Jump to content

Garmin Astro


Peter

Recommended Posts

  • Replies 3.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Hei,

 

ngn som vet hur jag får in alla mina Topo Adventure kart (20st) som jag har på PCn in på Astron. Går det att lägga alla på ett och samma SD kort? får de plats på huvudenheten (Astron)? Vad anbefaller ni?

Kan man slå sammen dessa kartor till en img fil? hur gör jag i så fall?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

ngn som vet hur jag får in alla mina Topo Adventure kart (20st) som jag har på PCn in på Astron. Går det att lägga alla på ett och samma SD kort? får de plats på huvudenheten (Astron)? Vad anbefaller ni?

Kan man slå sammen dessa kartor till en img fil? hur gör jag i så fall?

 

 

Ja det skal gå. Men du må merke alle kartene å laste de over samtidig. Prøver du å laste inn et og et kart, vil du bare overskrive.

 

Jeg fikk plass til hele Norge på et 1gb kort på min 220, og det samme gikk inn på min 320 uten minnekort.

Link to comment
Share on other sites

tack,

 

det löste sig. brukte mapinstaller och kryssade bara för de jag ville ha över. tog omkring 1gb. Inga problem då de minsta microSDkort som går att få tag på ser ut att vara på 4gb.

 

Om det er en 220 du har, takler ikke den større minnekort en 1gb. Mulig den funker en stund, men vil begynne å fjuske etterhvert.

 

Jeg bruker 1gb, å fikk inn alt der.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 320. Det handlar nog ganska så mykt om med vilken hastighetsklass som SDkortet är av. Det går inte att få tag i 1gb kort nuförtiden. Så jag hoppas att Garmin följer med i tiden. Kan så vara att den har svårt att ladda ett fyllt 4gb kort. Men man kan ju alltid avaktivera de kartor man inte vill använda och då borde ju hastigheten rimligen snabbas upp? ngn som vet mer?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

 

Kansje noen her har svar;)

Jeg driver å lurer på om jeg kan ta inn å se noens posisjon på min garmin astro 220 om dei bare har enn gps?

All så finnes det en gps der ute som vil komunisere med min astro eller må vi kjøpe et hunde band å henge det på sekken til karane i jaktlaget. Håpet va at i alle fall en kunne ha kontroll på alle sjøl om de hadde vært best om alle hadde en gps der vi ser hverandres posisjoner.

 

Går dette eventuellt er det noen gpser som har en slik funksjon?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skal til Skottland i sommer på jakt og vurderer å ta med meg min Astro 220. Er det noen her som kjenner til nettsider, hvor man kan laste ned kurante topografiske kart gratis? Finner kart på frikart.no. Ser det dukker opp både Topo Sommer og Topo sommer II når man går inn på Skottland, men usikker på om disse fungerer på Astro 220.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvilke innstillinger trengs på Astroen 320 for å få kartet flytte seg rundt hunden. Som det ser ut nå så er kartet låst og flytter ikke på skjermen etter bevegelser. Dvs en må snu Astroen "på hodet" for å se kartet i rette retningen på skjermen.

Problemet finns ikke dersom en bruker kartet uten hund.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nei, dette mente jeg ikke.

 

Dersom jeg går på infosiden til en hund og trykker da på "kart" så får jeg ikke kartet slik på skjermen at sporet er opp. Kartet er "låst". Går jeg mot hunden viser kartet (avhengig av retning) på skjermen motsatt vei, er litt vanskelig da å forklare via radioen andre i jaktlaget hvordan hunden beveger seg fordi en må tenke "omvendt" eller snu hele GPSen og dette kan bli slitsomt og sånn er det vel ikke tenkt.

 

Innstilling "spor opp" hjelper dessverre ikke, må være et eller annet som må til for å få det til.

Link to comment
Share on other sites

Noe av d første jeg lærte når j sku lære å lese kart var att nord alltid er mot det øverste på kartet, så med en nyinnkjøpt Astro håper jeg dette også er tilfelle på den? Atså uavhengig av hvor hunden har løpt så er nord alltid opp på GPS'n. Kan høresut som det er dette du mener er "problemet"? Jeg ser på det som en fordel..

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har brukt både 220 og 320 aktivt.

Hva er mener dere er fordeler/bakdeler på disse i sammenligning ?

Jeg tenker på rekkevidde, funksjoner, brukervennlighet. Jeg har 220 og er relativt bra fornøyd med den. Har testet 320 litt, synes den var mer klønete i menyene, mulig det kommer av at jeg ikke er vant med den. Og er det merkbar forskjell på dc40 og dc50? Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer å kjøpe en til som reserve.

 

Ny 320 m/ dc 50 eller pent brukt 220 m/dc 40.?

 

Mulig dette har vært tema et sted i tråden, men fant ikke noe om det i farten. Tråden er laang...

Link to comment
Share on other sites

Du kan inn på innstillinger og velge om du vil at "hundeikonet" skal visast. Eg brukar å ha hund som ikon, og brukar også å ha hundenavnet synleg, då vi ofte slepper to bikkjer.

