Jump to content

Garmin Astro


Peter

Recommended Posts

Takker for svar, lite spørsmål rundt dette.. Gjelder det den nye også? Astro 320? Syntes det er veldig rart at de ikke har tenkt på dette på den nye versjonen..

 

Ja, dette er angitt også i hurtigstartguiden på astro 320.

 

Jeg kan komme tilbake til spekulasjoner rundt dette fra privat konto på kammeret, men jeg antar at hvis det var en enkel løsning hadde de fikset dette for lengst.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg sendte i fjord inn min da 4år gamle Astro 220 til Belanor grunnet merkbart dårligere rekkevidde. Den var da blitt brukt sammen med Hunteren min i 2 år. Fikk tilbake ny 220 uten noe begrunnelse på hvorfor.

 

Så det dere i ABC Fritid sier er at min hunter F1 som sender med max 5W kan fint brukes i sele sammen med Astro 220'n uten og ta langtidsskade av det?

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte i fjord inn min da 4år gamle Astro 220 til Belanor grunnet merkbart dårligere rekkevidde. Den var da blitt brukt sammen med Hunteren min i 2 år. Fikk tilbake ny 220 uten noe begrunnelse på hvorfor.

 

Garanti på slike enheter dekker vel kun fabrikasjonsfeil, så enten har vel Belanor funnet en fabrikasjonsfeil, eller de har vist nok en gang at de er særdeles enkle å ha med å gjøre i forhold til garanti. Det er jo minst en annen kjent feil med 220 som påvirker mottakseffekt - antennefestet.

 

Så det dere i ABC Fritid sier er at min hunter F1 som sender med max 5W kan fint brukes i sele sammen med Astro 220'n uten og ta langtidsskade av det?

 

Nei, det som er skrevet er at Garmin advarer mot bruk av Garmin Astro i nærheten av radiosendere som sender med høyere utgangseffekt enn 5w. Noen ønsker å være enda mer forsiktig, og holder jaktradioer med 5w eller lavere utgangseffekt unna astroen, men om det har noen reell effekt å holde 20-40 cm avstand kontra 2-3 cm vet jeg ærlig talt ikke - for allt jeg vet kan det være en like skadelig effekt om en har astro i en lomme og jaktradioen i en annen. Det er fortsatt ikke langt for en radiobølge...

 

Det jeg derimot er helt sikker på er at det ikke vil ha noen skadelig effekt å ha en jaktradio - uansett utgangseffekt - i bæresele sammen med astro, så lenge du ikke har den (eller astroen) der når du snakker i den. Og skal du være helt sikker på at jaktradioen ikke skader astroen, tror jeg at å holde den i motsatt hånd er bare å lure seg selv. Hvis det skal ha noen

effekt tror jeg at avstanden må være større. Men det er bare noe jeg tror, som sagt.

 

Og med tanke på den "advokatsikre verden" Garmin lever i, der alt slags småtterier dras for rettsapparatet (bare les på rifleløpene til Remington, Marlin osv - for ikke å snakke bruksanvisningene!), synes jeg det er rart om man har begrenset seg til å advare mot utgangseffekter over 5w hvis man mistenkte at lavere utgangseffekt vil skade astroen. Ville de unngå å bli holdt ansvarlig for slike skader, burde de bare skrive at astro ikke skal brukes i nærheten av jaktradioer, og la sluttbruker ta problemene hvis dette likevel ble gjort...

Link to comment
Share on other sites

Syntes ABC-fritid har en grei forklaring, men tror ikke at alle klarer å få med seg forutsetningene for at dette skal gå bra! Bruksanvisninger blir vel lest når det er for sent kanskje!

Så om forhandler legger inn en tekst om forutsetningene for bruk av bæreselen så har de i allefall sagt ifra.

 

Syntes det virker som en ryddig forklaring fra forhandleren. :)

 

Selv bruker jeg lav effekt når jeg kan, og høy når jeg må på jaktradioen, og bruker lang antenne, så behovet reduseres for høyeffekt fra jaktradioen som oftes ved bruk av lang antenne.

 

Edit: skivefeil.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Bedre føre var enn etter snar. :) Jeg tar ikke sjansen på det produktet, men med de lovnadene ABC-fritid har, så er det vel opp til hver enkelt. Jeg tror det er vesentlig forskjell på 20-30 cm avstand kontra klin inntil da, radiobølgene blir mye mer konsentrert på kloss hold. Men, det er bare mine tanker om det, jeg er ikke ekspert på slikt.

Synd; for dette er et veldig snedig produkt som hadde vært kjekt å ha.

Link to comment
Share on other sites

Leste det var snakk om hundespor lenger opp her. Selv så bruker jeg Garmin Basecamp, og jeg måtte ikke laste ned fra halsbåndet for å få opp hundespor på pc`n.

Koblet bare gps til pc. Har ingen erfaringer med Mapsource så hva som er best og forskjellen på de to vet jeg ikke.

I bruksanvisningen til Astro står det at hundespor må lastes ned til gps først mener jeg, men jeg slapp dette.

