Jump to content

Garmin Astro


Peter

Recommended Posts

  • Replies 3.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"kan ikke verifisere kart"

Hadde samme problem, dog ikke med 320. Jeg tok kontakt med Nordeca/kartbutikken og de kunne fortelle at enkelte eiendomskart ikke taklet nye eller "nyoppdaterte" gps'r.

Jeg sendte min brikke/kart inn og fikk nytt. Fungerer som snus...

Link to comment
Share on other sites

Der er kun et at gøre. Slet alle spor i halsbåndet.

 

For at undgå problemet fremover skal soft waren opdateres.

 

Garmin har løbende forbedret funktionen af både sender og modtager ved at introducere nye SW-versioner.

 

Man er nu nået til SW 3.70/GPS-SW 2.10 på Astro og SW 3.90 på DC30/DC40. Det vil føre for vidt at opremse alle forbedringer, de kan læses på computeren; men der er væsentlige forbedringer på batterilevetid, satellitkontakt og kommunikation mellem sender og modtager.

 

Således gør man.

 

Først skal man have fat i opdateringsprogrammet WebUpdater via Garmins hjemmeside:

http://www8.garmin.com/support/download ... jsp?id=931

Man kan vælge at køre det direkte, eller gemme det på computeren.

 

Først opdaterer man Astro.

 

Tilslut Astro til computeren via et USB-stik.

Åbn WebUpdater. Følg beskrivelsen på skærmen og opdater til seneste SW.

Versionerne kontrolleres via: 2xMenu -> Avanceret -> Opset -> System -> Enter -> GPS -> Menu -> Programvareversion -> Enter.

Nu skal der stå Programvareversion 3.70 - GPS SW Vers. 2.10.

 

Dernæst opdaterer man halsbåndet.

 

Astro skal stadig være tilsluttet, og halsbåndet skal ligge tændt ved siden af.

Tryk Dog og vælg det aktuelle halsbånd, hvis man har flere.

Tryk Enter -> Menu -> Opgrader hundenhed -> Enter. Så står der ”Klar til at kommunikere med PC. Start programvareopdatering af hundenheden”.

Nu skal man have fat i WebUpdater igen.

Følg beskrivelsen på skærmen, og opdater til seneste SW.

Versionen kontrolleres via: Dog -> Enter -> Menu -> Identificer hundenhed -> Enter.

Nu blinker lyset i halsbåndet, og der skal stå Software version 3.90.

 

Tøm Astro og halsbånd.

 

Efter endt opdatering, er der fornuftigt at tømme både Astro og halsbånd for gamle spor.

 

Astro.

2 x Menu -> Avanceret -> GPS programmer -> Spor: Sporlog -> Slet -> Ja. Lagrede spor -> Det aktuelle halsbånd -> Enter -> Slet -> Ja.

 

Halsbånd.

Halsbåndet skal være tændt, og ligge ved siden af Astro.

Dog -> Enter -> Slet hundenhedsspor -> Hundeenhedsspor slettet -> OK.

Link to comment
Share on other sites

Hei, etter å ha innstallert Topo Premium-kart på min Garmin 220, merket jeg at den jobbet tyngre.Det toppet seg etter to helger med jakt da skjermbilde tilslutt ble stående å hakke.

 

Har oppdatert både astro 220 og bånd-D20/30 til siste software. Uten at det hjelper (kanskje tvert imot)

Det pussige er at den virker greit i starten men så blir den treigere og treigere.

Den virket greit på kart(map) uten hunder å peile.

 

Det kan virke som kombinasjonen tunge kart (spesielt premium-virker bra med Adventure) samt peile hunder som er i stadig bevegelse blir for mye for astroen.

Spesielt ille blir det når lagringsminne begynner å fylles opp!!!

 

Følgende ble gjort for å bedre sittuasjonen. Hadde kart over Kristiansand/Hadangervidda /oslo , skrudde av Haddangervidda /oslo.

Merket raskere bytte av skjermbilde selv på rein Map funksjon.

 

Slettet alle spor på astro og hundebånd.

Merket at nå var skjermbilde betydlig raskere i dogmap funksjonen (men ikke så rask som i rein map)

 

På slutten av dagen begynte skjermbilde i igjen å bli litt tregt.

Gikk inn å justerte ned lagrede sporpunkter fra 9000 til 5000.

Da gikk bytte av kartbilde raskere igjen. Rakk dog ikke å teste mer på dette punktet.

 

Foreløbig konklusjoner er at etter en viss tid ved bruk av Topo Premium-kart i astro 220 oppstår problemer med hakkete skjermbilde. Jo flere band du peiler jo værre blir det. Jo flere/lengre spor som er lagret i astro/hundebånd jo treigere går det.

