Jump to content

Garmin Astro


Peter

Recommended Posts

Skjønner Garmin Norge godt jeg. Hvorfor skal de ta ansvar for et produkt som ikke er lov å bruke i Norge og har blitt kjøpt i utlandet fra en annen forhandler? Ødlegger bare for sine egne forhandlere. Astro kjøpt i USA har et års garanti og jeg vet om flere som har sendt tilbake og fått ordnet ting på garantien der.

Har man en garantisak er det naturlig å levere til den man har kjøpt av så tar de det videre. Er noen ulemper med å kjøpe "billig" i utlandet og det bør det være for ikke å drepe alle butikker i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du ryker mottageren på Garmin Astro enheten, og tro meg, det har skjedd, en grunn til de skriver det. Så ikke kjøp bæresele for jaktradio og GA, ha de hver for seg, en på høyre side og en på venstre side, kan lese en som testet dette med en GA220, o GA220 tråden.

 

 

Sako_35

 

 

Det står noe i bruksanvisningen til Garmin Rinoen at ved bruk av kanalene 1 3 5 7 kan kartfunksjonen bli feil. Noen som har funnet ut at det er enkelte kanaler fra jaktradioen som kan forstyrre kart/hund på Astroen.

Link to comment
Share on other sites

Flere som synes kompasset fungerer dårlig på astro 320. Har brukt den under jakta nå, og retning nord blir jo omtrent i den retningen jeg snur meg uansett. Har kalibrert kompasset flere ganger, men blir ikke bra.. Fungerte knirkefritt på den astro 220 jeg hadde. Noen som har tips til bedring..?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser i brukermanualen, når det er bilde av kompasset der så er det en trekantet rød pil. Det er det ikke på min.. Er det noen innstillinger i kompasset dere gjør om fra fabrikkinnstillinger?

 

Den røde pilen kommer frem når du bruker kompasset til å navigere til en hund eller ett annet punkt

 

Dog -> enter ->kjør ->enter->meny->meny-> verktøy -> kompass så vil den røde trekant pila peke i retning hunden

 

Nå kan du gå til kart visning og tilbake med "map" og "back" knappene

Link to comment
Share on other sites

Sitter her og leser og undrer meg over en vesentlig ting:

Hvorfor i svarte har dere Garmin? ett sånt møkkaprodukt kan jo ikke dere bruke.

Eller er det dere det er noe fundamentalt galt med? har dere tenkt over det?

 

Til han som klager over dårlig service for at han har en US modell, hadde du hatt en Nordisk modell hadde du fått den servicen som er nødvendig på din Astro, skaff deg ett lovlig apparat så vil jeg tro du vil møte en annen verden mht service.

 

Du som ikke klarer å bruke kompasset, les bruksanvisningen nøye, og GJØR som bruksanvisningen sier.

 

Mht Jaktradio og Astro, ja en jaktradio med sterkere utgangseffekt enn 5 w vil være skadelig for håndenheten din, ikke verre en at du setter radioen på effekt under 5 w, trenger ikke mere, og det er vel det som er max tillatte i Norge. Dette står også beskrevet i Bruksanvisningen, men egentlig er bruksanvisninger noe dritt, spesielt at man må lese de.

 

Og til slutt en annen viktig ting, slutt å klå i stykker garmin deres, dere har ikke den minste peiling på å skru denne selv, og ikke forvent at garantien gjelder når dere selv har fucket opp apparatet....

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt til ordbruk da villreinjegeren! :wink: Hvis alle Garmin Astro i hele landet var "møkkaprodukt" så hadde denne tråden vært 100 ganger større med spørsmål. Det trøbbelet som er, handler mest om brukere som spør her før man leser manualen. Det ser jeg forsåvidt ikke noe galt i.

 

99% av tiden så er Astro et fantastisk hjelpemiddel som gir all info man trenger, hvert 5. sekund får man oppdatert hvor bikkja er, og det gratis! Synes forresten å huske at du nylig annonserte etter en Garmin Astro sjøl? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Få han som du kjøpte Astroen hos til å sette opp denne slik den skal være, så er det i orden, jeg gjorde det hos han jeg kjøpte min (Roheim electronics på Hamar) og jeg har sjekket kompasset flere ganger mot Silvakompasset mitt, og det stemmer nøyaltig hver gang, men har jkeg hatt Astroen avslått over lengre tid så kalibrerer jeg kompasset på nytt og følger instruksjonen på skjermen og vips så er det oppe å går igjen

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg i deg RAnger, men jeg blir så oppgitt over folk som dømmer nord og ned før dem har lest bruksanvisningen og på det grunnlaget svær edder og galle over produkter, dette gjelder ikke bare GArmin med alle duppeditter som man skal ha til jakt og skyting, Har også en følelse av dem aller fleste brukerne skrur i filler, de skal modifisere antenner og alt mulig rart uten å ha den nødvendige kompetanse.

