Jump to content

Hvilken 1911, og hvilke modifikasjoner kan jeg gjøre selv?


evert

Recommended Posts

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har selv en para ord. p18-9 den funker smertefritt :D

har selv fikset litt på avtrekket, men det er ennå litt som kan forbedres. men ikke noe som må gjøres.

den treffer midt i så lenge jeg gjør mine ting riktig(det skjer jo heller sjeldent :lol: )

eneste negative er at bommene noen ganger har "skjært" seg gjennom mantelen på kulene, men det har kun skjedd med frontier kuler :evil: . men dårligere kuler skal man vel lete lenge etter, og de har bare en tynn tynn tynn mantel... :evil:

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

SPRINGFIELD TACTICAL OPERATOR :D

Denne er combat proven dvs den blir brukt av spesialenheter i politiet bla SWAT, SIS, NSA, FBI hotage resque team ol samt spesialenheter i militære (i bruk Iraq, Afganistan++ av SF). Og grunnen til at ingen av disse bruker STI ol dyrere modeller har ingen ting med økonomi og gjøre... Det finnes mange spesial avd innen lawenforcement og militæreavd rundt om i verden som har busjett til og plukke det de vil... Er klar over at en del politiavd også bruker Kimber, men ingen militæravd som jeg vet? selv om de har lagd egene mod til akkurat dette formålet. Jeg har en selv og jeg har hatt forskelige typer 1911 før av div merker (også de fleste som er blitt nevnt i denne posten), men denne bytter jeg ikke ut. Blir brukt til baneskyting samt blitt brukt som tjenestevåpen, glimrende :D Får sikkert tyyn da alle har en mening, men dette var min mening. Linker og bilder til de som er intresert:

 

PC9105L.jpg

 

http://gunner777.wordpress.com/2007/01/ ... -operator/

 

http://www.securityarms.com/ OBS her må du søke opp modellen, da linken bare tar deg til hovedsiden

 

http://www.videosurf.com/video/springfi ... y-59167132 OBS klip og lim (Ctrl c og Ctrl v) En bra privat video gjennomgang.

 

DSC02635.jpg

 

Håper noen likte

Mvh DOG

Link to comment
Share on other sites

Ok, så kan man kansje kalle USMC for SF men under tvil. Men viste ikke at de hadde Kimber (takk for opplysningen), men rimelig sikker på at ingen har STI el Les Bauer ol. Gratulerer :D da kan du glede deg, bra valg. Jeg har den utgaven på bildene over, med rail helt ut.

DOG

Link to comment
Share on other sites

Når det først er snakk om 1911 og combat proven. Her er det lille prosjektet mitt, som snart er så bra som det kan bli, ut fra forutsetningene:

 

CIMG1571.jpg?t=1247569878

 

En Colt MK IV series 80 som er pynta litt på, både utvendig og innvendig, for å gjenskape ånden til en ekte kriger. Ja, jeg kunne kanskje heller kjøpt en original kriger, men det hadde ikke vært like moro. Og å file på en gammel kriger i god stand hadde jeg nok ikke hatt samvittighet til.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å duracoate den også, for å få en matt finish på den, men så er jo den originale blanke finishen pen også, på sin måte. :)

Link to comment
Share on other sites

USMC Det.1 bruker Kimber, og de er innen SF

 

Men Springfield er gode de ja, er derfor jeg har en Operator i best :D

Det. 1 ble oppløst i 2006. men Kimber ICQB ble laget for MARSOC, som ble opprettet på basis av de erfaringene man gjorde seg mens Det. 1 var "i drift".
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Super tråd, en dose 1911 bør tas med jemne mellomrom på lik linje med tran og vitaminer. :D

 

Selv har jeg hatt 3 Colter en Kimber og nå en Les Baer Premier II. Les Baeren er jeg mektig fornøyd med. Nå er det mange år siden jeg har drevet med noen form for hobbymekking på 1911, men på den tiden var det vel alment akseptert at man måtte ha litt romslige toleranser for sikker funksjonering, og funksjoneringen var første prioritet. Vi strammet jo sleider og stuket (hamret) rammeskinner, men alt med måte.

Les Baeren er 100% uten slark mellom sleide og ramme, og løpsbøssingen er også så trang at det kreves makt får å låse opp og dra sleiden tilbake. Enda fungerer den 100% og med en utrolig presisjon.

