Jump to content

Garmin Astro


Peter

Recommended Posts

@BørgePH Har du oppdatert mapsource? Trykk hjelp og søk etter programvareoppdatering

 

Jeg ser nå at vi har en gammel versjon av mapsource - 4.11. Har det noe å si? og så har jeg funnet ut at mapsource mener at usb driveren ikke er installert. men jeg ser ikke hvor jeg kan laste den nedd.

 

Vi har vista på PCen, er det noe lurt å ha?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@BørgePH Har du oppdatert mapsource? Trykk hjelp og søk etter programvareoppdatering

 

Jeg ser nå at vi har en gammel versjon av mapsource - 4.11. Har det noe å si? og så har jeg funnet ut at mapsource mener at usb driveren ikke er installert. men jeg ser ikke hvor jeg kan laste den nedd.

 

Vi har vista på PCen, er det noe lurt å ha?

 

jeg hadde også samme trøbbel med en gammel versjon av mapsource.. Prøv å last ned oppdatering så ser du om det funker bedre da ;)

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problem før jakta i fjor, da var det minnekortet som var defekt! men siden dette er 320, så er det vel det interne minnet Dere skal bruke? Sett 320 i minnkortmodus, og prøv igjen da! Er problemet borte, er det feil på enheten!

Hvordan sette den i minnekort modus? jeg finner ikke ett punkt i meny som kunne minne om forslag om modus. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ok, har oppdatert mapsource, da fant han med en gang astroen, men han har ennå ikke erkjent at en usb driver er innstallert.

Men han tok nu imot mitt ønske om å laage kartet utfra de kartene som lå. men de er gammel. Så mitt neste problem er å åpne IMG kartene i mapsource. dette er et sammensurrium!

Link to comment
Share on other sites

Hei har kjøpt Astro 320, kan man legge inn minnebrikke med jpg filer og se bildene på skjermen ?? Eller er jeg litt for optimist da ??

 

Tenkte jeg kunne sette inn minnebrikken fra viltkameraet og se på bildene da jeg var ute i felten...

Noen som har peiling ?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Kjøpte meg flunka ny Astro i fjor. Siste utgave. Bare tull med den. Måtte låne halsbånd av svoger i fjor. Fikk den oppdatert og alt skulle være i skjønneste orden. Ble prøvd i går og den hånholdte delen fikk ikke kontakt med halsbåndet. Er nå sendt inn på nytt så får vi se da :roll: . Er den ikke i orden etter denne turen til opratør, ja da ska de få igjen hele dritten :twisted: .

Link to comment
Share on other sites

Hei har kjøpt Astro 320, kan man legge inn minnebrikke med jpg filer og se bildene på skjermen ?? Eller er jeg litt for optimist da ??

 

Tenkte jeg kunne sette inn minnebrikken fra viltkameraet og se på bildene da jeg var ute i felten...

Noen som har peiling ?

 

Å bruke Astro til vanlig bildevisning går nok ikke.

 

Riktignok kan du få overført jpg-filer til enheten. Men dette er kartfiler, som du først legger inn som overleggsfiler i Google Earth og siden overfører til Astro. Dette er faktisk noe av det kjekkeste med den nye modellen. Jeg har selv overført en hel del kartruter fra orienteringskart og går nå rundt med detaljerte orienteringskart på Astroen, i tillegg eller i stedet for de vanlige topokartene. Det er en del puslearbeid med å tilpasse disse bildeoverleggene, slik at de blir nøyaktige nok. Men det er virkelig bryet verdt!

 

Har også prøvd Birds Eye - funksjonen, altså det å kunne laste ned satelittbilder til Astroen. Det var definitivt ikke noe for meg.

