Jump to content

Garmin Astro


Peter

Recommended Posts

  • Replies 3.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lightning; drit i fila som heter gmapsupp.img, den er det vel bare Mapsource og andre Garminprogram som forstår tipper jeg. Hvis du skal kopiere de kartene du har over på en ny brikke, så kopier den gamle minnebrikken din til Mac´en, og kopier så den mappa som heter Garmin over på en ny minnebrikke som du kan putte i den nye Astroen. Astroen din skal lese brikken og åpne kartene automatisk når du slår den på. Du behøver ikke å forsøke å åpne gmapsupp.img sjøl, den ligger inne i mappe Garmin. Jeg har iMac, det funker fint å kopiere.

 

Jeg bli litt usikker på hva du egentlig forsøker på nå, men denne fremgangsmåten fungerer perfekt. Du vet hvordan man kopierer en minnebrikke? Koble den til mac´en din via et egnet adapter og kopier mappe Garmin over på skrivebordet, skift så minnebrikke og koble den(adapteret) til datan igjen, og flytt mappe Garmin over til den nye minnebrikken. Får du ikke kartene fram når du putter den nye brikken i Astroen så må du feilsøke noe annet, eventuelt få byttet håndenheten.

 

(Med forbehold om at jeg har forstått hva som egentlig er problemet her…)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan stiller man inn så astro viser kart rundt hunden i stedet for rundt en selv?

 

Man stiller ikke inn, men man gjør følgende:

 

Dog => velg riktig hund => Enter

Vis Informasjon => gå ned (med piltast) => velg kart

 

VOILA!

 

Da flytter kartet seg ettersom hunden beveger seg. Du kan zoome inn/ut.

Dette forblir sånn inntil du trykker på noe annet.

Link to comment
Share on other sites

hmm..

Den heter gmapsupp.img

 

Jeg har ingen program som kan åpne denne????

 

Lag en mappe i root på minnebrikken som heter Garmin. Legg gmapsupp.img på denne mappen. Sett minnebrikken inn i astroen og du har kart.

 

gmapsupp.img er filen som mapsource lager, basert på dine kartvalg, og som blir lastet opp til gps enheten. Hver gang du velger nye kart fra mapsource lages en ny gmapsupp.img fil som skriver over den gamle. Dette gjelder dog ikke en gmapsupp.img fil som ligger på minnekortet da mapsource skriver til internminne.

 

Normalt er gmapsupp.img kryptert slik at den kun virker mot gpsenheten som du har låst opp kartene mot (gjelder seff ikke piratkopierte kart). Man kan derfor ikke uten videre kopiere denne filen fra kompisen sin gps hvis man ikke tar seg bryet med å finne ut hvordan man hacker garmin sin nøkkel 8) Gjør man det kan flere gmapsupp.img filer fra flere områder relativt enkelt kombineres slik at filen dekker et større kartutvalg.

 

Har en gmapsupp.img fil for Topo Premium område 1, 2, 3, 5 og 7.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt kompassproblemer i hele dag, var ikke mulig å få gjennom kalibreringen uten feilmelding. Nå inne i god og varm bu gikk kalibreringa som en lek. Dette sier meg at kanskje det er vanskelig å være garminkompass når det er litt kjølig. (minus 6 i dag) Syntes den hadde tilløp til å vise riktig når den hadde ligget i varm lomme en stund ??

 

Jeg kommer til å kalibrere før jeg går ut så får vi se om det går bedre..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. Kjøpt meg Garmin 320 idag, med SD Topo premium kart.

 

Men får opp feilmelding, KAN IKKE VERIFISERE KART. Hva er det som er feil da???????? faen :evil:

 

Er det noe jeg kan gjøre? Eller er det bare å levere kortet tibake.

 

Andre muligheter jeg har for å få brukt GPS`n imårra.

Link to comment
Share on other sites

Trenger tips til hva eg skal gjøre med min Astro 220 med Dc40 hundehalsbånd. Den har fungert veldig bra i 2 år men no er det værre. Så lenge bikkja er innforbi 100m i nærheten av meg så fungere kontakten bra, men så fort avstanden økes så er det dårlig. Kun stykkevis at den fungere. for bare noen få punkt av og til.

Link to comment
Share on other sites

Trenger tips til hva eg skal gjøre med min Astro 220 med Dc40 hundehalsbånd. Den har fungert veldig bra i 2 år men no er det værre. Så lenge bikkja er innforbi 100m i nærheten av meg så fungere kontakten bra, men så fort avstanden økes så er det dårlig. Kun stykkevis at den fungere. for bare noen få punkt av og til.

Antennen på DC40 er veldig utsatt for brudd, prøv å bytte den. Har selv måttet bytte to ganger på to år. Har festet den bedre med flere strips og tapet litt rundt nå da har den foreløpig holdt.

