Jump to content

Hvilken rifle i .223 eller .222?


Luftmann

Recommended Posts

Hvor mye har du tenkt å spandere på rifle? Brukt? Nytt?

 

Lite kaliber fortjener rifle med riktig låskasse, dvs kort/smal låskasse med lite sluttstykke. Flere moderne rifler har få låskassestørrelser, slik at man gjerne får en småkalibret med samme låskasse som en .30-06. Funker det og, selvsagt, men det føles litt stort.

 

Brukt og dyrt:

Da ser du deg om etter en brukt Sako Vixen. Det er dronninga blant de små. Begynner å bli gamle nå, men du verden for noen flotte rifler. Holder følge med det meste den dag i dag. Men regn med å gi like mye for en 30 år gammel en som for en ny av annet merke, i hvert fall om den er strøken. Normal pris er fra 5 000,- til 8 000,-.

 

Om du har tid og ork med papirmølle og reise og hente, se i Sverige. Der får du Vixen billig, og det er ganske mange av dem. Nydelig sak her: http://www.blocket.se/orebro/Toppenfin_Sako_Vixen__222_rem_50917282.htm?ca=7&w=3. Også kan du trekke av omtrent ti prosent kurs. Det koster noe i avgifter å hente børsa (aner ikke hvordan man gjør det eller hvor mye det koster), men dette er ei grombørse, ser det ut til. :-)

 

En til: http://www.blocket.se/kiruna/SAKO_Vixen_studsare_50617320.htm?ca=7&w=3

 

Brukt og billig:

Da ser du etter Brno Fox. Disse er også gamle, men du får dem nyere enn Vixen-riflene. Lurer på om de sluttet med dem mot slutten av 1990-tallet. Det er endel som ikke har sansen for avtrekkssystemet på disse. De har to avtrekkere. Bakre avtrekk er snellertopptrekket. Du har enten fem kg eller èn kg avtrekk. Vanesak etter min mening. Har en Fox fra 1989 selv. Vurderte å få gjort noe med det en stund, men har lagt det fra meg. Orker ikke fikse på noe som ikke trenger fiksing. Jeg er vant med det, og det funker. Fox er muligens den vanligste .222'en i salgsannonser, så det skal ikke være umulig å få tak i rifle relativt raskt.

 

Det er en her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44947779&searchQuery=.222. Den ser ut til å være i god stand. Siktet er neppe verdt mer enn en tom dorull. Montasjen ser original ut (maken til min). Pluss for demper/gjenging. Det koster jo fort et par lapper ekstra, eller mer om det er en demper av anerkjent merke (billigmerker som Sonic og S&L funker bra det og da).

 

Du kan også se etter CZ527. Disse tok over etter Fox og kom mot slutten av 1990-tallet (tror jeg). De er omtrent identisk med Fox, men de har bare èn avtrekker. Skyv den forover, og avtrekket blir lettere. Prisene ligger på fra ca 4 000,- til 6 000,-.

 

Nytt:

CZ527, om de har i .222 lenger. Mulig Lux-utgaven har. Tror muligens de koster omkring 8 000,-.

 

Ellers har Wheihrauch og Anschütz også rifler i .222. Skal være bra saker det og.

 

Nytt og dyrt:

Blaser, Merkel osv.

 

 

Ellers får du sikkert haugevis med forslag om .223 hvert øyeblikk. Deretter følger en dyp diskusjon om riflestigning og kulevekt når hjemmeladerne kommer på banen. Og så kommer .22-250-klanen, .243-fansen, og 6,5x55-tilhengerne. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Howa, CZ 527, Zastawa, osv.. Har selv pr dato en CZ og synes denne gjør jobben fint. Hendig med lita kasse. Jaggu treffern også.. Nok å velge mellom, og enda flere synspunkter he he. Tror jeg ville gått runden for å plukke på div merker, for så å finne hvem som passet kropp og lommebok best.. Sikkert et dårlig svar, men ta det for hva det er verdt... Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hvis man liker elegansen i et våpen tilpasset patronen er Vixen-klassen vel verdt å se på. Det er noe smekkert og elegant over de kassene, å putte en 222 i en kasse bygd for 308 er litt som å skyte spurv med kanon (hver sin lyst). Hvis det ikke betyr noe vil feks en 700 være vel så grei. Det fungerer jo...