Link to comment
Share on other sites

hei alle sammen, var ute og jakta med en kamerat i dag tidlig etter hjorten. og han har en garmin astro med dc40 halsband, men det er problemer med halsbåndet. det er dårlig kommunikasjon mellom den og den håndholdte. prøvde da min håndholdte og akkurat det samme. er bra signal en stund også plutselig blir det veldig dårlig, og dette er ikke pga avstanden det er noe annet for det vi testa var ikkje langt. noen som har vært borti dette ?? takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Den korte, tjukke antenna på Astro 220 anbefaler jeg ikke å bruke, kjøpe en av de tynne fleksible piskene som er beskrevet i denne tråden. Hvordan antenna på Astro 320 er, er vel litt tidlig å si ennå, men det skal ifølge reklamen være bedre enn på forgjengeren. På jaktprøve nylig så opplevde jeg at min Astro 220 med 36 cm pisk hadde bedre rekkevidde enn Astro 320 med original antenne.

Link to comment
Share on other sites

Ta direkte kontakt med Garmin Norge, da får du beskjed om å returnere båndet, og du får sansynligvis nytt i posten i løpet av en uke. Ser flere som har gjort dette i Astro320 tråden i det siste da de beskriver kontaktproblemer med halsbåndet. Husk kopi av kviteringen når du sender den inn!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Den korte, tjukke antenna på Astro 220 anbefaler jeg ikke å bruke, kjøpe en av de tynne fleksible piskene som er beskrevet i denne tråden. Hvordan antenna på Astro 320 er, er vel litt tidlig å si ennå, men det skal ifølge reklamen være bedre enn på forgjengeren. På jaktprøve nylig så opplevde jeg at min Astro 220 med 36 cm pisk hadde bedre rekkevidde enn Astro 320 med original antenne.

På Astro 320 følger det med ekstra antenne (pisk) som er litt over 30cm lang. Forskjellen mellom den og den originale vet jeg ikke, da jeg satte på den lengste nesten med det samme.

Link to comment
Share on other sites

En vanlig jaktdag i skogen med en sprek støver, betyr langt hundespor på Astro`n.

Utpå dagen, da hundesporet blir endel km langt, forsvinner gradvis de første delene av sporet. Irriterende og dumt,,starten av sporet ( uttaket) kan være fint å ha på skjermen ( post). Kan jeg gjøre noe for at sporet for hele dagen vises ? Har lett i innstillinger, men finner ikke ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har nå vært ute de første sleppa med Astro 220, og husker nå hva det var som irriterte i fjor :trist::?

Er det noen som vet hvordan man slipper å få opp meldingen en: "En annen hundeenhet forstyrrer .... Vil du velge annen ID?" og deretter meldingen "Vil du fortsette å spore .....?" :?:

Man blir fort gående å trykke nei og ja på disse spørsmålene til det kjedsommelige, da de dukker opp igjen på nytt og på nytt :evil:

Kan man ikke bare svare en gang på dette, så kan den droppe å spørre igjen før etter i det minste 10 minutter???

Har prøvd å endre til ulike ID nummer på hundeenheten også, men det virker ikke noe særlig bedre.

 

Noen som vet hvordan jeg får fjernet det spørsmålet? Da blir jeg glad :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hatt jaktradioen på en brystlomme, og astroen i jakkelomme på andre siden, det har gått fint i 3 år. Men prater ikke så mye heller i jaktradioen! Det gjelder om du kjører 5Watt og oppover med jaktraioen, eller evt mobilradio.

 

Mobil teller ikke, den kjører på helt andre frekvenser, GA220/GA320 er i samme område som jaktradioen.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har nå vært ute de første sleppa med Astro 220, og husker nå hva det var som irriterte i fjor :trist::?

Er det noen som vet hvordan man slipper å få opp meldingen en: "En annen hundeenhet forstyrrer .... Vil du velge annen ID?" og deretter meldingen "Vil du fortsette å spore .....?" :?:

Man blir fort gående å trykke nei og ja på disse spørsmålene til det kjedsommelige, da de dukker opp igjen på nytt og på nytt :evil:

Kan man ikke bare svare en gang på dette, så kan den droppe å spørre igjen før etter i det minste 10 minutter???

Har prøvd å endre til ulike ID nummer på hundeenheten også, men det virker ikke noe særlig bedre.