Sånt provoserer meg, har også en Astro, og så langt har den fungert 100% for meg. Men jeg har kanskje i motsetning til mange lest bruksanvisningen, og beholdt de innstillingene leverandøren hadde satt opp for meg både mht kart og alt..

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med bruk av Garmin Astro 320 Nordic i utlandet.

Vurderer og kjøpe denne nå, men kommer til og bruke denne endel på jakt både i Frankrike og USA.

 

Hva er egentlig forskjellen på Nordic utgaven og US utgaven?

 

På forhånd takk.

 

Mvh Alexander.

Link to comment
Share on other sites

Astroen min er et suverent hjelpemiddel, og den bikkja jeg har nå, har astroen avslørt i måten hu jobber på, både mht søkene og hvor langt hu drar ut i sine søk, Jeg bruker bare peilen som kontrolerende middel mot bikkkja, bruker ikke den for å styre bikkja og hente bikkja av makelighetshensyn.

Jeg legger inn Waypunkt og alt slikt, men jeg er nøye med å tømme både hundeenheten og håndenheten etter bruk, slik at den skal fungere best mulig.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med bruk av Garmin Astro 320 Nordic i utlandet.

Vurderer og kjøpe denne nå, men kommer til og bruke denne endel på jakt både i Frankrike og USA.

 

Hva er egentlig forskjellen på Nordic utgaven og US utgaven?

 

På forhånd takk.

 

Mvh Alexander.

 

Avhenger av hva landenes telemyndigheter sier i forhold til frekvsnbruk og slikt, i mange land må man ha tillatelse til å bruke frekvenser, og at dette må søkes om på forhånd, I Norge og Sverige er det ikke slike restriksjoner på hundepeilene.

Jeg så ei slik liste et sted, men husker ikke hvor, tror det var på GArmin.com

Link to comment
Share on other sites

Få han som du kjøpte Astroen hos til å sette opp denne slik den skal være, så er det i orden, jeg gjorde det hos han jeg kjøpte min (Roheim electronics på Hamar) og jeg har sjekket kompasset flere ganger mot Silvakompasset mitt, og det stemmer nøyaltig hver gang, men har jkeg hatt Astroen avslått over lengre tid så kalibrerer jeg kompasset på nytt og følger instruksjonen på skjermen og vips så er det oppe å går igjen

 

Dette var ett skikkelig dustesvar!Skal folk lære hvordan ting virker så må man nettopp pelle og trykke selv,gjerne i kombinasjon med lesing av bruksanvisning..

 

Hvis ikke kan man i samme slengen få selger til å sette opp jaktradioen,skyte inn børsa og pakke sekken også. :winke1:

Drar denne litt langt,men jeg tror du skjønner hva jeg mener..

 

Og jeg jakter med enkelte som har vegring mot å lære seg ny teknikk,men bruke driten,det skal dem hvis noen bare hjelper dem å stille det inn..

Link to comment
Share on other sites

Istedet for at dem skal klundre med noe dem ikke får til selv om de leser bruksanvisningen kan det være greit at man er klar over at hvis man kjøper av en fagmann så er det hjelp å få, Men sant som du sier man lærer av å knote å trykke, selv om faren er overhengende for at utsyret ikke virker etterpå...

det er noen innstillinger man ikke trenger å tukle med selv, som i andre ting, man tukler ikke med avtrekkeren på et våpen uten at man har kompetanse på området, ikke roter man i datahjernen på en bil heller.

 

Men er enig i at det kanskje burde vært laget en bok: "Astro for dummies" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er jo egentlig bare genial, for her finner eller får man svar.

Når det gjelder de som hadde problemer med kompasset, så kanskje det var at kartvisningen ikke er låst til nord ja? Jeg har alltid kartet låst mot nord, uansett om jeg har bare kartvisning (Map) eller kartet følger bikkja (Dog->enter->kart). Jeg har det forresten alltid stilt inn slik at kartet følger bikkja, og ikke er sentrert rundt meg sjøl. På Astro 220 så må man zoome inn eller ut for å oppdatere avstanden til bikkja, men det er en vanesak og null problem. I bildeeksemplet så er avstanden til bikkja å finne på det nederste tallet under batteriindikatoren, og i dette tilfellet er det 927 meter mellom meg og bikkja (som forresten svømmer i los etter rådyr).

 

302183_2135306107015_1150923623_n.jpg

 

Jeg liker forresten sporet som tegnes i Astro 220 mye bedre enn i Astro 320, fordi det i 220 vises når et et nytt spor krysser over et gammelt. 320 tegner en ensfarget tjukk strek som er umulig å lese på samme måte, og det er en av grunnene til at jeg synes gode gamle Astro 220 er bedre å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har akkurat kjøpt meg en Astro 320, fikk besked om at jeg bare kunne sette inn minnebrikka fra 220'n med kartene mine.