Redusere antall lagrede kart samt frigi minne på astro (slette sporlogg samt redusere ant lagrede punkter) ser ut til å hjelpe noe.

 

Siden problemet var minder ifjor enn i år, kan det virke som oppgraderingene fra Webupdate har fått astroen til å jobbe treigere (fyller opp minne og arbeidskapasitet?)

Link to comment
Share on other sites

Snakket med 2 bekjente som ikke hadde merket noe til hakkete skjermbilde enda i år, men de peiler bare på 1 hund.

 

Begynner å danne seg et bilde av at Astro 220 sliter med Topo Premium-kart og problemet øker når du følger flere hunder.

 

Peiler du 1 hund- Topo Premium-kart/men raskest med Topo Adventure kart

 

Peiler du flere hunder (bruker flere båns i løpet av dagen) anbefales Topo Adventure kart

Link to comment
Share on other sites

Ettersom det er er 77 sider, gidder jeg ikke lese. Går det ikke an å overføre premiumkart som ble levert på brikke til PC`en? Har et tre år gammel mapsource-program. Får ikke til å overføre kart til PC
Kart kan overføres til enheten, men ikke fra enheten til pc'en.
Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk litt dumt. Jeg har benyttet Adventurekartet mye på PC`en. Grunnen til at en ikke kan se på premiumkart på PC`en er vel for å vanskeliggjøre kopiering? Skjønner i såfall poenget, men føler litt på at det er katta i sekken. Litt bedre å studere kart på en PC-skjerm enn en ripete skjerm på størrelse med ei fyrstikkeske

Link to comment
Share on other sites

Dette innlegget er ikke ment som en oppfordring til piratkopiering av kart

 

men sånn har Garmin holdt på i alle år.

Det er raskere og mere brukervennlig å legge inn piratkopierte kart på både PC og GPS.

Brukervennlighet og registrering av produkter for den vanlige garminkunde har alltid vært klønete.

 

Hvis det kan være noen trøst er Premiumkartene allerede låst opp og kopiert, så slipper du å betale for dritten.

 

Hva har du egentlig kjøpt?

En minnebrikke med innhold?

Retten til å bruke et kart?

Hvorfor tvinger Garmin deg til å ha med en liten brikke som du aldri finner igjen om du mister den på bakken?

 

Garmin har i alle år hevdet at kartene har vært så dyre fordi det kostet så mye å kjøpe rettigheter,

nå er kartdataene som Garmin får gratis betalt over skattepengene våre, er det noen som har registrert noe billigere kart?

 

Garmin lager endel bra produkter men driter på kundene sine.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en helt ny 320 og opplever tilstadighet problemer med komminikasjon mellom bånd og mottaker. Det starter bra men etterhvert mister båndet kontakt med satelitt og ? tegn kommer på skjermen, komminikasjonen er helt topp mellom bånd og mottaker. Når det har gått en time eller to mister vi all kontakt med sender selv om hunden er helt i nærheten.... Når båndet blir slått av og får "hvilt seg" litt så fungerer det bra igjen noen som har peiling på hva som er problemet? Det kan også nevnes at det er andre hunder i nabo terreng som også har Astro men jeg har skiftet ID så det skal vell ikke være ett problem?

Link to comment
Share on other sites

Liten artig ting og få med seg Astro eiere..

 

Var på Skogbruksplan kurs i går. AT Plan har kommet med Kart i enkelte kommuner som har Hogstklassekart, ortofoto med bestand og eiendimskart slik du ser grensene til der Grunn eiere eier.. SMART!

 

http://www.atplan.no/Garmin-GPS/pmenu-5569" target="_blank

 

 

Glemte og si at hvis dere er Grunneier og har Skogbruks konto kan dere få skrvet av denne fra kontoen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt merke til at DC-40 halsbåndene henger "skjevt" på bikkjene pga vekten og metallspenna og halsbåndstumpen på den ene sida av båndet. GPS mottakeren på DC40en er montert på motsatt side av "Av-På knappen" og henger dermed rett ned mot bakken pga skjevheten.

-Dette fører sannsynligvis til at satelittmottaket blir seriøst svekket på disse båndene?

Har noen av dere testet å tape inn litt "motvekt" på andre siden av båndet slik at det "retter seg opp" eller ideelt sett henger skjevt motsatt vei av det båndet gjør nå?

garmin-dc-40-gps-dog-tracking-collar-gps-tracking-device-waterproof-dog3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk litt dumt. Jeg har benyttet Adventurekartet mye på PC`en. Grunnen til at en ikke kan se på premiumkart på PC`en er vel for å vanskeliggjøre kopiering? Skjønner i såfall poenget, men føler litt på at det er katta i sekken. Litt bedre å studere kart på en PC-skjerm enn en ripete skjerm på størrelse med ei fyrstikkeske

 

 

Du må laste ned det "nye" kartprogrammet til Garmin, BASECAMP.