 

Egentlig litt rart at ingen har fulgt opp, 223 er jo en ekstremt populær patron på andre siden av dammen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke å stjele tråden din, Luftmann, men jeg slenger meg heller på her enn å starte en ny tråd om det samme emnet.

 

Jeg ønsker meg en rifle i .222 selv. Jeg hadde lenge lyst på en .223, men basert på artikkelen om .222 i forrige utgave av Jeger endret jeg mening. Rifla mi kommer til å bli brukt på rev, gås og den slags, og artikkelforfatter skrev at han i .222, i motsetning til .223 kunne lade kuler som stabiliserer samtidig som de ikke skyter i filler gåsa.

 

Jeg er dog litt skuffa over utvalget i .222. Hverken Winge eller Jaktdepotet har Remington 700 i kaliberet (kanskje de kan kjøpe inn hvis jeg spør?). Pedersens Vaabenlager har Tikka T3 Lite i .222, men jeg er redd jeg vil synes den rifla er i letteste laget.

Jeg har i alle fall lyst på en ny rifle, og den må være links.

 

-bjerkenaas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er dog litt skuffa over utvalget i .222. Hverken Winge eller Jaktdepotet har Remington 700 i kaliberet (kanskje de kan kjøpe inn hvis jeg spør?). Pedersens Vaabenlager har Tikka T3 Lite i .222, -bjerkenaas

 

Utvalget i 222 rem er veldig bra, har 222 rem selv og synes det er et fantastisk kaliber. Hatt 223 også, men liker nok 222 bedre.

Her er utvalget til Norma, og rimelig bra bare det.

http://norma.cc/sv/Produkter/Jakt/222-Rem/

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke å stjele tråden din, Luftmann, men jeg slenger meg heller på her enn å starte en ny tråd om det samme emnet.

 

Jeg ønsker meg en rifle i .222 selv. Jeg hadde lenge lyst på en .223, men basert på artikkelen om .222 i forrige utgave av Jeger endret jeg mening. Rifla mi kommer til å bli brukt på rev, gås og den slags, og artikkelforfatter skrev at han i .222, i motsetning til .223 kunne lade kuler som stabiliserer samtidig som de ikke skyter i filler gåsa.

 

Jeg er dog litt skuffa over utvalget i .222. Hverken Winge eller Jaktdepotet har Remington 700 i kaliberet (kanskje de kan kjøpe inn hvis jeg spør?). Pedersens Vaabenlager har Tikka T3 Lite i .222, men jeg er redd jeg vil synes den rifla er i letteste laget.

Jeg har i alle fall lyst på en ny rifle, og den må være links.

 

-bjerkenaas

En kompis har en jubileumsgave av R700 i .222rem

Den rifla er ikke bare litt pen :D

 

Får man tak i en sånn har man virkelig et smykke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var så heldig at abc-fritid la ut en liste her på kammeret og der var det en Sako L46 helstokk i kal 222 rem

Jeg var griseheldig ei 60 år gammal børsje som ser så og si ubrukt ut

 

Så smør deg med litt tolmodighet og følg med på div brukt bruktmarkeder så finner du deg en skatt du også

 

Seawolf . pakk børsja godt inn i julepapir og leg den under julegrana

Link to comment
Share on other sites

Må bare bekrefte... Blaser R 93 og R 8 har supergode 222 løp.

Jeg, en god kompis og to kammerbrukere har så og si identisk presisjon.