Kan f.eks bestilles her http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=56&prodid=6701

Link to comment
Share on other sites

Vanlig service på DC 30 og DC20 er å bytte batteri og antenne! Alt etter bruk og ant, jakt dager, vil 1-3 hvert år være normalt.

Batteri kapasiteten synker etter alder på batteri. Dvs halsband går fortere tom for strøm. Antenne får stadig små knekk/brudd som tilsist gjør at du mister kontakten med signalet fra halsband på kort avstand.

 

Mine dachser knekker antenner stadig, ( da mister jeg kontakten på 200 meter). Sist kjøpte jeg lengre antenne som skulle øke rekkevidden 50%. Den er også 50 % lengre enn orginalt og på en dachs ser det veldig merklig ut. Regner med den blir knekt ganske raskt.

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld. Jeg mister ikke kontakten med båndet. Men båndet viser null satelittmottak. Og kommer opp som et ? på kartet...

 

Jeg hadde det samme, dårlig satfix fikk jeg beskjed om og fikk nytt halsbånd: Sendte inn mandag, nytt lå i postkassa på onsdag.

Link to comment
Share on other sites

Viss du mister signalet på bandet ditt etter ca. 2 timers bruk ca, så er det mest sannsynlig feil på enhet. Eg hadde samme problemet med mitt band, sendte det inn og tre dager etter hadde eg det tilbake, utrulig rask og god service. Les denne linken frå garmin, der står det beskrive om dette problemet, legg merke til at dette problemet er imellom eit visst serienummer.

 

http://no.rma.garmin.com/" target="_blank

For ordens skyld. Jeg mister ikke kontakten med båndet. Men båndet viser null satelittmottak. Og kommer opp som et ? på kartet...
Link to comment
Share on other sites

Det er mye tull og trøbbel med DC-40 synes jeg. Opplevde i helga igjen at man mister kontakten med sånne på bare 100 meters hold, og noen ganger er det bare et spørsmålstegn som flytter på seg uten å legge igjen spor på skjermen. Og det er ikke det eneste eksemplet. Jeg er glad jeg bruker A220 og DC-30 ennå, for det funker jo helt prikkfritt!

Link to comment
Share on other sites

Det er mye tull og trøbbel med DC-40 synes jeg. Opplevde i helga igjen at man mister kontakten med sånne på bare 100 meters hold, og noen ganger er det bare et spørsmålstegn som flytter på seg uten å legge igjen spor på skjermen. Og det er ikke det eneste eksemplet. Jeg er glad jeg bruker A220 og DC-30 ennå, for det funker jo helt prikkfritt!

 

Hadde samme problemet. Sjekket serienr og fant ut at mitt halsbånd var av de som hadde produksjonsfeil. Sendte inn halsbåndet og fikk et nytt tilbake. Problem løst :D

Link to comment
Share on other sites

Sendte Mail til garmin ang problemet mitt med dårlig kontakt på DC40 i går kveld. Fekk melding i dag at ny antenne var på vei kostnadsfritt i posten :-):-) knall service :-)

Antenno kom i posten i dag :-) tilogmed posten kan vist dei vil. Noen som har noen kjappe tips til hvordan eg bytter antenno på Dc40?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Kjøpt meg Garmin 320 idag, med SD Topo premium kart.

 

Men får opp feilmelding, KAN IKKE VERIFISERE KART. Hva er det som er feil da???????? faen :evil:

 

Er det noe jeg kan gjøre? Eller er det bare å levere kortet tibake.

 

Andre muligheter jeg har for å få brukt GPS`n imårra.

Hei så problemet først nå. Håper du har fått fixa det. Minne brikka er kansje ikke satt rektig i

Link to comment
Share on other sites

Sendte Mail til garmin ang problemet mitt med dårlig kontakt på DC40 i går kveld. Fekk melding i dag at ny antenne var på vei kostnadsfritt i posten :-):-) knall service :-)

Antenno kom i posten i dag :-) tilogmed posten kan vist dei vil. Noen som har noen kjappe tips til hvordan eg bytter antenno på Dc40?

Hei .det er veldig lett skru bare av de skruene på ringen og åpne da går det av seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Sendte Mail til garmin ang problemet mitt med dårlig kontakt på DC40 i går kveld. Fekk melding i dag at ny antenne var på vei kostnadsfritt i posten :-):-) knall service :-)

Antenno kom i posten i dag :-) tilogmed posten kan vist dei vil. Noen som har noen kjappe tips til hvordan eg bytter antenno på Dc40?

