal jeg først rævkjøres fordi de ikke stoler på meg så skal jeg faenmeg ha valuta for de pengene.

Link to comment
Share on other sites

"Kammeret" viser stadig sin formidable evne til å endre trådtema i de mest uventede retninger, nå er det blitt sykefravær og arbeidstidsordninger, i stedet for det opprinnelige,  at SV og Store-Høyre vil sende alle oss våpeneiere til sjele-granskning.

 

Det var altså to masse-familie-skytinger, der (for lengst anskaffede) lovlige skytevåpen ble brukt (i den tredje tragedien i den kategorien ble det brukt kniv), som startet bruduljen. I de øvrige drap og drapsforsøk med "skytevåpen", er det sannsynligvis ulovlige/uregistrerte/stjålne våpen som er brukt, i "markedskonkurransen" mellom dop-langerne.

 

Vi har jo allerede fått dobbelt så mange drap på tre måneder, som vi før fikk på hele året. Og "våpenet", eller metoden, er jo "det som er for hånden", i et av de siste drapene ble det brukt hammer!

 

Dette får vi håpe gjør at de mer PR-kåte politikerne ser mer etter årsakene til at noen vil kverke andre, og mindre på hvilke redskaper eller metoder som blir brukt. At det ikke alltid er den beste løsningen å konsentrere seg om mordvåpenet, har Roald Dahl for lengst gitt et godt argument for:

 

https://ndla.no/subject:1:4ad7fe49-b14a-4caf-8e19-ad402d1e2ce6/topic:1:30b499d3-65af-4341-872c-2b13893ff7ab/topic:1:60d636f6-fe2d-4aeb-a175-54f9b3c5f6d4/resource:1:10278

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Dette får vi håpe gjør at de mer PR-kåte politikerne ser mer etter årsakene til at noen vil kverke andre, og mindre på hvilke redskaper eller metoder som blir brukt.

 lovlige våpen er enkle poeng å score, på samme måte som en nå kan si at "ingen er drept med HV-våpen siden 19xx".

Bakenforliggende årsaker er verre, en kan til og med måtte innse at en har tabbet seg helt ut. Slik som Sverige er iferd med innse at de har gjort noen kjempetabber..

 

og antall drap i norge er uansett så få at det egentlig ikke er mulig å snakke om trender eller utvikling. Men noe klarer en jo å dra ut om en forsker.

 

https://www.forskning.no/kriminalitet/hvor-vanlig-er-drap-i-norge/2309084

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...