Er forresten Astro 320 jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Leste det var snakk om hundespor lenger opp her. Selv så bruker jeg Garmin Basecamp, og jeg måtte ikke laste ned fra halsbåndet for å få opp hundespor på pc`n.

Koblet bare gps til pc. Har ingen erfaringer med Mapsource så hva som er best og forskjellen på de to vet jeg ikke.

I bruksanvisningen til Astro står det at hundespor må lastes ned til gps først mener jeg, men jeg slapp dette.

Er forresten Astro 320 jeg har.

 

Hvis du laster ned fra håndenheten får du ikke hele sporet hvis bikkja har vært utenfor dekning. Fra hundeenheten får du hele sporet uansett.

Link to comment
Share on other sites

For å utdype det litt mere

Hundedelen lagrer med intervaller på 2-3sek posisjonen sin i hundedelen, når den sender til den håndholdte delen sender den kun nåværende posisjon, om kontakten mellom håndenhet og hundeenheten forsvinner for en stund lagrer hånddelen siste mottatte lokasjon fra hundeenheten når det igjen opprettes kontakt mellom enhetene er det lokasjon fra det punktet som hunden befinner seg på da som blir neste punkt på hånddelen.

 

Dersom man har jevn kontakt med hunden og en oppdateringfrekvens på 5 sek er det ikke så mye vits i å laste ned trackloggen fra hundedelen.

 

Om man derimot kjører med en oppdatering på 30 sek og en langbeint hund kan det jo muligens være av interesse å laste den ned for å se litt nærmere på hva bikkja har bedrevet

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Kjenner han som driver det, handlet en del av han direkte. Aldri noe plunder, men ring BN-data&Elektronikk, spør etter Bjørn, han som eier det. Se om du ikke får litt svar. :) Står et telefonnummer nederst der på siden du linker til. Som du ser så har de tilhold på Råholt, og har egen butikk der oppe.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

har akkurat kjøpt meg en GA 320. Jeg har ikke hatt GA 220 fra før, kun prøvd den i bruk. Så dette ser jeg fram til!

 

Spørsmålet mitt er. Hvordan skal jeg installere kart? Hvor får jeg tak i? Hvilke kart anbefaler dere? Fugerer kart til GA 220 på GA 320?

Det står sikkert en eller annen plass i denne tråden, men jeg fant ikke direkte svar på dette ved noen kjappe søk.

Link to comment
Share on other sites

For å instalere kart må du først instalere Mapsourse og så få tak i kart. Norge er delt inn i 19 forskjellige kartblad. Topo Adventure er vel siste utgaven men Topo pro fungerer like godt synes jeg i mitt terreng. Kart finner man i nettbutikker eller via litt søk på nett.

Link to comment
Share on other sites

For å instalere kart må du først instalere Mapsourse og så få tak i kart. Norge er delt inn i 19 forskjellige kartblad. Topo Adventure er vel siste utgaven men Topo pro fungerer like godt synes jeg i mitt terreng. Kart finner man i nettbutikker eller via litt søk på nett.

 

Takk for svar.

Er Mapsource vanligvis med sammen med Astro'en?

Link to comment
Share on other sites

Topo pro er erstattet av topo adventure og er vel nesten helt lik.

Det "nye" nå er topo premium. Premium har om jeg ikke tar feil eiendomsgrenser, men ulempa er for oss som jakter mellom to kartblad ettersom kartene leveres ferdig på minnebrikke så man må bytte brikke for hvert kartblad :?

Link to comment
Share on other sites

Topo pro er erstattet av topo adventure og er vel nesten helt lik.

Det "nye" nå er topo premium. Premium har om jeg ikke tar feil eiendomsgrenser, men ulempa er for oss som jakter mellom to kartblad ettersom kartene leveres ferdig på minnebrikke så man må bytte brikke for hvert kartblad :?

 

Vet du når Topo Pro kom ut? Rundt 2006? Eller er de nyere?

Link to comment
Share on other sites

Premium har om jeg ikke tar feil eiendomsgrenser, men ulempa er for oss som jakter mellom to kartblad ettersom kartene leveres ferdig på minnebrikke så man må bytte brikke for hvert kartblad :?
Nei, kjøper man verdikort for 2,3,4 eller 5 kart, kan man skrape frem koden, logge på oppgitte nettadr. og komponer de kartsnittene man trenger og SDbrikke kommer i posten.

Her er et av dem: http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/gps-kart-og-kompass/topo-premium-verdikort-5-omraader-1073332

I butikkene kan man finne alle,nettbutikken er litt t..g så de har 2 og 5.

Premium har vel også bedre oppløsning enn tidligere utgaver.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd de nyeste kartene i 320? En kamerat av meg prøvde eiendomskart i sin 220 (US). Den var alt for treg til å klare å vise kartene uten å hakke når kartet "flyttet seg". Antar at den nye modellen takler dette bedre?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd de nyeste kartene i 320? En kamerat av meg prøvde eiendomskart i sin 220 (US). Den var alt for treg til å klare å vise kartene uten å hakke når kartet "flyttet seg". Antar at den nye modellen takler dette bedre?
Ikke prøvd, men det er vel fortsatt mulig å dempe detalj mengden i menyen, når man ikke trenger det.
Link to comment
Share on other sites

Kan man si at 220 har samme meny oppsett som 60 csx pluss minus litt pga bla dog knapp selvfølgelig..?