 

Ja, du skrur opp dekselet - skrur ut skruene til antennen og setter inn den nye. Om det er original garmin antenne så er der spor til antennen så til og med en dement ape kan sette den inn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. Er det noen som vet hvor det går an å få kjøpt antenne til en DC20 sender. Det må være en antenne som ligger langs halsbådet, og ikke de som står rett ut. Takker for hjelp. (Kan hende det er nevnt før i denne tråden, men jeg er ikke så god til å søke)

Link to comment
Share on other sites

Har av og til noen småpussige opplevelser med Astroen min. For to uker siden funket det blant annet ikke, så tok det like godt av bikkja og hev det i sekken. Da jeg kom tilbake til hytta, bare prøvde jeg det for å se. Da funket det...

 

En ting har jeg opplevd noen ganger før, men ikke mye nå lenger: Noen ganger får jeg ikke kontakt med halsbåndet. Så plutselig etter litt fikling ser det greit ut. Hiver bikkja ut i skauen og ber han jobbe litt. Jeg legger enheten i lomma og rusler av gårde. Etter en liten stund er det jo greit å se om fjotten er i nærheten, men da ser jeg at Enheten ikke er på sporet av bikkja, men sier i stedet hvor jeg fikk kontakt sist! Rare greier, for halsbåndet sitter vitterligen på bikkja...

 

Det andre har jeg opplevd de siste tre gangene jeg har brukt den. Får ikke kontakt med halsbåndet. Slår av og på både det ene og det andre i forskjellig rekkefølge. Det eneste som har hjulpet er å slette bikkja fra enheten og registrere på nytt. Da funker det.

 

Har ikke akkurat fått knallgodt kvalitetsinntrykk av Astro etter halvannet år... Noen ganger er det bare å slå på og gå, mens det blir mye fikling og banning andre ganger. Jeg gjør da faktisk alt likt hver gang. Først slår jeg på halsbåndet og venter en stund før jeg slår på den håndholdte. Kalibrerer den gjerne og.

 

Vet ikke om jeg gjør noe galt jeg. Pussig i så fall at det i lange perioder har virket helt etter ønske, mens plutselig må jeg tukle og banne. Hadde jeg gjort ting galt, burde det vel aldri virke skikkelig?

 

Ellers er jeg litt irritert på at jeg hele tiden får beskjed om dårlig batteri og må trykke ok, så fort jeg skal gjøre et eller annet, når batteriindikatoren viser at det er halvtomt. Går det an å få vekk denne advarselen?

Link to comment
Share on other sites

Raggs: Ta en titt på permo.no, de selger antenner med overgang som kan settes på DC20, jeg har gjort det, funker helt ok det.

Men selv har jeg nå DC30 som er stabil og dønn solid.

 

Ko-stens: Hvilken utgave har du av GA, 220 eller 320, og hvilket bånd DC30 eller DC40, litt lettere å kunne gi svar for de som kan litt om disse her inne!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for hjelpen sako_35 :) Jeg har en 320 med en DC40. Har desverre fått et halsbånd med feil på. Har fått låne et gammelt DC20, men ser jo at ikke det vil funke med den antenna som står rett ut. Går DC20 og 320 sammen, hvis ikke så behøver jeg ikke å skaffe ny antenne.

Link to comment
Share on other sites

Raggs: Er det GA320 Nordisk du har, i såfall vil dette ikke virke mot DC20, da DC20 var laget for US modeller. (Forøvrig er US modeller ikke lov å bruke i Norge pga av feil frekvenser og mulitplexing) :roll:

 

Ellers vel mulig gå greit med litt firmwareoppdatering på GA320 US og DC20!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har samme problem som Ko-Stens. Dog mer sjelden.

Noen ganger finner enhetene ikke sammen. Denne uka har jeg hatt problemer. Vanligvis lader jeg sender-delen helt ut før jeg lader opp igjen. De to siste år har den ikke alltid blitt helt oppladet, og av dette har jeg lært. Etter at jeg har ladet en gang, slår jeg på begge enhetene og sjekker hvor mye batteri som er på halsbåndet. Ofte må jeg etterlade.

Men det er ikke poenget denne gangen. Denne uka har jeg ikke klart å få tak i halsbåndet. På hånd enheten står bare spørsmålstegn, og ingen informasjon om batter i etc. Jeg har kommunikasjon med halsbåndet, for jeg kan endre kommunikasjons innstillinger uten problemer og har ingen problemer med å f.eks endre hundetype. Men status for halsbåndet, hverken plassering i terrenget eller informasjon, kommer fram.

Igår kveld tok jeg den med inn for å ha den med meg når jeg søkte på internett. Til vanlig ligger alt sammen i åpen boks (for lufting og tørking etter helga) i oppvarmet bod i garasjen. Når jeg nå slår den på, så funker det som vanlig. Bortsett fra at jeg hele tiden får melding om at "Hund framme ved mål"..... Hunden har sitte-ikon til tross for at hundetypen er "pekende hund", men det antar jeg er noe annet.