Dette er med redusert hastighet(rype ammo).

Blaser B97 kombi går identisk med ammo jeg lagde til to stk R93 i 222.

 

Så til litt erfaringer jeg hadde med Tikka 412 og Valmet 412 kombi i 222.

Begge gikk supert, men bare med kjapp ammo.

 

Valmet/tikka 412 og Blaser har samme løps stigning, skal også nevnes at jeg akkurat var begynt som hjemmelader i 1989 da jeg ladet for min tikka kombi.

 

Har ladet 222 ammo til Tikka t3(tre stk). Alle disse gikk bra, 5 skudd på ca25mm med redusert ammo.

 

Hadde en sako 85 i bestilling hos J&F i 222. Men orket ikke vente på deres leveringstid.(mai 2014).

Men har veldig lyst på sako 85 i 222.

 

Vår/sommer/tidlig høst 2012 hadde jeg 4 stk sako vixen innom, tre i mitt eie og ei til låns.

Riflene er sjarmerende og to av riflene var særdeles lite brukt. Fikk desverre ikke super presisjon med noen av disse riflene.

På linje med tikka t 3 i presisjon. De to peneste riflene ble bygd om til 221 Fireball med orginal løpet og begge riflen fikk magisk presisjon, men desverre middes mating(221 Fireball er ei nedkortet 222 hylse, bruker samme kule).

 

På tross av at jeg føler jeg har prøvd litt av hvert, så vil jeg mest sannsynlig kjøpe en CZ 527 neste gang. Men min vane tro, så må nok rifla moddes ca 2x prisen av ny før en kanskje blir fornøyd.

Liker det aller meste med cz 527. Men ikke magasinet(som er for langt !;-).

Link to comment
Share on other sites

Får vise min lille stolthet her da, min kjære Samantha (oppkalt etter 80-tallets guttedrøm, Samantha Fox, selvsagt):

 

Før plastikkirurgi:

IMAG0386.jpg

 

Etter:

20130212_222044_zpsddb4be47.jpg

 

"Måtte" modifisere da originalstokken ikke var helt stabil og måtte pusses i løpskanalen en gang i året. Det hadde sikkert gått helt greit om jeg hadde beddet løpskanalen, men jeg valgte å prøve ny stokk, en Boyds (solgte den gamle, og jammen røk et rådyr for rifla den havnet på, rett etter.). Operasjonen kostet faktisk ikke mer enn en drøy tusenlapp, og det har vært verdt hver krone. Når jeg også fikk solgt den gamle stokken for noen hundrelapper, ja da ble det faktisk utrolig billig og.

 

Samlingene ligger helt ned mot 8 mm med oppsettet nå (Zeiss Diatal 7x50-sikte og Sonic 35-demper). I benk, selvsagt. Skytteren er dårligere enn rifla.

 

Legg for øvrig merke til forskjellen mellom den over Fox'en i det siste bildet. Det er en Sako .308. Flere småviltrifler i dag er nettopp av en slik størrelse, med stor låskasse. Fox'en er en ekte småviltrifle. Legg spesielt merke til sluttstykkene. Alt føles i grunn litt mindre på en slik rifle. Lengde på selve våpenet er jo like langt, og kolben er like lang, grepet er like stort og det er samme avstand fra grep til avtrekk, men likevel. Følelsen er en annen med den lille. Når jeg har Fox'en i henda og deretter tar fatt i Sakoen, føles det som om jeg tar tak i en artillerikanon i forhold. Subjektivt ja, men...