Kjøpte 220'n brukt med kartene inne for en del år siden.

Men 320'n vil ikke lukke opp karten. :oops:

Hvordan kan jeg fikse dette...

Kan dette bli en dyr affære :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har hørt rykter angående en ny hundepeiler fra Garmin eller? Er vel på tide å komme med noe nytt, da spesielt med losindikator. Har nettopp fått se Trackers hundepeiler som bruker mobiltelefonen som håndholdt del i praktisk bruk. Denne gruser Garmin langt ned i støvlene. :shock: Eneste grunnen til at jeg selv ikke har slått til på den er at de norske kartene foreløpig er for dårlige.

Link to comment
Share on other sites

Påløper det ikke tellerskritt/sms på Tracker? Er det sanntidsvisning av hundens posisjon, konstant? Om jeg skulle brukt min android-telefon til slikt, så ville jeg vært tom for strøm i den på et blunk, og jeg går ikke med batterilader i skogen.

 

Til Lightning; prøv det sako_35 skriver. Kopier den gamle minnebrikken din til PCn, og kopier så den mappa som heter Garmin over på en ny minnebrikke som du kan putte i den nye Astroen. Se om det funker da? For Astro 320 skal vel kunne bruke de gamle Topo Pro-kartene (som jeg regner med du har)?

Link to comment
Share on other sites

Påløper det ikke tellerskritt/sms på Tracker? Er det sanntidsvisning av hundens posisjon, konstant? Om jeg skulle brukt min android-telefon til slikt, så ville jeg vært tom for strøm i den på et blunk, og jeg går ikke med batterilader i skogen.

 

Til Lightning; prøv det sako_35 skriver. Kopier den gamle minnebrikken din til PCn, og kopier så den mappa som heter Garmin over på en ny minnebrikke som du kan putte i den nye Astroen. Se om det funker da? For Astro 320 skal vel kunne bruke de gamle Topo Pro-kartene (som jeg regner med du har)?

 

Påløper vel cirka ei krone eller to totalt på en jaktdag. Bare å legge inn i frifamilie, så er det gratis :) Strømmen kan fort bli et problem ja, må nok ha med ekstra batteri, akkurat som med Astroen. Du får sanntidsvisning med oppdatering på inntil hvert 3. sekund på Trackeren. Jeg var skeptisk og hadde mange spørsmål helt til jeg testet den. Men som sagt, kartene er altfor dårlige når du er vant til Topo Premium.

Link to comment
Share on other sites

I mine områder er det mange plasser med dårlig tlf dekning så astroen er eneste allternativ her enn så lenge. Har kjøpt med ny 320 og den bruker no fryktelig med strøm( tom midt på dagen) Noen tips hva jeg kan evn slå av. Har slått lyset på minimum.

 

 

Kjenner meg igjen med vanlige batterier. Kjenner meg ikke igjen etter jeg brukte noen hundrelapper på cla ohlsson og en varta batterilader og 4 opladbarw batteier med 2800mha. Verdt hver krone, holder godt en laaang dag med 5 sek oppdatering på bikkja.

 

Husk å sette hånddelen på rett type batteri.

Link to comment
Share on other sites

noen som har vært borte i at hundeenheten mister satelitt mottak helt plutselig? selv om hunden bare er 20 meter unna? dette skjedde her om dagen, men prøvde den ista å da fungerte den helt fint på 1-2 kilometer.

 

Det kan skje av og til, spesielt hvis bikkja er inne i tett skog. Kommer normalt tilbake etter noe tid.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg ikke igjen etter jeg brukte noen hundrelapper på cla ohlsson og en varta batterilader og 4 opladbarw batteier med 2800mha. Verdt hver krone, holder godt en laaang dag med 5 sek oppdatering på bikkja.

Husk å sette hånddelen på rett type batteri.

Kjøpte også 2700 mAh oppladbare batterier 1,2 volt, fire stk. Man bør stille inn på batteritype NiMH da ja, men dette har bare betydning for at batteriindikatoren skal vise riktig mengde gjenstående guffe på batteriene. Jeg regner med å spare miljøet for en vesentlig mengde brukte batteri på dette viset, ikke dumt.

Link to comment
Share on other sites

Garmin har en serie med feil hvor halsbåndet mister satelittmotaket om du sjekker garmin sine sider finner du ut hvilke serienr det gjelder.

 

GP powerbank 2700mAh står i knappe 5 timer på samme innstilling står ordinære i 8-9 t står no 5X på den pakken men det er no bare tull

 

Om man skal bruke peileren i utlandet så skal man også sjekke om regler for bruk, det var (vet ikke om det fortsatt er slik) plasser hvor man ikke hadde lov å bruke peileren mens man bar våpen ( man hadde altså ikke lov å bruke peilen til aktiv jakt, kun å lete hund)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...