 

Ett annet problem jeg har er altså at batteriet ikke lades helt opp første gangen. Mener å ha lest ett sted at det var kjent problem, og at man måtte bytte batteri. Noen som har noe annet forslag?

 

Noe som ikke er viktig, men som irriterer meg, er at teksten på varsel stadig endrer seg, og kan være "helt i det blå". For eksempel ved varsel om stand, får jeg ofte "Hund har tatt stands ¤!¤%"((/&%¤#(" altså masse hieroglyfer i tillegg til meldingen. Noen ganger står ikke navnet på hund korrekt heller.

Noe som vet noe om dette?

 

Jeg har Astro 220 med DC30.

Jeg har aldri oppdatert software.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Astro 220 med DC30.

Jeg har aldri oppdatert software.

Mvh Dagl

 

Dette er det første du burde prøve.Har du hatt systemet en stund har det kommet ufattelig mange oppdateringer som bedrer stabilitet,batteribruk,signalmottak osv.

 

Må du bytte batteri så koster ikke det allverden heller,Ebay er din venn ved batterikjøp :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vanlig service på DC 30 og DC20 er å bytte batteri og antenne! Alt etter bruk og ant, jakt dager, vil 1-3 hvert år være normalt.

Batteri kapasiteten synker etter alder på batteri. Dvs halsband går fortere tom for strøm. Antenne får stadig små knekk/brudd som tilsist gjør at du mister kontakten med signalet fra halsband på kort avstand.

 

Mine dachser knekker antenner stadig, ( da mister jeg kontakten på 200 meter). Sist kjøpte jeg lengre antenne som skulle øke rekkevidden 50%. Den er også 50 % lengre enn orginalt og på en dachs ser det veldig merklig ut. Regner med den blir knekt ganske raskt.

 

Hvor kjøpte du den antenna?.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bellanor er jo som mange vet erstattet med Garmin Norge som firmaet heter i dag . Etter trøbbel med mottak ble denne sendt inn for rep . (220) . Fikk svar i går om at apparatet ble fullstendig reparert og det er gledelig at servicen fortsatt er knallgod med kort leveringstid .

En STOR takk til GARMIN NORGE .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en astro 320. Når jeg går inn på hunder (dc40) får å se på signal osv, da er det 3 valg, kjør, kart og tilbake. Jeg trykte på "kjør" og det festet seg en tegnestift i hunden, sjønner at det er får å navigere til hunden vis man må hente den, men får den ikke bort, noen som har fasit, prøvde og søke ettr det, men denne tråden er lang.

Link to comment
Share on other sites

Hei godtfolk.

Mulig det står en oppskrift på dette her men jeg finner den i så fall ikke.

Jeg har en astro 320 med premium kart på. Det jeg sliter med er og overføre kartene fra 320 over på mac. Bruker Basecamp.

Det jeg har planer om er og få laget grenser på kartet så alle på jaktlaget kan se eksakt hvor vi kan jakte :) Har noen en idiot sikker måte og gjøre dette på og settes det stor pris på.

Link to comment
Share on other sites

Hei godtfolk.

Mulig det står en oppskrift på dette her men jeg finner den i så fall ikke.

Jeg har en astro 320 med premium kart på. Det jeg sliter med er og overføre kartene fra 320 over på mac. Bruker Basecamp.

Det jeg har planer om er og få laget grenser på kartet så alle på jaktlaget kan se eksakt hvor vi kan jakte :) Har noen en idiot sikker måte og gjøre dette på og settes det stor pris på.

 

Heisan. Premiumkartene kan ikke overføres til datamaskinen uansett platform mac/pc. Du må enten koble 320én til maskinen eller plugge minnekortet med kartet/ kartene rett i maskina. Du kan nå studere premiumkartene.

For å "redigere" garmin sine kart trenger en kildekoden til Garmin, noe som er vanskelig å få tak på..

Men det finnes programvare der ute som til en viss grad lar deg legge til permanente veipunkter og grenser.

F.eks. GPSMapEdit som finnes til både mac og pc.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar BMT.

Det er jo litt synd at det er slik. Mener at det fungerte fint på de gamle adventure kartene. Regner med dette er slik fordi garmin sikrer seg bedre mot pirat kopiering?

Var sikker på at noen kloke hoder hadde klart å få til dette nå :)

Så for meg at dette skulle bli så bra i og med at jeg nå har eidomsgrensene og se etter. Hadde blitt helt strøkent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en astro 320. Når jeg går inn på hunder (dc40) får å se på signal osv, da er det 3 valg, kjør, kart og tilbake. Jeg trykte på "kjør" og det festet seg en tegnestift i hunden, sjønner at det er får å navigere til hunden vis man må hente den, men får den ikke bort, noen som har fasit, prøvde og søke ettr det, men denne tråden er lang.

 

Slå av og på 320én, så skal den vel være borte..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...