Er storfornøyd med csx`en hvertfall.

 

Klør i fingrene, men litt usikker. Spess etter alt det negative folk skriver om dc40.

 

1 mann, 1 spets, 0 samband. 220 anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Kan man si at 220 har samme meny oppsett som 60 csx pluss minus litt pga bla dog knapp selvfølgelig..?

Er storfornøyd med csx`en hvertfall.

 

Klør i fingrene, men litt usikker. Spess etter alt det negative folk skriver om dc40.

 

1 mann, 1 spets, 0 samband. 220 anbefales?

 

Ja, nesten. Har ikke trykket mye på csx, men det er omtrent likt. Noen små forskjeller utover hundefunksjonen. Men hvis du skal kjøpe ny nå, ville jeg gått for den nye 320-varianten. Den skal være bedre. (Hvis du absolutt vil ha 220, kan du bare kjøpe en 320, og komme og bytte med meg :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Har du oppdatert softwaren på halsbåndet? Det er ofte ett godt sted å begynne. Det var en del problemer med GPS-dekningen til DC-40 i starten. Etter et par oppdateringer ble det bedre.

Nå spør jeg sikkert dumt, men har ikke greie på det. Hvordan oppdaterer jeg halsbåndet?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Kjenner han som driver det, handlet en del av han direkte. Aldri noe plunder, men ring BN-data&Elektronikk, spør etter Bjørn, han som eier det. Se om du ikke får litt svar. :) Står et telefonnummer nederst der på siden du linker til. Som du ser så har de tilhold på Råholt, og har egen butikk der oppe.

 

Sako_35

 

anntenna kom men feil anntenne til feil pris :forvirra:

alle kan vel gjøre feil....

Link to comment
Share on other sites

Da får du ringe og reklamere, og få byttet og mellomlegget!

 

Feil kan skje, men ergelig at man selv opplever det. :roll:

 

Sako_35

 

skal prate med de etter helga,feil kan sje så er ikke så grinete for det :winke1: fikk den tynne flexi-typen.hva syns dere om den,med tanke på rekkevidde.noen som har testet den iforhold til orginal....

Link to comment
Share on other sites

Om det er tynn antenne, ca 36cm lang, så bruker mange det i dag, og den virker bedre enn orginalantenna. Og antennefeste er mindre utstatt for brudd med en pisk som er fleksibel, enn en som er stiv, slik orginalantenna er. Selv har jeg en tynn pisk på min GA220 og meget fornøyd med det.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har nå forsøkt å legge inn bilder på den nye GA 320'n min.. Jeg har installert kartene på dataen fra cd'er. Så har jeg overført de via mapsource. Når jeg da velger de inne på gps'n, så ser jeg ikke noe kart på skjermen. Hva kan jeg gjøre og hva kan være feil? Har ikke gjort annet før jeg overførte kartene enn å sette i batteri og koble den til dataen vis usb. Rimelig lite peiling på hva det kan være. Og skulle gjerne hatt den til i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Kom over en forbedret uoriginal antenne til DC34 og DC40 som visstnok skal tåle mer og ha lengre rekkevidde?? Bestilte en antenne for å teste ut selv, men har noen andre testet denne antennen?

http://www.ebay.com/itm/Garmin-Astro-DC-30-Tuff-Skin-Replacement-Antenna-/170665353082?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27bc729f7a

Fikk den antennen igår. Den er ganske nøyaktig 50% lengre enn den originale antennen, noe tynnere, veldig fleksibel og ser ganske hardfør ut.

Tipper jeg får noe lengre rekkevidde med denne antennen montert, men skal bli veldig spennende å teste dette i høst

Link to comment
Share on other sites

Hei alle hop! helt ny og fersk her!

frustrert. vi har kjøpt Garmin astro 320, og søt er den på alle måter. vi har fått norges kart på en cd. har innstallert mapsource på pc, åpner den, og da vises alle kart. men mapsource - den finner ikke GPS! og da får jeg ikke gjort noe! hvordan går jeg fram? det haster, mannen skal på jakt på fredagen, han er frustrert og irritert. må bliggjøre ham med fungerende leketøy. Kan noen hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Hei alle hop! helt ny og fersk her!

frustrert. vi har kjøpt Garmin astro 320, og søt er den på alle måter. vi har fått norges kart på en cd. har innstallert mapsource på pc, åpner den, og da vises alle kart. men mapsource - den finner ikke GPS! og da får jeg ikke gjort noe! hvordan går jeg fram? det haster, mannen skal på jakt på fredagen, han er frustrert og irritert. må bliggjøre ham med fungerende leketøy. Kan noen hjelpe?

 

Heisann.

Hvis du leser fra side 6 i denne manualen tenker jeg det ordner seg.

 

http://www8.garmin.com/manuals/MapSourc ... manual.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...