 

Noen som vet hvordan jeg får fjernet det spørsmålet? Da blir jeg glad :D

 

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Jo lengre antenne du går med, jo større er sannsynligheten for å få inn andre bikkjer. Derfor syns jeg det er veldig greit med teleskopantenne. Begrenset rekkevidde ved normal bruk, så kan jeg kjapt øke rekkevidden dersom det skulle være nødvendig. At jeg i tillegg jakter i småkupert terreng, er også med på å begrense andre forstyrrelser.

Link to comment
Share on other sites

Bumper denne litt igjen!

 

Hei.

 

DC20 kom som det første halsbåndet, og kun levert i US versjon, går kun til US håndholdte Astro220.

DC20 ble fort ombygget av flere her hjemme til å henge i halsbånd, var levert for å sitte i vest på rygg.

DC20 hadde forbruk på antenner som knakk. Og så det er sagt US utgave er forbudt å bruke her hjemme i Norge, da den forstyrrer annen komersiel trafikk.

DC30 kom vel ca 1 år senere, også i US versjon, da som halsbåndversjon

Så ble Astro220 Nordic utgave også sluppet samme høst 2009, om jeg ikke husker feil, og da med DC30.

DC30 hadde mange sykdommer underveis, dårlig tilskrudde skruer på antenner og lignende.

 

Så kom vel DC40 i 2010, med mere kanaler som det viktigste, slik at man slapp forstyrrelser fra andre halsbånd.

 

Men mange håndholdte Astro220 har fått dårlig mottak pga av dårlige innfestinger i antenneplugg og de har vært i nærheten av jaktradioen, noe som medfører at inngangen på den håndholdte Astro220 bli ødelagt.

De som har hatt nordic har fått erstattet disse av Belanor.

 

US utgaver og Nordic går på forskjellige frekvenser og kan ikke kombineres.

 

Det var kortversjon.

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har nå vært ute de første sleppa med Astro 220, og husker nå hva det var som irriterte i fjor :trist::?

Er det noen som vet hvordan man slipper å få opp meldingen en: "En annen hundeenhet forstyrrer .... Vil du velge annen ID?" og deretter meldingen "Vil du fortsette å spore .....?"

Flere muligheter:

Når hunden er i bånd, bytt ID ,alle ID'er kan jo ikke være i bruk i nærheten, anbefalt.

Når hunden til naboen kan kobles, bytt ID, bob bob.

andre muligheter SENSURERT.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Mange med Astro her :smile:

Hvis alle sliter med det samme å kjøper seg et DC40 bånd blir det jo ikke så mye likere da :( Selv om det hjelper noe i og med at det blir noen kanaler til å fordele på...

Mener jeg har hørt en som har sagt at det gikk an å endre innstilling på GPS`n slik at meldingen ikke kom opp igjen før etter en viss tid etter at man hadde svart på den :? Da slipper man i alle fall å trykke konstant, uten å egentlig få fulgt med på sin egen hund før den etter en stund kommer igjen, og før man får endret på ID....

Link to comment
Share on other sites

Mayday Mayday!!

 

Mitt dc-40 halsbånd har blitt ustabilt. Slo den på for første gang siden lille julaften for 2 helger siden. Den kommer greit inn på 220'en og har fullt på signal og alt. Når jeg så har slått den på har jeg ventet ca 10 min før jeg kobler den til bikkja. Alt vel sålangt. Men etter ca 10-20 min detter jævelskapen ut. 2 røde streker på gps forholdene til halsbåndet er det som skjer. Jg har sittet og sett på signalmåleren. Den går fra 2 røde og til fullt på et blunk for så å dette ut. Den detter ut lenge, gjerne en tie om gangen.

 

Igår kveld tok jeg og oppdaterte halsbåndet og 220'en. Tenkte at nå funker alt omd et skal, det er bare at halsbåndet er litt i dvale siden det ikke er slått på på lang tid. Men samme dritten skjedde idag da bikkja fikk en harelos. Nummeret før hele astroen ble knust i hakkemat i rent sinne! For noe dritt dette astrogreiene er!

 

I tillegg har jeg slettet bikkja og lagt den inn på nytt, samt byttet ID uten at dette har hjulpet.

 

Jaktet i skodde og halvtett skog den siste tiden. Kan der være en sammenheng her? litt rart den detter ut og kommer inn igjen med fullt signal.

