Jump to content

tracer rounds til .22lr i norge?


hjelme83

Recommended Posts

Når jeg kjøpte disse sist (Eley) så tror jeg prisen var rundt 1 kr pr skudd. Ved kjøp av container så bør det vel bli vesentlig rimeligere.

Har igjen en halv eske fortsatt, kanskje man skulle fylle opp halvautomaten og ta en serie en kveld, bare sånn for å vekke noen gamle minner :)

Link to comment
Share on other sites

Har igjen en halv eske fortsatt, kanskje man skulle fylle opp halvautomaten og ta en serie en kveld, bare sånn for å vekke noen gamle minner :)

 

Hø hø, er det gamle minner så glem det, og spar de heller som samleobjektert. Jeg hadde noen esker en gang, og gjemte unna noen for senere moro. Noen år senere ble disse funnet fram igjen, men ingen virka lengre.. :cry:

 

Men de virka flott som ferskvare!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med Eley sine, kjøpte et par-tre esker for mange år siden. De virka veldig godt faktisk, så godt at jeg måtte spare ei eske eller to for å kunne imponere skytterkompiser senere med disse.

Etter et par-tre år ble de tatt fram igjen, men da var gutsen borte i dem, noen kunne såvidt synes i mørket, de fleste var helt døde.

 

Og når jeg nå ser at så mange er interessert i tusenvis, så lurer jeg litt på hva de har tenkt å bruke de til.

Men, bevares, det er gøy og eksotisk, det var mengden jeg var undrenes til!

Link to comment
Share on other sites

Planen er å bruke dem til å skyte med.

Det går fort tusen skudd på en ettermiddag med plinking hos meg iallefalll.

 

Jeg bruker ikke skudd til mellom 1 og 2 kr stykket til plinking, da går det i Cci Standard eller lignende.... :wink:

Ellers blir det for dyrt synes jeg. Til seriøs trening blir det noe annet, da kan man forsvare dyrere ammo, men jeg ville ikke skutt sporlys uansett.

 

Som Hornetman var inne på.

Etter et par-tre år ble de tatt fram igjen, men da var gutsen borte i dem, noen kunne såvidt synes i mørket, de fleste var helt døde.

 

Jeg måtte teste et magasin på 15 skudd, og alle var døde. Dette er gamle patroner som har ligget i kjelleren i noen år. Man kan nok stille spørsmålstegn ved levetiden til brennsatsen om disse skal lagres over tid.

 

Nå vet vi at vanlige sporlyspatroner i sentertente kalibre kan være leie med løpet, hvordan er dette i 22LR?

Jeg har i hvertfall pusset rett etter bruk.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke varmgang jeg tenkte på, og jeg tviler på at løpet blir noe særlig varmere enn med vanlig ammo. Jeg har skutt en del av dem tidligere også og har aldri merket noen unormal varmgang i salongrifla, selv i halvautomat.

 

Derimot kan rester etter forbrenningen av sporlyssatsen, salter osv være skummelt. Nå sitter vel denne satsen på tuppen av prosjektilet på en 22LR og ikke bak som i sentertente, derfor vil trolig kula "skrape" med seg det verste av forurensningene ut for hvert skudd. Uansett tror jeg det er lurt å pusse etter å ha skutt slike patroner.

Link to comment
Share on other sites

Kan bare bekrefte det flere sier her, gutsen i de er borte, jeg handla .22lr i 2997, og patroneskene med sporlys samme året eller året etter. Funka greit når de var kjøpt, men lite respons i de jeg har prøvd senere år fra siste pakka.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Har en halv eske med Eley Tracer og jeg kan godt slakte en slik for å finne ut hvor "satsen" sitter,

men jeg kan ikke skjønne hvordan den skulle kunne antenne viss den sitter i front?

 

Så det er sagt, esken er noen år gammel og ingen av de virker i min heldempede CZ. Muligens det er fort kort løp til å få tid til å antenne...

Link to comment
Share on other sites

På de Eley Tracer jeg hadde satt sporlyssatsen i "ræva" bak på kula. Foran var tuppen malt rød. Mener at vi brukte de i pistol også når de var ferske, uten funksjonssvikt. Etter noen år tente de ikke i ei 61 cm BRNO pipe engang.

 

At sporlyssatsen svekkes over tid, også i grøvre kaliber er normalt, men da snakker vi om mange år, kan synes som at prosessen går mye raskere med .22 LR. Men nå er det vel neppe mil-spec på disse heller.

Link to comment
Share on other sites

Sporlyssatsen i sentertente kaliber er vel kapslet inn? Ihvertfall er de det på en 12,7mm enten ved hjelp av tynn messing, stålskive med bruddanvisning eller plast med bruddanvisning. De har også det man kaller mørk sone, husker ikke om det er 50m eller mere. Hvordan er dette på f.eks. 7,62 kalibrene?

Link to comment
Share on other sites

Sporlyssatsen i sentertente kaliber er vel kapslet inn? Ihvertfall er de det på en 12,7mm enten ved hjelp av tynn messing, stålskive med bruddanvisning eller plast med bruddanvisning. De har også det man kaller mørk sone, husker ikke om det er 50m eller mere. Hvordan er dette på f.eks. 7,62 kalibrene?

 

Stemmer det at på sentertente kalibre så er sporlyssatsen i et hulerom bak på prosjektilet. Mørk sone på de sporlysene jeg har er på ca 100m.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har skutt noen Eley Tracer i min Brno 22 halvautomat for mange år siden, (har halve esken igjen enda)

De etterlater masse søl i mekanismen som er ett helvete å få rent etterpå.

Så mitt råd er, ikke skyt dem i halvautomat, med mindre du har lyst på møkkajobben.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Xesray: siden du bare vil ha "bestillinger" og ingen spørsmål og svar i din egen tråd, så spør jeg i full offentlighet her...:

 

Så verken du eller Søylen har sjekket om sporlys er lov FØR du begynner å samle interessenter slik at man kan gjøre en stor samlebestilling? Det var da merkelig bakvendt eller. Det kan ikke koste mange minuttene å finne ut av det.

Og etter 3 måneder så er det fortsatt ikke mulig å få en cirka pris? Spiller vel ingen rolle om de ikke får tak i akkurat nå...fabrikanten(e) har sikkert en fast utpris på dem.

Link to comment
Share on other sites

Det står ikkje noe i loven om sporlys. De sliter litt vist de hadde tatt inn 100 tusen skudd og ikkje fikk lov å selge de.

Det var vist ikkje så lett å få tak i som de trodde.

Nei de har ikkje fått tak i noe pris enda, dette på grunn av at de ikkje har fått tak i.

 

Det er bare å ringe søylen vist dere har spørsmål. Å legge ut svaret i sporlys tråden. Om de i det hele tatt får tak i vet eg ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...