Når du da kobler gps'en til pc'en, så vil den dukke opp i basecamp - og da kan du se premiumkartet på pc'en!

Link to comment
Share on other sites

Når man oppdaterer dc 30 med garmin update og har en amerikansk modell vil da programmet automatisk oppdatere nordisk mot nordisk og vice versa?? Jeg har oppdatert min dc30 med garmin updater og nå mister jeg kontakt etter femti meter. Ved å legge halsbåndet på sub kassa til stereoen får jeg verifisert at halsbåndet sender. Er det mulig å ha fått nordiske frekvenser på mitt halsbånd??

Alt fungerer mellom håndenheten og halsbåndet.

Er det andre som har problemer med oppdatering av amerikansk dc 30 ?

Link to comment
Share on other sites

Går bare fint med oppgradering med min GA220 og DC30, ikke merket trøbbel. Du må finne noen med samme utgave som deg, så finner du ut om det er mottager eller DC30 båndet som er problemet! Sjekket skruene til antenna på DC30? OG selvfølgelig har du tømt alle logger og kalibrert kompasset?

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Kompisen og jeg har hver vår Astro. Han har den nye (320?) mens jeg har den gamle (220?).

Problemet er at vi ikke får til å legge inn halsbåndet slik at vi kan peile begge to (DC-40). Enten kan jeg peile hunden, eller så kan han, men ikke begge samtidig. Det som skjer, er at den ene mister kontakten med halsbåndet når den andre legger det til, og omvendt.

Link to comment
Share on other sites

220-mottakeren er oppgradert med ID-løsning. Det er faktisk 220-mottakeren og DC-40-båndet som egentlig hører sammen. Trøbbelet dukket opp da kompisen skulle peile hunden min med den nye 320-mottakeren sin.

 

Når jeg legger inn båndet går jeg på "doglist" og sier "add", berøret båndet og får beskjed om "...successfully..." osv.

Kanskje jeg bør slå av ID-løsningen, slik Puzzaque er innom.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men jeg prøver. Trenger ny reim til min DC-30 sender! Så få Finn for noen uker siden, en annonse der de solgte oransje reimer, nylon-beskytter til sender og mere til for DC-30. MEN, jeg finner ikke igjen annonsen. Noen som har tlfnr, mailadr, etc til denne personen/firma. På forhånd takk. Gjerne PM.

Link to comment
Share on other sites

Truls oppgrader dc220 motakeren sånn att du kan legge ID på bandet. Legg inn bandet uten ID for å teste før dere setter ID på bandet.

 

Du må jo nødvendigvis ha en ID på båndet for å motta signaler. Koding derimot kan du slå av, men det skal ikke være noe problem å legge til et bånd med kode på dersom du vet koden.

 

Når jeg legger inn båndet går jeg på "doglist" og sier "add", berøret båndet og får beskjed om "...successfully..." osv.

Kanskje jeg bør slå av ID-løsningen, slik Puzzaque er innom.

 

Dersom du bruker funksjonen med automatisk innleggging av båndet, kan du få problemer dersom du allerede har liggende inne en hund med samme ID. Dette fordi den håndholdte automatisk endrer ID på halsbåndet (du får spørsmålet: Er dette halsbåndet ditt.) dersom ID'en krasjer med en du har liggende inne allerede.

 

Følgende oppskrift bør fungere (Oppskrift basert på 220, antar 320 er omtrent likt): På den håndholdte som ikke har kontakt med halsbåndet går du på hundelista og sletter alt som ligger der. Deretter kan du legge til halsbåndet med berøringsmetoden.

Alternativt kan du svare at du ikke kan berøre halsbåndet. Da får du spørsmål om du kjenner ID'en, og kan legge den inn direkte (leses av på den håndholdte som har kontakt).

 

Ellers er det alltid en god idé å oppdatere enheten jevnlig med WebUpdater!

Link to comment
Share on other sites

Kutta sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Dersom du mister all info om hund med ?tegn på batteri og null på de søylene som viser gps signal og Kommunikasjonsignal vil det være en mulighet for antennebrudd på en av delene, om du klarer å få tak i ett bånd til å se om du mister info til begge samtidig kan det tyde på feil på hånddelen om du mister til den ene kan det være feil på antenne på hundedelen om du mister deler av infoen så komuniserer enhetene men sansynligvis har du da en annen feil på hundedelen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke å overføre sporloggen fra DC40 til Map Source på pc.

Følger bruksanvisningen men det funker ikke, kommer bare sporene etter meg.

Hvis du kun får dine spor, har du ikke kontakt med DC40.

Sørg for å få DC 40 som enhet under "motta fra enhet" i MapSource.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...