 

Er det smart av meg å skru opp halsbåndet og se om der kan ligge ulumskheter inni ettc?

 

Tar imot alle tips med åpne armer...!

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva det kan være, men jeg ville iallfall ikke skrudd den opp og tuklet inni, for da kan du miste garantien på den. Tåke stopper ikke GPS-signal, men tett skog kan gi litt dårligere dekning. Men ikke en time i slengen, så det er nok noe muffens et sted. Jeg ville sendt den inn til forhandler - uåpnet - så de kan sende den inn, evt gi deg et nytt halsbånd. Resten av diagnosen overlater jeg til Astroguruene her inne. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet egentlig ikke sikkert at det var det som gjorde susen, men uansett funket det bedre etterpå. Kan jo hende at halsbåndet bare trengte en tur ut av skapet og inn i stua en kveld :mrgreen:

Hadde vært artig å høre om det funker for deg, så gi lyd fra deg når du har prøvd det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Da har kanskje bikkja di lengre drev i år. :wink: Opplever det samme med 220/DC-30, etter et par timer ute så spises sporet opp fra starten. Har satt Astroen til å lage 10.000 punkter (max), men det er kanskje et tidsaspekt oppi dette? Vet den fullstendige loggen ligger i halsbåndet, men har ikke mulighet til å tømme det over på data.

 

Vil også gjerne motta tips fra Astro-guruene her inne om dette.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problem...bare å sende inn. Tømte loggen ,oppdaterte i hue og ræva , ingenting hjalp.

 

Jeg har både det svarte halsbåndet og det nyeste, oransje. Den nyeste (DC-40?) begynte å fuske, hunden mistet GPS-signalet og kontakten, men det svarte (DC-30?) funker som knott i ost og har gjort det hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Da har kanskje bikkja di lengre drev i år. :wink: Opplever det samme med 220/DC-30, etter et par timer ute så spises sporet opp fra starten. Har satt Astroen til å lage 10.000 punkter (max), men det er kanskje et tidsaspekt oppi dette? Vet den fullstendige loggen ligger i halsbåndet, men har ikke mulighet til å tømme det over på data.

 

Vil også gjerne motta tips fra Astro-guruene her inne om dette.

Hadde i allfall drev på 6-7 timer i fjor,og hele sporet var på skjermen. Må være noe som har skjedd. Et eller annet minne som er fullt e.l. ?

Ingen som vet??

 

-Haretex

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi fått igjen halsbåndet vårt fra verkstedet (Belanor) og alt virker perfekt. Og bra er det :wink:

Landerø sørget for og få båndet dit. Bra service :D:D .

 

Alle forhandlere gjør vel dette uten å mukke, Garmin er jo kongen på haugen når det gjelder service, og det er vel i stor grad dette som har berga Astro-systemet fra å bli et hatobjekt... :mrgreen:

 

Men egentlig trenger du ikke å involvere forhandler, på http://rma.garmin.no/ får du selv registrere servicesaker og får en adresselapp til å tape fast på pakken slik at du også sparer frakten. Og da får du serviceoppdateringer og evt henvendelser direkte til egen mail istedet for at alt må gå via en forhandler (som kanskje har det travelt i høysesongen rett før elgjakta...) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde i allfall drev på 6-7 timer i fjor,og hele sporet var på skjermen. Må være noe som har skjedd. Et eller annet minne som er fullt e.l. ? Ingen som vet??

 

Hadde du samme oppdateringsfrekvens den gangen? Husk at Astroen lagrer maks 10.000 punkter, og med 30 sek oppdatering vil du få betydelig færre punkter enn med 5 sek oppdatering...

Link to comment
Share on other sites

... på http://rma.garmin.no/ får du selv registrere servicesaker og får en adresselapp til å tape fast på pakken slik at du også sparer frakten. Og da får du serviceoppdateringer og evt henvendelser direkte til egen mail istedet for at alt må gå via en forhandler (som kanskje har det travelt i høysesongen rett før elgjakta...) :wink:

 

Tar de i mot US-modellen også?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...