Kuletyper spiller ingen rolle og den mater tomhylser fra magasinet. Konklusjonen min er at Les Baer har fått 1911n i fullstendig balanse.

jqjjuw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er min stolthet 8)

 

IMAG0031.jpg

 

Jeg har måttet justere styrken på ekstraktoren for å få 100% funksjonering (hadde 4 matefeil de første 1300 skuddene). Når det kommer til slark så er det fraværende. Presisjonen i våpenet er absolutt i toppklasse.

 

Når det kommer til modifikasjoner så er det mye man kan gjøre selv. Det eneste jeg ville vært 100% sikker på før jeg gjorde noe med var avtrekket. Avtrekket i en 1911 er litt mer avansert enn det ved første øyekast gir inntrykk av.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Gamle Erik, det er absolutt IKKE NORMALT å høre stemmer oppe i hodet - uavhengig av hva stemmene sier. Det er totalt UNORMALT og et symptom på en meget alvorlig sinnslidelse som sikkert har et flott latinsk navn i psykiatriens fagspråk. Hvis du er våpeninnehaver bør du snarest mulig oppsøke nærmeste politistasjon og levere fra deg dine våpen slik at du ikke kompromisser våpenlovens §7 da våpen bare kan innehas av de som - sitat: "......og som ikke av særlige grunner kan anses som uskikket til det"

 

Det er imidlertid ENDA MERE UNORMALT å i det hele tatt tenke på, ønske seg, vurdere og ikke minst kjøpe en pistol hvis opprinnelse er godt over 100 år gammel slik som 1911'n og som stort sett med noen få hederlige unntak leveres som "halvfabrikata". Verden har gått litt videre (riktignok ikke så veldig mye når det gjelder våpen), og et riktig valg av pistol (antar det er .45 som gjelder?) for å imøtekomme kvalitet, brukervennlighet, eierglede, presisjon, driftssikkerhet etc etc uten å måtte bytte masse deler, slipe og file er denne som er fiks ferdig ut av boksen til en rimelig penge - sannsynligvis tilgjengelig for under kr 25 000 med dagens euro-kurs:

http://www.sigsauer.de/uploads/pics/SIS ... _li_01.jpg

 

God bedring - håper "stemmene" forsvinner og erstattes av logisk fornuft :-)

Link to comment
Share on other sites

Gamle Erik, det er absolutt IKKE NORMALT å høre stemmer oppe i hodet - uavhengig av hva stemmene sier. Det er totalt UNORMALT og et symptom på en meget alvorlig sinnslidelse som sikkert har et flott latinsk navn i psykiatriens fagspråk. Hvis du er våpeninnehaver bør du snarest mulig oppsøke nærmeste politistasjon og levere fra deg dine våpen slik at du ikke kompromisser våpenlovens §7 da våpen bare kan innehas av de som - sitat: "......og som ikke av særlige grunner kan anses som uskikket til det"

 

Det er imidlertid ENDA MERE UNORMALT å i det hele tatt tenke på, ønske seg, vurdere og ikke minst kjøpe en pistol hvis opprinnelse er godt over 100 år gammel slik som 1911'n og som stort sett med noen få hederlige unntak leveres som "halvfabrikata". Verden har gått litt videre (riktignok ikke så veldig mye når det gjelder våpen), og et riktig valg av pistol (antar det er .45 som gjelder?) for å imøtekomme kvalitet, brukervennlighet, eierglede, presisjon, driftssikkerhet etc etc uten å måtte bytte masse deler, slipe og file er denne som er fiks ferdig ut av boksen til en rimelig penge - sannsynligvis tilgjengelig for under kr 25 000 med dagens euro-kurs:

http://www.sigsauer.de/uploads/pics/SIS ... _li_01.jpg" target="_blank

 

God bedring - håper "stemmene" forsvinner og erstattes av logisk fornuft :-)

 

Kan kansje heller si det sann, i Militær felt og Praktisk som disse våpenen er ment for, hvem tar med seg premiene, 1911 eller Sig Sauer! :idea:

Link to comment
Share on other sites

Har fått veldig lyst på en 1911 ... Får ikke helt bestemt meg for om jeg skal kjøpe Remington R1 som et utgangspunkt for bygging eller om jeg skal forsøke å kjøpe noe custom alla Les Baer eller Ed Brown. Har kikka litt på nettet på Para Super Hawgs også. Nå er det vel kanskje mest gøy med byggprosjekt men jeg får tenke litt på saken . Planlegging av våpenkjøp er jo halve moroa :mrgreen: Skal eventuelt brukes i mil felt og plinking på stål. Lader selv så jeg er ikke så beskymret for ammo kostnaden, selv om det blir noe dyrere enn 9mm. Det viktigste er jo å ha det morro :D Har en CZ 75 Shadow idag som jeg kommer til å selge hvis jeg handler meg en 1911 a noe slag.