 

Litt som dette:

Lefaiv26_zpsa79843e7.jpg

 

Kontra dette:

gustav1_zps1a6297f0.jpg

 

:mrgreen:

 

Gjør du det billig og fiffer opp frøkna litt, får du faktisk en rifle som holder følge med alt som lages selv den dag i dag, og selv med et "råbygg" som en Brno Fox. Billig blir det, og lett er det å gjøre det (når jeg klarte det, klarer alle det, kløne som jeg er), og du får en rifle som treffer alt du peker på. Finner du en Sako, får du finish i tillegg. Det er en kjensgjerning at Fox ikke har finish i verdensklasse, med en sluttstykkegang man skulle tro var gruset i stedet for smurt, blant annet (Sakoen over silkemyk i forhold. Nesten som Krag, som etter min mening er helt rå i forhold til alt annet jeg har fiklet på. Har en M1912 karabin som overgår Sakoen).

 

Jeg er overhodet ikke i tvil om hva jeg ville valgt i dag, Sako Vixen. End of discussion. Det var egentlig det jeg ville ha i sin tid, men da jeg tittet etter en slik, var det selvsagt helt tørke, og med min tålmodighet, MÅTTE jeg ha rifle omtrent på dagen... Har angret mye i ettertid på at jeg ikke ventet, og jeg har bydd på et par de siste par årene, men har gitt opp og koser meg med det jeg har. Frøkna mi funker jo helt topp. :-)

 

La forresten inn bud på 7 500,- på den ene Vixenrifla, for et par år siden. Jeg fikk den ikke... Og jeg som trodde jeg tok i. Prisen var satt til fem tusen. Budet var på seks. Jeg ba altså sju-fem, og fikk den ikke! Så de er jammen populære. Men de er verdt prisen om de er i god stand. Det gir en egen følelse å holde en slik i henda. Det er noe nostalgisk over den, da den er fra en tid hvor Sako var svært så anerkjent (og er det enda). Kvalitet, finish og presisjonspotensialet er på topp og like bra som det meste av .222'er som leveres i dag.

 

Se deg om etter Vixen, det er mitt stalltips. Det er jo egen tråd om Vixen her på forumet. Les, se, få tårer i øya og ha tålmodighet til du kommer over en...: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=22060&hilit=vixen. Vixen er dronninga. Alt annet er kopier...

Link to comment
Share on other sites

Ruger har nå bare en rifle i .222, og det er denne:

 

11377.jpg

 

Villle vel hatt en variant uten jernsikter og med tyngre løp for et så fint kaliber.

Ruger vil antagelig ikke kanibalisere sin egen .204 med .222

Mange har foreslått tidligere; dersom du lader selv tar du den utmerkede patronen 22-250 og har i litt mindre krutt, for å være på nivå .222, .222Mag, .222Swift, .223 osv...

(Forresten hva er feil med 200m/s høyere utgangshastighet?)

 

Denne Ruger rifla leveres i 22-250 :

 

17123.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ruger har også en het kandidat som heter Hawkeye Predator, et meget presist bruksvåpen med 1:9 snurr i pipen som tillater 75 grains kuler. Pent avtrekk rett ut av esken, halvtung pipe og hyggelig pris :)

Følger og med kikkertringer slik at man slipper noe ekstra kost med det :D

Link to comment
Share on other sites

Som Seawolf, så har også jeg en Steyr Mannlicher sl i 222 rem. Min har også helstokk.

Må si at jeg synes dette er ei smekker og fin børse :)

At den også har upåklagelig presisjon etter hva jeg greier å prestere er heller ingen ulempe.

Fikk i dag toppet den med en Kahles Helia kxi 3,5-10X50, som var min julegave til meg selv i år :mrgreen:

Måtte revene falle på nyåret!

Link to comment
Share on other sites

Kan gjerne anbefale Krico, har flere. Du finner imidlertid en langt billigere hos Arms & Ammo enn den det er linka til her. Den heter Husqvarna 2003, men er forøvrig samme børsa. Kvalitetsvåpen, ingen tvil.

Til 222 ville jeg nok uansett valgt ei kasse som er tilpasset patronen. Min temmelig nyinnkjøpte (for et år siden) Sako AI er blitt gromvåpenet på all jakt der kaliberet er passende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...