 

Er veldig godt fornøgd med 320. Mykje lengre rekkevidde, kjappare på alle vis. Finn fortare hundedelen når ein slår på. Nokre endringar i menyen, men ikkje verre enn at ein blir vant til det. Er vel alltid litt uvant med nytt, anten det er peilar, telefon eller tv for den del:)

 

Har kjøpt eit DC50 band no i haust. Det gjev endå betre rekkevidde enn DC40. Fordel for oss som jaktar mellom berg og dalar og ofte er uten kontakt med hundedelen om vi ikkje står stand by på ein fjelltopp.

 

Når det gjeld kartet som snur feil veg så opplever eg også det av og til, men det brukar å ordne seg med å kalibrere innimellom.

Link to comment
Share on other sites

Fikk denne mailen fra garmin lenge etter jeg hadde funnet utav det selv. Men poster den, hvis andre har nytte av det.

 

 

Takk for din e-post angående din Astro 320.

 

For og få hundeikon på din Astro 320 må du dessverre ta en master reset op din Astro 320.

Du kan ta en master reset på din Astro 320 ved at du holder Map + Enter knappene inne samtidig som at du slår på din Astro.

Du skal bare være oppmerksom på at dette vil slette alle brukerdata, og favoritter på din Astro. Du kan overføre dine favoritter fra din Astro til programmet Basecamp.

 

Du kan laste ned Basecamp ved hjelp av denne linken:

 

http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4435

 

For Mac:

 

http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4449

Link to comment
Share on other sites

Byttet fra 220/DC30 til 320/DC50 i høst. Merker stor forskjell på dekning og kommunikasjon. 320 er vesentlig raskere i oppstart, oppdatering etc. Noe uvant meny når du er vant med 220 meny, men du kan endre oppsettet så det blir nesten likt. De detaljene som irriterer meg mest er at det er litt tungvint å stoppe/starte sporing, samt å slette hunder. Liker heller ikke at en ikke kan stille inn hvilke parametere en sletter når en nullstiller trippteller. MEN det er mye fint du kan gjøre med 320, som for eksempel å legge inn geo-refererte orienteringskart der du har det over terrenget.

 

Hadde jeg byttet igjen: JA!

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål:: på Astro'n vises halsbåndets batteri status, men alltid at den er "0", dvs tom.

Dette stemmer ikke fordi halsbåndet er nyladet og holder minst hele dagen. systemet funker OK.

Er dette en kjent feil for noen?

Har vært til rep, men da antagelig uten grunn...

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om man kan overføre kart fra enheten til minnekort, eller om det ikke går, om man kan overføre kartet til pc og deretter på minnekort? Har kun kart på enheten. CD'en er borte, så kjekt å ha en reserveløsning. Det er for øvrig Topo Adventure-kart.

 

Det begynner å bli en smule mye å lese gjennom her nå, så om tilsvarende spørsmål er besvart før, bær over med meg...

 

Er for øvrig en to år gamel 320, det her gjelder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hei,

 

Du kan kopiere fila fra enheten og over til en minnebrikke eller PC som backup. Du får dog ikke installert den på PCen.

Det ligger en fil som heter "gmapsupp.img" i en mappe som heter "Garmin" på enhten. Det er denne som inneholder kartet.

 

Glemte å svare på denne.

 

Gjorde det enkelt. "Dro" gmapsupp.img'en fra enheten til skrivebordet på pc'en og "dro" den videre over på brikka, men enheten finner ikke kartet på brikka! Prøvde en annen, helt ny, Astro, men heller ikke der kom det frem noe kart. Da jeg la det direkte over på enheten fra PC'en, altså utenom minnebrikka, gikk det greit.

 

Må man gjøre noe spesielt for å finne det som er på minnebrikka? Klarer ikke finne det ut selv i hvert fall. Slik det er nå, er det jo ingen vits å ha det.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Du kan kopiere fila fra enheten og over til en minnebrikke eller PC som backup. Du får dog ikke installert den på PCen.

Det ligger en fil som heter "gmapsupp.img" i en mappe som heter "Garmin" på enhten. Det er denne som inneholder kartet.

 

Du kan få kart fra img filer installert til mapsource med gmaptool.

http://www.gmaptool.eu/en/content/install-map-mapsource

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

 

 

Må man gjøre noe spesielt for å finne det som er på minnebrikka? Klarer ikke finne det ut selv i hvert fall. Slik det er nå, er det jo ingen vits å ha det.

 

HAr du sjekket om kartet er aktivert på gps`n?

 

Trykk map-meny-oppsett kart-velg kart og sjekk at kartet står som aktivert..

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke kartet i det hele tatt, selv om det er lagret på brikka. Får ta en ny titt om en drøy uke, for om halvannen time bærer det ut i de dype skoger... :)

 

I det minste ER kartet på brikka, så om noe skulle skje, får jeg stappe brikka i pc'en og gjøre som forrige gang. Funker jo det og, om enn noe tungvint.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Får ikke kontakt med min Astro 320 via WebUpdater .

Får beskjed om at Grensesnittet i GPS`n må stå på Garmin???? Hvor gjør jeg disse innstillinger?

 

Terje

Koble fra og restart pc. Opne webupdate, koble til astro og søk etter enheten. Ikkje ha det travelt kan ta eit par minutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...