Her er en oppdatert link for Remington R1 http://www.1911r1.com/

 

Her er en link på Les Baer 6", den var skikkelig lekker. Aner ikke hva den koster men den er sikkert dyr. http://www.lesbaer.com/Premier6.html

Premier-II-6%27.jpg

 

Link på Para Super Hawgs http://www.para-usa.com/new/product_pistol.php?id=71 Man får sikkert to stk Para for en Les baer :wink:

PLX1445Sphoto_big.jpg

 

Alikevel heller jeg mot å kjøpe feks en Remington R1 og kontakte feks "Bakern" som jeg har hørt mye positivt om, eller en annen dyktig pistolsmed. Pga billig utgangspunkt kan man koste på seg en skikkelig smed for tuning.

Kommer til å tenke på saken for å se om "annfallet" går over. Men jeg har fått sansen for 1911 , samt at det kunne vært gøy med noe annet en Pardini som de fleste mil felt skyttere kjøper seg ettervært.

Sphinx 3000 Exstended Six har jeg også vurdert. Ikke noen 1911 riktignok, men det var før jeg fikk sansen for 1911 konseptet.

Pga at mil felt er bruksområde i hovedsak innbiller jeg meg at det hadde vært kjekt med en 6" , da de fleste satser på denne løpslengden hvis de handler feks en Pardini ... Remington R1 er 5", men jeg kan leve med det også.

 

Som sagt , halve morroa er planlegging og vurdering. Kanskje annfallet går over og jeg fortsetter med CZ'n. :?:

Link to comment
Share on other sites

Det var litt av en spredning m h t prisklasse og kvalitet. Les Baer mot Para som Austin Martin mot ---mot noe annet. Vel, man kommer fram, ikkeno grunn å utbrodere noe nærmere. Vet ikke jeg. Personlig har jeg rota med så mange Para'er. Syns det blir for rått. mye jobb. Er muligens en eller anen Les B. der ute. Så får man kloa i en sånn, er det ikke mye å gjøre me'n, bare skjyt.

 

Var vel spørsmål 6" vs 5"? Mnja, Tenkt selv at max siktelinje er greia, men tror det er lite å hente egentlig. men at det påvirker hvordan den oppfårer seg på, det er sikkert og jeg likte det lite. prøvd noen 9mm med 6" sleide og de sparker merkbart. Høyere sleidevekt kommer som hurtigtoget. Tar et lite forbehold for at det oppfører seg på en annen måte i .45acp.

 

Temaet var jo "hva kan man gjøre selv" eller hvor lite slipper jeg unna med. Det er kanskje det mest økonomiske om enn ikke så artig. (Hver sin smak) Her hjemme begrenser det seg kanskje til STI eller Kimber. Skal ikke mye fintuning før de er akseptable.

 

Den Remington'en ser jo veeldig spennende ut uten å vite noe mer teknisk. Men en jeg vet litt mer om rent teknisk og erfaringsmessig er Colt 1991 (oppgradert) Fant at den var meget bra å bygge videre på.

Så hvis ambisjonen er å ta den fra skratsj så har jeg ingen problemer å annbefale den iallefall.

(oops, hemligheten avslørt, bruktmarkedet blir vel støvsugd.)

 

Om produksjonen er satt ut hos Armscore mener jeg har mindre betyding. Her spares det produksjonskostnader. Må ikke nødvendighvis gå på tvers av kvaliteten. Men mye vil ofte ha mer, så kutter de flere hjørner, ja da er løpet kjørt. Omtrent som å selge strikk i meterhvis.

 

Støpt eller smidd? Para er støpt, og der er det mye gruff i støpen, så styr unna. Ruger var banebrytende med "investment casting" Caspian er støpt på den måten. Skulle jeg bygge den ultimate feltpang, er det mange "options" å velge i her. Nam nam.

Link to comment
Share on other sites

Pardini som de fleste mil felt skyttere kjøper seg ettervært.

Sphinx 3000 Exstended Six har jeg også vurdert.

Kjøper de fleste mil felt skyttere Pardini? Det er vel en påstand som neppe er helt korrekt - jo da, det er noen Pardinier å se i felt-løyper her og der, men sjelden på topp av resultatlistene. Pardini er grovt feilkonstruert i utgangspunktet som i tillegg til alle tekniske underlegenheter og driftsproblematikk har en umulig skjeftevinkel som gjør at skuddene går rett i været...... (om du ikke konser på å presse ned i stedet for å treffe blinken) - prøv selv!

 

Sphinx 3000 Exstended Six har jeg også vurdert.

Hva mener du med "vurdert"? Sphinx 3000 Extended Six har du aldri sett eller holdt i, så da snakker vi kanskje en "mental vurdering"?

 

Denne finnes kun i to prototyper som innehas av fabrikken. Disse virker i den forstand at de er funksjonssikre, men presisjonen er ikke tilfredstillende og Sphinx har pr nå ingen løsning på den utfordringen. Det foreligger overhodet ingen planer i nær fremtid fra Sphinx om å sette denne i produksjon da de p. t. bruker hele sin kapasitet på produksjon av andre modeller. Dette er en honnør til Sphinx sin seriøsitet - mange andre prosusenter ville nok falt for fristelsen å pøse ut en så "good looking" pistol lenge før den anses som ferdig utviklet. Sphinx derimot, kompromisser ikke sine kvalitetskrav, og opprettholder sine strenge krav til konsistent presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Pardini er grovt feilkonstruert i utgangspunktet som i tillegg til alle tekniske underlegenheter og driftsproblematikk har en umulig skjeftevinkel som gjør at skuddene går rett i været...... (om du ikke konser på å presse ned i stedet for å treffe blinken) - prøv selv!

:shock::shock::shock:

Dette er påstander eg tror du vil få problemer med og overbevise folk om....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pardini er grovt feilkonstruert i utgangspunktet som i tillegg til alle tekniske underlegenheter og driftsproblematikk...

 

 

Kva er det som er feilkonstruert i Pardinien? Har hatt ein i 2-3 år og det har eg ikkje oppdaga, heller ikkje dette med driftsproblematikken..

Link to comment
Share on other sites

Slapp av, Pardini-eiere :-) Jeg ser det ikke som min misjon å overbevise noen om noe som helst. Jeg har ingenting i mot Pardini; den er sikkert ypperlig til mange ting den - som f.eks. råmateriale til spiker.

 

Jeg bare skildret objektive fakta som er piøyefallende ved bare å se et bilde av den. Skjeftet skrår jo bakover - la meg anslå 130 grader. Tar vel ikke 2 - 3 år å finne ut det.

 

Poenget mitt var bare at siden Pardini er en kostbar pistol, kan man få så utrolig mye mer glede av investeringen sin ved å velge noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Nå får kongen mene hva man vil, men skjeftevinkelen har vel pistolen til felles med de fleste moderne matchvåpen (les. rørtenger,stiftepistoler osv..) ?

Vinkelen er nok ikke et vilt skudd i mørket, men heller den naturlige pekevinkel for de fleste hender, vil jeg tro.

Nå er det heller ikke bare "objektive" fakta som skjeftevinkelen du trekker frem, men også at "Pardini er grovt feilkonstruert i utgangspunktet som i tillegg til alle tekniske underlegenheter og driftsproblematikk.

Når du går såpass høyt ut her med hornmusikk og høye kneløft er det vel ikke for mye forlangt at du øser av din viten og forteller almuen hvilke grove feilkonstruksjoner Pardini har gjort, hvor den er teknisk underlegen (underlegen hva ?) og hvilken driftsproblematikk pistolen er belemret med.

Kjekt å vite for oss som har vært så uheldige å kjøpe katta i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Katta i sekken? Jeg antar du har gjort ditt valg med åpne øyne. Smaken er som baken, og kriteriene kan variere. Noen ønsker ganske enkelt å på en måte straffe seg selv litt - de vil rett og slett ikke ha det beste - de synes vel liksom ikke at de fortjener det. Bare se over i tråden; den dag i dag er det fortsatt folk som drømmer om 1911'er - som var "hot news" for over 100 år siden. Forstå det den som kan ?!?! (med mindre det er snakk om en Les Baer, da). Det hele er vel rett og slett et psykologisk fenomen - en gåte uten svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...